PDA

Vis full versjon : Klunking ved rygging pluss litt symptomer



knetrom
20/05/12, 09:57
Bilen er en 2007 V70n med automat og 272kkm på telleren.

Når jeg rygger inn på parkeringsplassen min og enten slipper gassen eller bremser kommer det en klunk fra forstillingen et sted. Hvis jeg rygger rolig og setter automaten i nøytral og triller siste stykket kommer det ikke.

Det virker altså som om det er noe som blir dratt framover når bilen går bakover og som gir et klunk. En mercedesmekaniker jeg kjenner foreslo det øvre demperlageret eller innfestning, er det noen grei måte å sjekke det på? Kjente på 21mm-mutteren på toppen av demperene med en pipe og skralle, men vet ikke hva jeg kjenner etter. Jeg kunne vri litt på mutteren og demperen fulgte med.

Byttet alle skiver og klosser i går og så samtidig etter utslitte foringer, fant ingen som jeg kunne se eller kjenne at var dårlige.

Jeg har forresten vridde gummiinnlegg under fjærene foran, men der er det midlertidig lagt inn mer gummi slik at en klunking jeg hadde over fartshumper forsvant. Kan det være noe så enkelt som at det midlertidige har gjort jobben sin?

Andre feil på bilen som kanskje har sammenheng:
-Rattet står ca 1 grad skeivt mot venstre, har gjort det de 40kkm jeg har eid bilen
-DSTC service erfordras i noen minutter etter at jeg svinger skarpt ut av parkeringen, så går det vekk. Tenkte at kanskje rattutslaget registreres som feil hvis noe faktisk har vridd seg i forstilingen når det kommer klunk.
-Og bremsekraftforsterkeren suser, så kanskje DSTC reagerer på det og ikke rattutslag..?
-Damen til en kompis har bare kjørt familien hennes sine v70awd og xc70 og hun mener min er veldig upresis på styingen i forhold til familien sine biler. Jeg har ingen biler å sammenligne med

Vatnehol
21/05/12, 15:19
når du gir gass så vrir hele motoren seg, og da er der to stk motorfester som skal ta opp den bevegelsen. det øverste er lett å se, med en gang du åpner panseret så ser du tverstaget som er skrudd i motorfestet oppå motoren, forbruksvare. om du har ett rundt ett så er det sikkert utslitt. de varer veldig kort. volvo har kommet med en nyere type som er på en måte firkantet, dette skal vere noe slakke i.
her er bild av øvre nye typen. det gamle er bare en rund foring inni.
http://s3.amazonaws.com/fcp-product-photography-us/public/assets/products/33378/product/30680770oe.jpg?1296486920

så er det momentstaget under, som sitter fast i girkassen, og front traversen/rammen rundt motoren.
om du har plastdeksel under så må du av med det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1.jpg?1286202522
her er det lille foringen som blir fort utslitt. www.ipdusa.com selger en forsterket utgave av denne. men den kan gi mye vibrasjoner på tomgang i rattet med automatgir.

disse gir klunk fremme når du setter i gir, av og på med gassen.

mercedes er mercedes, og volvo er volvo. tårnlager å slikt med dempere gir klunkelyd over hopper. du kan se om fjærskålene er utslitt med å se om 21mm bolten din som er demperen er sentrert i hullet i chassiet.

dtsc kan vere en dårlig kontakt på en av abs giverene, men med tanke på rattet er skjevt så kan det vere at noen har hatt forhjulskontroll og det har blitt stilt så mye + snudd rattet for å få det i midten igjen at rattsensoren ikke står i null når du kjører rett frem. dette må volvo eller noen med vida og dice koble seg på bilen å lese av.

få på nye foringer, send bilen inn på en forhjulskontroll hos volvo, å be de å lese av rattvinkelen på vida.

Vatnehol
21/05/12, 15:24
http://forum.vccn.no/showthread.php?39086-Volvo-V70-07-Klunke-lyd
her kan du se på med tanke på diagnose på dempere, fjærskåle etc.