PDA

Vis full versjon : 3 tomms spjeld på f-insug



tusselaid
19/04/10, 18:37
Lurer på hvordan det er å få tilpassa 3tomms spjeld på f-insug da jeg har et exta liggende, er det noen som har gjort dette før, kom gjerne med tips/råd og gjerne bilder. Eller er det bedre og Lage et nytt insug:confused:

Njål Nilssen
19/04/10, 19:06
Lurer på hvordan det er å få tilpassa 3tomms spjeld på f-insug da jeg har et exta liggende, er det noen som har gjort dette før, kom gjerne med tips/råd og gjerne bilder. Eller er det bedre og Lage et nytt insug:confused:

Blir nok bedre å bygge nytt innsug...

Volvo360tic
19/04/10, 20:08
om du skall bygge nytt så har jeg noen deler liggende.

tusselaid
19/04/10, 20:27
om du skall bygge nytt så har jeg noen deler liggende.

Har det meste liggende selv, så ellers takk. Må finne ut hvordan jeg skal bygge opp motorn først før jeg ordner med insug:cool:

VolvoR-Sport
19/04/10, 20:34
http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=27 sånn f.eks ;)

tusselaid
19/04/10, 20:41
http://www.yoshifab.com/store/index.php?_a=viewProd&productId=27 sånn f.eks ;)

Takker for den rune:rolleyes: Lurer litt på hvordan dette vil se ut

volvobrage
19/04/10, 20:55
ville heller gått for nytt innsug, eventuelt svanehals innsug som du sveiser på dyseholdere på:)

tusselaid
19/04/10, 21:04
ville heller gått for nytt innsug, eventuelt svanehals innsug som du sveiser på dyseholdere på:)

Mange sier at svanehals insuget er bra og andre dårlig p.g.a kræsjen oppi kammeret. Har vurdert et slik insug før, men det er bare at jeg har et f-insug liggende

VolvoR-Sport
19/04/10, 21:53
tror ikke det ser så rart ut med bøy ut fra innsuget jeg..
enkleste måten hvertfall, evnt lage en alu flens mot 3" spjeldet å sveise det fast på F-innsuget og porte opp litt??

Breide
23/04/10, 20:07
Hadde et innsug til en ft motor liggende før jeg ga det vekk..Det hadde 3" gass spjeld. var bra sviesa så det så orginalt ut.

TeamBørnOut
23/04/10, 20:10
Ikke så mye hjelp i det. orginal innsuget er ganske dårlig å skal man først dra sveisen så er det best å lage et nytt innsug. DET bil hjelpe på effekt og bensinforbruk :)

Vebjørn
23/04/10, 21:15
jeg laget til en overgang, også brukte jeg et spjeld fra 960 funker fin fint:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1770.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1771.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1772.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1773.jpg

rogern
23/04/10, 23:41
har sett motor med grom kurve bremse 480hk med org f-innsug.
så hvis du skal ha mindre effekt enn det trur jeg ikke du trenger bekymre deg.

TeamBørnOut
24/04/10, 05:30
Jeg har sett folk kjøre i 240kmt med reservehjul....

Det er ikke veldig optimalt at lufta går inn og så må snu 90 grader.
Grenrør av samme typen liker vist ingen... (ET)...

ChrML
24/04/10, 08:47
Jeg har sett folk kjøre i 240kmt med reservehjul....

Det er ikke veldig optimalt at lufta går inn og så må snu 90 grader.
Grenrør av samme typen liker vist ingen... (ET)...
Avgassene må jo snu 90 grader opp til 3 ganger på 940 grenrøret :p. Siste gangen må de i tillegg kollidere med avgassene fra de andre sylinderene!

Men hva tjener man igrunn på å gå over til 3" spjeld på F innsug? Kan ikke se for meg at det gir mer effekt.

TeamBørnOut
24/04/10, 09:28
3" spjell er bare 3" utvendig også... Nei jeg tror ikke man henter 1 hk på det en gang.
4separate spjell og et riktig plemium så snakker vi effekt og reaksjon.
Hvorfor responsen er så sykt dårlig i en volvomotor er jo pga innsuget (hvis man tenker på en F motor uten eksosbrems :)) bare se hva 4 webere får til :D

ChrML
24/04/10, 14:01
3" spjell er bare 3" utvendig også... Nei jeg tror ikke man henter 1 hk på det en gang.
4separate spjell og et riktig plemium så snakker vi effekt og reaksjon.
Hvorfor responsen er så sykt dårlig i en volvomotor er jo pga innsuget (hvis man tenker på en F motor uten eksosbrems :)) bare se hva 4 webere får til :D
Er nok ikke bare innsuget som står for dårlig respons. Ligger nok i originalsprutet og. Det reagerer jo ikke så raskt på endringer i luft, motoren går noen runder rundt før sprutet har reagert og øker åpningstiden på dysene.

TeamBørnOut
24/04/10, 15:43
Hadde den gått noen runder hadde det smelt som F pga tenningsbank vær gang man ga gass :)

Soulair
24/04/10, 16:40
Akkurat der har vel gasserne en liten fordel?

TeamBørnOut
24/04/10, 16:42
vanlig innsprut har enda større fordel. Lh2.4 reagerer raskt nok det også selv om man har separate spjell. er mange som bygger slik :) HELT annen respons i maskina

Soulair
24/04/10, 16:48
Men vil ikke 2 doble gassere ha større fordel mtp en pilotdyse foran hver sylinder, som presser inn ekstra bensin straks man trykker inn pedalen?

TeamBørnOut
24/04/10, 17:01
Nope. forgasser er aldri noe fordel. det tilhører fortiden og retroracing!
formye bensin gir mindre effekt.
Dysene sprayer faktisk bensin på ventilene når de er lukket så bensina skal fly inn når ventilen åpner :)
Forgassere har INGEN fordel i forhold til innsprut. Noen sier "lyden".. men tydligvis har de aldri hørt om innsprut med separate spjell som gir ENDA bedre lyd. ikke blir flødet så herpa heller så innsprut har bedre fløde :)

Dan Bay-Johansen
24/04/10, 17:30
Pangsinen blir vel ikke like bra forstøvet osv heller med forgasser kontra et ordentlig innsug ??

TeamBørnOut
24/04/10, 17:39
ja, Ikke i nærheten en gang:)
Det er en grunn til at det ikke er "lov" å selge biler med forgasser i dag :D (noen firmaer får lov fordi de ikke har råd til store tester og forskning på området)

ChrML
24/04/10, 17:56
Hadde den gått noen runder hadde det smelt som F pga tenningsbank vær gang man ga gass :)
Går kanskje ikke noen runder :p, men en merker hvertfall på alle biler med LH 2.4, spesiellt sugemotorer med åpent filter at hvis bilen står å går på tomgang og du plutselig trykker gassen i bånn så hoster den litt og det høres ut som den svelger et eple (hører et skikkelig sug i filteret) før den ruser seg :p. Jeg regnet med at det var pga motoren suger til seg masse luft akkurat på de sylinderene som står åpne akkurat da før sprutet rekker å måle lufta og reagere ved å holde dysene lenger oppe (er rundt 10 ms responstid bare på LMM-en)

TeamBørnOut
24/04/10, 18:04
Da er det noe feil. du kan tenke deg konsekvensene det hadde hatt hadde hvis man hadde liggi å motorbremsa med en FT motor og så klemt pedalen i bunn. 1bars ladetrykk som står å venter bak spjellet ville laga tenningsbank vondt som et langt år :P
Selv ikke K sprutene er så dårlige :D

ChrML
24/04/10, 18:40
Da er det noe feil. du kan tenke deg konsekvensene det hadde hatt hadde hvis man hadde liggi å motorbremsa med en FT motor og så klemt pedalen i bunn. 1bars ladetrykk som står å venter bak spjellet ville laga tenningsbank vondt som et langt år :P
Selv ikke K sprutene er så dårlige :D
Er ikke så ofte man motorbremser med 1 bar ladetrykk bak spjeldet da :p. Med en responstid på noen millisekunder bare på LMM-en så er det ikke sjans for at hjernen rekker å holde dysene lengre oppe hvis du klemmer inn pedalen akkurat mens en ventil åpner seg og suger inn luft.

TeamBørnOut
24/04/10, 19:26
Alle 13c eiere vet hvor kjapt ladetrykket kommet så fort man trykket inn gassen og har litt turtall. Hadde ikke sprutet reagert kjapt nok ville man hatt tenningsbank med en gang. Jeg er ikke de som forsvarer drittsprutet Lh2.4. men det skal ikke ha på seg at det ikke reagerer raskt nok på slike ting. det sjekker faktisk etter tenningsbank hver eneste runde og justerer tenninga på hver omdreining. så raskt er et sprut...
Tenk deg hvor raskt sprutet i Mk3n jeg har reagerer (mtp at det er et gammelt sprut det også.) fullsekvensielt sprut som kan justere seg flere ganger PR omdreining også :) (fler en lh.2.4).

ChrML
24/04/10, 20:02
Alle 13c eiere vet hvor kjapt ladetrykket kommet så fort man trykket inn gassen og har litt turtall. Hadde ikke sprutet reagert kjapt nok ville man hatt tenningsbank med en gang. Jeg er ikke de som forsvarer drittsprutet Lh2.4. men det skal ikke ha på seg at det ikke reagerer raskt nok på slike ting. det sjekker faktisk etter tenningsbank hver eneste runde og justerer tenninga på hver omdreining. så raskt er et sprut...
Tenk deg hvor raskt sprutet i Mk3n jeg har reagerer (mtp at det er et gammelt sprut det også.) fullsekvensielt sprut som kan justere seg flere ganger PR omdreining også :) (fler en lh.2.4).
Hvordan kan LH 2.4 reagere så raskt når LMM-en bruker 10-20 ms på å gi ut den nye måleverdien hvis flowen hopper raskt opp? LH 2.4 har ingen andre måleinstrumenter for å vite hvor mye luft motoren får. Ved 4000 rpm går det ca 60 ms mellom hver runde motoren tar. 30 ms mellom hver gang en sylinder suger til seg luft.

Dvs den vil ofte rekke å justere seg som du sier, men ikke de gangene du hiver gassen i bunn akkurat idet en innsugsventil åpner seg. Da vil ikke den sylinderen få noe bensin før neste gang pga reaksjonstid på LMM. Jeg tviler på at det er noe du merker som ekstrem tenningsbank når sylinderen er stapp full av luft og det er bare bittelitt bensin tilsvarende tomgang som kommer inn, det er nok det en merker som et lite host.

Husk også at 13c-en vil ikke få noe spesiell flow i eksoshuset sitt før det faktisk har skjedd en eksplosjon med grei blanding i sylinderen, dvs den vil ikke nå 1 bar med en gang :p.

TeamBørnOut
24/04/10, 20:13
Er turbon frisk så spretter den fort opp. husk at Lh2.4 spruter på mye suppe på en gang. og ved feks 4K og motorbrems så spruter den ikke på suppe. noe den gjør ved 2800 og lavere ( et sted). Men planter du den i bunn så vil fortatt gasspjellsensoren merke dette og gi mer suppe :)
Selv om lmm bruker litt tid på å reagere så merker den alikevell kjapt når lufta begynner å øke å kjører raskt på bensin da. å når en ventil står oppe som du sier så får også de andre suppe... Prøv en F motor med automat og fjern kassa så ser du faktisk at det er bra respons med orginal innsuget også :D Ikke noe hosting og harking. det tyder på feil :)

ChrML
24/04/10, 20:21
Er turbon frisk så spretter den fort opp. husk at Lh2.4 spruter på mye suppe på en gang. og ved feks 4K og motorbrems så spruter den ikke på suppe. noe den gjør ved 2800 og lavere ( et sted). Men planter du den i bunn så vil fortatt gasspjellsensoren merke dette og gi mer suppe :)
Selv om lmm bruker litt tid på å reagere så merker den alikevell kjapt når lufta begynner å øke å kjører raskt på bensin da. å når en ventil står oppe som du sier så får også de andre suppe... Prøv en F motor med automat og fjern kassa så ser du faktisk at det er bra respons med orginal innsuget også :D Ikke noe hosting og harking. det tyder på feil :)
LH 2.4 kan umulig merke forskjell på om du gir 1 mm gass eller full pinne hvis vi tenker at LMM-en ikke har rukket å reagere enda. Gasspjeldsensoren er kun en mikrobryter som sier om du rører gasspedalen eller ikke (for at fuelcut ved motorbremsing over 1500 rpm skal virke), den sier ikke noe om hvor mye gass du gir. Bortsett fra LMM så er det ingen sensorer koblet opp mot LH 2.4 som sier noe om dette.

Du merker ikke om den ene sylinderen kun får bittelitt bensin men er full av luft med en gang du trykker gassen i bånn når du kjører og derfor merker du heller ingen hosting da. Du merker kun et lite host fulgt av en sugelyd i filteret et lite øyeblikk på tomgang før den begynner å ruse seg opp når du står i motorrommet på tomgang å vrir raskt på gasshjulet.

Samme skjer jo mange ganger hvis du trykker gassen veldig fort opp og ned når bilen står på tomgang å går. Må trykke den et par cm hver gang så det blir et lite sjokk. Da rekker ikke LMM å gi skikkelige måleverdier og bilen detter nedover på turtall.

TeamBørnOut
24/04/10, 20:24
Ta opp spjell sensoren din så ser du at den har mere en 1 funksjon :) Nå må jeg kjappe meg med olje ned i sentrum så en kammerat kommer seg hjem med akselen sin som har skutt ut noen deler :D

ChrML
24/04/10, 20:30
Ta opp spjell sensoren din så ser du at den har mere en 1 funksjon :) Nå må jeg kjappe meg med olje ned i sentrum så en kammerat kommer seg hjem med akselen sin som har skutt ut noen deler :D
Ikke på 940, men mulig 960 har et potensiometer der som følger hvor mye gass du gir som de fleste nyere sprut har (sikkert for å komme litt i forkant ved raske gass endringer). Det var en WOT sensor på de tidligere Volvoene, men den er kuttet ut på de siste og da er det kun en bryter for gass eller ikke gass.

TeamBørnOut
24/04/10, 21:52
Jeg sjekket fra en 740 glt så kan stemme det. Men jeg må nesten ta opp en å sjekke selv nå fra 95n min :)

rogern
25/04/10, 19:34
3" spjell er bare 3" utvendig også... Nei jeg tror ikke man henter 1 hk på det en gang.
4separate spjell og et riktig plemium så snakker vi effekt og reaksjon.
Hvorfor responsen er så sykt dårlig i en volvomotor er jo pga innsuget (hvis man tenker på en F motor uten eksosbrems :)) bare se hva 4 webere får til :D

responsen i den motoren jeg snakka om var jo dritbra. så innsuget kanke være så dårlig.
en annen grunn til dårlig respons på volvomotorer har vel med at svinghjulet veier 12-13kg (brønntypen)

TeamBørnOut
25/04/10, 19:41
hehe :) derfor jeg nevnte dette med startkransen fra en automatbil.
Men orginal innsuget er av samme type som bmw brukte før i tiden. Og nå bruker de rette rør isteden. fordi utviklingen har gått videre og man har funnet ut at det er bedre.
Å bytte ut innsuget er ikke noe jeg hadde gjort selv for litt krefter. men jeg hadde ikke giddi å brukt tid på å slenge på et 3" spjell på det. Er kun det jeg har ment :)

Modalen
25/04/10, 23:03
vanlig innsprut har enda større fordel. Lh2.4 reagerer raskt nok det også selv om man har separate spjell. er mange som bygger slik :) HELT annen respons i maskina

Og det gjør vanligvis LH2.4-maskiner. De går bittelitt magert akkurat når du stifter pedalen til teppet.
Ikke helt ukjent at det høres et par knykk da heller.

Ligger litt i korta at det må bli sånn når du har en motorstyring som i utgangspunktet kun bruker et massemeter og turtallssignal som inputs.
Hadde det vært accel enrichment via TPS ville det fungert mye bedre.

En b230 med F-svinghjul får ganske så "hissig" respons bare med halvveis greit innjustert datasprut, kontra LH2.4.

Modalen
26/04/10, 00:36
Alle 13c eiere vet hvor kjapt ladetrykket kommet så fort man trykket inn gassen og har litt turtall. Hadde ikke sprutet reagert kjapt nok ville man hatt tenningsbank med en gang. Jeg er ikke de som forsvarer drittsprutet Lh2.4. men det skal ikke ha på seg at det ikke reagerer raskt nok på slike ting. det sjekker faktisk etter tenningsbank hver eneste runde og justerer tenninga på hver omdreining. så raskt er et sprut...
Tenk deg hvor raskt sprutet i Mk3n jeg har reagerer (mtp at det er et gammelt sprut det også.) fullsekvensielt sprut som kan justere seg flere ganger PR omdreining også :) (fler en lh.2.4).

Den relativt trege og progressive økningen av manifoldtrykk du får av en turbo kan nok ikke sammenlignes med den spontane trykkøkningen som skjer når du knekker opp spjeldet, og det er akkurat når du knekker opp spjeldet at du trenger en liten opprikning.

Det går selvfølgelig an å lage en funksjon som gir opprikning av luftfløde over tid via massemeter, men tidsforsinkelsen er for stor, og trykkpulsen blir sannsynligvis ganske dempet på vei fra plenum til massemeter.

Klaff-type mengdemåler har treghet i masse, og glødetråd-type har vel en forsinkelse av varmekapasiteten i tråden...

Tregheten i seg selv behøver ikke å være negativ, siden det gir en naturlig utjevning av signalet.

Hvis du har justert litt datasprut og studert litt datalogger så blir mye av det her ganske selvsagt. :)
Accel enrichment kalkuleres som regel ut gjennom gasspjeldposisjon over tid, eller manifoldtrykkforandring over tid.

TeamBørnOut
26/04/10, 11:14
Og det gjør vanligvis LH2.4-maskiner. De går bittelitt magert akkurat når du stifter pedalen til teppet.
Ikke helt ukjent at det høres et par knykk da heller.

Ligger litt i korta at det må bli sånn når du har en motorstyring som i utgangspunktet kun bruker et massemeter og turtallssignal som inputs.
Hadde det vært accel enrichment via TPS ville det fungert mye bedre.

En b230 med F-svinghjul får ganske så "hissig" respons bare med halvveis greit innjustert datasprut, kontra LH2.4.

hissig å hissig :P fortsatt 12kg som herper mye av moroa...
noe ausi sprut som ringstan eller affen hadde montert. eiern ville ikke ha letta svinghjul fordi han skulle trekke henger.. (som er helt fjernt å tenke.. )




Den relativt trege og progressive økningen av manifoldtrykk du får av en turbo kan nok ikke sammenlignes med den spontane trykkøkningen som skjer når du knekker opp spjeldet, og det er akkurat når du knekker opp spjeldet at du trenger en liten opprikning.

Det går selvfølgelig an å lage en funksjon som gir opprikning av luftfløde over tid via massemeter, men tidsforsinkelsen er for stor, og trykkpulsen blir sannsynligvis ganske dempet på vei fra plenum til massemeter.

Klaff-type mengdemåler har treghet i masse, og glødetråd-type har vel en forsinkelse av varmekapasiteten i tråden...

Tregheten i seg selv behøver ikke å være negativ, siden det gir en naturlig utjevning av signalet.

Hvis du har justert litt datasprut og studert litt datalogger så blir mye av det her ganske selvsagt. :)
Accel enrichment kalkuleres som regel ut gjennom gasspjeldposisjon over tid, eller manifoldtrykkforandring over tid.
Ta en kompressor motor som sammenligning isteden da :) selv ikke de knakker så det griner etter når trykket står mot spjellet...
så tror ikke lh2.4 sprutet reagerer så tregt som noen vil ha det til...
Men jeg ville aldri hatt det selv. Skjønner ikke hvorfor volvo har brukt det i på 940 i det heletatt. det gir bare et enda dårligere inntrykk av den..

Modalen
26/04/10, 12:00
hissig å hissig :P fortsatt 12kg som herper mye av moroa...


"hissig", i forhold til.



så tror ikke lh2.4 sprutet reagerer så tregt som noen vil ha det til...


Ingen som sa noe om det, bare at kvass gass-respons blir litt vanskelig pga styringens inputs.

TeamBørnOut
26/04/10, 12:06
Vi er nok enige :)

SWR
28/04/10, 11:32
Nope. forgasser er aldri noe fordel. det tilhører fortiden og retroracing!
formye bensin gir mindre effekt.
Dysene sprayer faktisk bensin på ventilene når de er lukket så bensina skal fly inn når ventilen åpner :)
Forgassere har INGEN fordel i forhold til innsprut. Noen sier "lyden".. men tydligvis har de aldri hørt om innsprut med separate spjell som gir ENDA bedre lyd. ikke blir flødet så herpa heller så innsprut har bedre fløde :)

...bortsett fra at forgassere fremdeles gir mer effekt enn EFI, sett ved rene "no holds barred"-tester... EFI går renere og gir bredere effektkurve, men gir ikke mer krutt. Dette seff ved NA-motorer.. si store vriåttere.

ChrML
28/04/10, 11:53
...bortsett fra at forgassere fremdeles gir mer effekt enn EFI, sett ved rene "no holds barred"-tester... EFI går renere og gir bredere effektkurve, men gir ikke mer krutt. Dette seff ved NA-motorer.. si store vriåttere.
At forgassere gir mer effekt enn EFI har jeg igrunn vanskeligheter for å tro. En kan jo tune inn sprutet perfekt over hele registeret hvis en går inn for det. En forgasser gir jo også stort tap i luftflowen kontra en dyse.

Det er ingen fordeler med forgasser :p. Bortsett fra at det er veldig simpelt å ha med å gjøre for en som ikke skjønner seg på ledninger, elektronikk og data :).

henrik940
28/04/10, 11:54
At forgassere gir mer effekt enn EFI har jeg igrunn vanskeligheter for å tro. En kan jo tune inn sprutet perfekt over hele registeret hvis en går inn for det. En forgasser gir jo også stort tap i luftflowen kontra en dyse.

Det er ingen fordeler med forgasser :p. Bortsett fra at det er veldig simpelt å ha med å gjøre for en som ikke skjønner seg på ledninger, elektronikk og data :).

Og tøffere med pottsmell fra gasser :)

ChrML
28/04/10, 11:56
Og tøffere med pottsmell fra gasser :)
Haha! Men vil si at ulempene med forgasser veier godt opp for den fordelen :p. En kan jo lage seg en knapp for å simulere forgasser med EFI da :D, gi for mye bensin litt inniblandt :p.

henrik940
28/04/10, 11:58
Haha! Men vil si at ulempene med forgasser veier godt opp for den fordelen :p. En kan jo lage seg en knapp for å simulere forgasser med EFI da :D, gi for mye bensin litt inniblandt :p.

iILX-1DHxms

Blir fortsatt ikke like tøft som SKIKKELIG gasser :)

Volvo360tic
28/04/10, 13:17
iILX-1DHxms

Blir fortsatt ikke like tøft som SKIKKELIG gasser :)



sett denne filmen 20ganger nå å flirer like mye hver gang:D

ChrML
28/04/10, 13:41
iILX-1DHxms

Blir fortsatt ikke like tøft som SKIKKELIG gasser :)
Hahaha! Den var lættis :D

Soulair
28/04/10, 13:52
Det er ingen fordeler med forgasser :p. Bortsett fra at det er veldig simpelt å ha med å gjøre for en som ikke skjønner seg på ledninger, elektronikk og data :).

Var da nevnt lenger opp her om problemer vedr. tenningsbank når du banker pedalen i matta. Slipper sånt med pilotdysa i gasseren, så noen fordeler er det vel?:) Eller blir det sånn som "stivaksel vs. multilink" her også?

ChrML
28/04/10, 13:57
Var da nevnt lenger opp her om problemer vedr. tenningsbank når du banker pedalen i matta. Slipper sånt med pilotdysa i gasseren, så noen fordeler er det vel?:) Eller blir det sånn som "stivaksel vs. multilink" her også?
Det er igrunn ikke noe problem med tenningsbank da. Den ene sylinderen som går skikkelig magert den ene gangen når du banker pedalen merker ikke noe til det likevel :p, den går vel så magert at den ikke får banket :).

Uansett, har et lite spørsmål angående custom innsug. Si jeg en dag i lang lang fremtid setter meg ned å sveiser et innsug. Hvordan kan en helt sikkert vite at alle sylinderene får like mye luft? Eller ordner det seg selv hvis en passer på de enkle punktene på hvordan et innsug bør se ut mtp plassering av trakter og størrelse på plenum?

SWR
28/04/10, 14:46
At forgassere gir mer effekt enn EFI har jeg igrunn vanskeligheter for å tro. En kan jo tune inn sprutet perfekt over hele registeret hvis en går inn for det. En forgasser gir jo også stort tap i luftflowen kontra en dyse.

Det er ingen fordeler med forgasser :p. Bortsett fra at det er veldig simpelt å ha med å gjøre for en som ikke skjønner seg på ledninger, elektronikk og data :).

Sannheten er den at "hva er perfekt?" Dønn flat AFR over hele registeret, som EFI lett gir, gir ikke mest effekt. I flere tilfeller har man kjørt tester på NA-motorer, Engine Masters Challenge f. eks. og selv om EFI burde HERJE i en sånn konkurranse, som er om max effekt fra 2500 til 7000 rpm, så viser det seg at forgassermotorene vinner gang på gang... Kontinuerlig variabel fuelflow, som en gasser gir, gir nemlig mer tid til avkjøling av massen som skal inn enn EFI som tupper inn bensinen. Blant annet..

SWR
28/04/10, 14:47
Uansett, har et lite spørsmål angående custom innsug. Si jeg en dag i lang lang fremtid setter meg ned å sveiser et innsug. Hvordan kan en helt sikkert vite at alle sylinderene får like mye luft? Eller ordner det seg selv hvis en passer på de enkle punktene på hvordan et innsug bør se ut mtp plassering av trakter og størrelse på plenum?

Diffusorplenum. Og litt enkel areal-regning. VS flødeshastighet og DC,seff. :)

Njål Nilssen
28/04/10, 22:05
Å bruke diffusor-straighteners er heller ikke så dumt.

Noe som er litt kjipt med standard "gatebilplenum" (den hvor lufta kommer inn i ytterkant på skrå pekende mot bakerste syl.) er at den/de bakerste sylindrene får mere ram-effekt en den/de fremste sylindrene etterhvert som lufthastigheten øker gjennom inntakssystemet. For den typen innsug kan diffusor-straighteners benyttes som både funker som luftrettningsvendrere og diffusorer. Hver av disse "finnene" spiser av litt av luftstrømen etterhvert som den raser videre bakover i plenumet og fordeler da lufta (og ram-effekten) nesten 100% likt mellom sylindrene. Seff en annen fordel ved at de er formet som diffusorer vil gi økt statisk trykk rundt innsugstraktene... man gjør om noe av lufthastigheten til trykk, som for øvrig er godt nytt for oss overtrykksgutta da det gjør at man ikke trenger like mye laddetrykk (fra turboen) til å få pressa like mye luft inn i motoren.

Edit: seff ikke dumt for sugisgutta heller da det gir økt trykkforskjell, så blir jo som en slags "overladning".

Modalen
29/04/10, 00:26
Det er igrunn ikke noe problem med tenningsbank da. Den ene sylinderen som går skikkelig magert den ene gangen når du banker pedalen merker ikke noe til det likevel :p, den går vel så magert at den ikke får banket :).



Jo, det banker... Hvor i fantasien fikk du det der fra? Går det så magert at det ikke tenner, så føles det ut som du treffer veggen.

Når det gjelder forgasser vs. EFI, så er det ikke nødvendigvis alltid slik at perfekt forstøving gir mest krutt, men lavere BSFC blir det jo.

TeamBørnOut
29/04/10, 05:18
...bortsett fra at forgassere fremdeles gir mer effekt enn EFI, sett ved rene "no holds barred"-tester... EFI går renere og gir bredere effektkurve, men gir ikke mer krutt. Dette seff ved NA-motorer.. si store vriåttere.

Hvordan er det mulig? De gutta som kjører med store suge 8ere i usa har jo gått over til sprut nå. Er ikke "gammle" tester da?
Ser liksom ikke for meg at en zr01 går bedre med forgasser :D
Men hvorfor er de ikke slik på mindre motorer? Man henter jo ikke ut 400hk på 3liters volvo 4er rc motor med forgasser

Soulair
29/04/10, 08:43
Hvordan er det mulig? De gutta som kjører med store suge 8ere i usa har jo gått over til sprut nå. Er ikke "gammle" tester da?
Ser liksom ikke for meg at en zr01 går bedre med forgasser :D
Men hvorfor er de ikke slik på mindre motorer? Man henter jo ikke ut 400hk på 3liters volvo 4er rc motor med forgasser

Kanskje fordi bensinprisene er på kraftig vei oppover?:(

SWR
29/04/10, 12:38
Hvordan er det mulig? De gutta som kjører med store suge 8ere i usa har jo gått over til sprut nå. Er ikke "gammle" tester da?
Ser liksom ikke for meg at en zr01 går bedre med forgasser :D
Men hvorfor er de ikke slik på mindre motorer? Man henter jo ikke ut 400hk på 3liters volvo 4er rc motor med forgasserTesten, dvs konkurransen er fra i fjor... og mengden folk som kjører store 8'er der borte med sprut er kanskje 6-7% av alle.

Ingen som sier man ikke kan hente 400 hk ut av en RC-3-liter med gassere. Men man får bredere register og mer kjørbar bil med sprut, så de ekstra få hestene gjør ikke stort..

TeamBørnOut
29/04/10, 12:43
Burde da ikke være noe problem å gi "variabel fuel flow" med efi heller da hvis det er det som gjør utslaget

SWR
29/04/10, 13:09
Ser ut som det er et problem, for ingen har tatt ut mer "Average power 2500-7000rpm" enn gassere enda, ihvertfall...

gaupe
29/04/10, 14:25
Ta opp spjell sensoren din så ser du at den har mere en 1 funksjon :) Nå må jeg kjappe meg med olje ned i sentrum så en kammerat kommer seg hjem med akselen sin som har skutt ut noen deler :D

Den har to funksjonar på sugemotor, den har ein funksjon på turbomotor. På sugemotor så er det lukka spjeld og maks opent spjeld, på turbomotor er det berre når det er stengt spjeld.

Njål Nilssen
29/04/10, 16:42
Ser ut som det er et problem, for ingen har tatt ut mer "Average power 2500-7000rpm" enn gassere enda, ihvertfall...

Kanskje på tide at noen tar patent på en elektroplastisk dyse da... til innsugsplaseringsbruk såklart :P

Men det finnes en metode hvor man bruker pulserende dyser som gir både bedre kjøling og bedre forstøving enn på en noen annen måte og det er direkteinnsprøytning...

SWR
29/04/10, 21:14
Kanskje på tide at noen tar patent på en elektroplastisk dyse da... til innsugsplaseringsbruk såklart :P

Men det finnes en metode hvor man bruker pulserende dyser som gir både bedre kjøling og bedre forstøving enn på en noen annen måte og det er direkteinnsprøytning...

Korrekt. :) Men masse amerikanere har fremdeles EFI-fobi, så DI skjer nok ikke umiddelbart på normal-tuner-fronten enda. LeMans-Corvettene går vel med DI allerede mener jeg...

Soulair
30/04/10, 11:48
Kanskje på tide at noen tar patent på en elektroplastisk dyse da... til innsugsplaseringsbruk såklart :P

Men det finnes en metode hvor man bruker pulserende dyser som gir både bedre kjøling og bedre forstøving enn på en noen annen måte og det er direkteinnsprøytning...

Det ble faktisk diskutert litt om Volvos DI motor her
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1477

Virker som en bra performancemotor, men håpløst å kjøre jevnt med

Njål Nilssen
02/05/10, 14:32
Det ble faktisk diskutert litt om Volvos DI motor her
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1477

Virker som en bra performancemotor, men håpløst å kjøre jevnt med

Hmm rare greier at de skal være så ujevne... VAG motorene har da ikke hatt dette problemet, og de har hatt FSI motorer som har hatt DI i over 4 år nå... Ikke noe problem med den nye 2,5L 20v alu-turbofemmern Audi bruker i den nye TT-RS som har TFSI (DI motor med turbo).