PDA

Vis full versjon : V8 i 240!



Raymond Langførr
18/05/12, 17:45
Hey, sitt her å tenker litt, og vi har noen V8'ere fra Chevy Starcraft van. Er det noen her som vet om det passer å putte i en sånn van motor i en 240 ? Eller om det er mye jobb ?

Wrasko
18/05/12, 18:33
Alt spørs vel på type motor det er i Starcraftene... F.eks 7.4l høres ikke ut som SB, så da tviler jeg på at den blir mulig..

Men det meste av sb chevy går greit inn med nye motorfester. Får dog ikke godkjent motorene som er i Van i en 240.. Selv v6'eren på¨4.3 liter har jo (135 hp (101 kW) and 235 lb·ft (319 N·m) @2400 rpm).
Maks i 240 med ventilerte skiver foran er 220hk og ca 280nm

JonasS
18/05/12, 19:15
Får ikke godkjent annet enn Volvo`s egne motorer lenger.. Kun 1 unntak i jubelåret grunnet uvitende folk på biltilsynet ser det ut til..

Raymond Langførr
18/05/12, 20:07
Vet at det ikke går ann å godkjenne med V8 lenger, tenkte å kanskje kjøpe en ferdig godkjent eller lage bane bil ;) Den motoren vi har er en 6.2l men hvis jeg ordner nye motorfester så er det bare å sette inn? er ikke noe hindring med plass eller noe ?

Wrasko
18/05/12, 20:10
Nå har jeg ikke nok peil på div chevy motorer for å vite om det er en normal smallblock som f.eks 305 og 350, men jeg har vært med på å sette chevy 305 motor i en 240.

Der behøvde vi motorfester, custom mellomaksel og hadde store problemer med å få plass til originale eksosen (aka manifoldene) pga styrestaget. Men fikk det på plass..

Raymond Langførr
18/05/12, 20:21
Ahha skjønner, da vet jeg hva jeg gir meg ut på hvis det blir noe av det, hehe :P Takker for svar ;)

turb00le
20/05/12, 20:57
sett nå for all del inn noe mere spenstig enn en bensinkrisemotor (v8 med lav effekt).
Husker ikke akkurat årsmodellene, men en del av 305 og 350 motorene går som ei bøtte møkk (en lett justert ft/fk motor går bedre).
Etter mitt syn, dersom det ikke skal godkjennes, så er en 327 det beste alternativet...

Sebbe
20/05/12, 21:24
jeg hadde aldri brukt så mye tid på å putte oppi en 6.2 diesel hvertfall, er vel rundt 150 hk i de motorene, sikkert masse dreiemoment, men jeg tror nesten det er gøyere å kjøre med orginalmotoren. det er mange andre mye bedre motorer å putte oppi som er like mye eller mindre jobb.

Runar
21/05/12, 22:39
Så på nyhetene at det skal bli lettere å få godkjent selvbygg av biler og motorsykler, hotrods f.eks.
En kan jo håpe på noe ala Svenske regler etter hvert, men har ikke helt troa, så lenge Kleppa styrer dette..

Raymond Langførr
22/05/12, 08:02
Turb00le: vi har en sånn Pontiac motor, husker ikke om det var 301 eller noe, men den bruker veldig lite på mila samt at den er ganske sprek, men den er også større enn en van motor i størrelses messig (ikke 6.2 og 6.5, men selve lengden og bredden) så det er jo lettere å sette inn da og har jo drei moment te tusen, så er nok litt morro det også :P

Sebbe: Ja, kanskje ikke så mange Hk, men er ikke alltid det som teller. Er moro med dreiemoment også, og er vel kanskje ikke mange som har en 6.2 diesel fra en starcraft i en volvo :P Så skader ikke å prøve ?

Runar: Det gikk noen rykter om at det skulle bli ombygning's regelen til sverige etter 1.mai i år :D Men så nettopp at fra og med neste år så kan man bygge bilene fra bunn av og få det godkjent :)

JonasS
22/05/12, 08:26
Turb00le: vi har en sånn Pontiac motor, husker ikke om det var 301 eller noe, men den bruker veldig lite på mila samt at den er ganske sprek, men den er også større enn en van motor i størrelses messig (ikke 6.2 og 6.5, men selve lengden og bredden) så det er jo lettere å sette inn da og har jo drei moment te tusen, så er nok litt morro det også :P

Sebbe: Ja, kanskje ikke så mange Hk, men er ikke alltid det som teller. Er moro med dreiemoment også, og er vel kanskje ikke mange som har en 6.2 diesel fra en starcraft i en volvo :P Så skader ikke å prøve ?

Runar: Det gikk noen rykter om at det skulle bli ombygning's regelen til sverige etter 1.mai i år :D Men så nettopp at fra og med neste år så kan man bygge bilene fra bunn av og få det godkjent :)

Dieselene tror jeg ikke det er spesiell forskjell på mtp. oljekrisen. De går som bøtter med møkk uansett. Men de vil selvfølgelig føles mer levende i en liten 240 kontra en VAN.. Og LT-motorene fra GM tror jeg kom i produksjon ca. 1974. De er generelt late! lite hk, lite nm. 170hk. eller noe slik org.. Men bytter man topper, gasser, innsug og headers så er de like spreke som de gode gamle. Snakker da primert om 350`en.

Sebbe
22/05/12, 11:22
har du noe kilde på det med ombygging av biler? det høres jo veldig lovende ut, men har hørt mye sånne rykter før som ikke stemmer.

turb00le
23/05/12, 05:18
Det blir noen nye regler... Det jeg ikke vet noe om er definisjonen på hva en amatørbygd bil er enda.
Dersom det holder å bytte motor, bremser og komplett drivlinje til noe som ikke passer for en femmer så hadde jo det vært gull.
Tror nok ikke at en 240 med hjemmelagde motorfester for å få inn en v8 klasser som noe amatørbygd akkurat.

Tarell
23/05/12, 06:14
Det beste alternativet hvis du skal ha en 8'r i en 240.
Skaff en crate engine fra statene, eks denne:

http://www.summitracing.com/parts/NAL-19201330/

Den er "turn key ready" så er et utrolig godt alternativ.
Og med Hooker sine shortie headers, så passer det rett på uten videre stress ;)