PDA

Vis full versjon : Kjøp av 740 TIC, hjelp



Avfallskverna
24/05/12, 21:16
Hei hei.

Det er en som har en 740 TIC som snart skal gjennom EU kontroll. Vurderer å kjøpe denne hvis den kommer gjennom EU kontrollen med 0 mangler. Dette er jo ikke den mest strøkne 740-en i hele verden, men den funker. Spørsmålet er, hvor lenge? Er usikker på hvilken motor det er, men det er en original turbo bil som har gått rett over 300.000 km. Jeg vet at den har blitt kjørt hardt oppi gjennom årene, og det jeg lurer på da er om jeg kan forvente å skru mye, eller bare littegrann? Om det er mye som kan gå galt og eventuelle ting som blir sterkt utsatt ved straffing, sånn at jeg kan bytte det før det går til helvete.

Takker for hjelp og svar :)

s4nd3r
25/05/12, 00:07
bilde.. bilder.. salgs anonse?

Avfallskverna
25/05/12, 05:45
Har kun ett bilde av den, og det er desverre ikke noen annonse. Han vil ha rundt 20k for den, og det er jo en original TIC så det skal en del til for å finne en som er billigere :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2128.jpg

Karl
25/05/12, 08:16
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å lete litt mer. Får i hvertfall et dårlig førsteinntrykk av bilen på grunnlag av det bildet. 20000kr er alt for mye for en tvilsom 740tic.

Denne lå til salgs for en stund siden, vet ikke om den er solgt: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1456415;Modified=1 335953588

Denne ligger ute nå: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1464417;Modified=1 337724712

Avfallskverna
25/05/12, 13:57
Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å lete litt mer. Får i hvertfall et dårlig førsteinntrykk av bilen på grunnlag av det bildet. 20000kr er alt for mye for en tvilsom 740tic.

Denne lå til salgs for en stund siden, vet ikke om den er solgt: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1456415;Modified=1 335953588

Denne ligger ute nå: http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?_cmd=prospect;AdItemId=1464417;Modified=1 337724712

Ja ok. Får bare vente og se da. Den første bilen du viste ble solgt for en stund siden. Men denne hadde ikke vært eu godkjent siden 2009 eller noe, så enten var det noe stein galt med den, eller så hadde han bare ikke gidda å ha den registrert siden det koster penger :P Den andre bilen så jo faktisk helt grei ut, men den er hvit da :P Men takker for svar så venter jeg heller bare til det kommer en fin en :)

Karl
25/05/12, 14:32
Ta deg god tid i letingen og fokuser mer på bilens totale tilstand enn bare km.standen. Å bytte en motor og noen foringer er en kostnadsmessig bagatell i mot å skulle sveise masse rust + lakkering.

Avfallskverna
25/05/12, 14:36
Ta deg god tid i letingen og fokuser mer på bilens totale tilstand enn bare km.standen. Å bytte en motor og noen foringer er en kostnadsmessig bagatell i mot å skulle sveise masse rust + lakkering.

ja jeg er fult klar over det, men tenkte bare på hvis den kom gjennom EU kontrollen så kan jo ikke rusten være så alt for gal. Vet at i hovedsak har egentlig ikke KM stand noe å si, det kommer ann på hvordan den er kjørt alle disse kilometrene. En bil som har gått langt kan jo kun være langkjørt, og det har ikke noe å bety, men hvis en bil har mange KM og kun vært kjørt i by for eksempel, så er jo ikke det bra :P

Jan-Einar Jenssen
26/05/12, 09:02
Har kun ett bilde av den, og det er desverre ikke noen annonse. Han vil ha rundt 20k for den, og det er jo en original TIC så det skal en del til for å finne en som er billigere :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2128.jpg

20k for detta? da burde det minst følge med et hav av "godeler"!
syns den så meget shabby ut til den prisen..


nei, ta deg litt tid og lete etter en som er i bedre stand til samma prisen :)

edit: den hvite som karl linker til ser jo ikke så gæli ut til 15k :)

Avfallskverna
26/05/12, 20:15
Ja får bare se litt. Den ser nok litt shabby ut pga den har rullemalt panser, mangler listen rundt frontruta og det er en liten skade rett med førerdøra :P Ikke veldig big deal men det gir et dårlig førsteintrykk. Den hvite så faktisk ganske så fin ut, men hvit 740? neitakk :P Ikke veldig pen og se på. Lakkering er jo alltid en mulighet selvfølgelig :) Kom forresten ut en sinnsykt fin TIC nå i dag ( http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35129909 ) men denne er 12 timer unna der jeg bor, så det blir en dag med kjøring, og det gidder nok ikke mine foreldre :P Takker for svar :)

Sondre93
26/05/12, 23:34
Alltid gode tegn når det er avispapir på gulvet:)

Finn deg heller ein fin 940 turbo av nyere årsmodell:) Visst eg husker rett blei karroseriet galvanisert fra 1986, det er en fordel:)

Avfallskverna
27/05/12, 08:20
Alltid gode tegn når det er avispapir på gulvet:)

Finn deg heller ein fin 940 turbo av nyere årsmodell:) Visst eg husker rett blei karroseriet galvanisert fra 1986, det er en fordel:)

Skal si du har øye for detaljer :P Det var ikke det første jeg tenkte på, og se på gulvet i bilen :P Bare å kjøpe 86 modell 740 da, liker ikke 940-ene så godt :)

Sondre93
27/05/12, 09:57
Skal si du har øye for detaljer :P Det var ikke det første jeg tenkte på, og se på gulvet i bilen :P Bare å kjøpe 86 modell 740 da, liker ikke 940-ene så godt :)


Eller så kjøper du 90 modellen. Da får du samme sprut som 940 og nyeste 240. Det er mykje bedre, samt at det er lettere å få deler til:) Men da får du også en annen front...

Thobbus
27/05/12, 14:18
Eller så kjøper du 90 modellen. Da får du samme sprut som 940 og nyeste 240. Det er mykje bedre, samt at det er lettere å få deler til:) Men da får du også en annen front...

Da kan man bare bytte ut den nye 740 fronten ut med en gammel 740 front, ikke noe verre enn det :) lykter, grill, skjermer øvre plata før torpedovegg panser, og div plastikk-delene ved radiatoren :)

Jan-Einar Jenssen
27/05/12, 18:46
Da kan man bare bytte ut den nye 740 fronten ut med en gammel 740 front, ikke noe verre enn det :) lykter, grill, skjermer øvre plata før torpedovegg panser, og div plastikk-delene ved radiatoren :)

nå glemmer du at frontlyktepartiet måkappes av en gammal 740 å sveises på 90'n^^ er samme proses for 940

Thobbus
28/05/12, 01:16
nå glemmer du at frontlyktepartiet måkappes av en gammal 740 å sveises på 90'n^^ er samme proses for 940

bagateller det ^^

jacobsen
28/05/12, 10:56
Hadde holdt meg unna avbildet 740tic. Hjelper lite at det er en org TIC hvis den er i så dårlig stand :p
hvor lenge har den blitt ungdomskjørt da?

Avfallskverna
28/05/12, 22:08
Gidder ikke å begynne å stresse med å sveise osv for å bygge om fronten :P Ja greit da får jeg se etter en annen TIC :) Takker for svar :)

Thobbus
28/05/12, 22:12
Gidder ikke å begynne å stresse med å sveise osv for å bygge om fronten :P Ja greit da får jeg se etter en annen TIC :) Takker for svar :)

se etter 87-89' mod. jo nyere jo bedre. like ikke den siste gen. fronten :p den gamle fronten er mye lettere å få "badass look" på. (mener jeg) :)

samaron
28/05/12, 22:27
Hvis jeg var deg (trådstarter) ville jeg sjekket grundig "i dybden" det tekniske på bilen også. Jeg har selv kjøpt meg en 740 Turbo som skulle være "i fin stand", men har måttet reparere en del greier for å få den god igjen. Dessverre er det vel nesten umulig å finne en slik bil uten at en ungdom har tatt i den. Da kan du regne med mye rart, og mye idiotmekking. Det mest idiotiske jeg fant på min bil var vel at differensialen var sveist (!) fast. Jeg ble fortalt på forhånd at det var original sperre, men det viste seg å ikke være sant. Ellers har jeg funnet mye småplukk og billige reparasjonsløsninger. Så du må nok regne med å finne mye sånt, med mindre du faktisk klarer å finne en som fortsatt er "gubbekjørt" og påpasset.

Avfallskverna
29/05/12, 11:40
Ja, Thobbus, Det er derfor jeg vil har en modell som er før 90 modellen, hater den nye fronten. samaron, jeg vet at denne bilen kan det være en del jallamekk osv, så jeg holder meg unna denne her. Det å finne en 740 TIC som har hatt samme eier siden 80 tallet er ikke så alt for lett, omtrent alle volvoene er ungdomskjørt :P Men så har vi jo den fordelen at de tåler jo å rasses en del da :P Men det finnes jo selvfølgelig grenser da. Takker for svar, så får jeg vente til jeg finner en annen :)

jacobsen
29/05/12, 15:27
Ja, Thobbus, Det er derfor jeg vil har en modell som er før 90 modellen, hater den nye fronten. samaron, jeg vet at denne bilen kan det være en del jallamekk osv, så jeg holder meg unna denne her. Det å finne en 740 TIC som har hatt samme eier siden 80 tallet er ikke så alt for lett, omtrent alle volvoene er ungdomskjørt :P Men så har vi jo den fordelen at de tåler jo å rasses en del da :P Men det finnes jo selvfølgelig grenser da. Takker for svar, så får jeg vente til jeg finner en annen :)

Nettopp derfor jeg og mange andre er skeptiske til ungdomskjørte biler

meduza18
29/05/12, 15:41
eg har en 760:) til salgs

Avfallskverna
29/05/12, 16:14
Nettopp derfor jeg og mange andre er skeptiske til ungdomskjørte biler

Ja, ser den. De som kjøper volvo er jo folk som ikke vil bruke alt for mye penger på første bil, og som skal rasse bilen og ha det gøy :P