PDA

Vis full versjon : Bygge turbo på en B230A motor Volvo 240 ? HJELP !!!



kolle
15/05/12, 19:36
Hei :)

Har en liten tanke om å bygge turbo på 240en min. Den har en B230A motor.

Har ikke sånn super peiling men vet at jeg trenger ny eksosmanifoil, T3 turbo,olje tur/retur og intercoler.

Har forstått det slik at jeg må ha en ny forgasser også. Er det noen som vet hvilken forgasser jeg trenger ?

Som sagt jeg har ikke sånn super peiling så tar gjerne imot hjelp om hva jeg må gjøre og om ting jeg trenger for å få dette til :).

JonasS
15/05/12, 19:59
Det enkleste er å bygge om til innsprut og turbo. Fordi det vil bli minst tull med det om du ikke har så veldig mye kunnskap om dette fra før.

Alternativet er å kjøpe en komplett, fungerende brukt AT-motor å heise nedi. Gjerne prøvekjør denne først om du har mulighet. Dette er det enkleste om du bare vil ha turbomotor.

kolle
15/05/12, 20:28
ok, takk for svar :)

Er ikke helt grønn :p Har en del kunnskap om hvordan ting fungerer og skal settes sammen. Har ikke tenkt å bruke så alvorlig mye penger på dette heller, har eksos til turbo liggende så trenger bare en t3 turbo, intercoler og gasser. Det jeg egentlig lurer på er hvilken forgasser jeg må bruke og hvor jeg får kjøpt den. Har ikke så mye erfaring med Volvo så trenger litt tips og råd.

Batland
16/05/12, 08:13
Det jeg egentlig lurer på er hvilken forgasser jeg må bruke og hvor jeg får kjøpt den. Har ikke så mye erfaring med Volvo så trenger litt tips og råd.
Det er fullt mulig å bygge om en vanlig Strømberg forgasser til turboutgave. Det koster i overkant av kr. 1500,-

Når det gjelder B230A motoren så MÅ! kompresjonsforholdet reduseres. Volvo selv valgte å montere 2 stk. toppakninger.
3 ting som du er nødt til å skaffe er:
1. EFI bensinpumpe.
2. Malpassi FKT1 BTR.
3. Stor vakumklokke til fordeleren.