PDA

Vis full versjon : Orginal turbotrykksventil montering



Even
14/05/12, 20:25
Noen som hvet hvor de tre forskjellige vacum slangene skal. Gjerne en ilustrasjon eller et godt skjema.

Remo
14/05/12, 22:53
Noen som hvet hvor de tre forskjellige vacum slangene skal. Gjerne en ilustrasjon eller et godt skjema.

Du har fargekoder på hver nippel på turbotrykksventilen. Den røde skal rett på turboen, under innsuget, den blå skal på det svarte innsugsrøret i plast (på nippelen ved siden av map-sensoren), og den siste som ikke har fargekode skal på toppen av wastegaten.

Remo
14/05/12, 22:54
Den siste som skal på wastegaten er vel kanskje merket med gul når jeg tenker meg om.

Per Turbo
14/05/12, 23:46
Om man har bytta til silikonslanger og ikke merket dem på noen måte da? :D

Skal stå mer her sies det:

http://www.ipdusa.com/products/8901/120152-ipd-heavy-duty-turbo-control-valve-hd-tcv-850-s70-v70-c70

Connect the red vacuum line from the turbo to the red port (marked 1) on the ipd TCV. Connect the yellow line from the wastegate actuator to the yellow port (marked 2). Connect the blue line from the intake tube to the blue port (marked 3).

Scania143
15/05/12, 06:43
Enda ett illustrasjonsbilde, sånn om det er usikkerhet...

Fikk det av Morgis for en stund tilbake .....

http://morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/motor-gir/B52xx/turbo vakum.jpg

Remo
15/05/12, 07:44
Om man har bytta til silikonslanger og ikke merket dem på noen måte da? :D

Hei Per, fargekodene jeg nevnte er på selve ventilen, i tillegg til de som er på slangene original. Hvis man husker rød til turbo, blå til svart plastinnsug, gul til wastegate så skal det gå bra.
Anbefaler å skifte til nye slanger samtidig, gjerne silikon.

Ellers fin tegning overfor. Lykke til!

Even
15/05/12, 08:35
Supert! Tusen takk for hjelpen. Hvor går nr.20? Er det den som går til innsuget et sted?

Remo
15/05/12, 08:56
Supert! Tusen takk for hjelpen. Hvor går nr.20? Er det den som går til innsuget et sted?

Nr 20 går fra bypass-ventilen til en liten nippel på innsuget ja.

Scania143
15/05/12, 10:43
er det lik strlse på alle slangene? hva er størrelsen på disse, må bytte ut alle mine, og tenke og bytte til (blå?) har vel ikke noe og si om de er litt større, eller?

hvor er det "bra" og kjøpe slike?

Remo
15/05/12, 11:18
er det lik strlse på alle slangene? hva er størrelsen på disse, må bytte ut alle mine, og tenke og bytte til (blå?) har vel ikke noe og si om de er litt større, eller?

hvor er det "bra" og kjøpe slike?

Jeg brukte 5 mm innvendig diameter, det passet fint. Tror Torhsov selger disse til en OK pris, Mekonomen er dyre på silikon.
Du bør uansett bruke de originale klammene som sitter der fra før.

Per Turbo
15/05/12, 11:35
Ja, Kollevold og Gundersen selger også, koster sikkert mindre hos Torshov, Bilxtra etc.. :)

Gjerne nye klemmer dersom de gamle har blitt utvidet ved demontering..