PDA

Vis full versjon : XC90 ulyd fra drivverk



karlerik.karlsen
20/05/12, 22:13
Hei

Har en XC90 fra 2007 som i den senere tid har fått en sterk ulyd fra drivverk. Lyden kommer sterkest frem fra rundt 60 km/t og opp mot 90.
Lyden vedvarer om jeg setter den i N og lar den rulle. Lyden er sterk og det virker som om den blir sterkere når jeg slipper gasspedalen. Har sjekket hjullager og disse er ok.
Er det noen som har tips?

Vatnehol
21/05/12, 15:07
du skriver ikke hvor langt bilen har gått. hvordan sjekket du hjul lagerene? selv om det ikke er slakke i hjulagerene så kan de godt vere steike utslitt. siden motoren er tverrstilt så har du også et drivledd lager, på indre drivledd høyre side. kan vere at det er dårlig og, siden det er kun i fart så må det vere hjul lager eller utslitt bremsekloss? forhåpentligvis ikke, kan vere enkelt som om eine bremseskjolde tar borti skiva også, det kan lage mye lyd selvom det er så vidt borti.

og lyden kommer fra fronten? du har sjekket vinkeldrevet ikke lekker olje?

karlerik.karlsen
21/05/12, 15:42
Hei
Bilen har gått ca 160 000, hjullager er sjekket både av meg og verksted. Lyden er veldig vanskelig å lokalisere, virker som om den setter seg i karroseriet. Ut fra at lyden varierer med belastning / bruk av gass, har ejg egentlig utelukket bremseklosser eller skjold. Vinkeldrev er ikke sjekket, det tar jeg med. Det lekker ikke olje
Har du, eller er det andre med innspill her??
Mottas med takk :-)

Vatnehol
22/05/12, 13:34
bærekuler om de er helt oppbrukt kan også gi lyd, og vibrasjoner.

gromførti
28/05/12, 11:30
Sjekk vibrasjonsdemperen som sitter på pinjong diff(bak). det kan komme en ulende lyd fra den om den er av metall. nye typen er litt større med ett lag med gummi. skal finnes en TIE melding på det også tror jeg.

Hassel
28/05/12, 13:01
Hvordan typ lyd er det da? Sterk ule/suse-lyd?
Da kan det også være noe med haldex-koblinga di bak.

karlerik.karlsen
05/06/12, 12:59
Hei, lyden er ulende sterk. Noen gagner kommer det en liten ranglelyd. Det er vanskelig å si hvor eksakt lyden kommer fra, men for meg virker det som den kommer bak i bilen. Lyden er mest fremtredende mellom 60 til 90 km/h. Bærekuler og slikt har jeg egentlig utelukket pga lyd og at jeg har kjennskap til denne lyden fra før

hgnubel
05/06/12, 17:35
Vet ikke helt hvordan mellomakslingen ser ut på XC90, men min V70 hadde en ulende lyd før jeg kjøpte den som viste seg å være opplagringen til mellomakslingen.

Hvis det er den, og Volvo prøver å selge deg en komplett mellomaksling til 16-20.000 er det bare å le av dem og ringe powertrain europe eller hva de heter, så fikser de det til en brøkdel av prisen...

nesko30
18/07/14, 12:09
Hei, har XC90, 2005, 135.000 km. Alt var fint men nå får jeg ulyd helle tida under kjøring. Fant tråden har og vil gjerne få mer detaljer rundt bytte av mellomaksling og gjerne kontakt tel/adresse til Powertrain (hva hetter de, fant ikke noe på nett). Takk i forkant!

FroBe
18/07/14, 12:26
Google foreslår dette nettstedet, og det ser ut til å stemme med beskrivelsen:
http://www.powertrain.no/index.php/no/