PDA

Vis full versjon : Spørsmål ang. bytte av ledningsnett



Bechs
28/05/12, 12:07
Heisann, jeg har en '94 (egentlig en 93?) 850 med en 2.5 10V (B5252) og nå har jeg handlet en delebil (850 '95) som har en 2.5 20V (B5254).
Motoren fra donorbilen skal bygges om til turbo og datasprut, men så er spørsmålet, kan jeg bruke ledningsnettet fra donorbilen på den motoren jeg har nå?
Det er vel LH3.2 og jetronic på donoren og Fenix 5.2 på den gamle, vil B5252'en fungere normalt med LH og Jet?

Tips til godsaker i nymotoren mottas med takk og evt. lønn i himmelen :)

850GLTsilver
28/05/12, 14:20
Ettersom at du skal bygge om til datasprut, så kan du i grunnen la det opprinnelige kabelnettet ligge der.
Noe av det kan du forsåvidt bruke, men det meste overtaes vel av dataspruten du installerer?

B5252 fungerer jo forsåvidt på LH3.2, men hvorfor? Fenixen er jo i grunnen "perfekt" til B5252.
Husk at luftmengdemålingen foregår på ti vidt forskjellige måter på de to. LMM i LH3.2, mens det er tempføler på fenix.

Åssen datasprut vurderer du?

Bechs
28/05/12, 17:04
Tenkte bare siden resten av nettet skal over så kunne jeg bare flytte alt i samme slengen, donorbilen har ecc og noe andre greier som min ikke har.

Jeg vurderer Vems, men hvis noen har andre forslag så fyr løs. Vil gjerne ha noe som kan programmeres on-the-fly og siden jeg er linuxmann noe jeg kan lage et brukergrensesnitt til som ser litt snasent ut.

850GLTsilver
28/05/12, 17:45
Tenkte bare siden resten av nettet skal over så kunne jeg bare flytte alt i samme slengen, donorbilen har ecc og noe andre greier som min ikke har.

Jeg vurderer Vems, men hvis noen har andre forslag så fyr løs. Vil gjerne ha noe som kan programmeres on-the-fly og siden jeg er linuxmann noe jeg kan lage et brukergrensesnitt til som ser litt snasent ut.

Ville sikret meg og tatt med rubbel og bit da i såfall.
Altså HELE kabelnettet.
Dette da det sitter en god del flere følere og slikt i en bil med ECC enn uten.
Og da behøver du det komplette el-nettet også inne i kupeen. For ikke å glemme, ta med hele dashbordet også.
Enklere enn å¨bytte komponenter i dashen du har.

Bechs
28/05/12, 22:13
Det var planen! :)

Bechs
30/05/12, 07:32
Ok, det viser seg etter endel googling at begge bilene har mcc, men donoren har klokke/temp i instrumentpanelet. Forskjellen på panelet til varmeapparatet er at donoren har en resirk-knapp.
Blir forvirra av det her altså... Kan jeg ta kupénettet og la motornettet være som det er?
Har lyst å flytte over smallyktene også.

850GLTsilver
30/05/12, 10:54
For å finne ut av dette med klokke/temp.
Er tallene på et av instrumentene bak ei hel slisse på tvers i panelets plate, eller er tallene delt opp med hver sin lille rektangel som er stanset ut foran hvert enkelt siffer?
MCC uten resirk på din bil? Underlig. For egen del mener jeg at resirk er en såpass nyttig detalj, at jeg ville hatt med hele dash og varmeapparat. Men det er jo en vurdering enhver må gjøre for seg selv.
Pass i alle tilfelle på å få med deg alle slike tempsensorer og andre givere som donorbilen har.
Å flytte over smallyktene fordrer ar du tar med deg forskjermene og lista under frontlyktene også Er enig med deg i at de er "finere". Pass på å flytt over lysreleet, da det fungerer på en litt annen måte der det er "smallykter".
Det er også noen små endringer på kabelnettet til frontlyktene, men jeg tror faktisk at dette er på en liten del av kabelnettet som lar seg skifte ut. Er ikke sikker, men i alle tilfelle finnes det løsning på det.

Som nevnt, så vil du nok kunne klare deg med originalnettet i motorrommet siden du likevel skal på med datasprut, men jeg ville dratt over begge kabelnettene + dash og varmeapparat.
Gir deg sjensen til å friske opp motorrommet litt også om det skulle være nødvendig.
Og så får du en "nice clean installation".

Bechs
30/05/12, 11:34
Framskjermene også? det var nytt for meg. Trodde det holdt med lista under lyktene...

I den gamle er det kun klokke, men i donoren er det klokke/temp a'la
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2593.jpg

Edit: må selvsagt bytte fronten...

850GLTsilver
30/05/12, 14:43
Er forskjellig høyde også på blink/park der i hjørnet.
Derfor skjermene.
Om du ikke vil fylle opp "hullet" under park/blink med ei plate + sparkel og greier?

Fronten? Hva tenker du på da?

Meteret er i alle tilfelle et VDO på dette bildet, noe som gjør det enklere med hensyn til evt kjørecomputer og slikt.
Originalen din mangler nok også tempføleren der i fronten. Til venstre for radiatoren oppunder der.
Ledningen og kontakta sitter der, så det er en smal ska å ta med føleren fra donorbilen så du får opp temperaturen i instrumentet når du flytter over det.

Bechs
30/05/12, 17:48
fronten, den der svarte under panseret som radiatoren og lyktene sitter fast i :P
Trodde faktisk at skjermene var identiske og at det var den lista under lyktene som fylte opp det hullet?

Har nettopp vært i donoren en tur og meteret der er identisk med det på bildet over.