PDA

Vis full versjon : Kupetemp sensor ecc 850glt - 93 kontroll



bullxo
27/05/12, 12:04
Som topic.. Går det å måle(ohme) denne for å sjekke om den er gåen eller ok?? Er den lille saken med ei vifte i... bak håndtaket i taket...

Tnx :)

850GLTsilver
27/05/12, 18:38
Som topic.. Går det å måle(ohme) denne for å sjekke om den er gåen eller ok?? Er den lille saken med ei vifte i... bak håndtaket i taket...

Tnx :)

Enda enklere: Dersom varmen ikke går helt på eller helt av, så er den i orden.
Vifta derimot, har en tendens til å sette seg fast. Da får du feil temperatur i kupeen.
Blås på den med trykkluft, forsiktig, så den spinner løs og du får bort støv som er årsaken til at den stopper opp.
Og vips, så skal den spille fint som før.

bullxo
28/05/12, 16:55
takker..... Har feilmelding på den, og har plukket ut den for å rense opp den litt.... Tenkte bare å høre om det gikk å måle den på noe vis.. sånn for sikkerhets skyld før jeg putter den på plass igjen... :)

850GLTsilver
28/05/12, 17:38
takker..... Har feilmelding på den, og har plukket ut den for å rense opp den litt.... Tenkte bare å høre om det gikk å måle den på noe vis.. sånn for sikkerhets skyld før jeg putter den på plass igjen... :)

Med mindre du falt for fristelsen til å bruke børste eller noe annet fysisk på den, så vil den nok spille fint.
Kunne selvsagt ha plukka ut en her men siden jeg er sånn overordentlig lat, så giddet jeg ikke.

Mener det er slike NTC-motstander, og de er ENTEN på Ca 1200Ohm, eller 12000Ohm.
Så lenge du ikke har fått feilkodene 1-2-3, 1-2-4, 1-2-5 eller 1-2-6, så er de i orden.
Regner med du fikk en av disse feilkodene: 4-1-2, 4-1-3, 4-1-4, 4-1-5. 4-1-6 eller 4-1-7? (Helst 4-1-4 eller 4-1-7?)

GMV
28/05/12, 20:02
Slenger meg på den. Har alltid fått feil på den kupetempgiver (tror det var 414 eller noe i den dur, begynte iallefall på 41*) i min V70 så i dag bestemte jeg meg for å åpne den å rengjøre vifta i den, men jeg var så uheldig at jeg klarte å ødelegge den NTC eller PTC mostanden der (den røk i to, så er så er umulig å få målt :( ) Dermed kom det opp en ny feilkode (21* ett eller annet. Signal too high). Og så sjekket jeg prisen på en sånn kjapt på nettet 130$ og opp..... :S Så kunne trengt noen som kan bekrefte verdien på den motstanden så jeg får bestilt en. Vifta svivde fint etter å ha fjernet en lodott i den :p

850GLTsilver
28/05/12, 20:20
Pokker og. Da må jeg ut og måle likevel da..

GMV
28/05/12, 20:22
Pokker og. Da må jeg ut og måle likevel da..

Da hadde jeg blitt überglad :D

GMV
28/05/12, 20:28
Kan du varme den litt opp og sjekke om motstanden øker (PTC) eller synker (NTC) også?

850GLTsilver
28/05/12, 20:52
Da hadde jeg blitt überglad :D

Trrrrrrrromomelommelommelommelommelom.....

16Kiloohm ved 13 grader Celsius. 16.000 Ohm.

Det er en NTC-motstand.

GMV
28/05/12, 20:54
Tuuusen takk. :D Det setter jeg veldig stor pris på! Fant prikk like på Elfa, så skal bestille nå.

850GLTsilver
28/05/12, 21:00
Tuuusen takk. :D Det setter jeg veldig stor pris på! Fant prikk like på Elfa, så skal bestille nå.

Doner gjerne til konto....999.99.99999 :D

Gøy å kunne være til hjelp.

bullxo
30/05/12, 17:08
Målt og ok!!! puh :) Riktig nok noe under 16kohm, men det er vel pga at jeg har høyere temp enn 13gr inne i huset... Håper jeg :D tok ut den andre i samme slengen og rensa opp den og.... Rart det ikke var feilkode på den og, for var minst like møkkete.... Ja ja Bedre føre var.... hadde sikkert kommet feilkode der og i nær framtid.. Takker igjen Silver!!

Med det samme.. Vifta til anlegget... Feilkode på den og, har tatt den ut, går veldig tregt irundt, stemmer forsåvidt med feilkoden... Har demontert den "litt", kjenner ingen slakke i lager, børstene var greie, ikke noen ulyder å høre heller. MEN full av møkk rundt lager/ børster... Noe vits i å prøve å rense den/ smøre opp???

850GLTsilver
30/05/12, 19:16
Vask den med litt våpenolje.

bullxo
30/05/12, 21:32
Har lagt den i bløtt i teflonolje..... :P Skal få ligge til i morgen så får vi se... Blir ikke noe værre enn hva den var iværtfall... :D

bullxo
03/06/12, 15:12
Da har jeg fått igang bilen og fått prøvd ecc i drift... Kupetemp sensor viftene rulla greit når jeg hadde de ut, og med "rett" motstand... men fortsatt samme feil på den ene (samme som sist).. 414... kan brudd i ledning gi denne feilen?? Har i tillegg 411 på hovedvifta.. Men til forskjell fra før så går den nå.. på flere hastigheter.. Kanskje litt treghet i den enda.. ( gikk ikke i det heletatt tidligere) har i tillegg fått feilkode 418 nå..(ingen signal til fläktens kraftsteg)... Hva/ hvor ligger den, hvilken funksjon gir denne??

GMV
03/06/12, 17:04
Er ikke så enkelt som en sikring som har gått da?

bullxo
03/06/12, 17:53
Tror ikke det.... Vifta går... skifter hastighet når jeg flytter på bryteren.... spjell motorer fungerer også.... Har sjekket alle sikringer av en annen grunn, og alle er hele...

850GLTsilver
03/06/12, 18:05
Da har jeg fått igang bilen og fått prøvd ecc i drift... Kupetemp sensor viftene rulla greit når jeg hadde de ut, og med "rett" motstand... men fortsatt samme feil på den ene (samme som sist).. 414... kan brudd i ledning gi denne feilen?? Har i tillegg 411 på hovedvifta.. Men til forskjell fra før så går den nå.. på flere hastigheter.. Kanskje litt treghet i den enda.. ( gikk ikke i det heletatt tidligere) har i tillegg fått feilkode 418 nå..(ingen signal til fläktens kraftsteg)... Hva/ hvor ligger den, hvilken funksjon gir denne??

Du må sikre at sensoren ikke havner i lem på noen måte. Kan være nok å la være å skru til de festeskruene for mye så går viftene fint.
Skulle vært festet med borrelås de der.

Feilkode 418 var merkelig, i og med at du får justert hastigheten på vifta.
Slutsteget er den lille saken med aluminiumsfinner på som er satt inn i luftkanalen litt til venstre for selve kupevifta.
Er to kontakter på den, en to-polt med to grove kabler i, og en firepolt med fire tynnere ledninger.
Hvis kupevifta oppfører seg slik du beskriver, så er det ikke umulig at det er feil på dette slutsteget.
Kjenn på vifta om den går fritt og at det ikke er ulyder i den. Skal fungere fint på alle hastigheter da.

GMV
09/06/12, 07:59
Fikset denne tempføleren akkurat nå. Skiftet den NTC mostanden og smurte opp vifta. Vifta kan faktisk deles, det er kun magneten som holder den inne så er bare å trekke den rett av. Smurte akselen til vifta i samme slengen, her er det viktig at det blir brukt tyntflytende olje ellers vil det låse vifta. Er kun en ørliten dråpe som skal til. Sjekket med FCR diagnistikken og alle feilkoder forsvant :D Tiden vil vise om feilkodene uteblir.