PDA

Vis full versjon : Hvor galt/dyrt blir dette å fikse? RUST



christoffera
20/05/12, 15:55
Govogna må på EU nå, men er blitt en del rust på den nå.
Er egentlig bare kanaler og litt bak/under kanalene og gulv.

Jeg kan ikke sveise selv så jeg må få noen til å gjøre det for meg.
Utifra bildene, hvor mye jobb er det? og hva kan jeg forvente meg å betale? (svart)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1749.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1750.jpg

Her er det værst!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1751.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1752.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1753.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1754.jpg

Er lite rust ellers på bilen! Kun det jeg har tatt bilde av som er dårlig.
Selge/vrake bilen er uaktuelt!

Torra
20/05/12, 15:57
Tror nok det blir billigere å kjøpe seg sveiseapparat og lære seg å sveise selv :)

christoffera
20/05/12, 16:03
Det er klart :P Men dette blir i meste laget for meg å begynne på, har ikke lyst til å gjøre dette selv heller så betaler gjerne! :P

Team Tynner
20/05/12, 16:07
bare å kjøpe deg ett sveise apparat og ett par kvdrat meter med tynnplate å begynne sjøl.er alltid mer enn man ser på sånne jobber og det der så mindre bra ut i utgangspunktet..er ikke så vanskeli å lape rust,lærer fort når man først setter igang.skulle du satt bort det der hadde det lett havna på 10k++

Revell
20/05/12, 16:07
Det der var faktisk verre enn 244 min :O Men vet att jeg bruker vil ha ca 15.000kr for sveising, deler og lakk

larsverm
20/05/12, 16:28
Det så ikke videre pent ut. Snakker man størrelsesorden 15.000, må det peke seg ut som et mulig alternativ å bytte hele bilen i et tilsvarende og tilnærmet rustfritt eksemplar og heller skifte over noen deler hvis du har noe "uerstattelig" på akkurat den der.

volvo
20/05/12, 16:29
Tror nok det blir billigere å kjøpe seg sveiseapparat og lære seg å sveise selv :)

Ett poeng det faktisk.
Ett sveiseap. får en kjøpt ganske rimelig. Øvelse gjør mester.

Så ut som det var litt å ta tak i her. Erfaringsmessig er det også minst dobbelt så mye rust / arbeid som det ser ut som i første omgang.

Vrient å si hva noe slikt kan koste.
Er rett og slett ikke alt for mange som er interesert i slike drittjobber heller.
Er det ens egen bil - som en er glad i/ har ett slags forhold til/har en verdi - en skal rustsveise, kan det være noe mer motiverende å gå på jobben.
("Sikkan" gjorde jo en uforglemmelig imponerende jobb på sin egen grønne vogn !!)
Å gå på dette som en jobb for andre, er det få som gjør.

Er noen dagers jobb, om det skal gjøres på en god måte.

Torra
20/05/12, 17:06
Tror vi snakker mer enn bare noen dager gitt... Jeg betalte 13000 for mitt lincoln 161C mig-apparat nytt, da inkludert ei 20l flaske gass. Ta det som en utfordring

Martin.S
20/05/12, 17:28
Har gjort en del rustjobber, både store og små. Og ut i fra det bildene viser tenker jeg nok jeg skulle hatt 15000-16000 som er nevnt her. Da hadde det blitt gjort nøye og jeg hadde bytta hele kanalen på begge sider, laget nye vanger og byttet hele gulvbiten som er dårlig.

Om bilen bare skulle kommet igjennom eu-kontrollen og det skulle lappes på det som er igjen av brukbart stål der, hadde jeg tatt 8-10000. Avhengi av hvordan finish man ønsker.

Kan jo dra på et verkstet som fortasatt driver med dette og høre hva de vil ha:p En jeg jobba med skulle bytte to jekkfester på bilen sin, og det skulle bare være en type rask fiks. Prislappen på den jobben ble 11000 + MVA!

christoffera
20/05/12, 17:45
Au, det svir.
Jeg skal høre litt rundt med folk. Kjenner en som er meget flink, så får han se på det selv og dømme.

Martin.S
20/05/12, 18:04
Ja det lønner seg at personen som skal ta jobben ser det med egene øyne. Selv om det alltid blir mere enn det ser ut.

gaupe
20/05/12, 18:21
Sjekk for all del resten av bilen før du startar på ein slik jobb, tippar på at finn rust på dei vanlege 240-plassane i tillegg.

Dan Bay-Johansen
20/05/12, 18:33
Tror nok det rimligste er å bytte karosseri, så sant ikke denne er noe veldig spesielt og verdt å ta vare på...

Så lenge man ikke kan gjøre det selv og ikke regne arbeidstimer blir slikt fort dyrt.

Har selv vært med å lure igjennom en 240 ved å lime på stål der det er rusthull, legger du litt i det så går det fint. Men det er jo en siste reis løsning !

The Sven
20/05/12, 19:10
Handler det kun om å få den EU godkjent 2 år til så kan sikkert noen gjøre en provisorisk fiks svart for 5-6000. Skal du ha bilen rustfri og bra, så kommer du nok ikke til å like prislappen :/

Karl
20/05/12, 19:12
Huggeriet neste for den der.

TurboNoob
20/05/12, 21:21
Huggeriet neste for den der.

Sånne kommentarer kan du spare deg for...

Torra
20/05/12, 21:34
Sånne kommentarer kan du spare deg for...

Jepp, retorisk kommentar

christoffera
20/05/12, 22:41
Tror nok det rimligste er å bytte karosseri, så sant ikke denne er noe veldig spesielt og verdt å ta vare på...

Så lenge man ikke kan gjøre det selv og ikke regne arbeidstimer blir slikt fort dyrt.

Har selv vært med å lure igjennom en 240 ved å lime på stål der det er rusthull, legger du litt i det så går det fint. Men det er jo en siste reis løsning !

Vet at det er billigere og bytte karosseri, men denne bilen er verd en del. Ikke i andres øyne men i mine.
Det er den første 240en jeg kjøpte og jeg har hatt den i over 2 år nå. Den skal aldri selges, og jeg lar den heller stå å ruste til til verdens undergang, enn å gi den til noen ungdommer fra de øvre bygder
, så de kan sladde, kræsje og drepe bilen. Det er jo godbilen og jeg skal ha den, ikke en annen, men denne!

Planen er egentlig å pusse den opp. Holde den orginal og fin, og putte en snurremotor i den med tiden, men dette skjer ikke med det første da jeg ikke har fast jobb for tiden og dermed mindre penger...
Har tenkt på å lure den gjennom kontrollen med "litt" jalling, men føler jeg burde ta rusta en gang for alle.
Tenker også å kjøpe en billig drittbil på sia, som jeg kan ha mens jeg tar av skiltene på vogna og tar meg god tid med å fikse den.
Mulig jeg bare biter i eplet og kjøper et sveiseapperat. Nå som det er sommer som venter og jeg kan stå ute å dille.

Tenker ikke å sende den på verksted. Kjenner opprettere, og folk som er drevne på området og liker å holde på (ikke at rust er gøy), så kan sikkert ordne en grei vennepris.

Bilen skulle vært på EU i slutten av mars, men har så langt gitt deng.

Jeg skal høre litt rundt med venner som kan hjelpe, så får jeg se hva det blir det. Får jeg kjøpt en annen bil snart har jeg også mye bedre tid, selv om rust aldri sover...

larsverm
20/05/12, 22:44
I så fall lykke til - og få det gjort skikkelig hvis du først skal ta tak i det. :)

Torra
20/05/12, 22:48
Det eplet du biter i når du kjøper sveiseapparat er et sabla godt eple! Du kommer nok aldri til å angre deg i ettertid :) Såfremt du kjøper et skikkelig apparat, ikke noe flux-tråd greier fra Biltema/torshov..

Christian
20/05/12, 23:19
Vet at det er billigere og bytte karosseri, men denne bilen er verd en del. Ikke i andres øyne men i mine.
Det er den første 240en jeg kjøpte og jeg har hatt den i over 2 år nå. Den skal aldri selges, og jeg lar den heller stå å ruste til til verdens undergang, enn å gi den til noen ungdommer fra de øvre bygder
, så de kan sladde, kræsje og drepe bilen. Det er jo godbilen og jeg skal ha den, ikke en annen, men denne!

Planen er egentlig å pusse den opp. Holde den orginal og fin, og putte en snurremotor i den med tiden, men dette skjer ikke med det første da jeg ikke har fast jobb for tiden og dermed mindre penger...
Har tenkt på å lure den gjennom kontrollen med "litt" jalling, men føler jeg burde ta rusta en gang for alle.
Tenker også å kjøpe en billig drittbil på sia, som jeg kan ha mens jeg tar av skiltene på vogna og tar meg god tid med å fikse den.
Mulig jeg bare biter i eplet og kjøper et sveiseapperat. Nå som det er sommer som venter og jeg kan stå ute å dille.

Tenker ikke å sende den på verksted. Kjenner opprettere, og folk som er drevne på området og liker å holde på (ikke at rust er gøy), så kan sikkert ordne en grei vennepris.

Bilen skulle vært på EU i slutten av mars, men har så langt gitt deng.

Jeg skal høre litt rundt med venner som kan hjelpe, så får jeg se hva det blir det. Får jeg kjøpt en annen bil snart har jeg også mye bedre tid, selv om rust aldri sover...

Vet veldig godt hvordan du har det, aller første bilen jeg kjøpte har jeg enda, den har stått uten skilt de siste 5 åra pga mye rust. Kommer til å fikse den opp "en gang i fremtiden", men kastes skal den aldri. :D

Vik93
20/05/12, 23:31
Send meg ei meld på tlf vist du ikke har fått fiksa det enda ;)

Karl
20/05/12, 23:35
Sånne kommentarer kan du spare deg for...

Det er det eneste fornuftige å gjøre om man har en vanlig gl som er såpass opprustet og ikke kan reparere det selv. Man får kjøpt en gl uten særlig rust for en billigere penge enn det vil koste å reparere det der. Å gi råd om å koste på en i utgangspunktet verdiløs bil grenser til det uforsvarlige. Om han har en plan om å lære seg å sveise selv og en gang i tiden fikse den så må han jo for all del bare beholde den. Men husk nå at den vil fortsette å ruste jo lenger den står. I 9 av 10 tilfeller blir det heller ikke noe av slike planer og vraket blir bare et problem i ettertid. En annen ting kan jeg også love; det er garantert mere rust enn det man ser på bildene. Det sier jeg ut fra erfaring.

Noen ganger er hesten så skadet at det er best å skyte den selv om det er tungt for eieren.

Kan hende kommentaren min var litt for politisk ukorrekt for deg, TurboNoob, men det får heller være.

Må få legge til at det ikke sto noe om at vraking var uaktuelt da jeg svarte på spørsmålet, dette har blitt lagt til i ettertid. Jeg står fortsatt for det jeg sa.

Om utfallet skulle bli at christoffera lærer seg å sveise og reparerer bilen selv så ønsker jeg selvsagt lykke til og håper det blir bra.

mr.lee
21/05/12, 09:54
Er rett og slett ikke alt for mange som er interesert i slike drittjobber heller.

Sitter også med en bil som trenger rust-hjelp og syns det er litt rart at 'ingen' gidder å gjøre en slik dritjobb lenger. Jeg sitter på kontor hver dag og utfører dritjobb HELE TIDEN !!!
... men det er slik jeg tjener penger.

Hvor ble det av skrotnissene som alltid var møkkete på fingra og levde av å fixe biler til en fornuftig penger??

Karl
21/05/12, 10:23
Sitter også med en bil som trenger rust-hjelp og syns det er litt rart at 'ingen' gidder å gjøre en slik dritjobb lenger. Jeg sitter på kontor hver dag og utfører dritjobb HELE TIDEN !!!
... men det er slik jeg tjener penger.

Hvor ble det av skrotnissene som alltid var møkkete på fingra og levde av å fixe biler til en fornuftig penger??


Det er vel ikke helt rett det du sier her. Det er plenty med folk/firmaer som vil ta på seg en jobb med å reparere rustskader på en bil. Men skal det gjøres skikkelig blir det ikke billig. (Det blir det forresten ikke selv om du gjør det selv, bare lag regnskap over ALLE utgiftene dine ifb. med en slik jobb).

Det som er problemet når det gjelder en bil som i tråden her er verdi på bil kontra kostnader ved en eventuell reparasjon. De fleste seriøse aktører vil nok fraråde det.

gaupe
21/05/12, 10:34
Sjå godt etter på denne bilen, og så er du på alt av overgangar og skøytar under, så ser du at det er brunt i kantane, der har rusta begynt, sjekk over alle jekkfesta, der er det sannsynlegvis lite stål igjen, sjekk indre hjulbogar bake, gjerne under baksetet også.

Er bilen verdt å koste på 10 000 for å få gjennom eu-kontrollen? 10 000 for å få gjennom den etter det?

larsverm
21/05/12, 11:45
Det er lett å anbefale skroting i dette tilfellet. Men hvis eieren mener at affeksjonsverdien er høy nok, får han stå for det.

Det kan være rett anledning til å prøve å lære seg å sveise. Men et spørsmål blir jo også hvor høyt man vil verdsette sin egen arbeidstid...

Runar
21/05/12, 22:33
Flytt "sjelen" fra gamlebilen over i et bra karosseri, gjorde det selv, motor, interiør osv.
Har (nesten) samme feelingen nå.

christoffera
22/05/12, 09:17
Flytt "sjelen" fra gamlebilen over i et bra karosseri, gjorde det selv, motor, interiør osv.
Har (nesten) samme feelingen nå.

Tanken har slått meg.
Får se litt ann, har god tid på dette heldigvis :P

BlåFare
22/05/12, 09:19
Er noen timer med sveis det der, og fort trippelt når du skal lære deg dette.
Faren for at du godt uti prosjekt (rustsveising), rett og slett gir opp og lar bilen stå er der.