PDA

Vis full versjon : Tyveri av airbag i nye biler - er det mulig fra en nyere Volvo?



SagaPer
13/05/12, 19:15
For ikke mange dager siden så var det tyver på ferde på Sunnmøre (igjen) og stjal airbager fra nye biler (Toyota, Honda og Suzuki): http://www.morenytt.no/nyheiter/article3110473.ece.

Vil slike tyverier være mulig i en forholdsvis ny Volvo med alarm? Det virker som om tyvene har knust siderute, åpnet panser via hendel i kupe, koplet fra hovedbatteri og deretter åpnet førerdør og så fjernet airbag.

Jeg innbiller meg at en potensiell tyv møter på en del hindere i en nyere Volvo med god sikring: laminerte ruter hele veien rundt (vanskelig å knuse, tar tid), alarm med bevegelsessensor i kupeen, alarm på panserlås, backupbatteri i alarmenhet (som gjør at alarmen uler selv med hovedbatteriet frakoplet), låst låseleie som gjør at man ikke får opp dørene uten å ha tilgang til nøkkel eller fjernstyring (går ikke an å åpne døren via innvendig døråpner).

Er vi bedre sikret med en nyere Volvo enn hos gjennomsnittsbilene rundt oss?

Texascom
13/05/12, 19:56
Ja, vi er noe bedre sikret! Men har en tyv bestemt seg, så har den bestemt seg.
Men ikke bekymre deg for det, andre merker er mer utsatt ;)

locked
13/05/12, 21:02
Natt til fredag var det innbrudd i eit titalls bilar i Førde. Alle bilane fekk stjelt airbag i rattet utanom ein, ein splitter ny Volvo V60! :D Truleg er det snakk om same banden som tok føre seg bilar på sunnmøre natt til laurdag.

Desverre for V60'en blei den jo påført betydlege skadar, men airbagen fekk dei ikkje med seg, noko som tjuvane lærer av og forhåpentlegvis konsentrerar seg om dei bilane som er enklarst å stjele frå. Er i hovedsak japanske bilar virkar det som.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.8131406

TheStig
14/05/12, 17:07
Men hva skal de med alle airbagene? Er det stor etterspørsel etter airbager noe sted? Noen som driver montering og salg av airbager i Polen kanskje?!

Edit: Fant forsåvidt svaret mitt i ene linken..
"Det er utanlandske bandar som har spesialisert seg på det å ta ut airbagar, og som seinare smuglar dei ut av landet og sel dei vidare."

R-israelsen
14/05/12, 17:15
Er ikke så lenge siden det var stjeling av stort antall airbager og katalistatorer på tynset, gikk i toyota og suzuki. Bilene på volvo ble ikke rørt : o

locked
15/05/12, 19:10
Ein grunn til at det kan være dårleg å selge airbag til Volvo er jo at dersom det blir utløyst airbag så MÅ bilen innom ein merkeverkstad å resette en parameter i CEM for å få bilen til å starte igjen. Og merkeforhandlarar kjøper vel sjeldan stjålne airbagar frå ein kvit varebil ute på parkeringsplassen.

SagaPer
15/05/12, 20:08
Ein grunn til at det kan være dårleg å selge airbag til Volvo er jo at dersom det blir utløyst airbag så MÅ bilen innom ein merkeverkstad å resette en parameter i CEM for å få bilen til å starte igjen. Og merkeforhandlarar kjøper vel sjeldan stjålne airbagar frå ein kvit varebil ute på parkeringsplassen.

Godt poeng. Er det noen som vet noe mer om hvor godt de andre sikkerhetsmekanismene i en Volvo fungerer mot tyveri (nevnt i første post i tråden). Det er jo ikke nok at en tyv bestemmer seg for å stjele bilen dersom det er komplett umulig å komme seg inn i bilen på vanlig måte og ikke minst få start på bilen. Jeg ser da bort fra at tyven bruker redningsbil og heisekran osv.

SagaPer
15/05/12, 20:13
"Airbag-banden" har slått til igjen, denne gangen i Ålesund: http://www.smp.no/nyheter/article462249.ece.

Det ser ut som om det bare er å knuse sidevindu og knerte airbagen. Ingen alarmer? Går de etter bestemte merker og modeller som er lette å bryte seg inn i? Det står også i artikkelen at tyven knuser et vindu og åpner døren. Er det bare Volvo som har låst låseleie? Kan ikke huske å ha lest at noen av disse tyveriene har skjedd i Volvoer...

locked
15/05/12, 20:37
Godt poeng. Er det noen som vet noe mer om hvor godt de andre sikkerhetsmekanismene i en Volvo fungerer mot tyveri (nevnt i første post i tråden). Det er jo ikke nok at en tyv bestemmer seg for å stjele bilen dersom det er komplett umulig å komme seg inn i bilen på vanlig måte og ikke minst få start på bilen. Jeg ser da bort fra at tyven bruker redningsbil og heisekran osv.
Her får vi jo igjen i bøtter og spann for det meget lukka elektroniske systemet til Volvo, slik at det er ikkje like enkelt å omgå startsperrer ex. som i andre bilar. Så har vi jo KRAFTIG rattlås (med airbagen skrudd fra baksida er ein avhengig av å rotere rattet først 90grader for å få ut ei skrue og deretter 180 grader for å få ut den siste).

Så er jo låst låsleie mildt sagt upraktisk for tjuvane då einaste inngangen er gjennom knuste ruter.

Eg er ikkje biltjuv så desverre veit eg lite om kor enkelt det er å omgå startsperrer med proft utstyr, men har intrykk av at det er vansklegare i Volvo enn ex. tyske bilar (ref, juksing med kilometerstand på tyske bilar, svært utbredt)

"Airbag-banden" har slått til igjen, denne gangen i Ålesund: http://www.smp.no/nyheter/article462249.ece.

Det ser ut som om det bare er å knuse sidevindu og knerte airbagen. Ingen alarmer? Går de etter bestemte merker og modeller som er lette å bryte seg inn i? Det står også i artikkelen at tyven knuser et vindu og åpner døren. Er det bare Volvo som har låst låseleie? Kan ikke huske å ha lest at noen av disse tyveriene har skjedd i Volvoer...
Vi må snarast stenge grensene og drive mykje meir kontrollvirksomhet. Røntgenscannaren til tollvesnet er svært effektiv mot sånt, så slike skulle vi hatt på alle grenseovergangar. Eg meinar og vi bør stenge alle mindre grenseovergangar som ikkje er døgnbemanna for lastebilar og varebilar.

Desverre er er politiet hjelpelause fordi bevisbyrda kviler på politiet noko som endar med at bandittane får reise vidare.

Dimmur
31/05/12, 22:26
Og så kan det være et HELV.... å få ut airbagen på en nyere Volvo. Selv med ratt vridd riktig, og god tid. Noen ganger går det ganske greit, skulle ha ut på en ny V60 og der slet vi som pokker! Selv om den bare sitter med slike låsebøyler.

turboleif
02/06/12, 01:38
Der vil jeg faktisk si NEI. ta ut airbagen av en volvo er ikke vanskeligere enn på en feks audi eller toyota.. men volvo har jo alltid vært bra på innbrudssikkerhet da..

locked
03/06/12, 15:51
Akkurat det høyres enkelt ut, men prøv uten å kunne åpne døra, uten å kunne justere setet eller få av rattlåsen!