PDA

Vis full versjon : Lamdasonde bytte Volvo V70



kristoffeer
14/05/12, 22:15
Hei!
noen som har en bilde guide eller noe liknende for bytte av lamdasonder på V70 2.o LT ? :)

850GLTsilver
14/05/12, 23:50
Er i grunnen rett og slett å trekke ut pluggene som ligger oppe på girkassa, skru ut gammel lambda, skru inn ny lambda og plugge de to pluggene sammen igjen.
Gammel lambda kan sitte skikkelig fast. Husk å smøre gjengene på ny lambda med kobberpasta eller lignende, noe som vil lette skifte neste gang det måtte bli aktuelt.

Remo
15/05/12, 11:24
Anbefaler ei skikkelig lambdapipe av god kvalitet. Biltema sin er grei nok men har bare 3/8" så da må du ha kvalitetsskralle for å ikke ødelegge den.
Selv lånte jeg ei lambdapipe med "latmannsarm", denne fungerte veldig fint. Kan sitte veldig godt.

Et alternativ, hvis du vet at de gamle sensorene er defekte, er å bare skjære "hodet" på sensoren med f.eks baufilblad, slik at bare "bolten" sitter igjen, så kan du bare bruke vanlig 22mm kraftpipe og 1/2" skralle.

Sprut også på rustløser i flere omganger.

Remo
15/05/12, 11:26
Synes forresten det greieste var å koble løs kontaktene fra oversiden, selv om den vanlige fremgangsmåten nok er å ta det fra undersiden.
Er bare å ta av det svarte plastinnuget til turboen så har du fri tilgang til kontaktene fra oversiden av girkassa.

kristoffeer
15/05/12, 19:47
gikk greit å skifte, men ikke feilmeldinga i dasjbord!
Orange lys, grønn trekant med noe sort merke innvending.... hmmm, hvorfor?

850GLTsilver
15/05/12, 20:26
gikk greit å skifte, men ikke feilmeldinga i dasjbord!
Orange lys, grønn trekant med noe sort merke innvending.... hmmm, hvorfor?

Les av feilkodene, så dukker det opp et svar.
Enkelte feilkoder resetter seg selv når feilen rettes, andre må nullstilles ved hjelp av feilkodeleser.
Var vel ved overgang fra 850 til X70 at OBDII ble innført, noe som da gjør at du må ha en OBDII-leser for å lese ut feilkoden, samt nullstille/resette de.

skarderud
16/05/12, 10:32
er mest sannsynlig biltemalambdaen din som gjør at det lyser, da den ikke er bra nok.
kjøp orginalkvalitet, jeg har akkurat brent meg på dette:)

850GLTsilver
16/05/12, 16:12
er mest sannsynlig biltemalambdaen din som gjør at det lyser, da den ikke er bra nok.
kjøp orginalkvalitet, jeg har akkurat brent meg på dette:)

Neppe at det er Biltema-lambda, men at det er feil Biltemalambda.
Feil Biltemalambda er ofte disse hvor du kun får løse ledningsender i stedet for å få de med de originale kontaktene.
(Kontaktene benyttes av flere bilmerker)
Med løse ledningsender blir man overlatt til å lodde/koble inn disse på egen hånd, og dessverre så gjelder det å unngå koblingsfeil som alt for ofte oppstår når man skal forsøke å få noe til å passe sammen uten at det faktisk egentlig gjør det.

En vanlig feil er å bytte om på polariteten på selve sensoren. Dette gir feilaktige målinger.
Likeledes så har jeg sett slurv når varmeelementet kobles, i form av at det ikke taes hensyn til at krypstrømmer kan oppstå, og da særlig over mot sensorledningene. (Er faktisk ikke uten grunn at disse originalt har to adskilte kontakter.)

kristoffeer
20/05/12, 15:12
Kjøpte ikke Biltema, var på torshovd å fikk ekte bosch vare! Samme som Volvo leverer, men bare halve prisen :D