PDA

Vis full versjon : Montering av kinaturbo på 940?



Volvo144
19/04/10, 11:35
Kan noen lage en guide med deler o.s.v.?

Kan man bruke oljerør og vannrør fra orginal 740 TIC som har t3 orginalt?

Hvor mye føss er det å lage til v-band klemme på eksosen?

Kan man bruke oljeretur rør fra orginal B23Et / B230ET?

Er dette enkleste løsning?

De lærde strides på dette forumet. Jeg har oljelekkasje ut av en turbo som er tight og fin, det er mye arbeid å skifte turbo så jeg vil helst ha en billig som virker. Ny 13c turbo er dyrt og det vil man ikke ha... er lei av å skru på denne nå, vil at den skal virke så man kan begynne på 140 prosjekt heller...:)

Fint om noen som har gjort dette kunne laget en guide med deler og hva man trenger, samt hvilket arbeid som må gjøres...

TeamBørnOut
19/04/10, 12:40
Kjøp heller en t3 turbo fra en 740 med rør etc så vet du at alt passer...

Volvo144
19/04/10, 13:03
Målet her er jo å kovertere til noe man lett kan skaffe når det ryker... altså en billig kinaturbo.. Men er ikke disse kinaturboene like som t3? eller er det noe jeg har misforstått?

TeamBørnOut
19/04/10, 15:29
Men det ryker jo ikke hvis man gjør ting skikkelig med en gang. men da kan man ikke ha den innstillinga der ;)
Men hadde ikke du automat på bilen din? Husk at volvos automatkasser ikke er så veldig glad i oppgraderings turboer :)

Volvo144
20/04/10, 08:40
Tror myten om dårlige automatkasser ofte er relatert til uvitenhet og uvettig bruk...

Klart at om påstanden om at en girkasse er drit dersom den ryker ved gjentatt blårøykspinning er jeg enig.

Men dersom man kjører fornuftig og lytter til signalene den gir tror jeg det går bra...

Alle har vel hørt om Audi S6 2.2 og automat som ryker deluxe... Hadde en slik som når jeg solgte den var gått 245000km og ihvertfall 150.000km av disse var med chip. Aldri noe problem. Det som knekker kassene er om man trør gassen raskt ned slik at den girer, så trør man kickdown slik at den girer en gang til. Med chip har man da så mye krefter at kassen ikke rekker å gire helt ned før den girer opp igjen. DA ryker kassene...

Tror at om man kjører med vett og unngår å bruke kickdown, eventuelt trykker av overdriven før hard akslerasjon på motorvei og unngår blårøyk (vanskelig) så har man en kasse som tåler chip krefter...

På min tidligere 760 turbo hadde jeg M46 kasse. Aldri noe problem med den heller, men der røyk bakakselen...

Får håpe det ikke går troll i ord nå, er lei av å skru 940 for en stund... 140en bare roper etter meg hver gang jeg er på verkstedet...;)

Vi skulle ha laget en guide for enkel montering av kinaturbo med deler og pris og hvor man får tak i dette.... inkl. ny løsning på oljeretur...

Sorry offtopic..

TeamBørnOut
20/04/10, 11:59
audi s6 har litt nyere og bedre girkasse en hva en 940 har :P
Jeg har selv automat på min 940 med fk motor og selv uten å ha spunnet i ei rundkjøring så merker jeg at den kassa har blitt litt slappere. selv med stor oljekjøler montert. jeg bytter også olje ofte.. kassa tåler en del kjøring med 13c turbon. men med større eksoshus så våkner motoren og motoren får opp turtaller mye kjappere en hva den er vandt til.
Men hvis du søker på T3 turbo på finn så er det en kar der som selger mye turboer. han har også tilbehøret du trenger :)

Jobbe88
20/04/10, 18:15
Du må nok ha ny downpipe , enkleste (synes jeg) er ny olje tur og retur. Bare å ta med turboen til tess å så finner de det du trenger av slange å koblinger. Ellers er det jo ikke noe fasit. Jeg skal snart montere kinaturbo , kommer til å slenge på nytt grenrør , ny oljetur og retur , så tilpasse ny dp..