PDA

Vis full versjon : B230f til FT



borge92
21/05/12, 20:30
Hei.....

Har en B230f fra en 240 1992. Tenkte og bygge om til FT.

Lurte på om noen har tips og råd angående turbobygging av denne motoren?

Skal brukes til banekjøring, og tenkte rund 350-400hk? Vis dette er oppnåelig?

Takker før alle tips og anbefalinger:)

Riff
29/05/12, 15:23
Må iallfall begynne med stempel og råder. Med smidde stempel, så få jo du den muligheten at du får omtrent velge hvilket kompresjons forhold (CR) du vil ha.

Men kan være en god ide og få satt opp ting litt etter hvordan de forskjellige delene blir maskinert/ombygd.
F.eks. om du sender toppen til porting og han endrer på volumet i forbrenninsrommet i toppen, så har jo du fått en endret CR.

Men her er mange personer med god kunnskap, som kan mer om dette enn meg og kan gi bedre svar

Kurt

robin
30/05/12, 21:36
Hei Borge92!

Etter mine egne erfaringer med å dra ut rundt 400 hk av en rødblokk, blir det fort ganske dyrt.
For du trenger da nye råder (3-4000kr) kam (2-4000kr), porta topp (fort 8-10000kr) Dyser (2-3000) Så trenger du en girkasse som tåler kreftene.
de fleste bruker en getrag 265 (som går for ca 5-8000kr) girkasse fra bl.a bmw 728 manuell. og bruker en adapter mot clutch-huset til rødblokken.
Du trenger aller helst et datasprut, og der betaler man for kvalitet. blir fort 15-20-25000 kr tilsammen med ledningsnett, sensorer, mapping osv.
Du trenger også en alucooler som tåler turbotrykket
Så kommer turboen. turbo er dyrt, visst du ikke kjøper kina-dritt. så du kan regne med 9000 kr for en turbo.
Summa summarum så går det FORT 40-50.000kr kun på motor/gir/ledningsnett

Så du burde tenke over det (økonomisk sett) før du begynner å dra ut 400 hk fra en rødblokk.
Jeg prøver ikke å ta fra deg motet. men bare for å informere.

på en annen hånd, så er resultatet ekstremt morsomt, og erfaringen med byggingen blir veldig stor:)

Mvh Robin