PDA

Vis full versjon : Feilkoder 850 GLT, 'Fuel Injection System'



Morty
28/05/12, 10:27
Har lest at følgende feilkoder i 'socket A 2'
5 - 1 - 2 Short term fuel mixture too rich
1 - 1 - 3 Short term fuel mixture too weak
2 - 2 - 3 Idle air control valve signal absent or faulty

Noen som har tips til hvor jeg kan begynne?
Har problemer med at motoren nærmest kveles når jeg bremser ned inn mot veikryss o.l. Har automatkasse.

850GLTsilver
28/05/12, 13:58
Bytt, eventuelt rens tomgangsmotoren din.
Kan være så enkelt som at det er dårlig kontakt i den elektriske tilkoblingen til den.

Feil på denne tomgangsmotoren gir gjerne de symptomene du nevner, samt de feilkodene som du lister opp.

Tomgangsmotor = Idle air control valve = den grå sylindriske saken med to slanger på som er under det sorte dekselet for gassvaier med tilbehør.

hammerpaal
28/05/12, 14:08
Har lest at følgende feilkoder i 'socket A 2'
5 - 1 - 2 Short term fuel mixture too rich
1 - 1 - 3 Short term fuel mixture too weak
2 - 2 - 3 Idle air control valve signal absent or faulty

Noen som har tips til hvor jeg kan begynne?
Har problemer med at motoren nærmest kveles når jeg bremser ned inn mot veikryss o.l. Har automatkasse.

Kan vel begynne med å rengjøre tomgangsmotoren - idle air control. Blir som regel tilgriset over tid. Bruke carburettor cleaner eller WD-40 for å rengjøre den.

Morty
28/05/12, 20:33
Kan vel begynne med å rengjøre tomgangsmotoren - idle air control. Blir som regel tilgriset over tid. Bruke carburettor cleaner eller WD-40 for å rengjøre den.

Har rengjort tomgangsmotoren med WD-40.
Hvordan fungeren den egentlig? Det 'murrer' i den når jeg slår på tenninga. Den skal vel åpne og stenge skjønner jeg? Synes selv den oppfører seg likt om tenninga er av eller på.....

hammerpaal
01/06/12, 16:06
Har rengjort tomgangsmotoren med WD-40.
Hvordan fungeren den egentlig? Det 'murrer' i den når jeg slår på tenninga. Den skal vel åpne og stenge skjønner jeg? Synes selv den oppfører seg likt om tenninga er av eller på.....

Min murrer som en trafo når tenninga er på. Hvordan den fungerer vet sikkert 850GLTsilver. :)

850GLTsilver
01/06/12, 18:00
Har rengjort tomgangsmotoren med WD-40.
Hvordan fungeren den egentlig? Det 'murrer' i den når jeg slår på tenninga. Den skal vel åpne og stenge skjønner jeg? Synes selv den oppfører seg likt om tenninga er av eller på.....

Heisann.
Ja en murrelyd vil det være i den, og akkurat som en trafo i noen sekunder etter at du har stengt av tenninga.
Så langt er alt normalt.
Det er slik at graden av hvor åpen denne tomgangsmotoren skal være styres av at elektronikken sender ut slike pulser, som varierer i bredde. Liten bredde for liten åpning, stor bredde når den vil ha stor åpning. (Eller om det nå egentlig er motsatt)
Uansett, så murrer den som en trafo som følge av dette. De har valgt å bruke en lav frekvens på denne styringen.
Du kan ta ut hele tomgangsmotoren for å teste den. Tett igjen slangeenden som går inn på innsuget, og start motoren.
Du vil sannsynligvis få en svært lav tomgang som følge av dette. Kan til tider være greit med en som hjelper deg her.
Ved turtall over Ca 1200omdr skal den tomgangsmotoren lukke helt. Da er det ikke bruk for den.
Slipper kameraten din ned turtallet ned mot 7-800 omdreininger, så skal du se at sleiden der inne beveger på seg.
Og slipper han gassen helt, så skal den gi full åpning.

Dersom du ikke ser noen forandring på den under denne testen, så er den høyst sannsynligvis gåen.
Regner med at du har sjekket at sleiden glir greit etter at du vaska den.

Tut og kjør, går nok bra dette.

Og som sagt, det er normalt at den murrer i noen sekunder etter at tenningen er slått av. 10-15 sekunder kan det faktisk dreie seg om. Men SÅ skal den bli stille.

Morty
02/06/12, 18:51
Heisann.
Ja en murrelyd vil det være i den, og akkurat som en trafo i noen sekunder etter at du har stengt av tenninga.
Så langt er alt normalt.
Det er slik at graden av hvor åpen denne tomgangsmotoren skal være styres av at elektronikken sender ut slike pulser, som varierer i bredde. Liten bredde for liten åpning, stor bredde når den vil ha stor åpning. (Eller om det nå egentlig er motsatt)
Uansett, så murrer den som en trafo som følge av dette. De har valgt å bruke en lav frekvens på denne styringen.
Du kan ta ut hele tomgangsmotoren for å teste den. Tett igjen slangeenden som går inn på innsuget, og start motoren.
Du vil sannsynligvis få en svært lav tomgang som følge av dette. Kan til tider være greit med en som hjelper deg her.
Ved turtall over Ca 1200omdr skal den tomgangsmotoren lukke helt. Da er det ikke bruk for den.
Slipper kameraten din ned turtallet ned mot 7-800 omdreininger, så skal du se at sleiden der inne beveger på seg.
Og slipper han gassen helt, så skal den gi full åpning.

Dersom du ikke ser noen forandring på den under denne testen, så er den høyst sannsynligvis gåen.
Regner med at du har sjekket at sleiden glir greit etter at du vaska den.

Tut og kjør, går nok bra dette.

Og som sagt, det er normalt at den murrer i noen sekunder etter at tenningen er slått av. 10-15 sekunder kan det faktisk dreie seg om. Men SÅ skal den bli stille.

Tusen takk for god forklaring. Dette skal jeg selvsagt sjekke.