PDA

Vis full versjon : Normalt at det ryker som f fra skive/bremseklossene etter montering?



Andreas12345
26/05/12, 00:22
Halla, fikk sutte på nye klosser i dag i kalipperne, står også på helt nye brembo skiver. så tok jeg en tur for å kjøre inn klossene litt. så stoppet jeg etter en 3-5 min. tur. så ryker det litt fra bremseskivene, som er veldig varme, kjørte tilbake. tok av skivene igjen, og pusset den skiven som bremseskiva står foran, det blir da litt bedre nå. ble ikke like varme. men kan det bare være at jeg må kjøre litt så klossene gjør seg til?

Det er snakk om begge sidene foran(ikke bak). ikke di bak som også har nye bremboskiver og klosser:)
Takker for svar!!

Daniel V
26/05/12, 01:36
Vanlig at det er bittelitt innkjøringstid på eldre biler. Spesielt hvis klosser og skiver ikke er originalt. Kan også være litt røykutvikling hvis du ikke har fått bort all olja som skivene er satt inn med fra produsent før du begynte å kjøre. Bare pass på at skivene ikke blir så varme at de slår seg. :) Men etter 10km bør det meste være på stell.

kvkleppe
29/05/12, 13:14
Sjekk at gliderene til kalipper ikke har rusta fast.

850GLTsilver
29/05/12, 18:39
Jeg gjør alltid dette når jeg skifter bremseklosser:
Langs endene og glidekantene på klossene sliper jeg av de små gradene som alltid er der.
Calipernes glideflater sliper jeg bort all skitt og rust som er der.
Deretter smører jeg inn glideflatene med ATE Plastilube.
Legger også på litt bak på klossene (på antiskrikeplatene) der disse går mot stempelet.
Så monterer jeg klossene og sjekker at de glir fritt.

Resultat: Bremser som ikke skriker og som ikke "henger" på grunn av for liten plass.

Øygard
29/05/12, 23:32
Det pleier no ikkje bli so varmt? Det høyrest ut for meg som kaliprane har sett sine beste dagar, men det er jo ikkje heilt sikkert. Eg skifta klossar og skjever bak på Honda Accorden til onkelen min, me kjørte to mil, og dei vart litt varme og det lokta litt svidd, men det gjekk fnt å snurra rundt hjulet når me jekka han opp. Me kjørte nåken mil til utan at det hjelpte. Først når han kjørte til Bergen vart det bra, då lokta det ikkje meir svidd og vart ikje varmt, men det tok ganske long tid før dei vart "innkjørt".