PDA

Vis full versjon : SRS-airbag service omgående



amcarduden
24/05/12, 09:14
Gjorde noe dumt i går da klimaanlegget ikke ville kjøle noe særlig. Mens bilen gikk på tomgang tok jeg ut sikringen til klimaanlegget for sjekk og satte den inn igjen. Da kom alarmen som overskriften sier.
Leste her inne at den feilen dukker opp hvis klimaanleggpanel ikke er innkoblet, og det blir vel det samme jeg selv gjorde egentlig med det sikrings stuntet:p.
Sto også at den alarmen MÅ man til volvo for å fjerne. Stemmer dette?

PS:Noen tips til hva som er vanligst feil på airconditionen? Fikk fylt etter anlegget hos volvo for et drøyt år siden mener jeg det var, for da også var effekten redusert. De sa de hadde fylt på rundt 650gram gass, vet ikke om det er mye eller lite? Regner vel nesten med at det er lekasje på systemet siden samme symtom viser seg nå. Kompressoren går rundt når den er innkoblet iallefall.
Edit: Hveselyd inni dashbordet, indikerer det lavt nivå på gassen? Har hatt den lyden mer eller mindre i flere år, men er verre nå når klimaanlegget ikke kjøler noe særlig.

iPaal
24/05/12, 17:18
Kom deg til et Volvo verksted eller noen med Vida å få lest ut feilkoden. Mest sannsynlig kan den bare slettes.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=187504


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vatnehol
24/05/12, 23:35
vanlig feil er slitt clutch i hjule til ac kompressoreren. den kan shimses slik den fungerer igjen.
hveselyd som du sier, kommer det fra gittere på klima panelet ditt? er sitter giveren til kupè temperaturen, den blir full av støv og gir helt feil verdier, den kan du rengjøre veeeldig forsiktig. støvsug med myk kost frempå f.eks lett over. denne tåler ingenting, og INGENTING må trykkes inni der. der er også en vifte der som suger luft inn, denne suger noen minutt etter du har stoppet bilen og, denne fyller seg også med støv og får ganske redusert effekt, kan godt rengjøre denne. må av med klima panelet før å rengjøre den. sitter på baksiden.
her er en god tråd om temp sensoren er skadet: http://forum.vccn.no/showthread.php?24792-Bytte-innetemp-(kupe)-temperaturm%C3%A5ler
det var en del gass de da hadde fylt på, ac systemer er aldri helt tett, å vil alltid såvidt lekke litt, men der det kan lekke ut er "radiatoren" til ac, som sitter fremst i snuten på bilen. steinsprut og slikt kan skade den.

amcarduden
05/06/12, 07:24
Jaja, der var jeg kvitt feilkoden. 450kr til bilia og et dashbord uten kommentarer til meg:). Man lærer så lenge man lever, og jeg skal ikke kutte strømmen(bytte/sjekke sikringer) til noenting lenger uten at bilen står med tenningen av. Viktig også i tilfeller ved bytting av el komponenter, minuspol avkoblet i 5-10 min, men det er kjent for mange.