PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner i bilen.



iPaal
11/05/12, 17:24
Har noen vibrasjoner i bilen min. Trodde dette var felger/dekk siden det begynte rundt de tider jeg skiftet til sommerdekk. I dag tok jeg turen til dekkforhandleren jeg brukte og fikk kontrollert om det var noe kast. Problemet var ikke der. En ting som kanskje ikke vises er tidvis urunde hjul. Det føles nemmelig slik noen ganger etter at bilen har stått ei stund. Bilen nærmest hopper foran, men avtar ganske raskt. Kjenner også vibrasjoner i gasspedalen tidvis. Sjekket litt i sta og merker at det er en del vibrasjoner når bilen går på tomgang også. Ser tydelig det på feks ei brusflaske i bilen og ser det forøvrig på rattet osv også. Tenker da motorfester??? Det er øvre er nylig byttet. I tillegg har jeg en ulyd foran på høyreside når jeg legger helt over og kjører sakte fremover. Mulig drivknute, men synes ikke lyden er helt det. Kanskje lageret i støtdemper tårnet? Mulig dette er en feil som fører til vibrasjoner også? Noen som har noen erfaringer så del de gjerne med meg så jeg kan begynne å bytte riktige deler.

iPaal
12/05/12, 18:26
Ingen?

Hassel
12/05/12, 18:34
Opplagringa i dempertårnet er det nok ikke da dem gir mer en klukkelyd i dumper osv. Drivaksler vil ikke ha noen påvirking på risting når bilen er på tomgang! Motorfester derimot kan gjøre risting ja, men da ville jeg tenke at det gir seg under kjøring da du får et helt annet turtall på motoren!
Hvordan er syntomene da? Konstant risting eller hopper det litt opp og ned? :)

Vatnehol
12/05/12, 20:01
har du byttet momentstaget på girkassen?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1.jpg?1286202522

tårnlager kan lage ulyder i sving, de kan gjør at bilen drar til en side og om du svinger fullt så kan det begynne å dra andre veien.
siden du har vibrsjoner på tomgang så er det motorforinger som er slitt en eller annen plass, kan vere at motoren også ikke går optimalt, f.eks lmm og lamda kan vere dårlig.

iPaal
12/05/12, 20:55
Opplagringa i dempertårnet er det nok ikke da dem gir mer en klukkelyd i dumper osv. Drivaksler vil ikke ha noen påvirking på risting når bilen er på tomgang! Motorfester derimot kan gjøre risting ja, men da ville jeg tenke at det gir seg under kjøring da du får et helt annet turtall på motoren!
Hvordan er syntomene da? Konstant risting eller hopper det litt opp og ned? :)

Jeg har egentlig konstant risting når jeg kjører. Varierer kanskje noe.

iPaal
12/05/12, 20:58
har du byttet momentstaget på girkassen?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1.jpg?1286202522

tårnlager kan lage ulyder i sving, de kan gjør at bilen drar til en side og om du svinger fullt så kan det begynne å dra andre veien.
siden du har vibrsjoner på tomgang så er det motorforinger som er slitt en eller annen plass, kan vere at motoren også ikke går optimalt, f.eks lmm og lamda kan vere dårlig.

Momentstaget er ikke byttet. Har du en Vida tegning som viser hvor det sitter? Lmm har jeg nylig byttet, men Lambda står igjen. Bilen har gått 150k nå, så det er på tide å bytte den i alle tilfeller. Er det noen grei måte å sjekke tårnlager på uten å demontere det?

iPaal
12/05/12, 21:49
Fant ut hvor den sitter. Youtube :-)

Vatnehol
13/05/12, 00:39
ikke noe annen enn at bilen drar, men da er det som regel rustet helt fast. jeg er ikke kjent med noen metoder som kan vise tilstanden på de uten å demontere.
er heldigvis enkel jobb å skru av demperene og bytte de. eneste spesial verktøyet du trenger er fjørklemmer. de får du billig på biltema. jeg kjøpte mine tårnlager på www.fcpgroton.com (skriv deg gjerne opp på email listen, er som regel alltid noen rabatt koder som gjelder hele tiden, 5-15%) rimligere med frakt og moms enn hva ett kostet fra biltema.
likeså greit å bytte fjørskålene og når du først har de ute:)

iPaal
13/05/12, 09:48
Fjærklemmer har jeg :-) Må få noen til å kjøre bilen min og fremprovosere feilen mens jeg står ute og hører hvor det kommer fra. Skal kjøre bilen opp på bukker etter på å sjekke momentstaget.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vatnehol
13/05/12, 12:54
du trenger ikke å kjøre opp på bukker engang, bare å gå ned på kne å kjenne under, er den minste foringen som henger og dingler på de. jeg byttet min til poly fra ipd, absolutt verd pengene! :)

iPaal
13/05/12, 14:26
du trenger ikke å kjøre opp på bukker engang, bare å gå ned på kne å kjenne under, er den minste foringen som henger og dingler på de. jeg byttet min til poly fra ipd, absolutt verd pengene! :)

Fant den ja. Den var litt slarkete på den miste foringen. Så den skal byttes. Har gjort litt tester i dag.....og til min store frustrasjon var det minimalt med vibrasjoner i dag. Klarte heller ikke å fremprovosere den lyden som alltid har kommet når jeg legger over helt til høyre. Merkelig!!!!!

Har du kjøpt de foringene løst eller får du kjøpt den ny med polyforinger? Skal gjøre en bestilling fra ipd snart. Var "latterlig" billig lambda der. 1000 lapp med frakt og toll :-) Tårnlagere gir de jo nesten bort hehe. Skal samle sammen litt slitedeler og gjøre en bestilling :-)

Vatnehol
13/05/12, 21:21
den originale er rimelig myke. jeg kjøpte hele greia hos www.ipdusa.com, tror ikke du får kjøpt de løse, gjor det før, men jeg har ikke funnet de i ettertid da jeg ville montere det på t5'n.

latterlig billig der borte, bra det for oss! ;)

iPaal
21/05/12, 17:21
Da har jeg funnet den ene årsaken til at jeg har hatt vibrasjoner i bilen. Bremseskiver. Tenkte ikke på de i begynnelsen da de er nesten nye. Merket heller ikke noe spesielt ved bremsing. Spesielt var skiva på høyre side ganske hardt angrepet av rust på den nedre delen av skiva. Disse skivene har sittet på bilen 10000 km og en vinter. Synes det er for dårlig at skivene skal bli så stygge på kort tid. Riktig nok kjører jeg på salta veier på vinteren, men allikevel. Har fått av rusta og prøvekjørt og vibrasjonene er betraktelig mindre. Noen som har tips til skiver som er litt mer motstandsdyktig på mot rust? Brembo slissa skiver kanskje?

Har bestilt en del deler fra USA nå som skal byttes neste uke. I utgangspunktet skulle jeg bytte bare bærebruer og bærekuler. Men tar med indre og ytre styreledd på begge sider så lenge jeg må ha en forstillingskontroll uansett. Bestilte meg ny lambda og et momentstag i samme slengen. Ser ut til at støtdempere står for tur også.....hvertfall ser de ufattelig stygge ut.

Hassel
21/05/12, 17:25
Hvis du får veldig fort rust på skiva, spesielt på en side så ville jeg sjekka opp om klossene dine sklir godt. Vanligvis så er en grunn til at rust kommer på dem!

iPaal
21/05/12, 17:40
Både skiver og klosser er kjøpt hos scstyling. Kanskje det er klossene som er det store problemet her?

Hassel
21/05/12, 17:49
Del opp kalliperen din og puss ned "kloa" som klossene ligger. Smør GODT opp med fett. Da skal dem gli godt etter det. Fattern sin kloss satt så godt fast at jeg måtte frem med tvinge og slegge for å få han løs fra kloa! ;)

iPaal
21/05/12, 18:08
Det gjorde jeg både i fjor høst og i dag. Alt gikk lett å fint når jeg demonterte i dag. Men rengjorde på nytt. La litt ekstra jobb på caliperen denne gangen. Filte vekk all rust og møkk fra caliper sylinder. Det som er litt pussig er at det bare er de 2 nederste cm på skiva som ruster. Ellers hadde skiva en jevn og blank overflate.

Hassel
21/05/12, 21:39
Smurte du opp glidepinnene også? Pusse Forsiktig av møkka og smøre dem og skader ikke, er gjerne klossen sm sitter men finmes untak..

Vatnehol
21/05/12, 21:57
gliderene skal helst ikke pussest, kun rengjøres med f.eks brake cleaner og en fille, er de rustet så bytter du de ut, er en grunn til de er overflate behandlet , for de skal gli lettest mulig. blir det pusse spor i overflaten så vil de ikke gli like godt selv om du pusser langs glideren.

Hassel
21/05/12, 22:37
Nå var det ikke snakk om å pusse av belegget her da............

iPaal
21/05/12, 23:07
Glideboltene er vasket i bremserens og smurt inn med teflonfett. Super Lube. Aldri pusset de boltene. Kun rengjort og smurt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vatnehol
22/05/12, 13:19
sa ingenting om å pusset vekk belegget, sa man ikke måtte lage spor i det. Ipaal har gjort helt rett :)
får de pusse spor blir de som en honet sylinder og det blir ikke like bra, men om effekten er noe å bry seg om er noe annet. jeg er en perfeksjonist og jeg bryr meg.