PDA

Vis full versjon : Sinnsyke duggproblemer! Noen tips?



PyrionZ
10/05/12, 21:33
Etter en kjøretur i sprutregnet nå i dag, har jeg opplevd det jeg vil kalle forjævlige duggproblemer.
Bilen har alltid hatt litt duggproblemer, men dette har løst seg bare ved å sette vifta på frontruta. Men nå i dag blei det såpass ille at jeg måtte kjøre ned begge siderutene, sette på full varme og vifta mot frontruta på fullt for å i det hele tatt kunne se igjennom frontruta. Så nå må noe gjøres!

Hvis det er rått i været, og gulvsmatta blir fuktig av skoene mine, så dugger bilen igjen, tvert! Til og med 240'n med perforert gulv i form av rust, og påfølgende badebasseng i bakre fotbrønn dugger mindre!

Noen tips til hvor jeg kan ha lekkasjer eller lignende? Har sett under gulvmatta på passasjerside, og kan ikke se antydning til frostvæske der. Ikke bruker bilen noe væske heller.

På forhånd takk for svar!

gunnargt
10/05/12, 22:06
Har du sjekket kupefiltret i det siste?
Dugger noe hinsides inni hvis det tett/gammelt

PyrionZ
10/05/12, 22:52
Har ikke sjekka dette nei, står på "todo" lista. Merker også at det lukter mugg/støv til tider når viftene går for fullt. Så da prøver jeg det først!

Truckdriver
10/05/12, 23:16
Har faktisk akkurat samme problem på V70en min. På den så mistenker jeg en veldig liten lekkasje av kjølevæske inne i varmapparatet. Så lite at det kanskje er snakk om 1-2 dl på ett par mnd. Har du prøvd å gjøre rein rutene på innsiden, med f.eks vindusrens, jif vindusparay, eller spylevæske? I mitt tilfelle så hjelper dette i en begrenset periode på noen dager med regn. Om du har samme problemet så legger dette seg som ett tynt belegg på innsiden av vinduene, og trekker tydeligvis til seg fuktighet på fuktige dager. Dette er ikke noe som synes på tørre dager.

Morgis
10/05/12, 23:41
duggproblemer oppstår av 3 ting. *
-Lekkasje fra takluke/taklukedrenering som legger seg på gulvet.
-Lekkasje fra varmeveksler (kjent fenomen på disse bilene, så kjøp nytt og ikke brukt ved skift)
-Tett kupefilter dersom bilen har dette

PyrionZ
11/05/12, 00:39
Takluke har jeg ikke, så det problemet er utelukka.

Hvor sitter varmeveksleren?

Truckdriver
11/05/12, 01:13
duggproblemer oppstår av 3 ting. *
-Lekkasje fra takluke/taklukedrenering som legger seg på gulvet.
-Lekkasje fra varmeveksler (kjent fenomen på disse bilene, så kjøp nytt og ikke brukt ved skift)
-Tett kupefilter dersom bilen har dette

Varmeveksler er det samme som varmapparatregister? De 2 andre er utelukket da jeg ikke har takluke, ogskiftet pollenfilter uten resultat.
Om man skal skifte varmapparatregister, fins det noen framgangsmetode her på forumet f.eks? Jeg tenker med gru på når jeg skiftet varmapparatvifte i gamle 245 til modern, da nesten alt inni bilen måtte ut jo :p
Jeg har prøvd å følge slanger og rør i motorrommet, og mener det var AC rørene som gikk gjennom torpedo på høyre side/passasjersiden. Kan det da stemme at det er kjølevannsrørene til varmapparatregistret som går inn i torpedo rett bak turbo? Bilen er en 2liter bensinturbo, 180hk.

PyrionZ
11/05/12, 02:33
Fant en howto her: http://forum.vccn.no/showthread.php?145-850-Skifte-av-varmeveklser-og-viftemotor

Morgis
11/05/12, 07:28
varmeregister ja. Enkelt å skifte :)

Svartedal
11/05/12, 07:44
Sjekk denne:

http://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo

;)

hgnubel
11/05/12, 10:07
Sånn bare for å snakke høyt om andre ting som kan forårsake dugg: Dette var min siste vintersesong med stoffmatter.. Mistenker at de er skyld i duggproblemene mine. Finner ingen lekkasjer noe sted, men av og til og særlig når det er kaldt ute, blir det veldig mye dugg.

Etter snitttemperaturen krøp over kanskje 5 grader har det ikke vært et problem for min del. Regner med det er fordi det da tørker bedre opp hvis det kommer litt fukt i bilen, og at det ikke "slår seg" på vinduene.

hgnubel
11/05/12, 10:22
varmeregister ja. Enkelt å skifte :)

Så IPD-videoen nå, men hvordan er det hvis bilen har en forsterker eller RTI enhet montert? Kommer den så langt frem i bilen at det må demonteres for å kunne vri varmeregisteret ned og ut?

Hvis det er så enkelt som dette på så er det noe jeg kan finne på å gjøre som preventivt vedlikehold etterhvert... :)

todleif
11/05/12, 14:24
Ac slår seg inn på 6 grader. Virker iallefall sånn på min bil. (03 S60)
Eg køyrer med stoffmatter om vinteren og har ingen problemer med dette. Det kan dugge litt hjå meg og, men det hjelper å skru opp viftehastigheiten. Dette skjer når det er under 6 grader, regn og når eg og 2 andre skal heimatt etter jobb. (dusjer etter jobben før heimreisa, so det og kan føre til dugg)
På min bil blir kupéfilteret bytta på kvar service + at ac blir rensa.

Morgis
11/05/12, 14:35
hvis det er aktiv forsterker (850) eller dolby,RTI forsterker (x70) så må den fjernes (3 skruer og 2 kontakter) først.

Truckdriver
11/05/12, 15:52
Takker for flere gode tips :) Hvor anbefales det at man kjøper nytt varmapparatregister?
Vinterstid når man gjerne har dratt inn en del snø og slikt, og det kan være litt fuktig i gulvtrekket, bruker jeg å lette litt på alle gulvmattene, slik at det kommer til luft under de. Dette gjør jeg mens jeg er på jobb og har strømtilgang til defa vifta. 8 timer med vifte på noen ganger om vinteren gjør at eventuell fuktighetet eller kondens pga temperaturforandndringene ikke blir så stort problem.
Har også samme "problemet" som todleif at jeg bruker ha med en kollega, og at vi har dusj på jobben :p

Morgis
11/05/12, 17:31
man kjøper nytt når det ryker, hvertfall før vinteren slår inn.
Vinterstid er grusom med lekkasje i registeret. Ising på innside, fuktig og rått klima generelt, mørkere tider hvor sikten må være 100%.

fcpgroton.com har bra priser på disse,

PyrionZ
11/05/12, 22:36
Nytt kupèfilter bestilt i dag, så da får vi teste det! Nytt varmeregister kosta ihvertfall 2700,- hos Volvo.

850GLTsilver
12/05/12, 07:52
Nytt kupèfilter bestilt i dag, så da får vi teste det! Nytt varmeregister kosta ihvertfall 2700,- hos Volvo.

WOW.
Hos FCP koster det kun 600,- for register. Nissens. Riktignok kommer moms og dfrakt oppå dette, men likevel.
Kan jo nevne at Evaporator hos samme leverandør ligger på små 250,-

hgnubel
12/05/12, 08:50
Ville også sjekket prisen hos f.eks. Hellanor. På radiatorer lå de ihvertfall på ca halv pris av volvo mener jeg, og leverandørene er jo de samme (Nissens, Behr, ...).

Personelig ville jeg nok heller gi 12-1500 i butikk her hjemme enn 600 i usa, ihvertfall på ting som kan lekke. De få hundrelappene som da skiller er for sikkerheten som forbruker i norge, som i mitt hode ihvertfall er bedre og enklere enn å sende ting tilbake til usa... :)

Ironisk nok kjøpte jeg radiator hos Hellanor som viste seg å ikke passe (feil kobling på oljekjøl til automatkassen). Var innom tre modeller før vi gav opp og jeg handlet originaldel fra Volvo til minst dobbel pris. Men kundeservice og 0 problemer ved retur av deler gjør at jeg uten tvil anbefaler å prøve Hellanor likevel. Hadde ikke vært like happy om jeg satt med fraktkostnader og ukesvis med venting på pakker frem og tilbake over atlanteren...

Hvis noen nå ble bekymret for radiatorene Hellanor leverer til biler som ligner på min så kan jeg videreformidle Valeo sitt eget modellnr på radiatoren Volvo leverte meg :)

850GLTsilver
12/05/12, 09:06
Skjønner i grunnen bekymringen din hnubel. Og man skal selvfølgelig ta med slike ting som de såpass sterke forbrukerrettigheter vi nyter godt av her hjemme. For egen del så har jeg etterhvert opparbeidet et såpass bra kundeforhold hos FCP, så jeg opplever ingen vansker overhodet med tanke på de to gangene jeg måtte returnere varer som ikke passet.
Var til og med min egen feil, men de dekket opp returporto og det hele, så jeg ble sittende kun med ei ekstra uke venting.

For dette varmeregisteret er det i grunnen noe av det nærmeste man kommer sikkerstikk, da det ikke finnes varianter av disse som ikke passer sammen med bilens øvrige systemer 100%. Takk til Volvo for det.

Nissen leverer også radiatorer til hyggelige priser her hjemme.
Radiatorservice nede i Gladengveien er min leverandør på slikt.

Truckdriver
13/06/12, 13:55
Takker for de gode tipsene her :) Som dere ser av bilde var varmapparatregistret helt klart modent for utskifting:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1347.jpg
Kjølevæskesirup hadde begynt å renne under gulvtrekket ned mot gulvet på begge sider. Det var svært enkelt å skifte registret. Og samtidig hadde jeg ei god unskylding for å rense gulvtrekket når ting først var demontert :) Svært pen pris fra fcpgroton, og samtidig fant jeg pene priser på nesten alt det andre jeg trengte for å få bilen i tipp topp.