PDA

Vis full versjon : Varmeviften starter av seg selv



amcarduden
24/05/12, 11:38
Skjer litt av hvert med disse nymotens bilene du:confused:.
Dette er også en feil jeg har hatt lenge, men bare når det er varmt ute virker det som. Som overskriften sier, så helt uten forvarsel kan vifta plutselig begynne å gå. Selv om bilen er stoppet og låst, eller når den bare er parkert med nøkkelen i tenningslåsen. Er jo noe dritt da hvis man er på en ukes fottur på hardangervidda, også når man skal starte bilen er den tom for strøm pga dette:p.
Noen som har vært borti dette før?

boris2k
24/05/12, 12:11
Skjedde akkurat det samme med min s60 i går...
Har kun skjed denne ene gangen som jeg har registrert, å da var tenningen av, men nøkkel sto i.
Noen som har et godt svar til oss ??

cortinaterje
24/05/12, 18:02
Det er helt normalt. Det er klima anlegget som tørker seg selv ut.

Børge Vikebø
24/05/12, 19:59
Om jeg forstår riktig så er det snakk om at kupeviften står og går i lengre tid etter at bilen er stoppet og tenning slått av? Og at den gjør dette for å "bruke opp" kulden som ECC har generert/produsert slik at systemet blir "tørket opp" ??

Min gjorde dette idag virker det som, var borte fra den en halvtime, og når jeg kom igjen så blåste kupevifta på full speed... :/

Vatnehol
24/05/12, 23:27
den kan plutselig starte opp av seg selv når bilen står låst også. gassen blir omgjort til væske i en ekspansjons ventil rett før evaporatoren(radiatoren til ac i viftekanalen i dashen) som der stjeler varmen fra luften som vifta blåser inn i bilen. og når bilen står så vil væsken ligge i evaporatoren(raddisen) og koke som det heter, avhengig av hva slags kjølemedium som blir brukt på hvilken temp de koker på, på våre er det kjølemedium r134a som koker ved -26,2 grader, og da vil det bygge seg opp trykk i systemet, så da vil vifta blåse varme luft gjennom slik det blir "oppkokt" da går formen fra væske til gass, og så vil gassen gå til en " samletank " & på en måte stabilisere systemet.
om du stopper ac ti min før du stopper så vil dette ikke forekomme noe særlig, er litt lekkasjer gjennom systemet å slikt så det kan skje en sjelden gang selv om du skrur av litt før stopp.

cortinaterje
24/05/12, 23:58
den kan plutselig starte opp av seg selv når bilen står låst også. gassen blir omgjort til væske i en ekspansjons ventil rett før evaporatoren(radiatoren til ac i viftekanalen i dashen) som der stjeler varmen fra luften som vifta blåser inn i bilen. og når bilen står så vil væsken ligge i evaporatoren(raddisen) og koke som det heter, avhengig av hva slags kjølemedium som blir brukt på hvilken temp de koker på, på våre er det kjølemedium r134a som koker ved -26,2 grader, og da vil det bygge seg opp trykk i systemet, så da vil vifta blåse varme luft gjennom slik det blir "oppkokt" da går formen fra væske til gass, og så vil gassen gå til en " samletank " & på en måte stabilisere systemet.
om du stopper ac ti min før du stopper så vil dette ikke forekomme noe særlig, er litt lekkasjer gjennom systemet å slikt så det kan skje en sjelden gang selv om du skrur av litt før stopp.

Hørtes da voldsomt ut.
Helt enkelt sagt: Hvis fukt sensoren inni der registrerer fuktighet, så starter vifta for å tørke ut, slik at det ikke oppstår vond lukt.

Vatnehol
25/05/12, 00:29
det har du helt rett i og, hadde glemt av den, står i manualen og det.
men begge tilfeller stemmer :)

amcarduden
28/05/12, 08:59
Ok, da er ikke dette noe å bekymre seg over da. Hvor lenge kan den suse og gå da? Når dette har skjedd, som jeg har trodd er en feil, har jeg skrudd tenningen på og av igjen. Da stopper vifta og blir stående, uten å gjøre seg ferdig med tørkejobben da sannsynligvis.
Godt med alt man får oppklart, flott forum:cool:.

aarnes
29/05/12, 08:55
Ok, da er ikke dette noe å bekymre seg over da. Hvor lenge kan den suse og gå da? Når dette har skjedd, som jeg har trodd er en feil, har jeg skrudd tenningen på og av igjen. Da stopper vifta og blir stående, uten å gjøre seg ferdig med tørkejobben da sannsynligvis.
Godt med alt man får oppklart, flott forum:cool:.

Sjekk instruksjonsboka di :-) alt står der. tror den går i maks 10minutter