PDA

Vis full versjon : turbotrykk 940



ztriker
15/05/12, 20:35
hei

noen som vet hvor mye trykk en 940 LT skal ligge på?

står også noe i noen papirer jeg har at noe som heter turbo+ skal være satt inn.

satt inn måler som viser -0.2 på tomgang og får bare opp til 0.1 ladetrykk.

gsmik
15/05/12, 22:19
Hei

Trykket spørs vell på om det er FK eller FT.
Vet ikke helt, men mener det er rundt 0,3 bar som er vanlig på FK og 0,8 bar på FT uten turbo+ ?
Vet ikke hva trykket er når turbo+ kobler inn, men du skal merke at trykket stiger når den kobler inn. (3700rpm)

Men hvor har du koblet slangen som går til trykkmåleren? :)


Edit: Leste ikke "LT" i farta xD

Espein
15/05/12, 22:24
Ft har vel bare 0,5-0,6 bar orginalt?

Jeg hadde -0,8 bar på tomgang og når jeg skifta måler hadde jeg -0,6.. -0,1 var LITE?

ztriker
15/05/12, 22:27
har kobla den inn på innsuget en slange som går inn ca midt på.

har prøvd 2 målere med samme resultat.

merker litt forskell på høyere turtall men ikke noe veldig stor forskjell.

gsmik
15/05/12, 22:31
Mulig d er 0,5 - 0,6 på FT
Har aldri kjørt me d selv :D

gsmik
15/05/12, 22:33
Men det høres lite ut med -0,2 - 0,1 bar. Har du sjekket etter lekasjer?

ztriker
15/05/12, 22:34
tenker på måler kretsen?

Svirre
15/05/12, 22:40
FT kjører med 0,6bar i grunntrykk. -0,1bar på tomgang tyder på at motoren trekker falskluft et eller anna sted. Sjekka at alt er tett? Det er nok årsaken også til at du ant. ikke får bygget opp mer enn det du gjør i trykk når turbo lader.

ztriker
15/05/12, 22:45
dette er en LT men den skal vel fortsatt lade 0,3. får -0.2 og opp til 0.1 i trykk.

har ikke sjekket etter lekkasjer sånn nei, så får gå over den delen i morra. noen steder som er utsatt og jeg burde sjekke spesielt?

Daruu
16/05/12, 00:14
Rundt innsuget. Spray med startgass, ruser den seg så har du funnet feilen

ztriker
16/05/12, 06:13
ok skal prøve det etterpå så får jeg se hva som skjer :D

ztriker
16/05/12, 08:38
Har vært å prøvd med startgass uten noe særlig med resultat. sprayet rundt hele der uten at det skjedde noe

er her jeg har koblet til slangen på måleren forresten den blå slangen:

http://i1076.photobucket.com/albums/w453/ztriker1/20120516_090608.jpg

ztriker
16/05/12, 17:33
noen gode forslag på hva det kan være da? eller om jeg har satt den på feil sted?

Fancrashtic
16/05/12, 18:40
Du kan jo prøve den andre nipplen der, sitter vell 2 stk under hverandre som du kan ta.

oppeez
16/05/12, 18:52
Hva i alle dager er det helt til høyre i bildet der, som er koblet til T-skjøten? Og hvorfor er det T-skjøt der?

ztriker
16/05/12, 19:22
det til høyre som du tenker på der er vel et lite filter som fulgte med måleren.

og t skjøten er til turbotryks måleren.

Tror du det kan hjelpe å bare bytte over på den andre slangen der?

Kimbek87
16/05/12, 21:16
noen gode forslag på hva det kan være da? eller om jeg har satt den på feil sted?

Har sliti litt med lavt trykk selv så idag tok jeg det drittjobben det var og demontere hele ic fra turbo til innsug.gjorde rent, sjekka alle sjøter og strammet godt. Vips så hadde jeg bil som på 4-4500 omd lada 0.8 bar..ligger da på ca -0,2 på tomgang på måler.er riktignok justerbar wastegate, men ingen oppskrudd trykk med boostcontroller eller lignende..Når jeg tenker meg om burdé det vært gjort første dag jeg fikk bilen..

Kanskje måler-røret ditt ikke sitter skikkelig på,evt har fått en knekk/sprekk ett sted?

Svirre
16/05/12, 21:19
Mulig det bare er slangen til turbotrykksmåleren som er for tynn, at lufta stagnerer inne i slangen slik at måleren oppfatter feil trykk? Hadde slikt problem med min måler.

ztriker
16/05/12, 22:20
ok, prøvde 2 målere med samme resultat. men kan prøve å bytte slange til en som er litt større.

og ganske sikker på at det ikke er noen knekk eller sprekker i røret, har samme trykk som deg på tomgang -0,2. men den lader ikke mer enn opp til 0,1 når jeg gir gass.

Svirre
16/05/12, 22:26
Det er ikke knekk på slangen som er problemet, men at slangen blir såpass tynn at lufta blir stillestående. Samme effekten som du får av å blåse i et sugerør kontra en hageslange.

Kimbek87
16/05/12, 22:42
Sikkert ett dumt spørsmål men : Er det stillestående, eller under kjøring det her er?får ikke opp stort trykk ved stillestående rusing,men det har vel noe med at motor ikke blir pressa på samme måte som under pådrag..

ztriker
16/05/12, 22:46
dette er ved kjøring ja. og ved pådrag.

oppeez
17/05/12, 00:38
det til høyre som du tenker på der er vel et lite filter som fulgte med måleren.

og t skjøten er til turbotryks måleren.

Tror du det kan hjelpe å bare bytte over på den andre slangen der?

Hvor går den blå slangen, og hvor går den lyse slangen som det er filter(?) på?

Fancrashtic
17/05/12, 04:43
Ta vekk filteret og sett en tykkere slange, uten skjøyt på, helt til måleren. Og prøv annen nippel... Har vært med på dette før med dem "settene" de selger rundtom.

ztriker
17/05/12, 07:29
Hvor går den blå slangen, og hvor går den lyse slangen som det er filter(?) på?

den blå går ned på den svarte tykke slangen som går bak der og den lyse går til måleren.

ztriker
17/05/12, 20:16
fikk testa med annen slange, og har fortsatt samme problem. er noe rart der som gjør at den ikke vil gi mer enn 0,1.

kan det være fordi det er noe galt med turbo+ saken som sitter foran der?

og er det greit å bare koble forbi den? for å teste det.

Jonas Soldal
17/05/12, 20:40
Om det er turbo+ som sitter der så anbefaler jeg deg å prøve å koble en slange fra kompressorhuset, rett til wg ;)
Evt. kan du ta av IC og snu den på hodet og se om det kommer mye vann ut av den :) Skjedd før at de blit full i vann ;)

R.G
17/05/12, 21:49
ser en feil hvis jeg ser på bilde rett.


att du har t-skjøt på til turbotrykk måler. ok, men

den sitter på blå slange, hvor ender den blå slangen opp hen? for meg ser det ut til den ender opp til veivhusvent (ned mellom syl 3 og 4), inn på grove slangen som å går inn mot mellom turbo og luftfilter, og i den blir det også sug pga turbo suger jo opp fra veivhusvent


det er derfor du har 0,1 vacuum på tomgang.

og derfor bilen din har lavt ladetrykk i følge målern din. pga all luft går ikke til målern, pga liten dert som skulle gått til målern tar letteste veien ut, og det blir til veivhusvent.

jeg ville fjernet den t skjøten der, og heller satt turbotrykkmåler med en t skjøt på den som går til bensintrykkregulator, eller den som er ved siden av den blå slangen (den ved siden av blå slangen er til turbo +).

http://forum.vccn.no/[/IMG]

ztriker
18/05/12, 11:19
ser en feil hvis jeg ser på bilde rett.


att du har t-skjøt på til turbotrykk måler. ok, men

den sitter på blå slange, hvor ender den blå slangen opp hen? for meg ser det ut til den ender opp til veivhusvent (ned mellom syl 3 og 4), inn på grove slangen som å går inn mot mellom turbo og luftfilter, og i den blir det også sug pga turbo suger jo opp fra veivhusvent


det er derfor du har 0,1 vacuum på tomgang.

og derfor bilen din har lavt ladetrykk i følge målern din. pga all luft går ikke til målern, pga liten dert som skulle gått til målern tar letteste veien ut, og det blir til veivhusvent.

jeg ville fjernet den t skjøten der, og heller satt turbotrykkmåler med en t skjøt på den som går til bensintrykkregulator, eller den som er ved siden av den blå slangen (den ved siden av blå slangen er til turbo +).

http://forum.vccn.no/[/IMG]

Den går inn på de svarte røre der som kommer fra samme røre som luft filtere kommer inn på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1569.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1570.jpg

gsmik
18/05/12, 11:44
Det er veivhusventilasjonen det :)

ztriker
18/05/12, 12:22
ok . skal prøve å bytte over på den slangen som er over den blå da ;)

oppeez
18/05/12, 13:14
Aldri sett noen som har gjort sånn, hvorfor i alle dager?

ztriker
18/05/12, 19:23
ok, har fått koblet om nå. og nå får jeg ca -0.7 på tomgang og ved pådrag 0.3.

er dette riktig?

og opp til ca 0,7 når turbo+ slår inn. syns dette er teit så lurer på om jeg skal bare koble dette vekk og øke trykket opp til 0,6-0,7 fast.

og vist jeg skal gjøre dette. holder det da med å koble en slange fra WG til kompressorhuset? eller er det noe mer jeg må gjøre?

Jonas Soldal
18/05/12, 19:40
0.3 er orginalt på fk. Det turbo+ gjør er det samme som en "pyseventil" nemmelig å sende litt av lufta som går til wastegaten ut i friluft for å lure den til å tro at den har 0,3 bar når den egentlig har 0,7 i stedenfor ;) Bruker du en slik (http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940) kan du justere selv :)

ztriker
18/05/12, 19:53
0.3 er orginalt på fk. Det turbo+ gjør er det samme som en "pyseventil" nemmelig å sende litt av lufta som går til wastegaten ut i friluft for å lure den til å tro at den har 0,3 bar når den egentlig har 0,7 i stedenfor ;) Bruker du en slik (http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940) kan du justere selv :)

hehe, sikkert jeg som er dum her :P

men hva er det du mener jeg kan justere selv? og ikke bedre om man har samme trykket hele tiden enn når man kommer over et vist turtall? virker også som om gassen må være i bånn for å få dette ekstra trykket? :P

Jonas Soldal
18/05/12, 20:56
Trykk på linken der det står "slik" :P er en justerbar wastegate gjemt under der :P ;)
Her :D http://turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940
turbo+ virker ved fullt pådrag ja ;)

djance
14/06/12, 21:28
Ha max 1 Tstykke og fjern det filtere virker som en struping på vakumen. eg kjører selv med 1 Tstykke og da slange til måler samme lyse slangen. og en slange til dumpventilen. og FT skal ha or 0.6 til 0.65

djance
17/06/12, 10:25
Håper olje dampen går i luft filter boksen, vist den går bare på ventalasjonsfilter så må du fjerne vakumen der fra ellers blir det samme som ikke ha slange på vakum. Da vil du ha fri vakum og bilen vill gå som en bøtte med drit.