PDA

Vis full versjon : veivhus ventilasjon på trimma motor



krbarstad
16/05/12, 00:19
Hvordan gjør motorbyggerne det med veivhus ventilasjon på turbo motorer?
Drar dere det inn igjennom turbon?
Egen tank?
Egen tank med retur til bunnpanne for eventuell olje?
Brusflaske? (Sett denne ofte i mange motorrom)
Hvor på motorn tar dere ut luftinga?
Monteres det flere uttak?

Dette er de sp jeg kom på i farta.
Håper noen kan komme med innspill og kanskje bilder.

Har selv prøvd egen tank, tank med retur til motor,brusfaske og slange rett i bakken.
Kjører nå med sistnevnte. Da jeg hadde tank med retur så fikk jeg kondens i olja så det dannet seg ei hvit smørje inni motoren. Best resultat var vell brusflaska, fram til den randt over. ;))


Håper på svar som kan hjelpe meg og andre som måtte trenge det.

Mvh kent roger

SWR
17/05/12, 15:16
Hvordan gjør motorbyggerne det med veivhus ventilasjon på turbo motorer?
Drar dere det inn igjennom turbon? Kan bare snakke for meg... men: Nei, jeg vil ikke ha varierende mengde fordampa guffe pumpet igjennom turbo og IC.

Egen tank? Jepp, oftest med 12mm plugget slange ned under bilen så den kan tappes lett.

Egen tank med retur til bunnpanne for eventuell olje? Nei. Spytter den ut nevneverdig olje er det enten for små slanger / tank eller for mye blowby, eller bare uttak på feil sted eller uten oljefelle... det som skal komme ut er gass, bensindamp og evt. fordampet fuktighet..

Brusflaske? (Sett denne ofte i mange motorrom) Nødløsning i min verden.

Hvor på motorn tar dere ut luftinga? Bunnen hvis mulig. Evt fra toppdeksel eller annen plugg som kan byttes ut med nippel. Og grove slanger, ikke noen pinglete 8mm slanger..

Monteres det flere uttak? Hvis det er vanskelig å legge opp tilstrekkelig lufting med ett eller to uttak eller at uttakene er små, så kan man gjerne legge opp flere. :)


Dette er de sp jeg kom på i farta.
Håper noen kan komme med innspill og kanskje bilder.

Har selv prøvd egen tank, tank med retur til motor,brusfaske og slange rett i bakken.
Kjører nå med sistnevnte. Da jeg hadde tank med retur så fikk jeg kondens i olja så det dannet seg ei hvit smørje inni motoren. Best resultat var vell brusflaska, fram til den randt over. ;))


Håper på svar som kan hjelpe meg og andre som måtte trenge det.

Mvh kent roger

krbarstad
17/05/12, 17:26
takker for svar. bynte å tenke på en ting til. når jeg hadde veivhustank så fikk jeg lukten/gassene inn i bilen. er det noen som har noen løsning på tank slik at man kan få oljesøl/kondens i tanken mens gassene eventuelt blir forbrendt i motoren. har sett på enkelte drag race motorer så har de montert et lite rør med rettningen på eksosen som igjen er koblet til veiv ventilasjonen slik at eksosen blir dradd ut med eksosen, de har vell en enveis ventil innkoblet da slik at man slipper eventuelt tilbakeslag fra eksosen. er det noen som har noe erfaring med dette på turbo biler?

SWR
17/05/12, 19:40
Du kan koble deg inn før turboen igjen hvis du har en litt voksen tank, helst med syklon inni sånn at du får skilt ut gørra så den ikke blir med rundt igjen.. :)

krbarstad
18/05/12, 11:07
Når du sier syklon. Hva tenker du da? Finnes det noen bilder av det?

SWR
18/05/12, 11:24
Bare en rund, sylindrisk tank med innløpet skrått inn på siden av tanken, sånn ca midt på. Da kommer gørpa inn i stor hastighet, snurrer langs veggen rundt og rundt mens gassene trekker inn mot midten av tanken...hvor en da har et utløp i senter av toppen av tanken som går inn foran turboen. Bruker sentrifugalkreftene til å skille gørr og gass.. :)

bakterius
28/07/12, 13:49
Ser gotsmoked.no har fått en stor catch tank med god lufting.

http://www.gotsmoked.no/tuningshop/detail/237-performance/275-tilbehor/coddii_fly_default/1690-gotsmoked-semi--pro-series-catch-can--tank-3-liter?sef=hccfp

krbarstad
28/07/12, 21:07
har fått laget meg en tank på ca 3liter, med stort filter og krane for avtapping av veske/kondens. har montert tanken på førersiden no. men sliter med at veivhus gassen kommer inn i bilen, så skal flytte den til passasjersiden ved luftfilteret å så bygge en "vegg" rundt luftfilteret for å få inn kaldluft til filteret å da er tanken at gassene som kommer ut av filteret på veivhustanken skal bli sugd inn i motoren å bli forbrent i stede for å komme inn i bilen.

Knallert
28/07/12, 21:49
Da kan du like greit sette en slange fra toppen av tanken til en nippel på røret mellom luftfilter og turbo.
Monter nippel med litt innstikk i røret så får du god ejektorvirkning og undertrykk på kjøpet som kan hjelpe mot evt. oljelekkasjer

Hadde litt trøbbel med at simringen i forkant av kamaksel svettet,dette forsvant ved å montere slange fra toppen av tanken som jeg beskrev.

krbarstad
28/07/12, 23:21
kan hende det skjer med tiden. men må finne på noe for å unngå at dritt fra tanken da eventuelt blir dratt inn i systemet. må starte med å flytte tanken i første omgang.

Knallert
29/07/12, 00:00
Burde ikke by på problemer med at dritt blir sugd inn sålenge du har en tank lagd til formålet :)

Frigstad Racing
06/08/12, 07:33
Ville ikke hatt noe retur til bunnpanne hvertfall, blir mye guffe i catch tanken som du ikke vil ha inn i motoren igjen + kondensvann.
Jeg har AN10 fra org veivhus boks (B230) til tank og AN10 fra toppdeksel til tank, med åndefilter og plugget slange som går ned gjennom batterikassa for enkel avtapping uten søl :)