PDA

Vis full versjon : problemer med truetrac



Strandstuen
19/05/12, 20:50
Satte inn en truetrac i bilen min i vinter, bilen har ikke blitt brukt mye, men har blitt brukt når den er på luftetur.
Men nå har truetracen begynt å kødde, den vil spinne bare på 1 hjul til høyre, står jeg stille og spinner er begge med og begge går rundt i venstre rundinger.

Hva kan dette være?

smokemaker
19/05/12, 21:24
Noen form for ulyder?

Strandstuen
19/05/12, 21:29
ingen ulyder heller..
Snodig asså

wolden
19/05/12, 21:49
Prøv å spøl med ene bakhjulet på asfalt å det andre på grus. (Rett fram) da får du jo se om det fungerer som det skal.

gull pilen
19/05/12, 22:49
Prøv å spøl med ene bakhjulet på asfalt å det andre på grus. (Rett fram) da får du jo se om det fungerer som det skal.

Slik som truetracen er bygget opp skal den da i teorien sende al kraften til hjulet med best grep, altså det som da står på asfalt og du kan oppleve at det vil spinne på ett hjul.. Truetrac er ikke en sperre men en tourqe sensing diff...

Strandstuen
20/05/12, 01:22
når jeg prøver å spinne piruetter mot høyre, er sperra med i et halvt sekund så begynner den på innerhjulet.. Andre veien er det ikke problem i det hele tatt:(

Knallert
20/05/12, 03:32
når jeg prøver å spinne piruetter mot høyre, er sperra med i et halvt sekund så begynner den på innerhjulet.. Andre veien er det ikke problem i det hele tatt:(

Er den senket?
Om ikke bakasel er sentrert etter senk så kan hjul som tar imot ytre innerskjerm kanskje tulle det til til,siden det ikke er en sperre.

Har opplevd at om det for mye forskjell i friksjon for hjulene så vil det som har minst (eller tilnærmet ingen friksjon) motstand kun få kraft. (asfalt og stålis). Og at det på stålis kun driver.

Kanskje det samme vil skje om dekket låses fast av indre skjerm,at bare kraften vil bli overført til det dekket som har minst friksjon.
Truetrac fungerer etter torsenprisnippet og er ingen sperre som alltid fordeler 50/50.
Men dog en veldig godt fungerende diff. da 50/50 ved alle tilfeller kan være spennende nok.

For min del så er pirutter aldri noe problem med trutrac,selv om alderen min tilsier sier at det blir bare "teitere" for hver gang... ;)

Så ormegir er ikke idiotsikkert,men ved aktiv kjøring så vil den som regel gjøre jobben,men ingenting er perfekt her i verden. :)

Strandstuen
23/05/12, 22:01
bilen er senka ja, men dekka går ikke i noe.
Tappa av olja nå og der var det MYE spon, prøvde å få ut diffen, men sitter som F... Noen tips til å få den ut??

Martin.S
23/05/12, 22:06
Når lagerbukkene er av kan du prøve og spenne med to brekkjern/store skrurtekkere på baksiden av diffen. Et ovenifra og underifra. Hold spenn og samtidig gi selve diffen et bra rapp med en gummiklubbe. Da kommer den. Veldig greit å være 2 mann med den teknikken.

Edit: Regner med stikkakslene er ute?

Strandstuen
23/05/12, 22:24
Får prøve mer i morra..

Dem er ute ja:)

JonasS
24/05/12, 07:16
Det høres ut til at du trenger ny diff.. Heldigvis koster ikke disse mer enn hva de gjør idag..

Strandstuen
24/05/12, 07:22
da er ikke truetrac mye og skryte av.. Satt den i vinter og vært på isbana 4 ganger, en tur i benken og brukt opp 2 sett med bakhjul.. det er ikke mye kvalitet for å si det sånn:(

metrakit
24/05/12, 09:53
skal holde greit truetrac'en,, shimsa du den inn da?

JonasS
24/05/12, 11:29
Er nok slurv med monteringen som er problemet her.. For min holder enda, og den er straffet hardt mange ganger. Både piruetter, sladd og burning. Bruker du gearolje i diffen? Korrekt oljenivå?

The Sven
24/05/12, 11:40
Slik som truetracen er bygget opp skal den da i teorien sende al kraften til hjulet med best grep, altså det som da står på asfalt og du kan oppleve at det vil spinne på ett hjul.. Truetrac er ikke en sperre men en tourqe sensing diff...

Hvilket hjul vil det spinne på da mener du?

Euro-96
24/05/12, 11:54
Alle differensialer vil spinne på det hjulet som har dårligst feste,samme om de heter truetrac,sellholm..ja,you name it.
Installeringen av en diff har ingenting med hvordan den fungerer å gjøre,for å sette opp en aksel består i hovedsak av å få riktig klaring mellom kronhjul og pinjong og å dra riktig moment på kronhjul,diffens overfall og pinjongens mutter.
Truetrac er en møkkadiffbrems,hele konseptet er svært ømtålig for intern hastighetsforskjell,selv om det er snakk om sekunder.
De fleste har nå sett åssen en slik truetrac ser ut,og den er så godt som helt lukket.
Når bilen er i fart så har diffen ingen mulighet for å få olje inn i seg pga sentrifugalkraften og dere kan jo selv tenke dere hva som skjer når det ene hjulet mister feste og spinner fritt for full fart i en diff som er praktisk talt tørr for olje..det dreier ned sliteoverflatene på et blunk,noe som igjer fører til at diffen mister sitt forspenn.

Strandstuen
24/05/12, 13:27
Plukka opp truetracen nå, ser ikke noe feil inni den, men hva gjør skivene som sitter inni der? Ser at det er sånne "spenn" skiver.. Hva er det som gjør at den bare vil spinne på et til venstre og ikke høyre i piruet da??

Zeeker
28/05/12, 11:19
Jeg har aldri hatt noen problemer med truetracen min bortsett fra det som er normalt og det er når'n svinger brått til en av sidene og man får "løft" på innerhjulet. (f.eks. 360 grader rundt ei tønne) Da frir den ut vil ikke dra rundt begge hjula.
Diffen min har fått smake det meste av misshandling bortsett fra 400 HK++ som river i den. Men jeg tror at jo mindre HK du har jo større påkjenning er det på diffen, for da må du sparke mere clutch og det blir mere rykk og napp baki der.
Min har vært med siden 2009 and still going strong.

Strandstuen: Kan du dra rundinger til høyre hvis du står rolig og burner for så å svinge til høyre? rart hele greiene egentlig

Strandstuen
29/05/12, 09:42
det som er problemet har jeg kommet frem til er: Kjører med 40mm senkefjører bak med Bilstein CS dempere og blir veldig liten vandring på dempera utover, så er nok det at den løfter hjulet for fort,
Så hva kan jeg gjøre med det??

Zeeker
29/05/12, 11:32
det som er problemet har jeg kommet frem til er: Kjører med 40mm senkefjører bak med Bilstein CS dempere og blir veldig liten vandring på dempera utover, så er nok det at den løfter hjulet for fort,
Så hva kan jeg gjøre med det??

Hmm.. rart om du ikke skal klare å dra rundinger læll.
Du har vel sett hvordan jeg kjører med bilen min og jeg har aldri hatt noe problem med akkurat det der :/
Jeg kjører også med 40mm senk og stive dempere bak.
Rart er det nå uansett