PDA

Vis full versjon : clutchbytte V70 R AWD 98mod



Solhaug
25/05/12, 17:33
Heisann godtfolk:)skal skifte clutch på bilen i neste uke,i den sammenheng har jeg noen spørsmål..dere som er mekanikere,bruker dere lang tid på dette?må jeg ut med motor?hvordan går dere frem?

Solhaug
25/05/12, 23:56
ingen som har gjort dette før?

Nilsebu
26/05/12, 01:00
Her er det bare til å kjøpe Haynes boka :)

Daniel V
26/05/12, 01:52
Det er litt jobb å bytte clutch på disse bilene. Det som er greia er jo at girkassa må av. Hvis du titter ned i motorrommet ser du at du har sinnsykt liten plass mellom motor/gir og rammevangene. Du trenger ikke ta motoren helt ut, men du må heise den litt opp. Dvs at du må løsne alle motorfester og slanger, og enten ha en elefant for hånden, eller en slik som "holder" motoren oppe. Sistnevnte er en slags bjelke med kjetting på midten. I hver ende er det bein som du setter på innsiden av skjermene :) Denne vil holde motoren din oppe, sånn at du får tatt av girkassa. Men dette er en ganske stor jobb, og det er mye knot, samt at det kan ta ganske lang tid, da det er mye som må demonteres for å komme til :)

marhaugen91
26/05/12, 02:12
hadde av kasse på en 850 for en stund siden når jeg jobba på verkstedet, var en dags arbeid og vell så det, når det er første gangen man gjør det, som daniel v sier må du løsne motorfester å heve motor, mye knot å bannskap, men bare husk å ta det når du har GOD tid, så skal nok dette gå fint :)

JP_Ra©ingTeam
26/05/12, 09:38
det enkleste (om du har mulighet) er egentlig å slipppe ned alt, ca 19 skruer
da får du ned både motor/motor ramme/driv verk, osv, og da har mann all verdens plass og skru ;)

gjør du det på denne måten, er det å annbefale og plukke vekk ic,radioartor osv før du begynner..

Solhaug
26/05/12, 14:15
takk for svar alle sammen,her er det bare å brette opp armene ser jeg...som jeg regna med:)har et par mekanikere som skal hjelpe meg,dem hadde ikke bytta clutch på en slik bil før så bare lurte hva som måtte gjøres,vi har verksted med løftebukk og alt nødvendig verktøy så regner med det går fint:)

keberild
28/05/12, 20:45
La for all del motor stå igjen, er ikke vits å skru løs mer enn hva som er nødvendig. Skru ned hjelperamme og legg den vekk, ta ut drivaksler, skru ned vinkelgir, koble fra clutch sylinger og spakstell osv. Så er det bare å skru ut skruene til girkassa. Men heng opp motor som nevnt over, helst med noe slags justeringsmulighet på venstre side, for motor må senkes veldg mye ned for å få ut girkassa. Det verste med å skifte clutch på disse bilene er bakre skru på girkassa. Ellers er det plankekjøring.

Solhaug
28/05/12, 20:56
takk for flott info keberild:)tror nok dette skal gå greit:)håper cluthen kommer imorgen:)

marhaugen91
29/05/12, 00:48
kan også være lurt å bytte simmering mellom motor å gir når du likevell har kassa nede :)

Solhaug
29/05/12, 08:40
jepp den har jeg kjøpt på volvo så den har jeg liggende:)takk for tips:)

brynna
29/05/12, 22:53
Haynes boka som selges på Biltema er et greit utgangspunkt for å forske på et clutchbytte. Har ikke skifta på AWD men på standard 850.
Har skrudd bil og traktor en årrekke på hobbybasis, men innrømmer at skifte av clutch på 850 hadde jeg ikke begynt på uten "veiledning" fra boka.

Var noe jeg merka meg som "avvik" i forhold til boka. Starter behøver du ikke ta ut. OBS. Sjekk avstand til radiator. Løsner du styre og opphengskule fra navet trenger du ikke å løsne tannstang. Kronglete å løsne tannstang i stedet for oppheng og styring.
OBS OBS. Låsering inne i diffen. Skal bli med aksling ut og sitte igjen på splines på drivaksel. Påse at den følger med ut. Er den borte har du et problem.

Utover dette var det "plug and play" hvis boka følges.

Ser i tidligere tråder at det anbefales å skifte tettering i veivaksling bak svinghjul. Hvis den er tett og det ikke er antydning til oljefilm bak svinghjul ser jeg ingen hensikt å skifte en del som er i orden???
Ekstraarbeid mener nå jeg da...

Som ferskis på clutchbytte på 850 var de 10-15 timene godt betalt. (Fikk pris på verksted.. 8 500,-:()

Solhaug
30/05/12, 15:29
så fint,hadde du tilgang på bukk eller grav da eller?har haynes boka...men synes svensken er vanskelig å forstå,sørlig faguttrykk....har kjøpt ny tetteting til svinghjulet...den kostet tett på 300 kr så ser ingen vits i å spare på denne ved en eventuell lekkasje senere..da er det litt ergelig å ikke å ha byttet den:)

brynna
31/05/12, 21:32
så fint,hadde du tilgang på bukk eller grav da eller?har haynes boka...men synes svensken er vanskelig å forstå,sørlig faguttrykk....har kjøpt ny tetteting til svinghjulet...den kostet tett på 300 kr så ser ingen vits i å spare på denne ved en eventuell lekkasje senere..da er det litt ergelig å ikke å ha byttet den:)

Hadde kun bukker. Satte dem høyt og langt bak (uten at bilen tippa forover selvsagt) for å gi god plass å jobbe foran. Vanlig verkstedjekk fra Biltena under kassa da den skal ut. Kjettingtalje fra taket for å holde motor når motorfestene løsnes. Husk verktøy for sentrering av clutchplata. Enten sentreringsverktøy fra Biltema eller et kosteskaft med tape til rett diameter. (Anbefaler verktøyet fra Biltema)
Vedr. "svensken" i boka googler eller bruker google translate etter uttrykka du ikke skjønner.
PS. Løsner du svinghjulet må det merkes slik at det monteres i samme posisjon som det ble demontert
Tror dette går greit jeg
Lykke til:D

mariuss
05/06/12, 22:09
Her er det bare til å kjøpe Haynes boka :)

får man ikke den til diesel motorer? :D

brynna
06/06/12, 05:16
får man ikke den til diesel motorer? :D

Kjøper du Haynes for VW caravelle/transporter 2,5 TDI (1996 og nyere) har du for motor. (nesten identisk)
Og Haynes for 850/V70 for resten av bilen