PDA

Vis full versjon : Problemer med å få løs pluggene - skifte topp?

PekaillVolvo
18/05/12, 10:38
Volvo-verkstedet jeg brukte for å skifte plugger og olje og litt annet for et par år siden, skrudde tydeligvis fast pluggene en gang for alle. De får ikke løs mer enn to plugger, mens de to siste sitter fast.

De anbefaler derfor å skaffe ny topp.

Er det faktisk noe håp for den gamle eller er det bare å spørre her ute om det er noen som har en grei/"ny" topp som passer direkte på en 93-modell B230FD? Jeg vet at en original 530 passer, men...

Om noen har ledig en slik - passer en 531 direkte på uten noen ytterligere forandringer? Eller trenger man skifte ymse hjerner, styringssystemer og alt slik?

Og - siden dette kanskje MÅ gjøres - altså skifting av topp - er det noe annet jeg kan gjøre for å "trimme" saken bittelitt på en svært enkel og grei måte?

christoffera
18/05/12, 12:53
En plugg sitter ikke fast, du har bare ikke brukt lang nok latmansarm

Ola Moen
18/05/12, 13:20
Om det er samme verkstedet som skifta plugger sist, så ville jeg sagt at det er et problem DE får løse. plugger skal ikke dras til med mer enn 20 Nm. Det er noe de bør vite. Dette er ikke noe som skal belastes kundens lommebok.
Om DU driter på draget i arbeidet ditt, så er det naturlig at du rydder opp i det selv? Eller skyver du problemet over på andre?

Gi enkel og grei beskjed... "Det er ikke mitt problem! Dette får dere rydde opp i etter dere!"

PekaillVolvo
18/05/12, 17:28
Om det er samme verkstedet som skifta plugger sist, så ville jeg sagt at det er et problem DE får løse. plugger skal ikke dras til med mer enn 20 Nm. Det er noe de bør vite. Dette er ikke noe som skal belastes kundens lommebok.
Om DU driter på draget i arbeidet ditt, så er det naturlig at du rydder opp i det selv? Eller skyver du problemet over på andre?

Gi enkel og grei beskjed... "Det er ikke mitt problem! Dette får dere rydde opp i etter dere!"

Har vel tenkt det samme, ja... Uansett hvordan dette er eller ikke er, må jeg ha en ny topp.

Jeg har ikke tid og anledning til å mangle bil i for mange dagene, så jeg må ha alt på plass, uansett hvem eller hva som skal skifte toppen og dette andre...

Så spørsmålet er bare om hva som er lurest - original eller en litt lettere oppgradert en...

Og en som er slipt og alt mulig annet man gjør med slike... hva innebærer i praksis det for hestekreftene, bensinforbruket ved normal kjøring og så videre... Noen tips? Fikk tilbud om et par topper på pm her nå... En original og en 531 topp som er planet 0.22mm, 38/44mm rustfrie ventiler. Hva innebærer dette for meg om jeg hadde slått til på den...? Noe annet jeg må gjøre når den skiftes?

Jonas Soldal
18/05/12, 17:59
Anbefaler deg heller å reise en tur på Biltema å handle den lengste latmannsarmen i 1/2" de har Slik (http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Leddhandtak-191438/)
Og pluggpipe og ta i det du klarer ;)

PekaillVolvo
18/05/12, 18:05
Anbefaler deg heller å reise en tur på Biltema å handle den lengste latmannsarmen i 1/2" de har Slik (http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Leddhandtak-191438/)
Og pluggpipe og ta i det du klarer ;)

Hvorfor tør ikke volvofolkene gjøre det? Min faste "verksmester" sier han heller ikke tør... og han gjør virkelig det meste så langt jeg har sett... Og om jeg gjør det selv - og pluggen knekker/går i stykker... Hva da? Da står jeg vel der uten bil i lang tid, siden jeg ikke har skaffet meg en topp...?

Jan turbo
18/05/12, 18:24
Min erfaring sier meg at: Hvis en plugg eller 2 skulle knekke/eller ødelegge gjenger. Så hadde jeg reist på Biltema og kjøpt gjengeinnsatser for plugger. I prinsipp
samme som å sette inn løsgjenger/helicoil. Dette er for de fleste en ganske smal sak.

Wrasko
18/05/12, 18:28
Hvis du "må" bytte topp pga de to pluggene, hvorfor skal det da være farlig å prøve å løsne de med lang latmannsarm? I værste fall må du bytte topp, i beste fall kan du skru inn nye plugger.

Og topper er det dusinvis av overalt. Er bare å si hvor du bor, så har noen en 530 topp til deg

PekaillVolvo
18/05/12, 18:31
Hvis du "må" bytte topp pga de to pluggene, hvorfor skal det da være farlig å prøve å løsne de med lang latmannsarm? I værste fall må du bytte topp, i beste fall kan du skru inn nye plugger.

Og topper er det dusinvis av overalt. Er bare å si hvor du bor, så har noen en 530 topp til deg

Nå har jeg allerede lagt ut en etterlysning, og en har allerede meldt seg med et par topper, så litt å velge i der altså, men ikke her i nærheten, i den grad det betyr noe... Og uansett må jeg jo vente til jeg faktisk har alt på plass, slik at jeg ikke plutselig blir uten bil i lengre tid... Det går ikke... :)

Jeg holder til på Nordmøre, ikke langt unna grensen til Romsdal, så om det er noen her i distriktet så meld dere... :) Så får vi se...

Nyland
19/05/12, 14:12
Men poenget er jo at uansett kan man få ut pluggene, ryker gjengene må du bare gjenge opp igjen.
Jeg hadde samme utfordringen på B230FB'n i 940'n min. Lang latmann, dro ut pluggen, gjenget opp igjen for å være på den sikre siden og har ikke hatt problemer igjen.

Det er relativt mye lettere enn å skifte topp.. Hvis ikke har jeg 530 topp tatt av en turbobil stående;) komplett:) holder riktignok til ved Oslo.

Pwrvolvo
19/05/12, 19:58
Lang latarm , med evt en rørstubbe på og bryt på det du makter. Kommer som regel da.

850GLTsilver
27/05/12, 09:22
Volvo-verkstedet jeg brukte for å skifte plugger og olje og litt annet for et par år siden, skrudde tydeligvis fast pluggene en gang for alle. De får ikke løs mer enn to plugger, mens de to siste sitter fast.

De anbefaler derfor å skaffe ny topp.

Ufint av dette verkstedet.
Og dette sier jeg ut fra det veldig enkle faktum at dette å legge inn helicoil i skadede gjenger er en del av dette som Volvo selv anbefaler OM man har fått disse ødelagt.
Lang latmann og bittelitt trøkk i biceps, så har du de to pluggene ute.
Sjekk gjengene, rens de gjerne med en passende gjengetapp (fåes kjøpt hos de fleste bilutstyrsforretninger) Og se om du får på plass plugg på nytt uten all verdens vansker, og viktigst: uten slakke.
Er gjengene såpass skadet at pluggen ikke blir å sitte ordentlig, så borer du opp, gjenger opp i henhold til anvisningene gitt i bruksanvisningen for helicoil, og monter nye gjenger.
Smal sak.