PDA

Vis full versjon : Bytte til manuellkasse, hvilken kasse er anbefalt?



PyrionZ
24/05/12, 02:14
Funderer litt på manuellkasse på bilen etterhvert, og funderer da på åssen kasse som er anbefalt?
Blir antageligvis i sammenheng med motorskifte, og da øker fort effekten til oppunder 300gamp, duger de originale kassene til slikt?

På forhånd takk for svar!

PyrionZ
25/05/12, 20:34
Samme jeg har tråden her, må motor ut for å få skifta kasse?

850GLTsilver
25/05/12, 22:03
Samme jeg har tråden her, må motor ut for å få skifta kasse?

Må ikke ut med motor nei, du senker hjelperamma på venstre side for å få ut kassa.
Heng opp motoren i en slik travers som denne (http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-500-kg-15845/) Kun 890kroner for den.
Løsne boltene for hjelperamma på høyre side, skru ut boltene på venstre side, senk hele hjelperamma til girkassa går klar av hjulbuen.
Ja du må selvsagt fjerne fjærben og drivaksel på venstre side først.
Finnes sikker en under Tips Triks og Howto her på forumet.

M56H påståes å være en forsterket versjon av M56-kassa som er på disse bilene.

PyrionZ
25/05/12, 23:30
Takker for svar! Gjorde meg noe klokere, sålenge jeg slipper å ut med motor sparer jeg fort mye tid!

keberild
28/05/12, 20:40
M56 kasse tåler 300hk uten problem, så lenge kassa ikke er herjet med fra før så er det ingen problem. Og når du skal bytte girkasse så er det bare tull å sleppe ned hjelperamma på venstre side, da er det 2min å skru den helt ned så er den borte. Så slipper du å dunke hode borti hele tiden :)

mrstfu
28/05/12, 21:12
Må ikke ut med motor nei, du senker hjelperamma på høyre side for å få ut kassa.
Heng opp motoren i en slik travers som denne (http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Lofteak-500-kg-15845/) Kun 890kroner for den.
Løsne boltene for hjelperamma på høyre side, skru ut boltene på venstre side, senk hele hjelperamma til girkassa går klar av hjulbuen.
Ja du må selvsagt fjerne fjærben og drivaksel på venstre side først.
Finnes sikker en under Tips Triks og Howto her på forumet.

M56H påståes å være en forsterket versjon av M56-kassa som er på disse bilene.

Litt feil her, GLTSilver. Eneste forskjell mellom M56H og M56L er at M56H har høyere utveksling på de to eller tre første girene. Har selv opplevd forskjellen, i Turid har jeg M56H, og første gir bikker såvidt 50kmt:D

Og jeg trur du må sjekke orienteringa di. Å ta av fjærbein og drivaksel på venstre side hjelper ingenting hvis du senker hjelperamma på høyre side:D

850GLTsilver
28/05/12, 21:20
Litt feil her, GLTSilver. Eneste forskjell mellom M56H og M56L er at M56H har høyere utveksling på de to eller tre første girene. Har selv opplevd forskjellen, i Turid har jeg M56H, og første gir bikker såvidt 50kmt:D

Og jeg trur du må sjekke orienteringa di. Å ta av fjærbein og drivaksel på venstre side hjelper ingenting hvis du senker hjelperamma på høyre side:D

Var i grunnen det jeg hadde trodd også, men jeg fikk så innmari kjeft fra en som SKULLE ha M56 til T5.:(
Senke høyre side? Nei, man løsner da bare på høyre side, men skrur ut boltene helt på venstre. Se hva jeg skriver da mann ;)
Er vel på de to laveste girene som er forskjellig utveksling ja.

mrstfu
28/05/12, 21:40
Må ikke ut med motor nei, du senker hjelperamma på høyre side for å få ut kassa.



Forferdelig misvisende, mann.:D