PDA

Vis full versjon : ulyd i bensinpumpe. trenger hjelp



thagen2
22/05/12, 18:36
bytta bensinpumpe på min 940 pga den lagde mye rare lyder, summa veldig og plutselig ville den ikke starte. problemet er at etter jeg bytta til ny pumpe så er lyden der fremdeles og er ikke alltid bilen starter. hva kan dette være? rele? pumpa i tanken? hvis relet er dårlig gjør det at det blir mye rare lyder i pumpa? er en 91 mod med motorkode fb

OleE
22/05/12, 19:16
jeg har en FD motor. pumpa mi lagde også mye lyd, så sluttet bilen å starte.
byttet deretter pumpa, og bilen ville enda ikke starte så jeg endte opp med å bytte bensintrykksregulatoren, så starta bilen og gikk som en drøm..
bottom line - Den nye pumpa mi lager også mye surrelyder, har ikke klart å finne ut hvorfor men tror kanskje det kan være hjelpe pumpa i tanken som er gåen på min iallefall.
hvis du misstenker tankpumpa, så stapp et rør litt inn i påfyllingsrøret og prøv å hør om du kan høre den når du tar på tenninga. få en kompis til å vri nøkkelen mens du hører feks.
Håper du finne ut av det.

Jan turbo
22/05/12, 20:12
Pumpa under bilen begynner veldig ofte å bråke når tankpumpa er gåen.

OleE
22/05/12, 23:06
Jeg fikk litt klikkattack så jeg løp ut i bilen og dro ut anlegget og hamret løs.
fikk ikke slått opp ringen som holder armaturet, så jeg fulgte ledningen for å se etter brudd.
endte opp med at jeg pusset litt på det stikket på venstresiden som går til hjelpepumpa, starta bilen og plugga det inn igjen..
Hørte den begynte å dure så nå vet jeg iallefall at min pumpe bare hadde dårlig kontakt.

ta å sjekk det du også, har sett på andre tråder at det også kan være brudd på ledningene på innsiden av armaturet så er ikke nødvendigvis pumpa som er gåen! :)

Jan
28/05/12, 14:39
Får låne tråden til et spørsmål - bensintrykkregulatoren - hvor sitter den ?

OleE
29/05/12, 14:29
Helt nede på bildet.

http://img843.imageshack.us/img843/1893/img0957nt.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1.gif

http://www.mercedes-benz-auto-parts.com/auto-part-images/Fuel-Pressure-Regulator-0280160294.jpg

Jan-Einar Jenssen
29/05/12, 15:02
tankpumpa på min bil er gåen. så den er tungstarta, og pumpa under lager stygge lyder.

OleE
29/05/12, 18:51
min tankpumpe er også gåen. men får ikke gjort noe med det siden den forbanna armaturen sitter som støpt fast til bilen!..

PVT
29/05/12, 19:32
Er det plastikk muttern du sliter med? er ikke noe problem og varme den opp og bruke slippmiddel ala rustløser feks så går det opp.
Ta fram en liten stang/pinne som er reinkappa i tuppen og slå til mot klokka så går den av.
løsna flere av disse og dem var rusta fast men fikk det løst etter litt jobb.

OleE
04/06/12, 16:19
Stussa litt på dette.
virket ikke som en dum idee dette.
men hvordan har du varmet opp ringen før? med tanke på at varmluftpistol kanskje er litt farlig rundt bensin gassene?
hehe takk for svar :)

PVT
04/06/12, 16:31
kan bruke varmt vann også skal ikke smelte ringen ta å hell på en runde fra vannkokern

Jan
04/06/12, 16:40
Hei, jeg låner tråden litt igjen da jeg sliter med my av det samme.
Jeg bytta tankpumpa for ikke så mange kilometer siden, for å skjekke den koplet jeg fra bensinpumpa under bilen og hører om det begynner å "surre" i tanken.
Har byttet bensinpumpe men lyden under bilen er som om en drar katta etter halen både før og etter pumpebytte.

Så nå lurer jeg på om noen som vet hva den klokka som sitter på bensinrøret like bak bensinpumpa under bilen er ?

OleE
05/06/12, 15:59
Nå husker ikke jeg hvordan det ser ut under der lengre, men er den den ventil saken du tenker på?
eller har du bilde?

mitt problem er faktisk at jeg ikke har fått byttet pumpe.. siden hver gang jeg begynner å slå opp ringen. så funker plutselig pumpa igjen. så kjører jeg en dag med det. så ryker den igjen.
sikkert noe dårlig kontakt inni armaturet? eller kan pumpene være litt av å på når de er slitne? :)

flarssen
05/06/12, 20:50
Det er vel gjerne børstene som blir utslitt, og da kan den nok virke en stund etter en kakk.

Klokka ved pumpa under bilen er vel et filter?

Jan turbo
05/06/12, 21:02
Er vel gjerne IKKE rust som er problemet med disse armaturene eller muttrene da alt her er av plastikk. Vi snakker vel 7/9 serie?

OleE
05/06/12, 21:44
7/9 serie ja.
Legger ved et bilde av armaturet mitt. har ingen tendenser til rust.

http://desmond.imageshack.us/Himg269/scaled.php?server=269&filename=utennavnhh.png&res=landing

og flarssen; er dette er vanlig problem på armaturpumpene?
har faktisk sett på noen howto bytte tankpumpetråder der det har vært et problem med børstene.
isåfall er det iallefall verdt å prøve å bytte.

Jan
05/06/12, 22:14
Bytta pumpa i tanken for et år siden, lagde en "arm" på den store plastmutteren.

Et tau eller nylon-band rundt mutteren og så et treskaft eller skrutrekke - det ble omtrent som oljefiltertanga.
En omgang varmt vann høres jo heler ikke så dumt ut.

OleE
05/06/12, 22:14
Tror jeg skal ta å gjøre som "PVT" sa; å helle varmt vann på plastringen så jeg kan bytte pumpa.
etter mye feilsøking, sitter jeg igjen med masse indikasjoner på en gåen pumpe, selv om den funker når jeg har hamret litt på armaturet..
legger ved et bilde av noe jeg screenshota på en nettside hvis noen andre trenger info senere :)

http://img337.imageshack.us/img337/8451/utennavnpu.png

Espein
05/06/12, 22:37
Jeg brukte flatt skrujern og hammer. 10 minutt med hamring så er den helt av :)

s4nd3r
05/06/12, 22:39
eg brukte hammer og ett stort flattskrujern da eg løsna ringen på gamlebilen, ringen såg ikkje ut etterpå, men fikk den av.
er litt vrient og lirke opp armaturet, og ikkje minst og få det nedigjenn..

OleE
09/06/12, 23:49
Da kan jeg gledelig meddele at jeg har byttet hjelpepumpe og alle ulydene er nå borte. + at bilen fikk mye bedre gass respons osv.
for nestemann som evnt. trenger hjelp med å fikse dette;
Jeg varmet opp vann i vannkokeren og hellte på plastikk ringen (mens bensinslangene enda var på for å forhindre vann i tanken)
så slo jeg ringen opp med hammer og en planke, fjernet bensinledningene (som faktisk var ganske tricky med så liten plass).
deretter måtte jeg lirke opp armaturen som gikk rimelig fint siden jeg har lest litt om hvordan det skal gjøres.
så var det egentlig bare å bytte pumpe, som var gjort på 5min. (sjekket også at det ikke var brudd på ledningene med et 9v batteri på den ene siden og et voltmeter på den andre)..
så kom drittjobben med å få armaturet ned igjen. som var vrien siden det lå en slags plastikk sak i bunnen av tanken som jeg måtte lirke armaturen i midten.
kjørte også en dag uten å montere alle dekslene osv bakki, for å kunne sjekke etter eventuelle lekkasjer :)
men alt i alt var det ganske enkelt når man bare vet hva man skal gjøre.

tusen takk for all hjelp på veien :) hehe