PDA

Vis full versjon : Volvo 740 parkbrems justering



samaron
19/05/12, 10:26
Hei!

Jeg hadde min Volvo 740 Turbo på EU kontroll på tirsdag. Jeg fikk én 2er feil (det er 3 2-er feil, men er bare et sjekkpunkt). Det gikk ut på at bremsedifferansen er mer enn 50% på parkbremsen osv. Ergo, det bremser skjevt, henger mer på det ene hjulet enn det andre. Både bremsewire og bremseskoene, bremseskiven/trommelen, alt av bremser bak, ble byttet rett før EU kontrollen. Hvordan kan dette da bli feil? Er det en måte å justere selve bremseskoene som jeg ikke er klar over her? Vil helst ikke svi av et par tusen ekstra på nye bremser igjen, siden verkstedet mest sannsynlig vil kjøpe inn nye deler og bytte.


- Frank

Karl
19/05/12, 10:40
Jeg byttet bremsesko på en 240 en gang før en eu-kontroll. Fikk også feil på bremsedifferansen på håndbrekket. Da jeg kom hjem og begynte å sjekke viste det seg at vaieren hadde lurt seg av på den ene siden, mest sansynlig da jeg satte det sammen. Flaut men fort gjort å ordne opp i.

Jan turbo
19/05/12, 10:45
Inne i skiva,der du kobler på wiren til håndbrekket sitter det en slags saks. Disse har en tendens til å gå tregt etter hvert,eller sitte helt fast. Ta de ut og sjekk de. Bare å løsne de igjen og smøre de opp.

samaron
20/05/12, 12:26
Fikk tatt en grundigere sjekk på det i går. Alt var som det skulle i mine øyne. Ingenting hadde hoppet av, eller er størt (alt er jo nytt). Jeg fikk bort en med litt mer peiling som så på det, og det viste seg at bremseskoene var montert bakfram, utrolig nok. Så disse ble snudd og alle problemer ble løst med en gang.

En liten off-topic: Ved montering igjen så oppstod det et annet problem: Den ene hjulbolten knakk tvert av! Er disse vanskelige å bytte selv, og er dette dyre deler?

Jan turbo
20/05/12, 12:58
Hjulbolter er enkle å bytte,bare å banke inn for så å plukke ut. Setter inn ny ved å dra de på plass med hjulmuttrene dine(bare å bruke mellomlegg).

samaron
20/05/12, 13:14
Burde vel kanskje anskaffet nye hjulmuttere også. Kjenner at mutterene jeg har er veldig støre, kan ikke skru dem inn for hånd. Har prøvd med en original krommet mutter, og den gikk helt fint. Disse kan vel fortsatt bli kjøpt hos Bilia?

Christian
20/05/12, 14:22
Hjulbolt koster ikke mange kronene, betalte ca. 50 spenn for en på volvo sist. Muttere kan du kjøpe hvor som helst.

En annen grei løsning kan være å bytte ut den stumme pinnen som er på motsatt side av ekspandern (som wire'n drar i inni trommelen) med en justerbar. Fåes kjøpt bl.a. på Mekonomen, koster ca 350,- for to, da får du perfekt brekk. Jeg gjør alltid det på alle mine gamle volvoer.