PDA

Vis full versjon : Kostnad for motorbytte?



Buoyen
26/05/12, 10:33
Heelt hypotetisk spørsmål.

Hvis jeg ønsker en mer moderne motor enn rødblokka, hva vil det koste meg å få noen kyndige til å bygge om?

Anta at jeg kjøper komplett motor og girkasse, med ledningsnett og hele den pakka, og så overlater det hele til noen andre.

Og når jeg sier moderne så mener jeg moderne, gjerne smg girkasse f.eks..

turb00le
26/05/12, 12:03
Heeelt ærlig spørsmål tilbake:
Har du sett hvordan ting henger sammen?

En ny motor, trenger ikke gå så langt etter år 2000, er sydd fullstendig sammen med all annen dritt i bilen.
Tar du f.eks en nyere motor som har gått med automat og setter på manuell kasse vil elektronikken si:
"Hvor er min gode venn mr.automat? Jeg kan ikke leve uten min trofaste følgesvenn".

Nyeste motor som er menneskelig å sette inn mtp ledningsnett (går selvfølgelig å bruke datasprut) er t5.

JonasS
26/05/12, 14:37
Helt hypotetisk så er det umulig å si, ombygging av motorfester, generell tilpassing osv...

Buoyen
26/05/12, 17:36
Heeelt ærlig spørsmål tilbake:
Har du sett hvordan ting henger sammen?

En ny motor, trenger ikke gå så langt etter år 2000, er sydd fullstendig sammen med all annen dritt i bilen.
Tar du f.eks en nyere motor som har gått med automat og setter på manuell kasse vil elektronikken si:
"Hvor er min gode venn mr.automat? Jeg kan ikke leve uten min trofaste følgesvenn".

Nyeste motor som er menneskelig å sette inn mtp ledningsnett (går selvfølgelig å bruke datasprut) er t5.

Jo, men det er likevel ikke umulig (mange biler har jo faktisk brukbare girkasser orginalt).


Helt hypotetisk så er det umulig å si, ombygging av motorfester, generell tilpassing osv...

Et overslag? Du kan vel anta at alt må byttes eller tilpasses..

JonasS
26/05/12, 21:54
Nytter ikke i hodet mitt iallefall. kanskje noen med mer erfaring her inne vet..
Men som nevnt ovenfor, det er ikke som en gammel dieselmotor med 3 ledninger og litt kjapp mekk lenger. Kan risikere å måtte ta med store deler av kabelmatta til donorbilen over. Mange gearkasser i nyere biler "tenker" sammen med motoren. Og må derfor høre sammen.

turb00le
28/05/12, 07:46
Nesten umulig å få noen på ett vanlig bilverksted til å gjøre sånt.
De aller fleste (sier ikke alle) melder pass når det elektriske passerer graden av kompleksitet som er på en amazon.
Det mest moderne som går å smekke inn i en eldre rwd volvo uten masse banning er hvit 5 og 6'ere.
Der er veldig mye bolt on samt en enkel jobb med ledningsnett.

Hvis du på liv og død skal ha en fiffig motor så stapp inn en v8 fra m5 med tilhørende girkasse.

850GLTsilver
28/05/12, 08:48
Da overlater du jo moroa til de andre da jo.

Nå mener jeg at dette er en greie som man gjør hjemme i garasjen da.
Å få et verksted til å gjøre jobben vil nok falle seg alt for dyrt i alle tilfelle. Ville tippet 30K+

Trom heller sammen en kameratgjeng og trå til med nøkler og trekkere av alle slag.
Bruk motor og girkasse, samt komplett kabelsett fra en donorbil, og ha alle skjemaer klare, så skal nok dette gå fint det.

Jeg vil vel si det slik at å få fatt i noe såpass nytt som en smg-kasse til å spille sammen med en gammel bli likevel kan bli en litt for stor oppgave. Og i alle tilfelle en som du neppe får noe verksted til å ta på seg engang.
Bare kostnadene til elektronikken du MÅ ha med deg vil være nær astronomiske.
For ikke å snakke om all programmeringen som må gjøres etterpå.

Er val alt nevnt her, at rundt 2000 så stoppa moroa for oss "selvbyggere".

Buoyen
28/05/12, 20:07
Jeg fyktet at jeg ville få disse svarene ja :) Og jeg er enig i at det i utgangspunktet er et håpløst spørsmål å svare på, men verdt forsøket.
Motivasjonen for ny motor er jo å få den til å gå så effektivt som mulig.. Hvor bra er egentlig T5 da?

Men om jeg sier noe veldig konkret da; pris for ombygging til T5/T6 med med manuell kasse?

Forresten. BMW M3 kom med smg i 1997 (wikipedia), kunne vært mulig å henta hardware derfra da kanskje? Isåfall, bytt ut manuell kass i eksempelet ovenfor med SMG ;)

850GLT: 30K for T5 (som jeg forstår er relativ enkelt), eller noe som i utgangspunktet ikke passer i det heletatt? Hvis det er for det siste kan det jo være verdt det..

850GLTsilver
28/05/12, 20:17
Jeg fyktet at jeg ville få disse svarene ja :) Og jeg er enig i at det i utgangspunktet er et håpløst spørsmål å svare på, men verdt forsøket.
Motivasjonen for ny motor er jo å få den til å gå så effektivt som mulig.. Hvor bra er egentlig T5 da?

Men om jeg sier noe veldig konkret da; pris for ombygging til T5/T6 med med manuell kasse?

Forresten. BMW M3 kom med smg i 1997 (wikipedia), kunne vært mulig å henta hardware derfra da kanskje? Isåfall, bytt ut manuell kass i eksempelet ovenfor med SMG ;)

850GLT: 30K for T5 (som jeg forstår er relativ enkelt), eller noe som i utgangspunktet ikke passer i det heletatt? Hvis det er for det siste kan det jo være verdt det..

Kan være noe det muligens. Men selv om det står 1997 på den BMWen, så er nok elektronifiseringen kommet mere enn langt nok på den også.

Ombygging til T5-T6 er i grunnen også noe som man gjør på egen bil, og sannelig om jeg vet om noen som tar på seg slike jobber for andre.

Når det gjelder "så effektivt som mulig" så er det i grunnen ikke noe motsetningsforhold på det og rødblokka.
En fint tunet B230 er det fullt ut mulig å få både bra kraft og økonomi på. Blir i grunnen høyrefoten som bestemmer eventuell drivstofføkonomi. T5, eller B5234T5 er en herlig motor med masse juice. Gromlåt også med rette eksosen. Og en motor det fint går an å bygge inn masser av økonomi i.
Se deg litt rundt på forumet, så finner du noen som driver med slike prosjekt. Kontakter du disse direkte vil de helt sikkert kunne gi deg et godt overslag på hva kostnadene blir.

Buoyen
28/05/12, 20:35
Nja, har ikke så god trua på rødblokka. Hører rykter om nyere BMW-6ere som går på 0.5 pr mil på langkjøring (bensin, ja), det er det halve av jeg har akkurat nå..

Men ellers et godt svar! :) Kanskje jeg bare venter til noen skrinlegger et prosjekt og kjøper alt sammen. Så får jeg noen til å hjelpe meg å bytte :D

JonasS
28/05/12, 21:04
Ser du prater om drivstofføkonomi.. Kjøp deg ny bil! Trodde det var snakk om å tyne muskler jeg..:P

850GLTsilver
28/05/12, 21:24
Nja, har ikke så god trua på rødblokka. Hører rykter om nyere BMW-6ere som går på 0.5 pr mil på langkjøring (bensin, ja), det er det halve av jeg har akkurat nå..

Men ellers et godt svar! :) Kanskje jeg bare venter til noen skrinlegger et prosjekt og kjøper alt sammen. Så får jeg noen til å hjelpe meg å bytte :D

Finnes ikke vansker med å få disse B230-motorene til å gå mye billigere enn det.
Sist jeg hadde B230, var det en K-motor. Den gikk fint under 0,6 på langkjøring den. i en 240 altså.

Buoyen
28/05/12, 21:32
Ser du prater om drivstofføkonomi.. Kjøp deg ny bil! Trodde det var snakk om å tyne muskler jeg..:P

Har tenkt den tanken, men det blir jo enda dyrere :p Dessuten er jo gammel bil med ny tech litt kul tanke? 220hk og 0,5l på mila hadde jo vært gull.

Jonas Soldal
28/05/12, 21:50
Hva er vitsen med en "stor" motor om du tenker drivstofføkonomi??
Kan tanke mye bensin for den kostnaden det kommer på for å bygge til "nyere teknologi"
Kjøp deg heller en gjerrig bil til vandli kjøring og har bil nr2 når du vil kjøre tyn....

turb00le
30/05/12, 11:13
Å fastsette pris på å få noen til å bygge inn en t5/t6 motor i en eldre rwd bil er vanskelig, men det
dreier seg fort om 30-50K vil jeg tro.
Det er arbeidstimene som koster, og de går det nok av for å gjøre en sånn ombygging.
Jeg ville heller testa litt selv, nyttig erfaring å ha med seg videre.