PDA

Vis full versjon : Original B230FK vil ikke over 3500 rpm.



Feiltenning
14/05/12, 11:46
Kjøpte meg en 1996 945 her om dagen med original FK motor.
Det er ikke så lenge siden forige eier hadde av toppen for å bytte toppakning. Ellers så er det litt frieksos på fremre del av røret, har ikke rukket å spesifisere mer enn det.

Problemet er at ved fullt gasspådrag, gjerne med litt motstand (les: opp bakke) så er det som om motoren blir hindret i å passere 3500 rpm. Den kommer over det, men det kjennes ut som en slags plombering på en måte. Den kjører fint opp på turtall hvis jeg lurer den opp med å aksellerere sakte.
Den går ikke helt fint på tomgang heller. Den stopper ikke, men jobber liksom litt mer enn normalt for å holde seg gående. Av å til kan man også høre en sporadisk kaklelyd. En som mente lyden kunne minne om skjørtebank, men det forklarer jo ikke at motoren føles plombert ved last og ladetrykk?

Planen er å overhale denne motoren, men så har jeg fått problemer med primærbilen min, så jeg må bruke denne en liten stund. Hvertfal en måne eller to.

Tips tas imot med takk. Kom med spekulasjoner :)

16Vturbo
14/05/12, 21:29
Kontroller luftmengdemåler, hadde noe samme symptomer, da var det den :)

Feiltenning
15/05/12, 00:39
Ja det sitter jo et åpent filter på bilen, montert på en passe shabby måte som inkluderer masse elektrotape. Var ikke helt fornøyd når jeg så det. Får sette på originalfilter imorgen.
Men jeg får ikke testet med en annen LMM før på onsdagen.

Håper virkelig det bare er så "lett"! :)

Feiltenning
16/05/12, 14:43
Prøvde med en annen LMM idag, å bilen ser ut til å dra som del skal. Fortsatt litt lurven på tomgang, men det kan jo være tomgangsregulator. Kaklinga ser ut til å ha noe med clutchen å gjøre da den forsvinner når jeg trykker inn pedalen.

Bilen kan iallefall kjøres normalt nå :)