PDA

Vis full versjon : STC/ABS problemer



amcarduden
22/05/12, 14:19
Hei.
Har en 2001mod V70 2.4T FWD som jeg jevnt over har vært fornøyd med. Noe skjer jo fra tid til annen så klart, og nå er det et eller annet som tittelen antyder. STC(har ikke antiskrens) slår inn selv om hjulene ikke har antydning til ujevn hastighet, og så og si bare i høyre sving i sakte fart feks hjemme i gården eller på parkeringsplasser. Her om dagen fikk jeg også opp alarmer under kjøring langs landeveien som lød: STC service erfordras og ABS service erfordras. Disse går vekk når bilen stoppes og startes igjen, foreløpig iallefall. Jeg har lest en del her på forumet, som er meget bra forøvrig, og funnet noen mulige årsaker. Men, det er noe som skurrer litt på noen av de mulige årsakene.
Det første er at pulshjulet til sensoren på venstre hjul foran er sprekt slik at det blir lengre avstand mellom to av tennene. Subbemerker i sensoren viser også at pulshjulet har bittelitt større diameter grunnet sprik der sprekken er vil jeg tro. Det har jeg lest som en mulig årsak, men hvorfor bare i sving? Hjullagere er nye uten slakk og bolten til drivakslene er ikke løse forøvrig.
Det andre er ohming av hjulsensorer. Får ikke utslag i det hele tatt på de bak og høyre foran, selv om jeg triller på bilen samtidig, men på venstre sensor foran viser det 2,85M ohm(samme sted som har sprekt pulshjul). Lest at det skal være utslag når de er i orden....? Merkelig at tre sensorer er ødelagt samtidig i så fall:confused:.
Disse pulshjulene foran, som sitter på drivknuten, er de mulig å bytte uten å bytte hele drivknuten?
Håper noen kan være behjelpelige, da blir jeg happy;).

iPaal
22/05/12, 16:34
Ut i fra din beskrivelse er det første som slår meg at du må skifte DENNE (http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/21078/nm/Volvo_S60_ABS_Control_Module_2001_Models/category_id/56). Linken er til min bil, men finnes jo til din også. Men anbefaler deg å få lest ut feilkoder før du begynner å bytte deler. Hvor holder du til? Ganske sikkert noen her på forumet som bor i nærheten av deg og kan hjelpe deg med det.

Vatnehol
22/05/12, 22:38
volvo, eller noen med vida kan lese av signalene fra abs sensorene slik du får bekrefter alle funker. man skal aldri ohme når noe har strøm, fordi ohming gir strøm ut, og da kan få uønskede bi effekter pga dette.
men det drivleddet ditt har du nødt å bytte ut. er nok det som er roten til problemet.
www.fcpgroton.com & www.ipdusa.com har rimlige nye.

når du svinger så har fremhjulene to vidt forskjellige strekker de ruller, de innerste hjulet er så vidt det snurrer, menst det ytterste snurrer en hel del, og da vil også den skadet abs kransen din gå utrulig mye fortere rundt å vise mye feilsignal. men siden det også har subbet borti abs sensoren så er det nok adundas og.

amcarduden
23/05/12, 08:32
volvo, eller noen med vida kan lese av signalene fra abs sensorene slik du får bekrefter alle funker. man skal aldri ohme når noe har strøm, fordi ohming gir strøm ut, og da kan få uønskede bi effekter pga dette.
men det drivleddet ditt har du nødt å bytte ut. er nok det som er roten til problemet.
www.fcpgroton.com & www.ipdusa.com har rimlige nye.

når du svinger så har fremhjulene to vidt forskjellige strekker de ruller, de innerste hjulet er så vidt det snurrer, menst det ytterste snurrer en hel del, og da vil også den skadet abs kransen din gå utrulig mye fortere rundt å vise mye feilsignal. men siden det også har subbet borti abs sensoren så er det nok adundas og.
Koblet fra kontakten før jeg ohmet sensorene. En ting til, vil man ikke få opp alarmtekst hele tiden hvis en av sensorene viser seg å være død?

Så man må bytte drivknuten/akselen for å få på ny pulskrans altså?
Det med forskjellig hastighet på inner og ytterhjul ved sving er jo gjeldende også selv om alt er i orden, men kanskje feilen med kransen er det lille ekstra som skal til for å koble inn STC?

Forresten, bør girkassa(manuell) tappes for olje før jeg napper ut drivakslen, eller står ikke olja såpass høyt inni der. Lurer på om jeg bare bestiller og bytter begge to hvis jeg først må. Lurt å bestille noe annet også tro i samme slengen, skruer kanskje?

iPaal
23/05/12, 18:25
Mitt instrument fra Autel funker faktisk bra på Volvo. Selv en Volvo mekaniker ble overrasket :-) Men det blir Vida etter hvert :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vatnehol
23/05/12, 19:31
Koblet fra kontakten før jeg ohmet sensorene. En ting til, vil man ikke få opp alarmtekst hele tiden hvis en av sensorene viser seg å være død?

Så man må bytte drivknuten/akselen for å få på ny pulskrans altså?
Det med forskjellig hastighet på inner og ytterhjul ved sving er jo gjeldende også selv om alt er i orden, men kanskje feilen med kransen er det lille ekstra som skal til for å koble inn STC?

Forresten, bør girkassa(manuell) tappes for olje før jeg napper ut drivakslen, eller står ikke olja såpass høyt inni der. Lurer på om jeg bare bestiller og bytter begge to hvis jeg først må. Lurt å bestille noe annet også tro i samme slengen, skruer kanskje?

nei, for de gir ikke utslag før bilen er i fart. på en s40 jeg hadde der ene abs giveren gikk adondas så ga det ikke feilkode før 25 km/t så der er nok ett slingringsmål.

må desverre det ja.
virker veldig logisk ihvertfall.

den kan du ta ut uten å tappe av oljen. ganske enkel jobb å bytte den. om bilen din har gått over 200 000km så kan du like greitt bytte hjulager i samme slengen.
er utrulig at der mangler tenner på kransen, du har hatt maks uflaks. ikke ikke påstå det er nødvendig å bytte begge to. vanligvis feil er jo selve drivknuten, full sving og full gass som tar livet av de, eller perforert gummi mansjett

ingenting annet skal vere nødvendig, kjøper du lager så følger det med fire nye skruer til det, pluss ny senter bolt til å holde drivakselen på plass.

amcarduden
24/05/12, 08:48
Mangler vel ikke noen tann, men sprekken forårsaker en glippe tenker jeg.
Takker for alle svar:D.

amcarduden
04/06/12, 14:50
Da er problemet løst, og det nesten gratis:).
Demonterte så jeg fikk ut drivakselen fra spindelen for å komme til ABS kransen på venstre side foran. Der var det jo rust og kos. Kommet til at det må være fukt etterfulgt av rust som flaker seg, og til slutt sprenger slik at ringen ryker etter noen år. Vel vel, jeg tok av kransen, banket og pusset vekk rusta, sveiset sammen igjen kransen, banket kjørnemerker på innsiden av kransen, vasket i tynner og klemte på igjen kransen med sikaflex lignende lim, PUH:p. Etterpå var lyden fra antispinnen borte og ingen alarmer som skulle indikere noe feil på ABS/STC. Deilig.
PS: Volvo selger løse kranser for 475 kr pr stk, så altså, drivknutene må ikke byttes når kransen er ødelagt.