PDA

Vis full versjon : samaron/Frank sin '86 740 Turbo - originalprosjekt/oppussing

Sider : 1 [2] 3 4 5

The Sven
29/12/12, 20:14
Tidsmessig hadde nok Amiga 500 passet bedre ;) mens atarien stemmer bedre tidsmessig med 245 min :)

Er det sååå gammelt? :o

samaron
30/12/12, 03:07
Artig prosjekt:)Kult at nåken setter dessa bilane i orginal stand og!

Men ein ting eg ikkje skjønner..Du tok vekk add on stylinga som var orginalt tilbehør frå volvo, men du proppar bilen fult i uorginalt annlegg?

Ganske enkelt fordi alt var replica utenom vingen. Det reproduserte glassfibergreiene passet ikke 100% heller, så er litt rust på undersiden av dørene blant annet som resultat av det. Får jeg tak i resten av bodykittet med volvo logo på, så kan jeg montere det. Passer nok bedre enn det reproduserte også. :) Forhørte meg hos Bilia, men gikk ikke å få tak i dette lenger, dessverre. Tilbehør er det som forsvinner først. Eneste jeg fikk tak i var nytt monteringssett til vingen.

Stereoanlegget er fordi jeg tilbringer en god del tid i bilen, så ble slik for å gjøre kjøretiden litt mer utholdene. Alt av originale ledninger og slikt er der enda, så er ikke noe problem å gjøre det tilbake til original stand. Har en radio liggende som jeg har tenkt å skaffe nye strikker til kassettmekanismen og overhale den på sikt.

Tidsmessig hadde nok Amiga 500 passet bedre ;) mens atarien stemmer bedre tidsmessig med 245 min :)

Amiga 500 er uten tvil den tøffeste hjemmedatamaskinen fra den tiden! Er likevel litt mer praktisk å ha en Atari VCS for størrelsen sin del. Har en nyere Atari 2600 jr. som jeg tenkte å bruke, som er en god del mindre enn min 1978-modell Atari.

Er det sååå gammelt? :o

Atarien jeg har er som nevnt over, fra 1978. Disse ble produsert frem til starten på 90-tallet. Ganske imponerende produksjonsløp egentlig, startet i 1977. Likevel ble det ikke gjort noen oppgraderinger på 2600 modellen gjennom denne tiden utenom kosmetiske endringer. Nesten like lang produksjonstid som 240en faktisk. :)

samaron
05/01/13, 02:08
Huff, skjedde noe litt kjedelig på vei hjem fra jobb i dag. Hadde kjørt et stykke, og når jeg tråkket inn clutchen så kjente jeg at det var noe som ga etter. Der var pedalen helt "løs", ingen motstand. Satset på det var slavesylinderen som var løsnet, men den satt godt enda når jeg så under. Da må vel noe i det hydrauliske systemet ha gitt etter? Jeg har uansett ikke anledning til å fikse dette selv, så får ta det på et verksted på mandag.

Espen Hveding Nordgård
05/01/13, 10:01
Kan være så lett som at pedalen har gitt etter. "Motstand" klarte det en gang :p

samaron
05/01/13, 15:25
Ja, kan jo hende et ledd har røket et sted. Er jo tross alt snart 30 år gammelt. Pedalen går jo inn og ut helt fint, men er ikke noe motstand. Verkstedet får finne ut av det neste uke.

s4nd3r
07/01/13, 11:57
Er clutchen i "fri" nå?
clutch gaffelen er ett svakt pungt. den ga etter på bilen min. under med øks og slo til den. så kobla den inn i gjenn. sølv lodda den så ble den gulle god i gjenn..
Den ga etter der den ligger an mot kula inne i clutch huset..

samaron
07/01/13, 12:38
Gaffelen er faktisk splitter ny, så den burde ikke gi etter på under et halvt år. Er nok noe annet som har slått seg vrang vil jeg tro. ;)

samaron
08/01/13, 18:38
Nå er bilen kjørbar igjen! Viste seg å være en splint ved hovedsylinderen som hadde knekt/falt ut. Satser på den nye holder i 30 år til.

Fikk også en pakke i posten i dag fra 1janeinar. Ny, komplett luftfilterboks til bilen min! :) Dette er hvertfall den mest hele og komplette luftfilterboksen jeg har sett til nå! Tenkte å sjekke pakninger og slikt før jeg putter den i bilen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130108_182728_zps9a712546.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130108_182900_zpse4b1b571.jpg

Varmluft greiene... er det bi-metall som slår over flappen? Hvordan virker det?

Jan-Einar Jenssen
09/01/13, 01:11
se der ja, kommet fram å greier :) fikk den ikke helt rein, da jeg ikke helt skjønte hvordan den skulle demonteres helt.
aner ikke hvordan det varmluftgreiene funker heller :p

samaron
12/01/13, 19:45
Fikk i går endelig det nye taklyset! Har ikke montert det enda, håper inderlig det ikke har knekt av noe i hullet slik den nye ikke henger fast. Da blir det i såfall nytt tak også som Volvo må spandere.

Ellers har jeg bestilt skjold/boks til forvarmingen og alu-slangen til dette. Bestilte også ny nivåsensor til spylervæsketanken som jeg bytter i samme slengen. Gidder ikke ta ut luftfilterboksen mer enn jeg må. Ellers er den "nye" luftfilterboksen så strøken som den kan bli. Skal bytte o-ringen som tetter røret til lmm i lokket. Vasket også filteret til veivhusventilasjonen. Kom ikke som et sjokk at det var en annen farge under all oljedritten. Filteret er visst egentlig gult. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130112_194149_zpscfa6afba.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130112_194050_zpsf72cbc30.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130112_194059_zps89c381f2.jpg

Jan-Einar Jenssen
12/01/13, 20:05
gult faktisk :p hva var prisen på taklampen? :)

samaron
12/01/13, 20:35
Det vet jeg dessverre ikke. Verkstedet spanderte den siden dem hadde brukt silikon eller noe for å feste taklampen min. Hadde bilen inne på verksted i sommer for å fikse takluken, og i prosessen hadde dem ødelagt festene til lampen. Kan jo høre om prisen neste gang jeg er innom, om jeg husker det.

R.G
12/01/13, 20:37
er ikke hvite bøyla/klipse som festes i taktrekk dem hadde lødelagt da? den som taklampe hektes/dyttes på

samaron
12/01/13, 20:39
Har ikke sjekket om det er tilfellet enda. Er klipsene på selve lampen som hovedsaklig var knekte, men så at dem hadde limt fast den ene bøyla til lampen. Derfor jeg mistenker takplaten kan være skadet også siden der er en litt unaturlig måte å montere lampen på.

samaron
13/01/13, 16:23
Huff, mistanken min var rett... Hele taket må byttes. Ganske kjedelig både for meg og ikke minst verkstedet. Tror denne lille hastereparasjonen blir ganske dyrt for verkstedet. Håper inderlig det er mulig å få ny takplate, hvis ikke blir dette et ganske kjedelig problem...

Vet ikke hvor godt det syner, men på høyresiden var kanten egentlig helt i orden:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130113_155827_zpsf4b617b7.jpg

På venstresiden var det en annen sak. Der ble det ødelagt når det ble presset sammen med limen, slik kanten er helt myk. Bare flusser egentlig:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130113_155907_zps6073ddaf.jpg

Slik ser taklampa ut:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130113_155942_zpsb1a3deff.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130113_160228_zpsdf01b3b2.jpg

ellingsøyern
13/01/13, 16:59
hadde blitt greit sur om verkstedet hadde ødelagt taklampa uten å sagt i fra!!

samaron
13/01/13, 17:06
Ja, dem burde jo ha sagt i fra om det. Klart, det er jo irriterende, men jeg fløy ikke i taket. Dem er ganske greie, så var ikke noe diskusjon når jeg sa i fra. Vi satset på det kun var lampa, men må stikke innom i morgen å gi beskjed om at taket også har tatt skade. Blir nok en løsning på dette. :) Bare litt teit å kjøre med hull i taket siden den nye lampen ikke vil henge fast.

kermitt
13/01/13, 18:35
Taket kan nok fikses med litt polyester og glassfiber, om det er en løsning du kan godta.

samaron
13/01/13, 23:51
Får se hva det blir til. Kunne godt ha mottatt en slik løsning om det ikke blir synlig. Er vel kanskje litt for trangt til å gjøre en slik reparasjon der uten å måtte løsne ned takplaten.

Ut av nysgjerrighet.. Hvordan bytter man takplaten i disse bilene? Eneste vei ut i ett stykke er vel igjennom front eller bakruta?

kermitt
14/01/13, 00:23
For å få til en slik reparasjon må taktrekket ut ja. Da kan det samtidig være greit å stive det av rundt takluka. For å få ut taktrekket på sedan så har jeg med hell flere ganger fått det ut med å ta ut setene og ta av den ene dørtrekket på ene bakdøra. For å løsne taktrekket er det bare å skru av all plastikk rundt hele veien langs taket
.

SirKim
14/01/13, 00:43
tøft med et orginalprosjekt :)
stå på! morro å følge med :)

s4nd3r
14/01/13, 14:08
virklig godkjipe greier det med taktrekke... :/ synes (ikkje) synn på verkstede om taktrekke må byttes.. for det er en tids krevende opprasjon. mye av intriøret ut.. listene langs take må ned, a b c stolpe deksel må bort. passasjerdøra må skrues av "ambefales" mitt konsollen må ut, og sidedeksele mot cdspillern på passasjer side kan vere lurt og plukke av. stolene vil eg og tru er lurt og ha ut.. eller man kan ta ut bak ruta. som er limt. tak trekke knekker veldig lett. mye av den svarte plastiken inni bilen kan knekke lett, om en ikkje veit åssen dem sitter fast, gammal sprø plastik. eg har prøvd og tatt ut taktrekket på 5 biler. og 1 har overlevd.. så det blir en dyr hendelse på en gammel bil... :p og tror det blir vansklig og skaffe "nytt" taktrekk.,..

samaron
14/01/13, 20:19
Jeg hadde tenkt å få trekt om taktrekket i vår da det har løsnet bak i hjørnene. Hvis ikke hele greia blir byttet, men reparert, så tror jeg nok at jeg kommer til å benytte sjangsen til å få det trekt om. Litt kjedelig å måtte plukke ut hele dritten på ny til våren.

Siden du nevnte det med dekslene s4nd3r, så tok jeg en litt nøyere inspeksjon rundt om. Alt ser ut til å være i orden bortsett fra listen ved håndtaket i taket på venstre side bak. Der er det tydelig at noe har knekt da det er et sikksakk rivemønster i skinnet der. Burde nok ha lagt merke til det tidligere, men kom ikke på å sjekke der. Panelene i min bil har sån "skinn" trekt utpå plastikken, slik som på dashbordet. Vet ikke om dette bare er i turbobilene? Uansett, så VET jeg at det var en sprekk i det på høyre side, slik som forekommer på dashbordene. Det på venstre side ser mer ut som det har blitt utsatt for makt. Får høre om det også blir dekket.

samaron
15/01/13, 15:35
Var innom å hadde en prat med dem i dag. Det var ikke aktuelt å bytte hele greia, det er forsåvidt greit nok. Måtte stikke innom en annen dag jeg hadde tid så skulle dem sette av en kar til å se på det og reparere det. Hvis jeg hadde tilgang på taket til en annen bil hadde det vært en fordel, for da kunne den biten som er ødelagt hos meg brukes. Siden det kommer til å gå et par uker før jeg har tid til å sette den fra meg på verksted så ga jeg det et forsøk å henge opp lampen. Det ser ut som det henger, men litt skeptisk på om det holder under kjøring.

Ellers er det en annen ting jeg stusser litt over... Når jeg tar bryteren helt bak (da skal den gå på dørbryterene) så lyser lyset. Samme gjør den om jeg tar bryteren helt forover (som skal være permanent belysning). På midten skrur lyset seg av permanent. Hvorfor har det seg slik at den lyser konstant? La merke til at det var en ekstra kontakt på den nye lampen. Dere ser det på bildet ovenfor, der ligger det en hvit ledning langs høyresiden som har en hvit plastikkontakt på seg. Det er ingen ekstra kontakter i taket som jeg kan se.

THL_Førre
15/01/13, 23:48
Lest igjennom her nå og må si det varmer hjertet og se at du fikser opp en orginal 740 Turbo slik :) Stå på! Holder på med en jeg også, som blir en orginal renovering med tiden, og syns det var riktig gjort av deg og bytte ut skiltene også. Skal ha slike på min når jeg får den oppe og går.

samaron
16/01/13, 18:08
Takk takk, THL_Førre! Går litt sakte fremover da dette også skal være (er) en bruksbil. Eneste fordelen denne bilen har hatt er vel egentlig at den har vært nok så rustfri. Har sveist bittelitt i bagasjerommet, ellers ingen hull. Bare overflatisk rust som blir tatt ved tektylering/lakkering.

Ellers fant jeg ut hvorfor taklyset ikke fungerte som det skulle. Hadde visst klart å krysse jordingsledningene... Byttet om og alt virket som det skulle. Den elektronikkdelen i lampa aner jeg ikke hva er til, men ting ser ut til å virke uten den tilkoblet. Klarte også å få den til å henge, men usikker på om det holder under kjøring. Henger vel i praksis bare på festene mot bakvinduet nå.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130116_180424_zpscc518f79.jpg

samaron
18/01/13, 16:30
Har nå bestilt nye baklamper fra bcb.no. Lampene jeg har nå lekker vann, så var ikke spesielt fantastisk god kvalitet. Håper derfor bcb sine holder litt bedre. Volvo selger ikke nye baklamper lenger, dessverre.

I samme slengen bestilte jeg likegodt ny motorolje fra Royal Purple. Fikk gratis frakt og 30% avslag siden det er første gang jeg handler der. Literprisen er på rundt 160kr, som ikke er spesielt ille. Handlet 4 liter med 10w-30 olje denne gangen. Har foreløpig 0w-30 på motoren, men dette er en ganske unødvendig tynn olje.

Kjøpte også nytt instrumentkluster på eBay. Denne er tatt fra en 1986-modell 740 Turbo. Hovedsaklig trykkmåleren jeg var ute etter, men ser det er diverse andre ulikheter også på f.eks. klokke og turteller. Får sjekke opp hva som er riktig og bytte over. :)

Her er et dårlig bilde fra auksjonen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1114.jpg

R.G
20/01/13, 10:20
elektronik delen er tidsforsinker på taklyset.

husker ikke hvor den ledningen skulle kobles. og mener jeg koblet oppi taket den lednignen sammen med den som kommer fra dørbrytere oppi der

samaron
20/01/13, 12:50
Nettopp, men er ikke så viktig funksjon for min del. Finner jeg ut av det en dag og det er så enkelt som å legge en liten lask, da kan jeg gjøre det.

Ellers lurte je på R.G (eller noen andre) om klokken og turtelleren på det instrumentklusteret jeg kjøpte er riktig til en 86-modell? Bilde av instrumentene mine er på side 9. Ser også at bensinmåler og temperaturmåler har kortere skala på den amerikanske jeg kjøpte.

R.G
20/01/13, 20:59
du har ikke ett bedre bilde av det nye?

ihvertfall på ditt instrument, som du har i bilen så er temp, tank, turteller og klokke rett i følge årsmodell 740.

som det ser ut for meg, så ser det ut som på det us instrumentet att egentlig tank, temp, klokke og turteller er fra en eldre modell 760. derav 1982-84 modell. pga alle talla på klokka, og att turteller begynner rødfeltet tidlig og det tyder på att turteller er fra en 760 v6, pga tidlige v6 hadde ett tidlig rødfelt (samme som diesel). og att er så kort skala på temp og fuel er å litt 760 stil fra 1982-84.

fra 1985 så kom den typen du har i din bil nå i både 740 og 760.
1988 kom det en ny type instrument, derav anna type turbotrykkmåler (kun svart og gul)(biler eldre enn 1988 hadde svart, gul og rød). også i 1988 kom det ny tempmåler og ny bensinmåler med litt anna skala, og litt mere pressise instrument. ala 940 opplegg hvor tank og temp spretter rett opp på gitt nivå når bil starter.

din regner jeg med siger opp til rette nivå når du setter på tenning (ikke spretter opp liksom) og det er riktig for din modell.

om det evt er bare turbotrykkmåler du er intr i, så er jeg intr i resten av panelet:)

samaron
20/01/13, 21:15
Aha, da så! Selgeren sa det stammer fra en 1986-modell 740, men mulig han har tatt feil. Hovedsaklig fanget den interessen pga trykkmåleren, så du må gjerne kjøpe resten.

R.G
20/01/13, 21:31
Aha, da så! Selgeren sa det stammer fra en 1986-modell 740, men mulig han har tatt feil. Hovedsaklig fanget den interessen pga trykkmåleren, så du må gjerne kjøpe resten.

okay, man vet jo ikke hva som har skjedd opp igjennom di 25åra bilen har vært på veien el da. og ettersom loddepunkter pleier å gå dukken (sprekke opp), så har det nok blitt byttet instrumenter en el anna gang.

samaron
22/01/13, 20:40
Liten update i dag! Hentet splitter nytt varmeskjold til forvarmingen, alu-slange og ny nivåsensor til spylervæsken. Selvsagt var det feil kontakter på denne sensoren også... Men ser ikke værre ut enn at jeg kan lage en overgang hvis jeg finner en kontakt som passer på den nye sensoren. Burde klare å plukke den av en delebil vil jeg tro. Byttet i samme slengen luftfilterboksen, fikk ikke tatt bilde av byttet dessverre siden jeg hadde et kappløp med dagslyset.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130122_162402_zps3caefdcf.jpg

R.G
22/01/13, 20:45
der ble det riktig til forvarminga ja:)

du kan jo åpne opp kontakt og fjerne kontakt plasten, og legge ene lednningen til jord og andre inn på kontakta på lednignen som går til instrument.

forskjellen på følera er vel att på den nye er begge lednigner i ei kontakt mens på den gamle så er dem delt

Jan-Einar Jenssen
22/01/13, 20:47
sånn den ser ut ja, stussa litt på den dærre :)

samaron
22/01/13, 21:02
Ja, ble ganske forvirret selv... R.G nøstet opp i "problemet", viste seg at det jeg trodde var riktig var skjoldet til en eldre 240 Turbo. På 740 kommer avlastningsventilen i veien, slik det ikke var mulig at det skjoldet jeg hadde sett skulle passe. Skal visst skrus fast på downpipen som dere sikkert ser. :)

Jan-Einar Jenssen
22/01/13, 21:11
ser sånn høveli for meg hvordan dette skal monteres :) men regner med du tar bilder når dette kommer på :p

samaron
24/01/13, 22:35
Mekket sammen en liten overgang til nivåsensoren i dag. Litt overdreven lengde på ledningene, men det får gå. Sensoren er som sagt helt identisk, bare med en annen kontakt. Den jeg har originalt er det en ledning som går direkte til jordingen i siden der fremme, og en annen leder som har en enkelpinnekontakt. Den nye har en slik 2-pin kontakt som er standard å finne rundt på bilen. Har ikke montert selve sensoren enda, da jeg må ta ut luftfilterboksen igjen. Gjør dette etter helgen en gang. Resultatet ble slik (og virker så klart):

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130124_070515_zpsd27fbea6.jpg

samaron
29/01/13, 23:13
Byttet motorolje i dag. Fylte på en med viskositet på 10w-30 denne gangen. Motoren lakk en del etter jeg fylte 0w-30 ved sist bytte.... Håper den ikke lekker denne gangen.

Ellers fikk jeg satt på varmeskjoldet på downpipen. Slangen som skal gå mellom skjoldet og luftfilterboksen passet ikke. Får vel ta en tur innom biltema å se om dem har noe med større dimensjon.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130129_203333_zps9d7a442f.jpg

Her er et bilde av luftfilterboksen:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130129_203502_zpsa08e47d9.jpg

Fikk også stikkakslinger av en kompis. Tenkte å få disse byttet, siden det vistnok er en stor risiko for at dem jeg kjører med nå er deformert. Byttet bare differensialen, men har blitt fortalt at stikkakslingene kan ha tatt skade som følge av den sveiste diffen. Her må vel hjullagerene byttes i prosessen ved bytte?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130129_211631_zps7e8dada1.jpg

Jan-Einar Jenssen
29/01/13, 23:26
se der ja:) nå mangler du bare varmeskjoldene mot plugger :) er det ikke like greit å bare bytte hjullagerene siden du alikavell har stikkakslinge av?

R.G
30/01/13, 18:31
se der ja:) nå mangler du bare varmeskjoldene mot plugger :) er det ikke like greit å bare bytte hjullagerene siden du alikavell har stikkakslinge av?

di 3 små løse sjolda du tenkte på, som er samme som på 940 ft og fk?

er ikke org på ET dem tror jeg. FT fikk dem på 80 tallet vet jeg

Jan-Einar Jenssen
30/01/13, 18:40
di 3 små løse sjolda du tenkte på, som er samme som på 940 ft og fk?

er ikke org på ET dem tror jeg. FT fikk dem på 80 tallet vet jeg

har vært det på alle 740'er med ET jeg har hatt, så jeg vet ikke :confused:

edit: skriveleif

samaron
30/01/13, 22:24
Er to deler som hektes sammen og festes med to skruer slik det strammer seg rundt downpipen. Det var det som kom opp på skjermen for min bil (B230ET) når jeg bestilte det hos Bilia. Må jo nesten anta det er riktig. Kan godt hende det er for en litt nyere motor, da det ser ut som noen deler er "universelle" nå. Skjoldet har hull for det jeg tror er lambda sonde, hvis den er montert rett bak turboen på nyere biler.

samaron
01/02/13, 19:59
Var i dag å bestilte ny o-ring og tetningsringer til klumpen som oljefilteret blir skrudd inn på. Lekker fra den nederste fittingen av det som går til oljekjøleren, så tenkte å plukke denne av og bytte pakningene samtidig som alt blir strammet opp ordentlig igjen. Eneste jeg ikke klarer å finne ut av er hvor i all verden jeg får kjøpt lang pipe av størrelse 29mm. Er dette en størrelse som ikke er standard?

Blir heller ikke klok på alu-slangen som skal gå mellom varmeskjoldet og luftfilterboksen. Denne passer som sagt ikke i luftfilterboksen, er en liten tanke for liten. Biltema hadde ikke slike slanger og kunne ikke finne erstatninger med litt større dimensjoner... Noen idéer her?

Jan-Einar Jenssen
01/02/13, 20:35
Var i dag å bestilte ny o-ring og tetningsringer til klumpen som oljefilteret blir skrudd inn på. Lekker fra den nederste fittingen av det som går til oljekjøleren, så tenkte å plukke denne av og bytte pakningene samtidig som alt blir strammet opp ordentlig igjen. Eneste jeg ikke klarer å finne ut av er hvor i all verden jeg får kjøpt lang pipe av størrelse 29mm. Er dette en størrelse som ikke er standard?

Blir heller ikke klok på alu-slangen som skal gå mellom varmeskjoldet og luftfilterboksen. Denne passer som sagt ikke i luftfilterboksen, er en liten tanke for liten. Biltema hadde ikke slike slanger og kunne ikke finne erstatninger med litt større dimensjoner... Noen idéer her?

sikker p åat du har fått rett slange fra volvo? er jo fra samma årsmodel som din den boksen. hvor stor må den slangen vær i omkr?

s4nd3r
01/02/13, 20:35
29mm? helt sikker på det der? ikkje 30? uansett så går det med 30 pipe, om det er 29.. bare den sitter helt rett innpå, og du ikkje bruker muttertrekker.. :p er den klumpen som slangene/røra til olje kjølern du skall skru av?

Der er ikkje mulig og utvide slangen litt da? finne en kon av ett slag og presse/banke inn.. :)
Ipd usa har slik slange.. men veit ikkje om den er av samme dim som du har?
http://www.ipdusa.com/newsletters/118/1203/air-filters-intake-hoses-airbox-thermostat-valve-pre-heat-hose

samaron
01/02/13, 22:43
Ja, skal skru den av. Kompisen min kalte den en "sandwich". Er en o-ring mot motorblokka som jeg skal bytte samt tetningsringene til fittingene som går til oljekjøleren. Når oljefilteret var av så ble det prøvd ulike fastnøkler, 28 var for lite og 30 var det litt for mye slakk i. Konklusjonen ble at det må være 29mm mutter, med mindre det er tommer der?

Jeg skal prøve å få sett mer på den slangen i morgen. Er ganske trangt nedi der, mulig jeg har kommet innpå litt skjevt slik den ikke smyger. Skal prøve å få byttet spylervæskesensoren, da må alt ut og gir en god mulighet å prøve å få på slangen.

Skal til Aberdeen i Skottland på søndag og blir der ut uka. Ble meldt på et kurs i forbindelse med jobb på kort varsel. Tenkte egentlig å levere bilen min på verksted på mandag, men det får vente en uke til.

samaron
02/02/13, 18:15
Har nå vært ute i garasjen og fått ordnet et par småting:

Byttet nivåmåleren i spylervæsketanken. Lyser ikke lenger i dashbordet, så må jo anta den fungerer utmerket nå. Finner det vel ut når nivået er lavt igjen. :) Dere kan se kontaktovergangen min til venstre i bildet:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130202_171039_zps3f8ebdae.jpg

Klarte å få slangen til å passe likevel. Var utrolig trangt, men gikk etter jeg brukte makt på den.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130202_171047_zpsf1d374a8.jpg

Ferdig montert:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130202_171509_zpse89f176b.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130202_173826_zpsf7bfcbed.jpg

Gikk også opp for meg at jeg enda ikke har byttet tåkelyspærene. Fargen er i praksis ganske blå (viser ikke så godt på bildet). Ser ganske harry ut egentlig, så blir nok byttet snart.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130202_174559_zps9f6c7986.jpg

samaron
09/02/13, 00:25
Da er jeg tilbake fra Skottland, og en pakke ventet på meg! Innholdet var denne:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130208_203932_zpsa5554335.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130208_204005_zpsdda4eb91.jpg

Planen er da å bytte ut trykkmåleren fra denne amerikanske og erstatte den med den som er i bilen min. Satser på å få gjort det i løpet av morgenen.

s4nd3r
09/02/13, 01:16
kult. :) er det kun trykkmålern du skall flytte over?

samaron
09/02/13, 13:28
Ja, foreløpig er det bare trykkmåleren som skal byttes. Tenker å bytte glasset også på sikt, men vil finne tak i noe som er mer strøkent. Resten av instrumentene i dette amerikanske er visst eldre 740/760 instrumenter.

s4nd3r
09/02/13, 14:25
må vell finne meg ett slikt eg og på ebay.. liker usa deler.. :p hva måtte du betale for det?

samaron
09/02/13, 15:33
Ga vel litt under 50 dollar (ca 250kr) for det. Ca 50 dollar i frakt også, men jeg valgte med pakkesporing som er dyrere. Sikkert mulig å finne billigere også. En splitter ny trykkmåler koster ca 2200kr hos Volvo.

Ellers er nå trykkmåleren flyttet over og fungerer strålende! Som dere ser bør jeg ta meg tid til å tørke litt støv en dag også.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130209_150537_zpsfb200515.jpg

samaron
12/02/13, 23:06
Da var bilen levert til Volvo verksted. Håper dem klarer å finne ut av den irriterende vibreringen som oppstår under kjøring over 50-60 km/t. Virket som dem var litt usikre, da dem ikke hadde peiling hvor mellomakslingen eventuelt kunne balanseres nå. Satser på dem likevel har tilgang på spesifikk informasjon om bilene og kan feilsøke bedre enn andre verksted. Burde ha tilgang på spesialverktøy også. Oppdattering kommer så snart jeg har fått tilbakemelding fra verkstedet. :)

samaron
17/02/13, 12:57
Fikk telefon fra verkstedet rett før helgen. Dem hadde prøvekjørt bilen og kjente vibrasjonene. Var ikke mye, men er jo der. Bilen ble løftet på bokk og det ble oppdaget at det ene bakhjulet har kast i seg. Ble derfor bedt om å levere sommerhjul til dem slik det problemet kan elimineres. Har derfor levert sommerhjulene mine og nye stikkakslinger. Bakakslingen har som sagt vert sveist på denne bilen, så er jo en mulighet stikkakslingene er deformert og skaper vibrasjoner. Ba dem å sende mellomakslingen til balansering om vibrasjonene skulle vedvare etter bytte av stikkakslinger (om det skulle bli nødvendig).

Mekanikeren sa også at det er umulig å få mellomakslingen helt i balanse. Den vil alltid vibrere litt, slik det vil alltid forekomme en liten tanke vibrasjoner på bakhjulsdrevne biler. Dette høres jo litt rart ut?

samaron
20/02/13, 17:18
Verkstedet har nå byttet hjul og stikkakslinger uten hell. Konklusjonen er at problemet er mellomakslingen i seg selv. Det har blitt bestilt en splitter ny mellomaksling som forhåpentligvis kommer om noen dager. Var visst dyrere å balansere den jeg har enn å kjøpe ny. Håper vibrasjonene forsvinner med den nye mellomakslingen.

s4nd3r
20/02/13, 18:03
den vibreringa, er det mer vibrasjon i oppover bakker? eller hvordan var det i gjenn? vibrerer den kun ved akselrasjon? eller er det ved en bestemt fart det vibrerer?
du har vell bytta alt som kan byttes? hadde vert morro og prøvd bilen din en tur.. og kjent problemet...

samaron
20/02/13, 18:39
Girkasse (kjørt ca 100.000km), foringer i for og bakstilling, motor og girkassefester, hardykobling, opphengsforing og lager på mellomaksling, bakakslingen (toleranser sjekket og funnet OK hos Bilia), byttet mellomaksling 3 ganger... det som kan byttes er byttet mer eller mindre... vibrasjonene har endret seg med mellomakslingene. Den første hadde en løs bit på innsiden og vibrerte etter hvor biten flyttet seg. Aksling nr2 var bare generelt ubalansert (antagelig sammensatt av to vilkårlige deler) og aksling nr3 ble feilmontert av et verksted og vibrerte betraktelig mindre etter jeg satte den sammen i oppmerkede posisjoner.

Vibrasjonene oppstår ca ved 60 km/t og kjennes best mellom 60 og 70. Over 80 så kjennes det nesten ikke, men man hører en svak durelyd i takt med vibreringen. Vibrasjonene blir mer intense ved belastning (kraftigere pådrag eller når en slipper gassen).

s4nd3r
20/02/13, 19:34
når eg har bytta girkasse på bilen min. så napper eg bare ut mellomakslingen. gidder ikkje og skru ned heile saken, løsner forran og tar ut dei 4 skruene på støttelageret. og napper den ut.. og bare satt den tilfeldig vis på plass i gjenn.. og har aldri opplevd dette.. har den 3 girkassa på bilen nå. og eg har hatt av kassa med motor bytte, og eg hadde problem med gaffelen. så har hatt kassa av og på noen ganger.. med min flaks, så tviler eg på eg har truffet riktig spor kvar gang..

hadde en tanke nå på om svinghjule kunne vært sjeift? bilen har vel et tøff historie bak seg før den kom i trygge hender.. men, når vibrasjonen går overens med fart, og ikkje turtal. så er nokk svinghjulet i orden..

kjenner du om vibrasjonene kommer forran eller bak?
på min gamle stv. der var styrekule og endeledd kava gåent. og da fikk eg vibrasjoiner, men det var i ratte.. så det er nokk ikkje det heller..

dekka er balansert og alt ok der.. rekner med dem balanserte dekka på volvo? så det er 100% i orden..

samaron
22/02/13, 21:55
Vibrasjonene kjennes best i rompa. Kommer fra under bilen kjennes det ut som. Er ikke noe galt med endeledd, styrekuler osv. Byttet for ikke alt for lengesiden styrekule på høyre side og fjernet det lille som var av slakk i hjulet der. Både Volvo og andre folk har fortalt at det er ekstremt nøye å merke posisjonene mellomakslingen har stått i. Mulig du har hatt veldig flaks. Etter 1993 ca så ble akslingene laget med en ekstra bred spline, slik det skal være umulig å sette den sammen feil.

Skulle svinghjulet være skjevt, ville jeg vel anta at det kjennes i clutchpedalen? Burde vel kjenne at noe tar litt ujevnt, risting i pedalen på en måte. Det kjenner jeg ikke, er helt fin. Spesielt etter den splinten som knakk ble byttet ut.

tarb3rg
22/02/13, 22:01
Er ikke bare at eksosen ligger inni karosseriet en plass da? De var grunnen til vibrasjoner å during på 2 av mine biler...

samaron
22/02/13, 22:23
Nei, veldig god klaring på eksosen. Har original eksos selvfølgelig. Monterte den selv, så vet veldig godt den henger helt fint.

tarb3rg
22/02/13, 22:50
Da er jeg tom for forslag...

sikkan
24/02/13, 11:23
Har du prøvd å sette mellomakslene på andre biler for å kontrollere de? Jeg har hatt en lignende vibrasjon på min 245. Begynte/sluttet mellom 50 og 60 og kom igjen rundt 80-90. Prøvde da å ta mellomakselen fra en annen 245 som jeg visste var helt vibrasjonsfri, og faktisk vibrerte det med denne også, bare noe mindre enn før. Det "irriterende" er at vibrasjonen forsvant av seg selv til slutt, så jeg fant aldri ut av det, men ting som vinkel på akslene ift vinkel på bakaksel, girkasse osv kan få innvirkning på vibrasjoner i mellomakselkryssene har jeg lest meg til. Men dette hadde kanskje bilia sjekket?

Jeg har slengt sammen mellomaksler flere ganger av tilfeldige fram og bakdeler fra forskjellige biler uten problemer, men også satt sammen originalaksler RIKTIG og likevel fått vibrasjoner, så sånne mellomakselvibrasjoner er noe jeg kunne tenkt meg å bli klok på..

Fin bil btw :D

samaron
24/02/13, 12:20
Jeg har satt sammen mellomakslingene i forskjellige splines og opplevd kraftigere og mindre vibrasjoner som resultat. Jeg vet ikke hva Bilia har sjekket av vinkler, men stoler på dem vet hva dem gjør. Har ikke hatt mulighet å prøve mellomakslingen på andre biler da alle jeg kjenner med Volvo kjører nyere 940 LT med M90 girkasse. Lengden blir feil da vil jeg tro, pluss at jeg har hardykobling, noe disse bilene ikke har. Håper jeg får tilbakemelding neste uke, men var uvisst når leveringsdatoen var på mellomakslingen.

samaron
27/02/13, 19:42
Fikk telefon i dag fra verkstedet. Mellomakslingen var visst ikke komplett, måtte bestille noe deler til. Blir en tusenlapp eller to dyrere enn forventet, men i det minste er det splitter nye deler. Satser på resten ankommer i løpet av noen få dager, så er det bare å krysse fingrene og håpe det løser problemet.

samaron
19/03/13, 12:55
Spørsmål til dere med 740: Vibrerer bilene deres litt i drivverket? Begynner å bli litt usikker på om jeg kjemper en forgjeves kamp her. Har blitt fortalt av noen at det bare er slik med Volvo? Mekanikeren på verkstedet hintet litt om det også siden han fortalte det vil alltid forekomme litt vibrasjoner i en mellomaksling.

Taz
19/03/13, 13:01
Har selv ein 745 '89, og den er det ikkje spesielt med vibrering i drivverket..

s4nd3r
19/03/13, 14:08
på 745n min kjenner eg ei vibrering ganske godt. men er nesten 110% sikker på det er støttelagere mitt som ikkje er helt friskt..

samaron
19/03/13, 16:50
Var innom verkstedet i dag. Tilbakemeldingen var at dem har gjort alt dem kan, men har ikke fått det helt vekk. Dem har gitt opp bilen. Skal jo ikke være slik sa han, men var nesten ikke til å legge merke til nå så er ikke mye. Dem var usikre på hvor feilen ligger nå, for det er ikke mellomakslingen som gjør det siden den er splitter ny. Siden jeg har byttet alle andre mulige feilkilder så er det vanskelig å si hvor det ligger. Tenkte det muligens kan være svinghjulet? Kan dette bli skjevt eller komme litt i ubalanse på noen måte?

s4nd3r
19/03/13, 18:53
Var innom verkstedet i dag. Tilbakemeldingen var at dem har gjort alt dem kan, men har ikke fått det helt vekk. Dem har gitt opp bilen. Skal jo ikke være slik sa han, men var nesten ikke til å legge merke til nå så er ikke mye. Dem var usikre på hvor feilen ligger nå, for det er ikke mellomakslingen som gjør det siden den er splitter ny. Siden jeg har byttet alle andre mulige feilkilder så er det vanskelig å si hvor det ligger. Tenkte det muligens kan være svinghjulet? Kan dette bli skjevt eller komme litt i ubalanse på noen måte?

er bare en måte og finne det ut på.. :P men, da skulle vell vibreringa fulgt turtalet, og ikkje fart.. men er ikje godt og sei..
ser fort om svinghjulet er slitt, om det har blåfarge/mye sprekker..
det kan ikkje være sjølve bakakslingen som har fått seg en helse knekk på en merklig måte da? ett stag eller dei skinnene som går unger bakakslingen som er litt skeift? så bak akslingen står bittelitt skeift på bilen.. om det kan ha noe og sei.. er vell bare diffen og stikk akslingane du har bytta..?

samaron
19/03/13, 19:10
Byttet differensial og verkstedet byttet stikkakslingene. Selve bakakslingen har blitt renovert tror jeg, for den er nesten fri for rust, derfor beholdt jeg den. Ville vel trodd det hadde blitt tydelig om den har fått seg en skavank, da ville vel ikke delene passet helt sammen. Skal sjekke om den står rett når jeg får hentet hjem bilen. Kan jo hende det ene staget er bøyd eller noe slik det står en liten tanke skjevt.

s4nd3r
19/03/13, 19:19
Aner ikkje om det kan ha noe og sei, for bilen ville vell trekt litt sideveis og da?... hmm.....

samaron
19/03/13, 19:38
Finner nok ut av det etterhvert. :) Skulle ikke være ille, så kan nok leve med det en stund. Nok av andre planer å fullføre, så kan ikke la det holde det andre tilbake! ;)

Øygard
19/03/13, 22:51
Spørsmål til dere med 740: Vibrerer bilene deres litt i drivverket? Begynner å bli litt usikker på om jeg kjemper en forgjeves kamp her. Har blitt fortalt av noen at det bare er slik med Volvo? Mekanikeren på verkstedet hintet litt om det også siden han fortalte det vil alltid forekomme litt vibrasjoner i en mellomaksling.

Har ikkje 740, men 940 er jo ikkje veldig ulikt. 940en min ristar litt når eg kjører i rundt 90 km/t, men eg har tenkt at det sikkert er litt upalanse i eit hjul.

Jan-Einar Jenssen
19/03/13, 22:54
den "trekantramma" til bakaksling har lett for å vri seg litt når det lekes litt med bilen. å siden den har gått med sveiset sperr vil jeg tro dette er årsaken, og at den ramma er litt på tur. vil bli litt vibreringer når den er slarken.

samaron
24/03/13, 11:22
Da har jeg vært litt produktiv i går og fikset/byttet et par ting. Første jeg gjorde var å montere ny batteriholder til batteriet! Manglet den pinnen og vinkelen som pinnen strammer som holder batteriet på plass. Så nå sitter ikke dette løst lenger. :)

Neste steget på programmet var å håndtere litt oljelekkasje... Motoren begynte å lekke som en sil etter oljebytte. Så ut som den værste lekkasjeplassen var oljekjøler adapteren. Lakk i en fitting der blant annet. Tok denne av, vasket den grunding og monterte ny o-ring mot motorblokk og tetningsringer på fittingene. Dessverre ikke noen bilder fra dette, ble mye olje og søl.

Siste jeg fikk tid til før kvelden var å bytte baklysene og lokkene på innsiden. Baklysene jeg kjøpte i sommer lakk litt vann inn i glassene. Kjøpte noen nye fra BCB denne gangen, så finner vel ut om disse holder når regnet kommer igjen.

Her har jeg byttet den ene lykta, på høyre side.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130323_192702_zps03c406b8.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130323_192654_zps2bf117d8.jpg

Her ser dere lokkene som skal på innsiden. Dem jeg hadde var ødelagt, så puttet i noen grå midlertidig. Som dere ser har jeg endelig fått noen som er sorte nå. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130323_192816_zps4975e4ee.jpg

Som en bonus fant jeg tak i original verktøypose også. Mangler bare original myttertrekker så har jeg alt igjen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130323_194512_zps697e4a19.jpg

Jan-Einar Jenssen
24/03/13, 14:46
ser ut som at du skulle invistert i nye dempere til bakluka og :p

samaron
24/03/13, 14:57
Dem har jeg faktisk, bare ikke tatt meg tid til å bytte dem enda. Følgte med nye i monteringskittet til vingen som er litt kraftigere for å håndtere den ekstra vekta.

samaron
26/03/13, 23:02
Da har jeg vært litt produktiv igjen.

Taktrekket hadde begynt å løsne igjen, så gjorde en liten midlertidig reparasjon til som holder bedre, men ser mindre fint ut. Har som sagt tenkt å levere inn bilen til noen proffesjonelle etterhvert og få hele taket trekt om. Nytter ikke å lime når det allerede er løst.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_133138_zps1fcb3de7.jpg

Byttet også tåkelyspærene i dag. Var så lei av de stygge blå lysene som jeg aldri har tatt meg tid til å bytte ut. Er vel forsåvidt ikke lovlig med blå farge på lysene heller?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_140326_zps3435ab7b.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_141350_zpsaa4629fb.jpg

Fant meg en mørkere hattehylle, med rullegardin!

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_165748_zps1e1a9ff3.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_174000_zps581c5e7e.jpg

Bilde av donorbilen. En gammel (87-modell?) 740 med forgasser. Denne har også noe kupévarmer greier som går på bensin, hadde vært litt interessant å fått til å fungere. Kommer i det minste til å ta støtfangeren bak fra denne sammen med plastikkskjørtet under. Mulig jeg må kannibalisere stolene fremme for deler til setebeltevarslingen og setevarmen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_190224_zps0aa3d873.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130326_190243_zps3991b385.jpg

kermitt
26/03/13, 23:11
Jeg vil IKKE anbefale deg å montere varmeren til denne, de har en tendens til å få biler til å gå opp i røyk. Skaff deg heller en diesel varmer og monter en egen tank for det eller gå for en velutstyrt DEFA eller lignende.

samaron
26/03/13, 23:15
Såpass ja! Vel, da skrinlegger jeg den tanken. Litt kjedelig å komme ut til en godt stekt bil om morgenen. :)

samaron
27/03/13, 18:35
Peilet oljen for å sjekke om jeg trengte å etterfylle, men fortsatt mer enn nok olje på motoren etter reparasjonen og oljebyttet. Ser ikke ut som den lekker lenger heller, som er veldig bra! Når jeg peilet oljen så kom jeg på en annen ting også som jeg har stusset litt over...

Som dere ser her, så er det ikke mye klaring mellom slangen inn til innsuget og bremsekraftforsterkeren. Kan jeg skru av det greiene som er rundt den slik det blir god plass? Eller er den veldig viktig for å støtte opp noe?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130327_181245_zps96284121.jpg

Har også plaget meg litt at panseret tar i kanten på panelet under vinduet, det som dekker over vindusviskermotoren. Er midt på panseret ca, når det blir åpnet så subber det i kanten der. Hva kan jeg justere på for å slippe det?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130327_181922_zps9b0731e2.jpg

Jan-Einar Jenssen
27/03/13, 18:49
det dekslet på bremsekraftforsterker kan trygt fjærnes ja. pansret kan du justere ved å løsne på skruene til det å dra det et par mm lengre fram så slipper du at det tar bortig :)

s4nd3r
27/03/13, 18:49
ser ut som ett varmedeksel av ett slag? slikt har eg ikkje sett før. går nokk helt sikkert bra og fjærne den. eller sage av den litt kansje?
Panseret kan justeres ja. løsner dei 4 skruene, og drar det litt ut/framm bare.. :) har ikkje du snowcap? :p

samaron
27/03/13, 18:57
Har en snowcap, ja. Har bare ikke satt den på igjen enda. Bilen skal til lakkering etter planen i slutten av neste måned ca, så tenkte å montere den på igjen etter det.

R.G
28/03/13, 09:29
mulig du må lløsne frontplata panser tar borti, løsne frontplata. tre skruer. en på hver side av ved skjærm (panserhengsel) og en midt på øverst på torpedo. du ser lett om frontplata (galleriet) ligger skakt. sammenligne med profiler på skjærma.

samaron
28/03/13, 17:55
Skal gjøre det. Hadde den av tidligere for å bytte viskermotoren og overføringene. Mulig jeg ikke har fått den på plass helt korrekt.

Ser også ut som oljelekkasjene har stoppet helt nå. I går fant jeg en liten flekk på kanskje 1cm i diameter, i dag kunne jeg ikke se noen nye flekker under bilen. Ser ut som det hjalp drastisk å bytte til biltema olje og bytte tetningsringer på fittingene til oljekjøleradapteren.

samaron
28/03/13, 19:14
Har nå tatt av den greia som var i veien... Som dere ser så ble det en god del bedre plass nå enn det var tidligere!

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130328_184016_zps9cd272ce.jpg

Skjønner ikke helt hva funksjonen har vært. Som dere ser så blir denne bare skrudd fast utvendig, holdt ikke på plass noe eller lignende. Den bare var der.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130328_182801_zps257264c9.jpg

Strekkavlasterene/gummihettene på injektorene var det ikke mye igjen av. Gjorde en midlertidig fiks for å holde ulumskheter vekk fra kontaktene.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130328_184028_zps9732f817.jpg

Fant også ut hva buldrelyden jeg hører fremme var... Kunne kjenne en ørliten tanke slark i toppen av demperen, og ikke minst høre det når jeg klemte bilen ned. Blir et par nye dempere etter påske. Blir nok originale, har ikke lyst på noe stivere.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130328_184616_zps9805745d.jpg

Oppdaget også en annen kjedelig ting. Skulle bytte høyttalergrillen fremme på høyre side, så fikk jeg den ikke av. Etter litt makt ga den etter øverst, men fikk rift i dørtrekket. Dere ser hvorfor på bildet under...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130328_174008_zps33f947ef.jpg

Jan-Einar Jenssen
28/03/13, 20:01
aldri skjønt poenget med det dekslet på bremsekrafforsterker jeg heller. har sikkert 4 slike liggende som er avplukka :p at ikke folk kan holde tec7'en borte fra interiørdeler er mildt sagt iriterende..

samaron
28/03/13, 22:10
Ja, er plagsomt. Spesielt når jeg ikke blir informert om det. Tydelig at holdningene er "gammel bil, da gjør det ikke noe." Kan vel ikke være så forferdelig vanskelig å eventuelt skaffe et nytt dørtrekk om det skulle bli synlig stygt når limen er skrapt av.

Kan også nevne at panseret ikke tar borti frontplata lenger. Fikk en hjelpende hånd og frontplata ble skrudd fast mens den ble presset mot vinduet. Det var nok de ekstra millimeterene som skulle til. :)

samaron
31/03/13, 02:15
Har vært litt produktiv igjen. Fikk fatt i ett hanskerom som var mer helt enn det jeg hadde. Døren var litt løs og det hele var litt på halv 8, samt ødelagte fester under slik plastikkdekselet ikke hang ordentlig.

Allerede fått det nye hanskerommet på plass før jeg tok bilde, dessverre. Har enda ikke satt på muttere under eller det dekselet.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_161631_zps464f81ce.jpg

Her er et par bilder av skavankene med festene på den gamle

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_161652_zps953b78bf.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_161644_zpsd862defb.jpg

Her er det ferdig montert og fungerer utmerket uten slark i døra. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_175846_zpsb335f943.jpg

Byttet også like gjerne demperene til bagasjelokket. Her er de nye gassdemperene fra monteringskittet til vingen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_172749_zps851bc726.jpg

Se der! Står av seg selv nå. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130330_175324_zpsa1a50449.jpg

Jan-Einar Jenssen
31/03/13, 02:26
bedre enn trepinna ja :p du skulle laga deg ei plate med no trekk over så du fikk skjult forsterkerne :) samt en liten vask av bilen :p

Voolvoo
31/03/13, 09:39
Du satt på den herlige turbovingen igjen ja! :)

samaron
31/03/13, 11:46
Må bare få stripset på plass alt av kabler og slikt bak før jeg kan se videre på en plan om å skjule det siste av forsterkere. Skal inn på tirsdag å få fikset litt ting og tang jeg ikke var helt fornøyd med, så bilen blir nok borte et par dager neste uke. Skal nok få vasket bilen etterhvert, har ikke vært høyest på prioriteringen i det siste. Er fortsatt mye salt og dritt på veiene, så blir ganske raskt skitten. Skal prøve å få fikset setevarmen og beltevarsleren etter det, så da blir det en ordentlig vask innvendig i bilen også når setene er ute! :)

samaron
01/04/13, 15:48
Glemte å nevne at jeg har fått tak i en ny "skinnpose" til girspaken. Denne er en del penere enn den jeg har fra før. Skal smøre den inn med noe godstoff som mykner opp skinnet før jeg setter den på plass. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130331_135451_zps0b2d349e.jpg

Jan-Einar Jenssen
01/04/13, 20:56
Glemte å nevne at jeg har fått tak i en ny "skinnpose" til girspaken. Denne er en del penere enn den jeg har fra før. Skal smøre den inn med noe godstoff som mykner opp skinnet før jeg setter den på plass. :)

så pen ut :) skal du kvitte deg med den gamle?

samaron
01/04/13, 21:35
Den går til en bekjent av meg som ønsket å overta den gamle. ;)

samaron
06/04/13, 19:08
Har i dag vært litt aktiv igjen. Fikk hentet bilen hjem i går fra bilstereoforretningen hvor ymse problemer var utbedret. Ble også oppdaget at støyfilteret i spilleren min var ødelagt, så det ble reparert.. ingen ulyder å høre nå. :)

Første tingen på programmet var dette:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130405_165856_zpsa1b5fed5.jpg

Dette har blitt gjort av en tidligere eier. Jeg skar vekk det meste av limen og reparerte panelet med litt MacGyver-teip og satte på knottene som manglet, ble slik:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_134554_zps344cdd19.jpg

Bildet ble latterlit uklart, men slik er det med ustø hånd og mobiltelefon. Resultatet synes jo uansett, henger godt nå. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_141025_zps434a0075.jpg

Neste steg var å bytte bensinfilteret. Har hatt et nytt filter liggende ganske lenge, så tok på meg oppgaven i dag siden jeg ikke hadde noe annet å foreta meg. Her er filteret allerede ute:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_153915_zps760fee84.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_153923_zpsf54f1ecf.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_153953_zpsf161b488.jpg

Er nok en stund siden dette ble byttet. Her er da det nye filteret satt på plass!

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_154006_zps23a89713.jpg
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_161258_zpsad5286b3.jpg

Selvsagt ble det en god del søl, hehe. Her er en del fordampet allerede:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_153931_zpsdc746b46.jpg

Og her er den brøkdelen jeg klarte å samle opp...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_153938_zpse11c9b7c.jpg

Fant også ut at jeg kunne jo likegodt sette på sommerhjulene igjen med det første jeg var i gang.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_172629_zpsd43d2918.jpg

Med min fantastiske flaks så fant værgudene ut at det skulle snø noe helt forferdelig rett etter det siste hjulet var på plass...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130406_172609_zps42d6592c.jpg

samaron
07/04/13, 22:54
Beltevarslingen og setevarmen virker ikke i bilen min. I dag etter jeg hadde tørket litt støv så tok jeg å sjekket under stolen. Kontaktene er ikke ved venstre feste som dem burde være, men er dratt enda lenger under stolen. Synet som møtte meg var ikke pent...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130407_154812_zps1a7b32a8.jpg

Her har noen klippet og skjøtet, men ikke koblet til noe. Virker som det bare er ledningene på selve stolen som er herjet med heldigvis. Beltevarslingen har ledningene klippet av med beltelåsen, så den er koblet av på to steder nå. Har en annen gammel bil jeg kan ta beltelåsen av hvor ledningene fortsatt er like hele. Setevarmen er det nok en annen grunn for er koblet av. Her er nok årsaken til det:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130407_161012_zps26fa8e30.jpg

Den ene ledningen er avrevet... Håper dette ikke er vanskelig å reparere. Sorte selskinnsstoler er vel ikke akuratt de mest vanlige stolene, så vil helst unngå å måtte kjøpe nye stoler.

Har også funnet ut at jeg har feil girkasse i bilen! Har opplevd at overdrive slurer om jeg gir på litt for mye. Har i lengre tid trodd dette var helt naturlig og skal være slik, men har fordypet meg litt i emnet nå... Før 1986 ble M46 utstyrt med Laycock Type-J overdrive, men da hadde bilene også et "torque limiter system". I praksis vil det si at turboen hadde en overtrykksventil som gjorde at trykket ikke overgikk 0.3 bar og den ga mindre innsprøytning på den ene sylinderen i motoren. Dette var for å bremse ned kraften motoren ga ut slik overdrive ikke ville slure. Dette var bare slik når overdrive ble tilkoblet. I 1986 ble Laycock Type-P overdrive intrudisert som var forsterket og gjorde det gamle "torque limiter" systemet avlegs da denne overdriven takler kraften fra motoren.

Hadde jeg vært obs på dette hadde jeg nok sjekket girkassen nøyere før jeg kjøpte den. :P Tenkte å ta turen innom et verksted i morgen og høre hva det vil koste å overhale den gamle girkassen min. Et lager eller to må byttes siden den lagde ulyder ved kjøring, samt overdriven hadde problemer med å koble inn. Den var litt "treg" og måtte til tider ruse motoren for at den skulle slure seg på plass i ordentlig innkoblet posisjon. Er vel utslitt clutch i denne tror jeg.

s4nd3r
08/04/13, 05:24
sel skinns stoler? :) hehe... er ikkje sjeldne stoler. men, finne noen i bra tilstand er sjeldent..
sikkert ingen problem og fikse ledninga under der..

samaron
08/04/13, 11:54
Mine stoler er i forholdsvis bra stand vil jeg tro. Er ikke ekstrem slittasje på førerstolen som jeg har sett i mange biler. Satser på det skal bli enkelt å reparere. Har tilgang på et sett med stoler som jeg kan plukke deler av.

samaron
09/04/13, 15:23
Da har jeg vært å hentet nye dempere og topplager til disse:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130409_160002_zpsfa31c036.jpg

Kanskje jeg bytter dem i helgen. Det jeg derimot må bytte er startmotoren. Har den siste uka hatt behov for å gi den et kakk med en latmannsarm eller lignende for at den skal dra rundt svinghjulet. Synger vel på siste verset da. Er det like startmotorer på alle 740 med 2,3 liter motor?

samaron
12/04/13, 09:36
Skulle egentlig ha fått justert ventilklaringene på et verksted i dag, men fikk telefon hvor jeg ble fortalt at dem dessverre ikke kunne gjøre det. Dem manglet rett og slett utstyret som skulle til, så ble henvist videre til et Volvo verksted hvor jeg måtte bestille ny time. Ganske kjedelig siden jeg har fri i dag, så passet best. Hadde jeg fått beskjed om dette i går kunne jeg brukt avspasseringsdagen min en annen gang. Rart at dem ikke skulle ha utstyret til det, trodde ikke ventiljusteringer var noe hokkus pokkus jobb?

jacobsen
12/04/13, 10:16
Skulle egentlig ha fått justert ventilklaringene på et verksted i dag, men fikk telefon hvor jeg ble fortalt at dem dessverre ikke kunne gjøre det. Dem manglet rett og slett utstyret som skulle til, så ble henvist videre til et Volvo verksted hvor jeg måtte bestille ny time. Ganske kjedelig siden jeg har fri i dag, så passet best. Hadde jeg fått beskjed om dette i går kunne jeg brukt avspasseringsdagen min en annen gang. Rart at dem ikke skulle ha utstyret til det, trodde ikke ventiljusteringer var noe hokkus pokkus jobb?

Rart..er da ikke rare verktøyet som trengs for å justere ventiler? :p

Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2

samaron
12/04/13, 10:28
Nei, må jo ha følerblad, riktig fastnøkkel og et skruejern i det minste tror jeg. Men det var snakk om noe shims også på denne motoren? Dem hadde hvertfall ikke det som måtte til. Jeg har ikke følerblad selv og ingen erfaring med det, derfor jeg overlater det til noen som burde ha bedre kompetanse enn meg. Hvis ikke hadde jeg nok gjort det selv, er jo snakk om en times arbeid eller noe.

EDIT:
Leste meg litt opp på emnet, og det viser seg at det ikke er mulig å justere klaringene på disse motorene. Jeg har bare sett dette blitt gjort på en Honda motor, og der er det skruer som tillater justeringer. På disse Volvo motorene er det shims som må byttes ut. Man må måle klaringen og regne ut størrelsen på ny shims og bytte dem ut. Det forklarer hvorfor verkstedet ikke kunne gjøre det, dem har jo ikke shims til den jobben.

Fant denne videoen som viser det litt:

http://www.youtube.com/watch?v=xTGn6NzzHq0

kermitt
12/04/13, 17:53
De shimsene er ganske dyre og det lønner seg å ha ett helt sett så du ikke blir stående med skjegget i postkassa. Men jobben er meget enkel!

R.G
13/04/13, 21:37
jobben er lett ja. måle klaringer og trekke fra og reine ut og plusse på tjukkelsen på shimsen som sitter der fra før.

grunn til volvo sa nei, er fordi dem ikke haer shims på lager. da jeg hørte om dem kunn eta 940 turboen pga jeg ikke gadd sjøl, så sa dem att det kosta meg dobbelt opp.

en tur inn til volvo så dem måler osv osv.

så bestiller dem riktige shims,

så andre turen inn til volvo og dem bytter shimsa.

og da blir detta fort en dyr affære. og to toppdekselpakninger (400kr).

så billigst om du får med deg en som kan detta og gjør det. og kjøp en komplett sett med shims så har du ett utvalg.

men dere kan jo bruke bladsøker og måle klaringer først. er klaringer som dem skal være så har du spart penger.

er ikke alltid tikking i motoren er ventiler. dysene på b230et har lett for å tikke en del dem også.

s4nd3r
13/04/13, 23:01
og di dere gummitoppene som ligger mellom ventilene og ventil koppene. eg syns i vertfall det ble veldig redusert tikking etter di ble bytta...

samaron
13/04/13, 23:06
Har i kveld byttet støtdempere fremme og startmotoren. Selvsagt har jeg fått noe feil deler, pluss skruen som holder demperen i benet var veldig rustet. Hele rukkelet må demonteres igjen når jeg har bestilt det siste som mangler/må byttes. :P Ble også en helt annen opplevelse med ny (brukt) startmotor. Raskere på oppstarten, annen lyd og støyer ikke like mye. Var nok ganske sliten den jeg hadde.

Skal det være gummi i nedre del av fjæra, eller skal det være metall mot metall der?

Denne var alt for rusten og bør byttes. Ble ikke spesielt penere etter å ha skrudd den av med en "nordlenning".

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130413_182330_zps4b61d7a4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130413_182330_zps4b61d7a4.jpg.html)

Her er lageret jeg trodde jeg hadde bestilt nytt av, men viste seg at den var ikke inkludert i det som het "lagring".

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130413_182405_zpsac53a709.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130413_182405_zpsac53a709.jpg.html)

Angående det med ventilklaringene så var det ikke et volvo verksted som sa nei til jobben. Det var et annet "generelt" verksted. Hos det lokale Volvo verkstedet var det ikke noe diskusjon, dem mente det ikke ville være spesielt dyrt heller. Skal ha bilen inn på mandag for å få det ordnet.

Tikkelydene kan godt komme av dyser, men har hatt et par folk til å lytte på det og konklusjonen er nok at det trengs litt justeringer der. Bilen er snart 30 år gammel, så er nok en god stund siden det ble gjort sist. Det er jo en del av vedlikeholdet på en motor, så er jo ikke noe galt i å få det sjekket og justert.

s4nd3r
14/04/13, 00:18
du hører fort om tikkelyden kommer fra dysene om du setter ett skrujærn/skralleforlenger/stetoskop eller noe lignendes mellom dysa og øret.. da hører du om lyden kommer derifra eller en annen plass..

ny start motor hjelper på ja.. :) eg bytta fra den store gamle fæle til en liten snerten en.. og det gikk fra 240lyd til 740 lyd.. :rolleyes:

samaron
14/04/13, 10:00
Ja, ble fortalt at min også hørtes ut som en 240 før. :p Størrelsen er den samme, så egentlig helt identisk ut, bare mindre slark og skitt. Slapp også bolter med mutter da den nye hadde gjenger i seg! :)

Kan jo prøve å lytte, men verksted tid er allerede bestilt uansett. Greit å få det sjekket ordentlig også. Hva pleier service intervallet for klaringene være? På eldre Honda er det hvertfall ca hvert 60.000km.

samaron
15/04/13, 16:18
Ble ikke ille i det hele tatt. Justeringene kostet litt over 1700kr, hvor 300kr er ny pakning. Bilen sviver litt penere på tomgang også nå. :)

Har også i dag bestilt nytt lager og skrue som holder demperen fast i benet. Får vel i løpet av de nermeste dagene plukke fra hverandre hele greia igjen og bytte ut de gjenværende delene. Blir kanskje noen flere bilder da.

s4nd3r
16/04/13, 18:36
høres bra ut..... :)

samaron
19/04/13, 19:28
I morgen tenkte jeg å få byttet de skruene som sikrer demperen og topplagerene. Fant tak i riktig verktøy til demperene også på jobb som jeg har lånt med meg. Dette var et litt sært verktøy, kunne ikke finne det på biltema hvertfall.

Har også funnet kilden til vibrasjonene vil jeg tro. Den durelyden jeg hører i de aktuelle hastighetene når jeg har litt ekstra pådrag stammer fra bak i bilen. Vibrasjonene føles i stolen, som er en annen indikasjon på at det er noe bak. Det som bekreftet det helt er at jeg kan høre en dunkelyd bak. Er forsåvidt ganske tydelig om jeg vender øret bakover. Dunkelyden oppstår når jeg skal i gang med å kjøre, kan også oppstå under kjøring om jeg slipper og trykker inn gasspedalen. Noe må være seriøst galt i bakakslingen når det er slik. Hadde den inne for sjekk hos det lokale Volvo verkstedet i sommer, hvor den ble friskmeldt. Verkstedet jeg hadde bilen inne hos i høst tok av lokket bak og så litt. Oljen sa han ikke så pen ut siden det var metallspon i den, men kunne ikke se noe galt ellers der og da. Jeg tenkte det var urenheter som ikke var vasket bort etter reparasjonen, men lurer på nå om det ikke var det likevel...

Og til slutt en liten gjettelek. Hva tror dere jeg har tenkt å gjøre med dette apparatet? Hint: Har noe med vakum å gjøre.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130419_190650_zps9650b763.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130419_190650_zps9650b763.jpg.html)

samaron
20/04/13, 21:43
I dag ble det hele plukket fra hverandre igjen. Gikk litt kjappere nå siden det var litt mer kjent med fremgangsmåten.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130420_161905_zpse376d115.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130420_161905_zpse376d115.jpg.html)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130420_161919_zps00c24c0f.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130420_161919_zps00c24c0f.jpg.html)

De nye delene som ble byttet i dag:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130420_162003_zps4be765ba.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130420_162003_zps4be765ba.jpg.html)

Og der var alt på plass igjen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130420_175955_zps889940d5.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130420_175955_zps889940d5.jpg.html)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130420_180010_zpscb85d0c4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130420_180010_zpscb85d0c4.jpg.html)

jacobsen
21/04/13, 10:03
ser bra ut dette!

samaron
21/04/13, 12:22
Håper nå det. :) Tenkte å ringe til lakkeringsverkstedet på mandag og bestille tid til lakkering av bilen. Skulle egentlig gjøre det i vinter, men ble litt utsatt. Bilen skal lakkeres i samme farge som den er, lakkode 130-1 sølvgrå. Var litt småplukk rundt over hele bilen, så valget ble å lakkere alt. Siden det blir samme farge, så får jeg litt redusert pris siden det ikke trengs å plukke fra hverandre absolutt hele bilen. Da får jeg rettet ut noen av bulkene, og ikke minst fjernet rustflekkene. Må få rustbehandlet understellet også, men sliter med å finne noen som gjør dette.

samaron
21/04/13, 12:53
Må skaffe en ny bakfanger, sidedelene vil ikke ligge inntil bilen lenger. Vet den var litt skjev i det ene hjørnet, så tror den har fått en dose ryggeskader. Har en bakfanger for hånd, samt det plastikkskjørtet som jeg mangler under.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133339_zpsc7964b0d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133339_zpsc7964b0d.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133423_zps707261fc.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133423_zps707261fc.jpg.html)

Vingen flasser en del. Er også noen bulker i koffertlokket som vender utover.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133351_zpsd8176621.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133351_zpsd8176621.jpg.html)

Det var en liten bulk som forrige eier sparklet over. Dette må selvsagt pusses ned og lakkeres over.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133402_zps9498075d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133402_zps9498075d.jpg.html)

Er også en lei bulk i kanalen som må rettes ut. Er også mye limrester som må skjæres og pusses bort.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133438_zpsfcff70b0.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133438_zpsfcff70b0.jpg.html)

Litt diverse irr på lister og speil. Tenkte å få lakkert opp plastikken i samme farge som resten av de sorte listene, så slipper dem å bli matte mer.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133523_zpse2d16c2f.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133523_zpse2d16c2f.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133530_zpsd50a6665.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133530_zpsd50a6665.jpg.html)

Det sorte rundt disse emblemene er slitt bort. Har noen nye som jeg skal be lakkeringsverkstedet lime på. Disse har løsnet litt også så må limes fast uansett.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133506_zps96dbefca.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133506_zps96dbefca.jpg.html)

Dette er den største slittasjen som er på stolene. Vil si det ikke er ille til å være en snart 30 år gammel bil. Er ikke hull, men er rett før. Vurderer setetrekk for å ikke slite dem mer ut.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133602_zpsa49757a2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133602_zpsa49757a2.jpg.html)

Ellers er ikke teppet i bagasjerommet helt perfekt. Er mugg på treplata, litt diverse små hull og annen slittasje. Har lett litt etter nytt teppe og plate, men har ikke funnet et som passer...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133730_zps42c42bea.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133730_zps42c42bea.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130421_133738_zpsf881f6e3.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130421_133738_zpsf881f6e3.jpg.html)

jacobsen
21/04/13, 21:43
Hadde et strøkent bagasjeromsteppe og treplate i gamle 744n min. Synd jeg måtte kaste det :( men plate burde vel være mulig å sage til selv, og trekke stoff over?

Hadde tatt med førerstolen til en salmaker/møbelsnekker og fått dem til å bytte ut det slitte skinnet på ene siden, hvis jeg var deg :) Går ut i fra resten er fint?

samaron
22/04/13, 19:22
Har vurdert å ta det med til en møbelsnekker, men blir ikke med det første. Er noe slittasje på resten av interiøret selvfølgelig, er jo tross alt snart 30 år gammelt. Men er ikke noen hull, førerstolen er uten tvil mest slitt. Funderte litt på R-Sport setetrekk, men var litt stiv pris for noen setetrekk følte jeg. Får se hva som strekker til når jeg får feriepenger.

Ellers var jeg i garasjen for å teste avlastningsventilen til turboen. Da oppdaget jeg noe jeg ikke var klar over og burde ha blitt rettet opp i fra dag én...

Bilde av apparatet i drift:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_173339_zpsd7642f10.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_173339_zpsd7642f10.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_173359_zps483ae873.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_173359_zps483ae873.jpg.html)

Det jeg oppdaget når jeg tok av slangene for å se på stempelet mens jeg satte vakum på ventilen var dette:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_172405_zpsa21272ce.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_172405_zpsa21272ce.jpg.html)

Noen har fylt opp hele dritten med tec7 lim, slik den er så tett som det kan bli... Jeg har med andre ord kjørt i nesten ett år uten avlastningsventil uten å være klar over det. Slik jeg har forstått det så er dette ikke bra for turboen på noen som helst måte, så levetiden er nok kraftig redusert.

Kom opp med en nødløsning foreløpig, inntil jeg får tak i en original ventil. Ganske harry, men slik blir det når man skal ut på bygda i en fart å finne tak i noe:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_173420_zps8384725a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_173420_zps8384725a.jpg.html)

Gravde frem de gamle trykkrørene som var sagd over:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_173438_zpsbb9a1ee6.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_173438_zpsbb9a1ee6.jpg.html)

Her er sluttresultatet:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130422_192204_zpsb4aa3db1.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130422_192204_zpsb4aa3db1.jpg.html)

Den sugde en del falskluft igjennom ventilen, så måtte sjimse opp fjæra til stempelet en del før det ville slutte. Fungerer fint nå, så får overleve "pshh" lyden en liten stund. Har noen en original ventil til B230ET som er urørt, gi lyd! Trenger den. :)

ellingsøyern
24/04/13, 08:35
er ikke så skadelig for turbo på orginal trykk, men det er jo greit å vær klar over det er tett da.. dårlig av forrige eier å ikke si fra om dette egentlig!

samaron
24/04/13, 20:03
Er litt usikker på om forrige eier var klar over at den var fylt opp med tec7. Virker som han jeg kjøpte bilen av bare har hatt den i ett til halvannet år. Diverse andre ting ble jo nevnt når jeg kjøpte den, og det var en ganske hyggelig kar. Bilen ble jo kjøpt i den tro at den skulle være i passelig fin stand, som den så ut til å være. I ettertid og mye demonteringer var det mye skjulte feil og mangler som ikke er å oppdage før man plukker det fra hverandre. Så var egentlig ikke helt overrasket over funnet, men har fikset det aller meste nå så er egentlig bare en bagatell. Puttet i den dumpventilen jeg fikk tak i på sparket, men bilen liker den ikke helt.

Ble ikke noe av bestilling av lakkering på mandag, men skal gjøre det nå på fredag!

samaron
27/04/13, 16:31
Lakkering har blitt bestilt. Hadde jeg vært en uke eller to tidligere kunne det blitt gjort med en gang. Siden det ble stor pågang nå så må jeg vente til 3. juni. Da blir det tectylering i mellomtiden. :)

Ellers byttet jeg bærekule på venstre side forran. Klarte å ødelegge gjengene til mutteren under bærearmen når jeg byttet demperene. Dette var ikke helt smertefritt, biltema verktøyet knakk, så måtte kappe av med vinkelsliper og presse ut i skrustikken. Ble en del ekstraarbeid ja...

Har også bestilt olje og pakning til bakakslingen. Skal ta av lokket og se om det er noe riv ruskende galt. Blir å tappe oljen på en flaske for å se om det er enda mer metallpartikler i den. Kunne såvidt kjenne noe slark i koblingen til differensialen (pinjongen?), vil vel tro den skal være helt fri for slakk. Var såvidt det var noe, hørte det mer enn jeg kjente det.

R.G
28/04/13, 20:55
har en orginal avlastningsventil liggende om intr.

sende meg pm om intr.

den kommer fra en 1989 usa 760 (b230ft), samme type ventil som er på 740 b230et, grunnet denna usa bilen var det garrett t3 på.

samaron
29/04/13, 18:31
Da har jeg bestilt tectylering i dag. Blir på et Dinitrol verksted. Var litt ventetid, men dem tar bilen min den 14. mai og får den tilbake et par dager senere. :)

Hadde egentlig tenkt å se i bakakslingen i dag, men var så utrolig mye kø at jeg fikk ikke hentet oljen og pakningen før det var stengt. Blir nok å ordne det i morgen da. Leste litt i en haynes bok at pinjongen skal strammes til med et visst moment. Var også beskrevet at det var to typer, hvor man måtte være forsiktig med den som er merket "S" i starten på serienummeret. Siden jeg ikke har den hvite lappen på venstre side (har vel falt av etter 30 år) så har jeg ikke serienummeret lenger? Tenkte å løsne den mutteren og stramme med momentnøkkel. Usikker på om dette har blitt strammet med moment, eller bare skrudd fast med luftverktøy. Blir en dyr affære om lagerene er ødelagt baki der pga at det er for stramt... Om det skulle være tilfelle, har jeg rett på å kreve det reparert hos det aktuelle verkstedet som sjekket bakakslingen min i sommer?

samaron
01/05/13, 19:00
Fikk ny dynamo i går. En original 100A dynamo. :) Var litt hell i uhell, for på vei til verkstedet til en venn av meg så ble det disco i dashbordet og jeg la merke til at voltmeteret var på bunn av skalaen. Når jeg kom frem så var reima helt løs, bare flaks at den ikke hoppet helt av. Strammingen hadde løsnet. Siden bilen hadde gjort noe av jobben selv så fullførte jeg det likegodt med å bytte ut dynamoen. Ble dessverre ikke noen bilder fra demonteringen. Ble bare et når den var på plass igjen:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_184225_zpsff94829d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_184225_zpsff94829d.jpg.html)

Heldigvis følgte jordingsledningen med. Den gamle var ikke helt god. Ser ut som den har blitt klippet og loddet sammen:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_184202_zps97d1aaa6.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_184202_zps97d1aaa6.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130430_184214_zps8e1c3520.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130430_184214_zps8e1c3520.jpg.html)

Etter det så åpnet jeg bakakslingen for å se litt på innmaten. Oljen så ikke spesielt pen ut. Virket som at de 4 små tannhjulene var slitt. Detaljene kan dere se i denne tråden: http://forum.vccn.no/showthread.php?47659-Vibrering-ved-kj%C3%B8ring-i-60-km-t-og-oppover&p=748876&viewfull=1#post748876

Filmet mens jeg dreiet på mekanismen. Skrapelyden kommer fra bremsene, men klakkelyden kommer fra differensialen. Er vel ikke normal lyd det?

http://www.youtube.com/watch?v=mKDXRMZbxKY

240racing
02/05/13, 09:30
Dette ser bra ut! Liker at du originalrenoverer^^

samaron
02/05/13, 22:15
Har i kveld gjort et lite desperat forsøk på å få vekk vibrasjonene med å etterstramme pinjong mutteren. Fant en passelig momentnøkkel som var kalibrert i august som jeg brukte. Boka jeg har sa mellom 200 og 250 Nm, så jeg brukte 230 Nm. Hjalp dessverre ikke, er nok større problemer enn det likevel. Om jeg må ta komplett overhaling av bakakslingen så blir det nok ikke før etter bilen er lakkert i sommer. Usikker på hva det vil koste, tiden vil vise.

Her er et bilde av momentnøkkelen jeg brukte:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_215750_zps3afe382d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_215750_zps3afe382d.jpg.html)

Fant også et rusthull til i høyre hjulbue bak. Denne går inn i ramma ser det ut som, så blir en utfordring å finne en åpning hvor jeg kommer til med trykkluft fra baksiden. Det må sveises før bilen skal på tectylering, og er vel litt ukult om den tar fyr innvendig.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_194103_zps9d65aa4d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_194103_zps9d65aa4d.jpg.html)

Stusset litt over bakdøra også. Sprekkene er ujevne, er dette mulig å justere?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_194049_zps36403fde.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_194049_zps36403fde.jpg.html)

Har også plaget meg ganske lenge med bakvinduet. Sidene har noen stygge hvite kanter og ledningene er synlige. Skal det være slik, eller mangler jeg noen lister der?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_194738_zps9cb53aa0.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_194738_zps9cb53aa0.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130502_194859_zpsf98f1b14.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130502_194859_zpsf98f1b14.jpg.html)

s4nd3r
03/05/13, 10:12
vil tro hele bakdøra ser sjeiv ut, så er bare og løsne på noen skruer og justere den på plass i gjenn.. :)
den hvite kanten bake på bakruta di, den er til varmetrådene, er heller ikkje noe deksel som dekker der heller..
Så en sprit tusj og fargelegge kansje?

og i bakakslingen der, så skall det slarke litt, vere litt lyder, men den dunke/tikke lyden minte meg litt om kronhjul og solhjul ikkje treffer helt sammen. men om du ikkje hører noe av det når du kjører, så tror ikkje eg hadde brydd meg om det. fyll på en tykk gir olje..

Voolvoo
03/05/13, 15:39
Klukkunga når du kjører i gang, slipper gassen-og gasser igjen... Minner meg om bakakslingen på 240n jeg hadde.
Hvis du holder bremsen inne og slipper clutchen litt ut mens du har litt turtall (så dne ikke kveler seg) Kommer klukkelyden da?
Hull i veien osv. hører du lyden da?

Jeg hadde det problemet der, skiftet bakaksling= Strøkent :)
som s4nd3r sier, så skal det lage litt lyder og slarke LITT baki der.

samaron
03/05/13, 18:13
Ja, skal være noe slark, men ikke så mye som jeg har vil jeg tro. Skal ikke røre mellomakslingen mye før jeg hører tannhjulene tar i girkassen. Bakakslingen er det mye mer dødgang i. Rykker ganske godt i bilen om jeg er litt for kjapp på gasspedalen. Kjører jeg i bilkø i lav fart slik jeg såvidt rører gasspedalen kan bilen også starte å "gynge" en del. Minner meg veldig om skodaen min med ødelagte motorfester hvor motoren slenger litt. Hører klunkelyd ved igangkjøring, ved å være rask på gasspedalen under kjøring. Kan også høre et dunk om jeg trår clutchen raskt inn mens jeg har litt pådrag. Under kjøring kommer det også en kraftig durelyd bak når jeg enten slipper gassen helt eller har kraftigere pådrag, når det er under belastning med andre ord. Er også mindre vibrasjoner som også kjennes når jeg bremser ned. Hvis jeg har gasspedalen i perfekt posisjon under kjøring slik durelyden ikke er der så kan jeg høre en "propell lyd" bak og svak "synging". Mange tror jeg har uoriginalt og grovere eksosanlegg med den duringen.

Som sagt hadde jeg bakakslingen inne på verksted i sommer etter den ble reparert for å få den bekreftet helt i orden. Siden den er slik nå funderer jeg på om verkstedet ikke har gjort jobben ordentlig... Usikker på om det er noe jeg kan klage på, og få reparert. Er jo derfor dette har tatt så utrolig lang tid å feilsøke. Bakakslingen skulle være i orden og var den eneste delen i drivverket som hadde bekreftelse på at den var god.

samaron
05/05/13, 15:16
Prøvde å bytte bremsesko til håndbrekket i går, men ble forgjeves. Etter å ha stått i 3 timer så måtte jeg gi opp å putte på plass igjen de gamle helt utslitte bremseskoene på høyre side. Var ikke snakk om at bremseskiva ville på med nye bremsesko. Vaieren var slakket så mye som mulig, men likevel gikk ikke skiva på. Tror jeg monterte bremseskoene på feil plass, for bremsene hang der etterpå. Veldig rart problem... Byttet alt av bremser bak i sommer. Bremseskoene til håndbrekket ble først montert bakfram (forrige eier hadde gjort feil, som jeg antok var rett). Disse ble snudd, men har i ettertid slitt med håndbrekket. Har trodd det bare var skoene som var deformerte siden dem ble satt på bakfram først, men viser seg problemet er ikke det likevel nå. Noen som har idé hva som gjør at den bremser kraftigere på høyre side? Ble nødt til å koble av vaieren i dag siden det ble for stramt uansett hva jeg gjorde.

Ellers har flere sagt til meg nå at kronhjulet så veldig slitt ut i differensialen. Misfargingen på olja tyder på varmgang og metallic delen av fargen tyder på mye metallfragmenter. Kan dette skje av seg selv, eller er det bare verkstedet som har gjort en jobben feil i sommer?

Team Tynner
05/05/13, 18:47
monterte stramme skrue fra 850 på min 740,den som står mellom bånda istedet for den metall biten som står på 2/740 orginalt.Aldri hatt så bra håndbrekk før:)justering ble en lek etterpå:)

samaron
07/05/13, 20:52
Tja, det rare er at det ikke gikk til tross for at vaieren var så slakk som den kunne bli. Tror det må være noe galt med den "saksen" som utvider seg.

Utenom håndbrekk problemer så ble noe annet forbedret i dag. Fikk satt på større ledninger fra dynamoen til batteriet. Ble en utrolig forbedring i driftsspenningen.
Utrolig tynne flusser som kalles ledninger fra dynamoen på denne bilen. Må vel være noe større originalt?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130507_190400_zpsc478be95.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130507_190400_zpsc478be95.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130507_190451_zps694dff1f.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130507_190451_zps694dff1f.jpg.html)

Voolvoo
08/05/13, 16:38
Prøv å klag på bakakselen dersom den ble overhalt av verkstedet? :)
håndbrekk ''saksa'' kan ha rusta fast i ett ledd eller begge. evt kan den være montert feil vei :) (forferdelig fort gjort)
Bytta hånbrekk på 2/7 serie sikkert 8-9 ganger nå, men glemmer det hver eneste gang hvordan det skal stå :)

samaron
08/05/13, 17:12
Bakakslingen ble reparert av en bekjent av meg. Jeg leverte den inn til verksted etterpå for å få dobbelsjekket at alt var montert riktig, justert korrekt osv. Betalte nå dem 2-3000kr for det, og den skulle være godt innenfor spesifikasjonene. Innmaten kom fra en aksling som var gått 160.000km, så vil den skal være minst like god som det. Slik tannhjulene ser ut så må nok mye deler byttes ut nå.

Det er en pil på håndbrekk saksa, den peker opp slik den gjør på den gode siden. Siden alle delene er nye så er det nok umulig at det har rustet fast. Skal prøve å se litt på det igjen på fredag, hvis ikke så må jeg levere bilen til et verksted...

andersg
08/05/13, 19:56
Jeg fikk aldri på skiva mi med nye deler, kjøpte brekksko-stag fra 240 som er justérbart = passer rett på, problem løst. Kan justeres mens det er montert.

samaron
09/05/13, 13:39
Lurer litt på å kjøpe setetrekk til bilen. Så slipper jeg å slite mer på setene enn det allerede er. Lurte litt på å kjøpe disse her http://forum.vccn.no/showthread.php?32223-NYE-originale-R-Sport-setetrekk-til-salgs-NY-TR%C3%85D! men koster jo litt. Eventuelt hva koster et strøkent delskinnsinteriør? Vil jo være litt synd å dekke til delskinnssetene også, som jeg synes passer veldig bra til resten av interiøret.

En annen ting jeg lurer på også. Kunne turbobilene originalt leveres med differensialbrems? Hvis verkstedet ikke skulle ønske å dekke reparasjonen så må nok akslingen byttes (igjen). Hvis det blir aktuelt så kunne jeg tenkt meg en diff brems aksling. Kjente i vinter at det kunne vært en fordel å hatt. Tenkte da å importere en renovert aksling fra bakaxeldelar.se som jeg har hørt skal være veldig flinke folk.

catoers
09/05/13, 13:46
Blir veldig god sitte komfort med R-sport trekk =)

ellingsøyern
09/05/13, 14:30
skulle til å tipse deg om å kjøpe fra bakaxel.se, har hørt mykje bra om dei!

men ja, 740 kom med lsd orginalt, usikker på årstall osv men det er sikkert noen som vet, dette er en bra diff om den har greie lameller og ikke har blitt herjet så mye med. truetrac er jo og et bra alternativ

samaron
09/05/13, 15:23
Vil helst kjøre det originalt, så blir eventuelt en original aksling med diff brems. Kunne ikke se noen originale akslinger i listen, men står jo at det bare er å kontakte om det skulle være spesielle ønsker. Slike akslinger har vel vært tilbehør siden Amazonen sine dager, så burde vel være tilbudt i 1986 også. Mener å ha lest i en delekatalog her på forumet at det ikke var for biler med turbo, men mulig jeg har lest feil?

samaron
10/05/13, 16:08
Var innom verkstedet i dag og viste litt bilder og forklarte. Han som hadde greie på sakene fikk litt bakoversveis da han så olja. Uten noen diskusjon sa dem at dem skulle se på bilen. :) Dessverre er jeg litt booket fremover, så blir nok ikke før i juli antagelig. Så vi ble enige om at jeg skulle ta kontakt når jeg hadde tid. :)

Ellers har jeg vært litt produktiv og endelig fått fjernet den stygge dumpventilen. Var ganske lei den "pshhh" lyden nå, hehe. Fikk nye pakninger til den originale ventilen i dag, så da var det bare å komme i gang!

Her har jeg da fjernet ventilen. Den var veldig tett som dere ser:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_150052_zps14f37826.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_150052_zps14f37826.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_150103_zps8d775e45.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_150103_zps8d775e45.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_150114_zps43cfc734.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_150114_zps43cfc734.jpg.html)

En god del dritt som må skrapes av før jeg kan sette på slangetutene på den nye jeg fikk tak i:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_151810_zpsad6f42e8.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_151810_zpsad6f42e8.jpg.html)

Her er da et bilde av den gamle:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_151815_zps78ac1b35.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_151815_zps78ac1b35.jpg.html)

Snart ferdig...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_154017_zps68ed477d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_154017_zps68ed477d.jpg.html)

Sån, alt i orden nå! Ingen "pshhh" lyd og ingen "tjo tjo tjo" lyd heller, helt lydløst nå. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_162747_zps98f16d40.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_162747_zps98f16d40.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130510_162741_zps388465fc.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130510_162741_zps388465fc.jpg.html)

Har jeg en sliten turbo? var bittelitt olje i slangen som dere ser:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130509_190317_zpsa47ba0e8.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130509_190317_zpsa47ba0e8.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130509_190414_zps1185b805.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130509_190414_zps1185b805.jpg.html)

jacobsen
10/05/13, 16:17
Du må være den eneste på jord som ikke vil ha pssh-lyd :p hehe

har rester av olje i trykkrøret jeg også, er nok turboen etter noen tiår som forårsaker dette ja.

R.G
10/05/13, 20:19
vil alltid bli litt olje i rørgata

andersg
12/05/13, 17:25
Er nok fra veivhusventilasjonen, helt normalt med litt tynn film der :)

s4nd3r
13/05/13, 00:21
får fort en peilepinne på tilstanden på turbon. ta tak i akslingen og kjenn om det er ut og inn slark i den, (det skall det ikkje vær) bittelitt opp og ned slark kan/skall der vere..
vask av intercooler skader ikkje, du tar den ut, og fyller den med avfettning/Zalo eller noe lingnende. og varmt vann, og bikk den litt side til sides.. så store mengder med varmt vann og skyll den tom for såpe.... :) så la den stå og tørke før montering..

samaron
13/05/13, 05:27
Var ikke noe inn/up slark, men bittelitt opp og ned. Kan vel se ut som turboen har overlevd over ett år med tilbakeslag da. Husker før sommeren når vannpumpe og slikt ble byttet så snudde jeg intercooleren på hodet, da kom det en liten tanke olje ut. Kan jo ta en grundigere vask av den når bilen er tilbake fra tectylering den 16. mai. :) I dag så skal rusthullet i hjulbuen sveises før jeg leverer bilen fra meg i kveld. Satser på det går smertefritt, men ser litt vanskelig ut med tanke på dårlig tilgang fra baksiden med eventuelt brannslokkingsutstyr. Ser ut som det er rett med skjøten til bøyen som går på innsiden med setet.

andersg
13/05/13, 20:11
Når jeg satt intercooler'n på høykant og helte ut olje ble jeg fortalt at den hadde tappeplugg i bunn... :rolleyes:

samaron
13/05/13, 21:43
Mye mulig, har ikke sett etter. Gjør jo jobben en del enklere da å tømme intercooleren. :)

Har vært litt produktiv i dag også, siste innspurt før bilen ble levert til understellsbehandling. Forhåpentligvis er bilen tilbake den 16. mai, kan hende dem har den litt lenger.

Det hele startet med det kjente rusthullet, er pusset litt penere etter bildet ble tatt:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_181241_zpsde0952e2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_181241_zpsde0952e2.jpg.html)

Så oppdaget vennen min noe jeg ikke var klar over selv, enda et rusthull! Denne var å finne i gulvet ved førerstolen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_181327_zps87a46b8c.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_181327_zps87a46b8c.jpg.html)

Som dere ser så har noen vært før meg og sveist her. Ser ikke ut til å være grundig behandlet etterpå. Må ta av resten av teppene når jeg får bilen tilbake og få total oversikt. Gulvet på førersiden må hvertfall pusses ned og behandles.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_181303_zps202682dd.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_181303_zps202682dd.jpg.html)

Her er da vennen min i full sving. Veldig takknemlig for hjelpen jeg får, vinkelsliper og sveiseapparat er ikke min sterkeste side.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_183306_zps309c041a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_183306_zps309c041a.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_184147_zpse8a4c3ec.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_184147_zpse8a4c3ec.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_195724_zpsdad38cff.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_195724_zpsdad38cff.jpg.html)

Underteppet bør vel byttes ut når det er slik?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130513_202847_zps6dc8d611.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130513_202847_zps6dc8d611.jpg.html)

s4nd3r
13/05/13, 21:53
ja, det som er med rust, finner du noe, så er det stort sett mer..... teppe trenger en vask.. :) høytrykk spyler og avfettning..

den tectyleringa,, blir det bare sprayet litt under? eller blir det full pakke. kanaler dører osv...?

samaron
13/05/13, 22:43
Håper nå det er full pakke. Blir gjort på et autorisert Dinitrol verksted.

Får gi teppene en ordentlig runde med høytrykkspyleren når jeg får bilen tilbake da. Vil zalo fungere fint som avfetter?

240racing
13/05/13, 22:47
Jeg har brukt mye av Wurth sin avfetting, ikke gal i pris, å fungerer veldig bra! :)
Får denne på spruteflaske^^

s4nd3r
15/05/13, 00:04
Zalo fungerer på olje. men, ikkje slik rust smuss vil eg tro.. du har vell en manuell bilvask i nærheten? en slik som vil ha masse 10kr stykke for og fungere, der er både avfettning og høytrykkspyler med paslig varme.. :)

samaron
16/05/13, 18:16
Da var bilen ferdig og hentet hjem igjen. :) Fornøyelsen kostet 5880kr. Ble full pakke, så dem har vært i dørene og slikt også utenom under bilen. :) Har også kjøpt inn (alt for mye) hammerlakk eller hva det heter og grunning på obsen her. Tenkte å røske ut interiøret fra bilen etter helga og slipe ned rustet på gulvet. Vil få det gjort før lakkering 3. juni. Hva er mest anbefalt å ta rustet med? Vinkelsliper med stålbørste?

Må selvsagt ha en "seal of quality" lapp. Personlig så beholder jeg den der, noen av dere andre vil vel ha den vekk med en gang? :P

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130516_175132_zps4a6be08a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130516_175132_zps4a6be08a.jpg.html)

Her er det et par bilder fra hjulbuene. Har ikke hatt mulighet å se under bilen enda, blir vel ikke før på tirsdag.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130516_182900_zps925e5e00.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130516_182900_zps925e5e00.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130516_182927_zps0a798c7e.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130516_182927_zps0a798c7e.jpg.html)

s4nd3r
16/05/13, 19:11
mykke bra.. :) :) å no lukter det helt for j#!igt inni bilen? :p
Den "seal of quality" lappen må selvsakt få stå i fred ja..

samaron
16/05/13, 19:17
Hehe, ja. Det lukter i bilen. Trøster meg med at nå kjenner jeg ikke den ekle wonderbaum lukta lenger... :)

The Bear
16/05/13, 20:04
Ser bra ut den tectyleringa der så langt eg kan sjå det på bildene iallefall, no har du beskytta bilen din i mange år framover :D

samaron
18/05/13, 17:24
Ikke så mye fremgang enda. Løftebokken er litt opptatt i dag og ut neste uke, så får ikke sett under bilen riktig enda. Derimot har jeg ribbet ut interiør fra en donor bil. Tenkte å bytte teppet på førersiden fremme og div paneler/skruer som er ødelagt eller feil. Så har ikke gjort noe med min bil i dag.

På tirsdag tenkte jeg å ta ut stolene og teppene for å se hvordan ting ser ut under. Har kjøpt inn grunning og maling som er rusthemmende, så skal ikke ruste mer der på en stund når jeg er ferdig. Trenger heldigvis ikke løftebokk til den jobben. :)

Her er et bilde fra donorbilen (87-modell 740 GL) rett etter jeg tok ut setene. Var for å få et overblikk over hvordan ledningene ligger. I min bil var ikke belte/varmekontaktene der dem skulle være...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130518_152612_zps6142f6d3.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130518_152612_zps6142f6d3.jpg.html)

samaron
21/05/13, 20:05
I dag har jeg ribbet innsiden av bilen. Var ikke så utrolig ille, litt fuktig på høyre side, ellers tørt. Ingen rusthull som ventet heller, hakket en del i gulvet på venstre bak hvor det var værst. Gikk ikke igjennom heldigvis. :) Litt usikker på hvordan jeg skal angripe dette. Tenkte å slipe blankt med stålbørste på luftverktøy, male over med rusthemmende grunning og deretter to strøk med rusthemmende maling. Noen sier jeg bør heller sandblåse, men vet ikke hvor lang tid det tar? Blir vel også noe forferdelig mye mer støv hvis jeg sandblåser? Trodde det skulle bli bra nok med grundig sliping. Grunningen og malingen jeg bruker står det hvertfall på boksene at det er spesielt for rust, trenger ned i porer og slikt.

Anyway, her er det litt bilder. Første bildet er fra førerstolen på høyre side. Spiste gjenger er alltid gøy. Faktisk overraskende mye løse bolter rundt om, blant dem bolten som holder bilbeltet i førerstolen...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_162547_zpsdaea13f4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_162547_zpsdaea13f4.jpg.html)

Her er hvorfor jeg aldri fant kontaktene til bilbeltevarslingen og setevarmen. Lå på feil sted:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_162613_zps06245e6d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_162613_zps06245e6d.jpg.html)

Her er da stolene ute. Var litt vrient, men fikk dem ut til slutt. Skal bytte setebeltelåsen med noen andre som har ledningene intakt. Kommer til å koble ut kontakten, men skal legge alt opp fungerende og på rett plass igjen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_172220_zpse223ab1d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_172220_zpse223ab1d.jpg.html)

Ikke alt for ille med rust, kunne vært mye værre. Kan til en viss grad være glad for at noen har sveist en del før jeg tok over bilen. Kunne likevel vært gjort litt grundigere med rusthemming etterpå...

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_172226_zps7f7a0f9e.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_172226_zps7f7a0f9e.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_172255_zpsa0155836.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_172255_zpsa0155836.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_172303_zps41f32fc8.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_172303_zps41f32fc8.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_174156_zpsb301bf1f.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_174156_zpsb301bf1f.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_174208_zps77b9262d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_174208_zps77b9262d.jpg.html)

Den største synderen var på høyre side. Under teppet og gummimatten lå det noen papplignende matter som avbildet under. Disse var søkkvåte, skal prøve å tørke dem, men siden jeg mangler dem som er på høyre side så går dem nok i søppelet.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_172237_zps6edb446b.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_172237_zps6edb446b.jpg.html)

Heldigvis har jeg en god del paneler, skruer, tepper og matter som jeg tok ut av donorbilen:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_174222_zps2445798c.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_174222_zps2445798c.jpg.html)

Ikke mye igjen nå. Skal prøve å rydde opp i ledningene. Tenkte å prøve å bytte sikringsboksen også, er en svidd sikring der og den ser generelt ikke bra ut. Vet ikke hvor mye jobb det er, men satser på det er løse kontakter under og ting er klipset inn.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130521_185809_zps992373b0.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130521_185809_zps992373b0.jpg.html)

samaron
22/05/13, 21:01
Har i dag pusset rust, ikke tatt med tid til å spise etter jobb en gang så er ganske sulten nå. Er ikke helt ferdig, fikk vennen min til å se over litt og fant et par plasser hvor jeg glemte noen flekker. Skal også dra av silikonen som er på noen av pluggene og se om det er dritt under eller ikke. Mulig jeg må få sveist hullet som er på passasjersiden fremme, var ingen ordentlig propp der. Noen som vet hva de sorte platene som er på gulvet er til? Var litt seige, nesten som ny asfalt på en måte.

Noen bilder fra dagens økt:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130522_211614_zpsf9150177.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130522_211614_zpsf9150177.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130522_211634_zps9e34b79c.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130522_211634_zps9e34b79c.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130522_211655_zpsd2588360.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130522_211655_zpsd2588360.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130522_211748_zps3efc19b4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130522_211748_zps3efc19b4.jpg.html)

Jan-Einar Jenssen
22/05/13, 23:46
bra å få tatt det før det blir værre :) di pappplatene i golvet er en gjenganger at dem drar til seg fukt, som deretter skaper rust.. di sorte asfaltmattene som er limt er rett å slett volvos svar på lydisolering. lite fungerenende, men tanken var god :p løsner lett ved bruk av varmluftpisol, viss du vil legge nye der :)

samaron
23/05/13, 04:51
Nettopp... Får låne med meg den ene varmluftpistolen fra jobb da og få av resten også. Tror ikke jeg limer på slike igjen... men kjøper nok heller ordentlige bilstereo lydisoleringsmatter da. Er nok mer effektive. :)

samaron
23/05/13, 20:31
Fikk hakket bort det meste av asfaltplatene nå. Har gått over en gang til med stålbørste og tatt en finpuss. Har lagt på et strøk med grunning nå som skal tørke over natten. I morgen gir jeg bilen et strøk med maling (rusthemmende type) som skal igjen tørke over natten og tidlig på lørdag tenkte jeg å gi den det siste strøket. På boksen står det herdetiden er 4 timer, så skal vente minst det. I mellomtiden tenkte jeg å se over stolene og reparere beltevarsling og varme.

Kjøpte også lyddempingsmatter som jeg skal bruke som erstatning til asfaltmattene. Ble noen relativt dyre bilstereo greier, men satser på det fungerer bedre enn det originale. Pakken med mattene veide rundt 20kg, så er hvertfall heavy duty nok. :)

Lyddempingsmattene

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130523_172852_zps54e248fb.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130523_172852_zps54e248fb.jpg.html)

Grunningen på plass. Malingen er sølvfarget, så ikke alt for ulik originalfargen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130523_201718_zps72cadfc4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130523_201718_zps72cadfc4.jpg.html)

samaron
24/05/13, 22:28
Litt mer fremgang i dag. Malt første strøk med rusthemmende maling nå. Ikke alt for ulik den originale fargen. :) Fikk banket og støvsugd teppene også. Kjekt med ren bil innvendig. Fant faktisk tak i skåla i midtkonsollen også fra en annen bil som er i bedre stand enn min. Vasket denne ren og pen også. :)

I morgen er planen å starte tidlig, rundt 8 tenker jeg. Slenger på andre strøket med maling da slik det får tid til å tørke utover dagen. Tanken er å få satt i interiøret igjen mot kvelden.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130524_190531_zpsb2891a73.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130524_190531_zpsb2891a73.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130524_231100_zpsab6b7aa5.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130524_231100_zpsab6b7aa5.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130524_222644_zps836faf10.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130524_222644_zps836faf10.jpg.html)

samaron
26/05/13, 01:08
Har nå lagt på andre strøket med maling. I mellomtiden når det tørket så reparerte jeg stolene mine. Var mye rart der gitt... Røkne ledninger, klippa og teipa ledninger og slikt. Heldigvis er donorbilen rette årsmodellen slik delene passer, så har reparert setevarmen og beltevarslingen nå. Når malingen var tørr nok så la jeg på lyddempningsmattene jeg kjøpte. Banket litt rundt og kunne høre en god forskjell bare med det. Har lagt på plass teppene, ryddet litt i ledningene slik alt ligger der det skal ligge. Såvidt komt i gang med å sette sammen lister, deksel og slikt. Skal prøve å få resten ferdig på mandag.

Litt bilder:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130525_120533_zps79f14f2c.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130525_120533_zps79f14f2c.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130525_160548_zps2c80624a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130525_160548_zps2c80624a.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130525_201532_zps5afcffe6.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130525_201532_zps5afcffe6.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130525_213641_zps1e710aa4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130525_213641_zps1e710aa4.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130525_220351_zps2790363c.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130525_220351_zps2790363c.jpg.html)

samaron
27/05/13, 22:50
Kom litt lenger i dag. Ble litt komplikasjoner siden delene jeg hadde samlet har blitt flyttet på, slik jeg ikke fant alt med en gang. :p Har fått på plass alt utenom framsetene egentlig. Satser på å få dem på plass i morgen og at beltevarslingen, og setevarmen spesielt, faktisk fungerer nå. Har også slitt med at hyllene i midtkonsollen aldri har passet 100%. Viste seg at braketten som radiohylla festes i var løs og montert på baksiden av bashbordet. De få millimeterene med forskjell lagde mye krøll ja... Satte alt sammen riktig nå og plutselig passer alt som det skal. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130527_220440_zps2cc25333.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130527_220440_zps2cc25333.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130527_220431_zps23beb4de.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130527_220431_zps23beb4de.jpg.html)

Som en bonus fikk jeg denne spesielle saken i posten i dag. Spillkonsoll fra 1972. ;)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130527_164510_zpsf883b943.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130527_164510_zpsf883b943.jpg.html)

s4nd3r
28/05/13, 02:22
morro.. :)

samaron
28/05/13, 21:15
Da var bilen helt montert sammen igjen! Må nok gi den en grundigere vask innvendig, er fortsatt en del støv fra all pussingen og det. Har bare tørket over med en våt fille før jeg tok bilder.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130528_203833_zpsc3929836.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130528_203833_zpsc3929836.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130528_203912_zps197a0a31.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130528_203912_zps197a0a31.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130528_203939_zps17d680ee.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130528_203939_zps17d680ee.jpg.html)

Noen idéer om hva jeg kan vaske motorrommet med? Er en del seig gugge rundt om etter flere år med veistøv. Hadde sikkert ikke skadet å spandert på en grundig vask i denne delen av bilen.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130528_203800_zps32b406de.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130528_203800_zps32b406de.jpg.html)

Så en kort video som viser at beltevarslingen nå faktisk virker. Var brudd 3 plasser i kretsen, så det originale ble bare kastet og erstattet med det fra delebilen.

http://www.youtube.com/watch?v=xr5ULeoBFLc

jacobsen
29/05/13, 15:15
nesten i takt med Straits jo :)

ovlov86
29/05/13, 19:52
Blir bra det her. Du skulle ha fått noen til å farge opp og pleie skinnsetene ordentlig. :)

Sendt fra min Note II

samaron
30/05/13, 04:46
Ja, dem trenger en liten runde med oppshining. Får ta det etterhvert. Tror det hadde gjort seg best å bare få kjøpt nye som i utgangspunktet er mye penere. Korsryggstøtten virker ikke i førerstolen og er noe slittasje generelt i setene. Passasjersetet hadde en rift som jeg sydde sammen med nål og tråd, ble ikke perfekt på noen måte, men duger. Er en liten flenge i skinnet i baksetet, samt slittasje der også. Usikker hva delskinnsseter til 740 sedan er verdt i god stand? I det minste kan det brukes nå i min bil uten at det ser helt forferdelig ut. :)

samaron
30/05/13, 21:37
Har i dag fått løftet opp bilen og sett på undersiden. Så veldig bra ut! Var noe sprøytet på kanalene og hjulbuene og slikt, men det blir rettet opp med lakkeringen. Tok noen diverse bilder slik dere kan se. Fikk også tatt av plastikkskjørtet av delebilen, men det passer ikke på min bil... Hengerfestet jeg har er uoriginalt og formen er slik at det ikke passer sammen. Ikke rart det jeg hadde var så flussete etter det var kappet opp så mye for å passe med uoriginal krok og eksos. Så skal ta av hengerfestet fra delebilen og bytte det over. Skal selvsagt pusse/sandblåse det rent og lakke den med bengalakk eller noe før den monteres. Tok også av refleksplaten og vingen i forkant av lakkeringen. Bilen skal leveres på søndags kveld og arbeidet starter på mandag. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_195729_zps9b029505.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_195729_zps9b029505.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_195757_zps6ebde3eb.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_195757_zps6ebde3eb.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_195808_zps878ddea4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_195808_zps878ddea4.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_195842_zps3d98e674.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_195842_zps3d98e674.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184047_zpsc01138dc.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184047_zpsc01138dc.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184057_zpsf6734071.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184057_zpsf6734071.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184104_zps1f59e819.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184104_zps1f59e819.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184112_zps3fb9d5a7.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184112_zps3fb9d5a7.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184124_zps20d17bfb.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184124_zps20d17bfb.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184134_zps1cb64234.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184134_zps1cb64234.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130530_184147_zps9123b75b.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130530_184147_zps9123b75b.jpg.html)

samaron
01/06/13, 14:04
Ikke så mye å oppdattere... I går byttet jeg dekselet til registerreimen, kjøpte et nytt for en stund siden som jeg ikke har tatt meg tid til å bytte før nå. Det forrige dekselet ble det spist hull i av dynamoreima som var uoriginal og tok i dekselet. Byttet også strammeren til dynamoen da den jeg hadde var strammebolten knekt og hadde ikke rette vinkelen slik det aldri passet 100%. Ble dessverre ikke bilder av dette.

Prøvde også å ta av knottene som låser snowcappen fast, men fant ikke ut hvordan disse henger på. Noen som vet hvordan jeg får disse av?

I dag har jeg vasket gummi/plastikkmattene til gulvet med såpe og høytrykksspyler. Ble mye renere nå. :) Ligger til tørk på baderommsgulvet nå.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130601_145042_zps222f0c99.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130601_145042_zps222f0c99.jpg.html)

s4nd3r
01/06/13, 23:31
Di knottene trykkes bare nedi under montering, så er vell bare og trykke dem ut i gjenn.. :) men, kansje lurt og skru av plata...
Da eg demonterte dem på gamlebilen, så benda eg bare vekk rillene.. men var vell ikkje det som var hensikten her? :p eg skulle bytte den plata. (rust)

samaron
02/06/13, 00:39
Prøvde å vippe dem ut, mulig jeg ikke har tatt godt nok i. Blir nok ikke aktuelt å bøye rillene, nei. Har hatt plata av et par ganger tidligere, og den er fri for rust. Skal nok beholde den intakt. :) Tenker kanskje dem må klemmes sammen fra undersiden, så får overlate jobben til lakkeringsverkstedet når dem demonterer.

samaron
02/06/13, 22:44
Nå er bilen levert til lakkeringsverkstedet. Skulle snakke litt med dem på fredag, men var låst når jeg kom innom. Får vel ta en telefon å snakke litt med dem. Tenkte å få lakkert speilene i samme svartfarge som kanalene og det. Plastikken har falmet i fargen.

s4nd3r
02/06/13, 23:45
gleder meg til neste oppdatering.. :)

Jan-Einar Jenssen
02/06/13, 23:45
jeg og! :)

steini88
04/06/13, 21:09
Det her må berre bli knallbra! :D

samaron
01/07/13, 22:36
Dessverre ikke så mye å oppdattere enda... Har gått en måned nå så bilen burde være ferdig, skal ringe å høre i morgen.

Det jeg kan melde er at jeg har fått tak i et helt tak! Nå må jeg bare finne et verksted som kan trekke dette om da det er feil farge, selvfølgelig... Det jeg har nå er skadet innvendig, knekt og krønsjet noen steder. Bakerst i bilen løsner trekket også og ble bare værre etter verkstedet reparerte takluka. Dem prøvde å lime trekket, holdt i et par uker og var likedan. Merkelig nok så varierer det med temperaturen! Blir løst når det er kaldt, men for stramt når det er varmt. Så naturlig nok løsnet det enda mer enn det i utgangspunktet var.

Har også fått tak i elmotor og bryter til takluka! Alt av ledninger som hører med også. :) Minuset er at dekselet er beige, så skal høre med Bilia om dette er rå å få i sort enda. Fikk også nappet ut en ny tenningslåsbryter av en annen bil. Min er litt dårlig da blinklys (som jeg har lagt merke til) ikke virker med mindre jeg finner en "sweet spot", håper den ikke er vanskelig å bytte.

samaron
02/07/13, 15:28
Snakket med dem på telefon i dag. Dem har visst ikke gjort noe med bilen enda, men min var nå prioritert siden den hellakkeringen dem gjorde på en annen bil er nå ferdig. Ville nok være ferdig innen et par uker. Bilen har allerede stått der i en måned, som jeg kunne heller brukt tiden hos Bilia... Må jo ha bilen på verksted for å få reparert bakakslingen. Tiden renner raskt vekk for å kjøre i sommerværet nå.. :(

jacobsen
02/07/13, 17:35
Kjedelig å ikke ha bil om sommeren :(

ble stressa for at det samme skulle skje meg, men fikk gladmelding fra verksted at den var klar i morgen. Måtte kjefte litt da den hadde stått hos dem i 3 uker

samaron
02/07/13, 17:55
Har jo min trofaste Skoda Felicia stasjonsvogn å kjøre med. Litt kjipere å kjøre med da den har 1,3 liter motor og lastebiler kan akselererer fra meg, hehe. Var en helt annen følese når jeg kjørte 740en første gang, og foretrekker den bilen. Mye bedre kjørekomfort, kjøreegenskaper og ikke minst faktisk drar veldig godt. Den er 14 år eldre, men mye mer behagelig å kjøre.

Fikk også PM nå for ikke så lengesiden. Ny girkasse er snart på vei. :) Som sagt så viste det seg at girkassen jeg har nå er fra før 1986 og har feil type overdrive. Den jeg får nå stammer fra en 1993 modell 940 turbo og har rett type overdrive. Før 1986 var det momentbegrensning i bilene som hindret overbelastning (sluring) når overdrive var tilkoblet. Etter 86 ble overdrive forsterket og eliminerte nødvendigheten for momentbegrensning.

Tenker å gå over og bytte simmerringer hvertfall for å forebygge lekkasje. Bytter selvsagt olje også.

http://i439.photobucket.com/albums/qq116/de_icer/1993_940S_Turbo/2013_29_06-018_zps8f2950d5.jpg (http://s439.photobucket.com/user/de_icer/media/1993_940S_Turbo/2013_29_06-018_zps8f2950d5.jpg.html)

http://i439.photobucket.com/albums/qq116/de_icer/null_zps09483956.jpg

samaron
08/07/13, 22:22
Fikk ikke tid til å poste dette før helgen da jeg var vekkreist på torsdags kveld. På torsdag mottok jeg min nye girkasse som har riktig type overdrive for mitt modellår. Kommer fra en 93-modell 940 turbo, så må bytte noen småting som girkassefestet og ledninger. Godt disse girkassene er så og si uforandret siden 70-tallet og alt passer om en annen. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130704_155658_zps14bed258.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130704_155658_zps14bed258.jpg.html)

samaron
09/07/13, 18:08
Har fått slept girkassen ut av bilen. Ganske dryge disse M46 girkassene for én person. Ellers har jeg vært på Bilia og hentet meg ny clutchlamell, trykkplate, utløserlager, svinghjulsbolter, simmerring til girkasse og veiv (bak svinghjul). Glemte å bestille ny olje, så ordner det i morgen. Fikk også tak i nytt deksel til el-motor for takluke! Har sort interiør, så ville ikke vært så pent med et beige deksel fra delebilen. Så blir montert el-motor da jeg har alt som skal til nå. :)

Ringte også til lakkeringsverkstedet for å høre hvordan det ligger an. Var ikke kommet så langt, men dem har tatt inn bilen nå og såvidt begynt på den. Presset han litt da jeg føler det har dratt ut ganske lenge, over 2 måneder med venting. Verdifull tid tapt som kunne gått med på å få reparert bakakslingen på merkeverkstedet...

Bilde av dekselet (og delenr for dem som er interessert):

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130709_173851_zps37f52738.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130709_173851_zps37f52738.jpg.html)

ovlov86
09/07/13, 18:13
Skal si det lakkverkstedet ditt somler!!

Robinsp
09/07/13, 18:42
Blir bra dette her :) burde bli noe avslag synest jeg på den lakkerings jobben når de somler så jævlig!

samaron
09/07/13, 21:43
Er nok en del forsikringssaker dem har hatt inne som uansett prioriteres vil jeg tro. Bilen er som sagt påbegynt og det skal gå raskt når dem først er i gang.

Noen som vet om det er en spesiell prosedyre med svinghjulet? Er posisjonen viktig, moment, strekkbolter, eller lignende greier? Tenkte som sagt å bytte simmerringen på veiven. Er en stygg hylelyd når den slurer med belastning, derfor jeg går grundig til verks ved girkassebyttet.

ellingsøyern
09/07/13, 22:56
Er nok en del forsikringssaker dem har hatt inne som uansett prioriteres vil jeg tro. Bilen er som sagt påbegynt og det skal gå raskt når dem først er i gang.

Noen som vet om det er en spesiell prosedyre med svinghjulet? Er posisjonen viktig, moment, strekkbolter, eller lignende greier? Tenkte som sagt å bytte simmerringen på veiven. Er en stygg hylelyd når den slurer med belastning, derfor jeg går grundig til verks ved girkassebyttet.

kan bruke oppigjen bolter men ha på locktite og momentet skal stå i haynes boka, angående posisjon er avhengig av om det er svinghjulssensor på ET motorer, du finner sikkert en lur måte og merke svinghjulet på så slipper du at det blir feil, jeg bruker å sette i en av umbracoskruene til trykkplata og ta et bilde av hvordan den står

samaron
11/07/13, 21:49
Liten oppdattering! Har dullet litt med girkassen i dag. Tenker å vaske den litt ren også til helgen. Bensin som egner seg best å bruke som vaskemiddel?

Første jeg gjorde i dag var å bytte festet til girkassen fra 940 til 740 som dere ser under:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130711_203313_zps90f1ddbd.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130711_203313_zps90f1ddbd.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130711_203240_zpsd32bd9ff.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130711_203240_zpsd32bd9ff.jpg.html)

Byttet simmerring. Kunne ikke se noen lekkasje, men godt å være føre var. Mye lettere å foreta slikt når girkassen er løs. Gammel ring ligger på toppen, strammet mutteren til overføringen etter spesifikasjonene:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130711_202133_zpsd8d455f7.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130711_202133_zpsd8d455f7.jpg.html)

Når jeg tømte girkassen for olje tok jeg like greit å byttet pluggene til noen med større hode. Har opplevd tidligere at dem som er standard kan få ødelagt hode enkelt. Ganske store, må bruke 24mm fastnøkkel:

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130711_203253_zpsef6acee9.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130711_203253_zpsef6acee9.jpg.html)

samaron
13/07/13, 16:50
Har et spørsmål angående el-taklyke! Ser på ledningene fra bryteren at det er en gul/blå og sort ledning med flatstiftkontakter på. Hvor skal disse kobles på?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130713_170358_zps92c21538.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130713_170358_zps92c21538.jpg.html)

Ellers har jeg vasket girkassen litt i dag. Er ikke gullren, men mer ren enn den var. Ikke mye til oppdattering, kan ikke gjøre stort mer før jeg har fått bilen tilbake. Skal ringe å høre neste uke om den blir ferdig da. Veldig spent på den nye girkassen, men ikke minst få reparert den bakakslingen slik bilen kan brukes igjen... Kjører en 2000 modell Skoda Felicia 1,3l stasjonsvogn for tiden. Aldri noe galt med den heldigvis.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130713_162032_zps0411dd31.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130713_162032_zps0411dd31.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130713_162045_zpscb6b78a2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130713_162045_zpscb6b78a2.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130713_162052_zps69d24d37.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130713_162052_zps69d24d37.jpg.html)

Team Tynner
13/07/13, 17:17
Var det du som kjøpte nye pakninger til orginal dump ventilen?Hadde de disse hos volvo isåfall?

samaron
13/07/13, 17:47
Jepp, kjøpte nye pakninger til tutene som slangene blir tredd inn på. Husker ikke prisen, dessverre. Kan sikkert få tak i hele avlastningsventilen også om det var så. Er fortsatt utrolig mye deler å få tak i enda.

samaron
15/07/13, 15:55
Snakket med lakkeringsverkstedet i dag. Dem regner med å bli ferdige neste uke en gang. Har bestilt verkstedtid hos merkeverkstedet den 29. denne måneden, så forhåpentligvis får jeg skikk på den bakakslingen også snart. Vil gjerne kunne kjøre bilen på sommeren i det lille som er av fint vær.

samaron
24/07/13, 19:42
I morgen er dagen alle har ventet på! Snakket med lakkeringsverkstedet på mandag, bilen skal være klar i morgen. :) Til tross for en måneds forsinkelse så hørtes det litt ut som det var "forhastet", så må gå over lakken med lupe når jeg får bilen. Kommer til å kreve avslag også da det har tatt lang tid.

Tenkte å bytte girkassen til helgen. Har nå fått tak i "negerkuse" til å børste over svinghjulet med, samt medium styrke loctite til svinghjulsboltene. Satser på det går fint å ta av og på svinghjulet. Er det et spesielt moment trykkplateboltene skal trekkes til med? Kunne ikke finne noe om det i haynes boka jeg har. Fant bare for selve svinghjulet. Noen som vet hvordan jeg kan holde clutchlamellen sentrert/på plass mens trykkplaten blir montert?

På mandag igjen skal bilen inn til merkeverkstedet for å få orden på den bakakslingen. Tok et bilde av oljen jeg tappet av i april. Dere ser tydelig på bildet at det er ganske mye dritt som har lagt seg i bunn etter at den har stått i 2 måneder nå. Olja er fortsatt sort i "vanlig" lys. Olja jeg tappet av var kjørt 5000km/4 måneder. Håper det går bra, men bør nok legge en plan B sån i tilfelle. Noen som kjenner til et sted som selger overhalte bakakslinger? Har hørt det skal være et sted i sverige som gjør dette?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130724_194107_zps4b42982a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130724_194107_zps4b42982a.jpg.html)

s4nd3r
24/07/13, 19:47
høres bra ut.. :) spennende.. er orginal fargen ja? :)

Marius Skau
24/07/13, 20:25
Bakakseldelar.se selger aksling :)

samaron
24/07/13, 20:59
Er originalfargen, ja. :) Husker ikke lakkoden sån i farten, men er sølvgrå farge. Liker den veldig godt.

Marius-Skau: Går ut i fra det er BakaxelDelar (http://bakaxel.se/) du mener? Har sett litt på nettsiden, men ser ut som dem bare har bakakslinger med sperre/lamelldiff? Ser det er en som har 3.54 utveksling med noe som heter beg. lamelldiff modell dana. Dette som er original diffbrems aksling? Ser også bakakslingene kommer uten drivakslinger, noe jeg ikke liker. Selges separat ser det ut som, mulig jeg kan be dem montere dette med nye lager?

samaron
25/07/13, 15:04
Har vært å sett på bilen nå og betalt. :) Ble utrolig bra! Glemte å ta bilder når jeg var der, men henter bilen litt senere så gjør det da. Er fortsatt noe småplukk som mangler. Emblemene må vente to uker til lakken har satt seg helt ordentlig, samt spoiler fremme og bak er klare neste uke. Må ha nye lister også i frem -og bakvinduet, men det ordner dem selvsagt.

R.G
25/07/13, 15:34
gulblå ledning takluke elnett er strøm via tenning. den skal festes under sikringsboks på tilhørende plass for takluke sikring. svart er jord.

du som har tatt ut motoren fra dele bil?

hvis ja så vet du vel hvor takluke på den sto når du tok ut motoren. slik att du kan sette den rett oppi din på rett plass.

hvis ikke må du koble på strøm og jord og kjre motoren fram og tilbake hit og dit slik att motoren stopper på mitt punktet hvor takluke er stengt, også montere motoren da.

hvis ikke kan det hende når du kjører takluke så stopper ikke luka helt riktig når den skal når den stenges, eller så går den forbi stengt og opp i vippe posision osv.

vanskelig å forklare på skrivende måte, lettere å prate:p

samaron
25/07/13, 15:43
Takluka var stengt da motoren ble tatt ut. Var ikke jeg som gjorde det, så kan ikke si om drevet har blitt dreiet for hånd i ettertid. Antagelig er alt som det var når den ble tatt ut. Burde vel være overkommelig å få til å fungere, kan hvertfall legge opp ledningene og eventuelt justere motoren en dag jeg har god tid. :p

R.G
25/07/13, 18:29
var luka stengt når den ble tatt ut er det bare å sette den oppi. vrir ikke drevet rundt for hånd. så da er det ingen fare. bare å klemme den oppi da skal være.

samaron
26/07/13, 21:18
Satte i gang med å bytte girkasse i dag. Har alt klart til å starte monteringen igjen, men lurer på om jeg dreit meg ordentlig ut... Banket i ny simmerring til veiven da den gamle gikk i oppløsning bare jeg så hardt nok på den. Tingen er at den kom i litt skjevt, slik den er noen mm dypere enn på motsatt side. Har dette noe å si? Må jeg dra den ut igjen og kjøpe ny? Tok også et bilde av svinghjulet. Så ut som den har hatt noe varmgang, men er vel fortsatt brukende?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_211214_zps6ed433da.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_211214_zps6ed433da.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_211239_zps7db3ae3a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_211239_zps7db3ae3a.jpg.html)

Tok noen bilder av bilen med ny lakk. Er noen småting dem mangler å ta samt diverse småplukk med lakken jeg ikke er fornøyd med. Dette blir ordnet etterhvert. Sån generelt ble det veldig bra. :) Fikk vekk bulker, pusset vekk rustflekkene og sparkelet som var.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174134_zpsc502b30d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174134_zpsc502b30d.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174147_zps0fd8bd0b.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174147_zps0fd8bd0b.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174201_zps33ed6ea0.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174201_zps33ed6ea0.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174207_zps81b48d42.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174207_zps81b48d42.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174220_zps37148e24.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174220_zps37148e24.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174239_zps027908a4.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174239_zps027908a4.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130726_174309_zps97a6ce41.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130726_174309_zps97a6ce41.jpg.html)

s4nd3r
26/07/13, 23:49
Dette ser bra ut.. :-) den simringen. Er bare og banke vidre inn.. så den blir bein.. er bare bra den ikkje står på samme plass så den gamle. Men litt lengre inne/ute i forholt til gamle ringen.. feil dørlist på passasjerdøra der? :-P iriterende stripe i lakken under montering av lista under vinduet der...

sent frå min huawei g300

240racing
27/07/13, 00:33
Ble bra detta! :)
Btw, skulle du trenger ny simring, så skal jeg ha en liggende hjemme, volvo original:) men spørs eventelt hvor mye det haster, fordi usikker på når jeg skal hjem igjenn nå, grunnet jobb:P

samaron
27/07/13, 09:59
s4nd3r: Ja, er en list som er feil. :p Har nye liggende, bare ikke satt dem på enda. :)

240racing: Haster litt, skal etter planen ha bilen på verksted på mandag. Skal se litt på saken nå, mulig jeg kan tappe den flush. Er bare redd den enden som er dypere står "for dypt". Kommer med oppdattering senere i kveld. :)

samaron
27/07/13, 17:27
Nå er det både en god og dårlig nyhet! Målte på en annen motor, var mer enn nok å gå på med simmerringen. Den ble tappet litt lenger inn, så det gikk bra! Svinghjulet ble vasket/pusset litt, montert ny clutchlamell og trykkplate. Girkassen gikk på uten problemer, satte på nye messingforinger til giroverføringen. Ingen slark i girspaken nå. :) Den dårlige nyheten er at når jeg skulle starte bilen, så trykket jeg inn clutch pedalen og hørte væskelyder under bilen. Slavesylinderen tok kvelden og pisser ut bremsevæske nå... Typisk min flaks dette! Da må verkstedtimen avlyses likevel og bestille ny slavesylinder på mandag. :mad:

Clutchpedalen er helt slapp nå og hører bremsevæska renner hver gang jeg trykker. Det rare var at den kilte seg helt etter første tråkket, måtte bruke hammer for å slå stempelet i retur. Jeg byttet ikke clutch hus, men antar det er likt på 740 og 940? Ser ikke helt hva som har forårsaket dette. Vet pinnen som går til utløserarmen falt av når jeg demonterte, når jeg satte den på igjen så trykket jeg stempelet litt inn. Mulig det har ført til den tok kvelden?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130727_155724_zps5ba501be.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130727_155724_zps5ba501be.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130727_155742_zps1557923e.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130727_155742_zps1557923e.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130727_164510_zpsa6ec3dca.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130727_164510_zpsa6ec3dca.jpg.html)

Jan-Einar Jenssen
27/07/13, 17:34
volvo selger repkit til slavesylynderne :) billigre å overhale enn å kjøpe ny :p

s4nd3r
27/07/13, 17:38
Er ikkje sikkert den er død. drag ut og sjå om tetnings ringen er heil.. det som sikkert er galt. Er kula som gaffelen ligger an på inni huset er feiljustert.. kula skall skrues lengre ut.. møkonomen har vell repsats til syl.. en ny koster fort 1500? Repsette kostet runt 350kr tror eg.. og er garantert noen i nærheten som har en syl liggendes.. :-)

sent frå min huawei g300

s4nd3r
27/07/13, 17:42
Jan einar. Sikker på volvo har? Da eg ringte og spurte dem. Så fans ikkje slikt.. måtte kjøpe ny sa dei..

sent frå min huawei g300

Jan-Einar Jenssen
27/07/13, 17:49
Jan einar. Sikker på volvo har? Da eg ringte og spurte dem. Så fans ikkje slikt.. måtte kjøpe ny sa dei..

sent frå min huawei g300

kjøpte i vår hos volvo her i byen. litt over 400kr mener jeg prisen var

samaron
27/07/13, 17:58
Er ikkje sikkert den er død. drag ut og sjå om tetnings ringen er heil.. det som sikkert er galt. Er kula som gaffelen ligger an på inni huset er feiljustert.. kula skall skrues lengre ut.. møkonomen har vell repsats til syl.. en ny koster fort 1500? Repsette kostet runt 350kr tror eg.. og er garantert noen i nærheten som har en syl liggendes.. :-)

sent frå min huawei g300

Er ikke denne lik? Denne girkassen kommer fra en 93 modell 940 turbo. Trodde det burde være likt på alle M46 girkassene?

s4nd3r
27/07/13, 18:07
Eg har ikkje hatt noen OD kasser fra 940. Men vil jo inbille meg det er likt.. men. Finnes det ikkje forsjellige typer av slave syl? Eller blander eg litt nå.. der det er forsjellige lengder på stanga..

sent frå min huawei g300

R.G
27/07/13, 18:26
forskjellige lengder å få på stanga ja. og to forskjellige kuler o.l.

men ser det på bilde att clutcharma er trøkt ganske mye langt tilbake.

feil utløserlager?

samaron
27/07/13, 18:37
På bildet står det i spenn. Etter jeg tråkket inn pedalen så sto den fast. Måtte bruke hammer og tappe armen litt før den spratt i retur. Stempelet hadde kilt seg. Jeg tenkte ikke på det med kula, antok den måtte være lik. Utløserarmen er helt ny, og satt fast på kula når jeg trykket den på plass.

samaron
29/07/13, 22:27
Ikke mye å oppdattere med. Sjekket litt mer med problemet som oppsto, fant to ting. Den ene var som du sa s4nd3r, kula måtte lenger ut. Den som er i 940 er litt kortere. Dette var veldig enkelt å ordne, jeg bare byttet om kulene fra den gamle til den nye girkassen. :) Den andre tingen var slavesylinderen. Dro ut stempelet, og der manglet det en bit av pakningen, ja. Har bestilt ny sylinder, får den i morgen håper jeg. Original var utgått, men heldigvis var det en erstatning å få. Reparasjonssett var også utgått.

Hvordan er det med å lufte hydraulikken til clutchen? Noen sier det må gjøres på samme måte som bremser, mens andre sier det er nok å pumpe på pedalen til all lufta har steget opp i tanken. Noen som har erfaring her med dette?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130729_182542_zpsef76cec6.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130729_182542_zpsef76cec6.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130729_184237_zps9f76b955.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130729_184237_zps9f76b955.jpg.html)

jacobsen
29/07/13, 23:42
Ble knall med ny lakk :)

s4nd3r
30/07/13, 00:33
Om du ikkje hadde klinket til slavesyl med hammern kunne du kansje berga tetnings ringen.. :-) eg gjor det samme sjøl... luftes på samme måte som med bremsene ja.. pass på beholdern er full hele tiden!! Er så fort gjort og syge inn luft om ikkje.. kan ver litt knotete og få ut all lufta og... hørte du med mekonomen om dei hadde repsats? Er jo i prinsippet kun tetnings ringen som er gåen..

sent frå min huawei g300

henrik940
30/07/13, 01:27
Lakka du hele kjerra eller? Pris?

samaron
30/07/13, 08:12
Full lakkering, ja. Tok ikke innvendig, bare utvendig. Er ikke helt fornøyd da dere kan se på bildene det er blitt slurvet litt. Det kostet 30.000kr, så forventer jo alt er pusset ordentlig, ingen støvflekker eller rustflekker skal være synlige. Dem lakkerte heller ikke speilene eller de sorte detaljene heller, så må uansett tilbake med bilen. Litt skuffet over resultatet til tross for at den har vært en måned over tiden. Bestilte tid i april, en måned ventetid, ringte i slutten av juni når den skulle være ferdig, men da var den ikke påbegynt en gang... Delene som var demontert er også montert i hastverk, så er mye som ser litt rart ut av blinklys og pakninger. Ba dem også gi beskjed viss det er noe som er limt slik dette kan byttes ut med noe helt. Ser at hvertfall det ene dekselet innvendig er blitt slurvete limt av dem. Noe jeg sa jeg ikke ønsket, vil ikke ha noe jalla limreparasjoner...

ovlov86
30/07/13, 08:36
Kjedelig da. Venter jo å få et bra resultat når man betaler 30 tusen for noe.

henrik940
30/07/13, 09:48
Ja betaler man såppas bør man kunne forvente et bra resultat. Spennende å se hvor lenge det holder mtp rust da, kontra mitt. Leverete bilen hos lakkerer der de skulle stoppe rust på dører og hjulbuer. Idag (4 år etter er det godt og rusta der igjen) bilen har ikke vært i bruk de 2 siste vintre.

samaron
30/07/13, 09:59
Heldigvis var det ikke noe nevneverdig med rust på min bil. :) tror det skal gå veldig bra med rustet. Planen er jo å ta det med en gang det skulle dukke opp noe i fremtiden. La også merke til det var noe rust under bilen, overflaterust. Ser ut som tectylverkstedet har sprayet rett over overflaterustet. Må skrape litt på stedene jeg husker det var rust og sjekke. Fant et område under på førersiden hvor det var noe rust under noe som ser ut som silikon/fugemasse.

Skal svinge innom et lite, lokalt verksted i dag som har mekonomen skilt. Hvis jeg ikke kan bestille deler der så har jeg ikke sjangs til å nå nermeste mekonomen butikk. Ser på mekonomen.no at repsett koster 245kr. Har vasket slavesylinderen på jobb nå, og er bare den pakningen som er ødelagt. Ellers er den helt fin.

henrik940
30/07/13, 10:35
Det som er skummelt med tectylbehandlig av en eldre bil er at man pakker rusta inn, og den får jobbe fra innsiden uten at man ser det :p

samaron
30/07/13, 12:50
Ba tectylverkstedet egentlig om å fjerne det som var av overflaterust. Hjelper jo lite med rustbeskyttelse hvis det blir sprayet over rust. Trodde det egentlig var en selvfølge som en del av rustbeskyttelsen, men tydeligvis ikke. Noen har utført rustsveising tidligere, der all silikonen er smurt rundt. Ulempen er at metallet ikke var behandlet først, så silikonen har samlet fuktighet og hjulpet rustet litt. Får gå over med vinkelsliper og pusse bort rust fra stedene jeg husker...

volvobrage
30/07/13, 13:56
Normale verkstadar her i området sandblåser vertfall alt av overflaterust før tectyl behandling, rekner med det er vanleg praksis?Så det bør du nok klage på!

samaron
30/07/13, 15:13
Var så lite, samt bare overflate rust. Skal nok klare å ta det selv uten problem. Prosjekt til helgen. :) Nå har jeg akuratt hentet den nye sylinderen jeg bestilte. Reiser snart og monterer den, satser på alt går bra nå. Har bestilt ny verkstedtime på mandag også.

samaron
30/07/13, 22:18
Da har jeg hatt en delvis effektiv kveld! Fikk satt på den nye slavesylinderen og luftet systemet. Gikk smertefritt! Har lest mange har hatt mye problemer med det, men gikk mye lettere enn med bremsene i mitt tilfelle. Hadde en prøvetur, den nye girkassen fungerte utrolig bra! Ingen ulyder og overdrive slipper ikke taket ved flat pedal. :)

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_212137_zps370a1c3a.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_212137_zps370a1c3a.jpg.html)

Så over til en annen ting jeg begynte på! Har som sagt fått tak i el-motor til takluken. La opp ledning i taket og strakk denne ned til dashbordet, samt skrudde i motoren. Hvis jeg gidder så putter jeg i bryteren og strømledningene. Var litt utfordrende å legge ledningen i taket, men gikk til slutt. :) Burde ikke være en stor utfordring å putte i bryteren og sette i ledningene. Satser på takluke står i fortegnelsen på askebegeret slik jeg vet hvilken sikring den skal inn på.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_210858_zps0c0bad55.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_210858_zps0c0bad55.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_211248_zps8c57469e.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_211248_zps8c57469e.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_211312_zpsb461be47.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_211312_zpsb461be47.jpg.html)

Så det litt mindre hyggelige. Sjekket litt nøyere på interiøret nå. Her har lakkeringsverkstedet slurvet mer enn jeg trodde. Den ene skåla til døråpneren var knekt å limt, bøyd (?) låsepinne, skruejernmerker i alle vindusveivene og limte deksler for å nevne noe av tingene. Nå er jeg så forbanna møkklei at verksteder ødelegger og jallafikser at jeg kommer ikke til å være nådeløs nå. Kommer til å kreve alt blir erstattet og byttet ut på riktig måte. Jeg sa til dem at hvis noe er limt/tullefikset, ikke tullefiks det på samme måte. Gi beskjed om noe er slik eller blir ødelagt i prosessen, slik jeg kan få det byttet ut med friske deler. Tydeligvis gikk den beskjeden inn det ene øret og ut det andre. Virker som alle tenker "men dette er bare en gammel bil, trenger ikke være nøye da".

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_181735_zpse3f06856.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_181735_zpse3f06856.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_181801_zpsb123e56e.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_181801_zpsb123e56e.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_181812_zps57be75fb.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_181812_zps57be75fb.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_181931_zpse8008c03.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_181931_zpse8008c03.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130730_182047_zps97086d6d.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130730_182047_zps97086d6d.jpg.html)

s4nd3r
30/07/13, 22:50
Hjelpe og trøste.... :-\

sent frå min huawei g300

ovlov86
30/07/13, 23:22
For noen jævla idioter! At det er mulig....

samaron
31/07/13, 21:55
Ikke fått gjort noe i dag, dessverre. Tenker å prøve å få montert de siste ledningene i morgen til takluka. Skal hvertfall få det ordnet før helgen. :)

Har likevel et annet spørsmål som angår motoren. Har egentlig opplevd siden jeg har hatt bilen at motoren rister en del på tomgang. Turtallet ligger egentlig stabilt, kan variere kanskje +/- 100 o/min av og til. Hvis jeg kjører med flat pedal så lukter eksosen dårlig, type uforbrent bensin lukt blandet med eksoslukt. Er dette normalt, eller er det et ytelsesproblem på gang? Har byttet plugger, pluggledninger, fordeler, rotor. Coilen måler riktig etter spesifikasjonene. Har også fått justert ventilklaringene.
Tenker å dra ut hjernen bare for å sjekke om den er chippet eller ikke. Hvis den er chippet, mulig den får for mye bensin?
Bilen kjennes ut som den er litt slappere i fisken også. Mulig dette skyldes det store slarket jeg har i drivverket? Tenker mye slakk i differensialen fører til mer effekttap enn det normalt vil være.
Har alltid opplevd også at bilen er slapp før turboen slår inn, men motoren har forholdsvis lav kompresjon sammenlignet med en uten turbo. Dette er vel normalt?

Har egentlig ikke prioritert ytelsen enda, bare ga motoren en generell vedlikeholdsrunde. Har planer om å få målt effekten når bakakslingen er reparert. Vil vel vise seg best da hvor mye av de opprinnelige 182 hestene som mangler.

R.G
31/07/13, 22:09
motoren har lav komp sammenlignet med en uten turbo ja, så det er korrekt.

du kunne sikkert fått CO justert på den. skrue som sitter under en liten svart rundt plastikkpropp på luftmengdemålern din

samaron
31/07/13, 22:23
Mener å huske målingene fra EU kontrollen var helt okay. Rart at dette skal ha endret seg så drastisk på bare ett år? Bensinlukten vil da bety høy CO?

Øygard
31/07/13, 22:43
Ja betaler man såppas bør man kunne forvente et bra resultat. Spennende å se hvor lenge det holder mtp rust da, kontra mitt. Leverete bilen hos lakkerer der de skulle stoppe rust på dører og hjulbuer. Idag (4 år etter er det godt og rusta der igjen) bilen har ikke vært i bruk de 2 siste vintre.

Det er for dårleg also

Normale verkstadar her i området sandblåser vertfall alt av overflaterust før tectyl behandling, rekner med det er vanleg praksis?Så det bør du nok klage på!

Å sandblåsa overflaterusten høyrer med til tectylbehandlinga, viss det er mykje kan det bli tillegg i prisen men dei ska ikkje tektylera over rusten.

R.G
01/08/13, 00:22
Mener å huske målingene fra EU kontrollen var helt okay. Rart at dette skal ha endret seg så drastisk på bare ett år? Bensinlukten vil da bety høy CO?

ja for høy ja. hvor mye lader turboen din? minns på dissa att på orginale trykkmålern så skal visern nesten treffe rødfeltet, el liten mm før rødfelt

samaron
01/08/13, 08:05
Mener å huske det var rundt 0,65 bar, på den originale indikatoren ligger nåla såvidt over på det røde feltet. Er som sagt bare dårlig lukt ved flat pedal, ved vanlig kjøring virker ting normalt. Kan dette CO greiene ha noe sammenheng med motorristingen på tomgang?

AleksanderK
01/08/13, 14:12
Denne bilen får nok et langt liv på veien!
Tørr jeg spørre hvor mye dette har kostet deg hittil? Sånn totalt setT?

Jeg hadde kvelt de på lakkverkstedet om de hadde gjort sånn med min bil! Hadde KREVD å fått alt erstattet i originaldeler, men at du bytter det selv, siden de tydeligvis ikke vet hva de gjør på når de demonterer interiørdeler.

samaron
01/08/13, 21:46
Jeg kommer til å kreve nye originaldeler, ja. Samt ny lakkering igjen der dem har slurvet. Venter ikke flere måneder på et dårlig resultat.

Har egentlig ikke hatt oversikt på utgiftene. Har kjøpt litt deler når det passet meg, ødelagt litt selv unnerveis som måtte erstattes osv. Regner med det er spyttet i sån 30-40.000kr i diverse deler. Alt fra nødvendige service deler til interiørdetaljer. Har også fått/kjøpt billig noen brukte deler også. Har brukt mye tid på å finne korrekte, originale skruer. Derfor jeg ble litt lei meg når jeg la merke til hvor slurvete ting har blitt demontert...

Har i kveld koblet til det siste som var av ledninger, og nå har jeg fungerende elektrisk takluke! :) Var mye mer jobb enn jeg trodde med sikringsboksen, men fikk det til. Var så trangt at jeg måtte ta ut spilleren også, som er litt jobb. Askebegeret sa ledningene skulle inn på sikring nr 10, så koblet pluss på en ledig der og minus på en ledig i jordingsrekka. Håper nå passasjerer lar takluka være i fred. :p Mange som ikke har sett håndsveiv, så alle måtte sveive på den.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130801_205148_zps2b508ada.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130801_205148_zps2b508ada.jpg.html)

R.G: Er det hullet som er fylt med seig gugge du mente er til justering av CO?

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130801_202511_zpsfdf320ed.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130801_202511_zpsfdf320ed.jpg.html)

Slenger også med et bilde av det nye registerreimdekselet jeg har kjøpt. Klisterlappen har jeg laget selv.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130801_202529_zps8575d9b2.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130801_202529_zps8575d9b2.jpg.html)

R.G
01/08/13, 23:45
ja det hullet med gugge ja.

er en umbraco skrue nedi der. umbraco str 5 eller 6.

skrues skruen lenger inn blir blanding feitere, ut så magrere.

samaron
02/08/13, 09:08
Nettopp, burde kanskje hatt et måleapparat for å sjekke verdiene underveis? Andre ting som muligens kan forårsake bensinlukten i eksosen?

R.G
02/08/13, 10:43
ja burde bruke apparat ja.

men om den får litt for mye under maks på drag så gjør det ingenting. da slepper du å være redd for tenningsbank o.l.

åssen er forbruket på bilen under sånn normal kjøring by/landevei?

samaron
02/08/13, 11:30
Bruker ca 1,1l ved vanlig kjøring og var nede i 0,9l per mil ved langkjøring. Slik jeg har forstått det så er det nornalt forbruk på denne bilen?

R.G
02/08/13, 13:25
Bruker ca 1,1l ved vanlig kjøring og var nede i 0,9l per mil ved langkjøring. Slik jeg har forstått det så er det nornalt forbruk på denne bilen?

er ikke fulltullete forbruk det:) godkjent i mine øyne

de_icer
03/08/13, 12:49
Der var girkassa i aksjon igjen ja, godt å se - og bra resultatet ble som forventet! :)

Hvis bilen er chippet og du lader tilnærmet originalt er det vel ikke helt ulogisk at den går litt fett på full pedal, men som R.G. sier er jo det et minimalt problem så lenge det er på "den siden".

Og for egen sjelefreds skyld tror jeg du har valgt riktig metode mtp kostnadsoversikt ;)

Team Tynner
03/08/13, 13:06
Er mye snusk ute i lakk/karroseri bransjen ja,vet om flere som har en gi f... innstilling til gamle biler.Vet om en som påstår att det ikke er nødvendig å gi ut ett godt resultat viss det ikke er bra når det kommer inn på verksted...70 prosent er godt nok osv osv.....Interiør er ikke lett å demontere på disse når de blir gamle,plastikken blir veldig sprø og hard.Skulle bytte frontrute i en 740 på jobb,A-stolpe dekslet knakk like lett som en marie kjeks når jeg skulle demomtere det!Vi fikk tak i ett pent brukt (etter å ha snakket med kunde) så det gikk bra.Endel deler wen ikke får nye lengere heller.desverre.

samaron
03/08/13, 14:00
Ja, virker som den holdningen går igjen over alt. Så lenge den ser dårlig ut når den kommer inn, så gjør det ikke noe om det ser dårlig(ere) ut når den blir levert tilbake. Plager meg spesielt når jeg sier i fra at jeg ikke ønsker det skal se dårlig ut. Er fult klar over at gammel plastikk er sprø, derfor sa jeg at skulle noe bli ødelagt så si i fra. Ikke lim noe på plass, vil heller erstatte delene. Sa også at skulle noe være limt når det ble demontert så skulle dette også sies i fra om. Tydelig så blir denne beskjeden ignorert gang på gang, så denne gangen kommer jeg til å kreve alt erstattet i nye originaldeler. Sa til lakkeringsverkstedet at det ikke var nødvendig å lakkere innvendig i dørkarmene og slikt. Sa også samtidig at det gjaldt bare hvis det så bra ut fra før, var det riper, rust ol. så må dem ta det. Tydeligvis har dem bare valgt å høre halve beskjeden her... Bilen så bra ut der og da, så vet ikke om det var dumt av meg å ikke se nøyere på bilen før jeg betalte. Har jo kvittering på det uansett.

Er litt redd for at dem kommer til å gjøre seg vrange, for jeg ser for meg dem kommer til å tape penger på meg som kunde når jeg stikker bort og krever omlakkering og erstatning av delene. Som sagt, holdningene som er ute å går er jo "men det er en gammel bil." Ulempen med å ha en gammel bil som ikke er ny nok til at den har verdi, eller gammel nok til å ha verdi.

Ellers tenkte jeg å stikke bort til bilen senere i dag og åpne styreenheten. Hadde vært interessant å visst om den er chippet eller ikke. Hvis den er det, er det vanskelig å få tak i original chip/styreenhet? Virker som "alle" bytter dette tenningssystemet ut med LH2.4 eller lignende, så ville vel tro det skulle være enkelt å få fatt i enkelt og billig?

de_icer
03/08/13, 14:13
Det er egentlig bare én måte å unngå den problematikken på; ta demontering og montering selv.

Er mye demonterte 740 turbo, og en original styreenhet er nok ikke det "hotteste" på bruktmarkedet, så det burde absolutt være mulig å få tak i.

R.G
03/08/13, 17:15
send meg pm om du vil ha en org chip. så skal jeg høre med en kamerat. mener han har noen 022 hjerner liggende som er defekt, men ok org chip.

tar du hjernen ut av bilen så legg merke til på ene kortsida på den om det er bryti opp ei forsegling, rund propp på str med co skruen. inni der sitter det ett pot-meter.

samaron
03/08/13, 18:36
Har åpnet hjernen nå og sett. Ser ut som jeg generelt burde trengt en ny hjerne da det er noe korrosjonsskader på det ene hjørnet. Den er også chippet, så det forklarer vel hvorfor det lukter bensin av eksosen. Disse er vel ikke "intelligente" nok til å kompansere i forhold til luft/bensin? Ser for meg denne har en gitt mengde bensin programmert og en må selv øke trykket for å kompansere med den økte bensinmengden? Det er sån såkalt viking chip jeg har? Hva er det denne er programmert til?

Siden den er chippet vil jeg tro denne bilen kan ha blitt utsatt for noe mere trimming en gang i tiden. Har lest at det er populært å bytte kam. Vil derfor sjekke det også er riktig. Hvilken kom denne bilen originalt med, og hvordan ser jeg hva jeg har?

Tok også å koblet ut kontakten til beltevarslingen. Ble ganske irriterende i lengden. Jeg har i det minste reparert ledningene, så det hele fungerer igjen om det skulle kobles til i fremtiden en gang.

http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130803_175531_zpsb3288eca.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130803_175531_zpsb3288eca.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130803_175603_zpse1a1c865.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130803_175603_zpse1a1c865.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130803_180023_zps4e5672cc.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130803_180023_zps4e5672cc.jpg.html)
http://i1218.photobucket.com/albums/dd414/frankbilder/20130803_180036_zpsb743bb97.jpg (http://s1218.photobucket.com/user/frankbilder/media/20130803_180036_zpsb743bb97.jpg.html)