PDA

Vis full versjon : Feilmelding på gasspedal (OBD 9520)



ulriks1
09/05/12, 11:35
Lang historie forholdsvis kort:

Rett etter 160.000-service med regreimskifte ryker drivreima og strammehjulet. Samtidig får jeg varsel om motorservice og motorbegrensningen slår seg på. Jeg bytter drivreim og hjul og kjører til verkstedet for å få nullstilt motorfeilen.
Da dukker det opp feilmelding på gasspedalen, og eneste råd de ser er å bytte gasspedal. Så jeg kjøper en og kjører hjem for å bytte. På vei hjem går drivreima igjen. Og strammehjulet.
Problemet viser seg å være lagrene og magnetbremsen på AC-kompressoren. Så jeg bytter pedal. Og jeg bytter hjul og lager på AC-kompressoren. Samt hjul på servopumpa, som også var vrak etter to drivreimhavari.
Så kjører jeg til verkstedet igjen (i 30 km/t pga motorbegrensningen) for å få nullstilt feilene. Motoren går nå som en kule, og har sjelden vært så lydløs.
Men - feilen vil ikke la seg nullstille. Det er fortsatt en feil med gasspedalen (kode 9520). De forsøker å oppgradere programvare, uten at det gjør noen forskjell.

Noen som har gode innspill på hva dette kan skyldes, og hvordan det lar seg løse?

Volvo S60 D5 2004-modell. Manuell, 163 hk.

EDIT: Etter å ha brukt 1800,- på en gasspedal, og forberedt meg på kostbare timer med feilsøking ved første ledige verkstedtime om en drøy uke (uten bil!!). Så var det altså bare en sikring til fem kroner. Og hvem fant ut det? Ingen av de fire verkstedene jeg kontaktet iallfall ...
Glad for å være noe bilkyndig selv akkurat nå. Bilen ble god som ny med ny 10A-sikring. Både feilkoder og motorsperre forsvant av seg selv.

iPaal
09/05/12, 16:26
Jøss, sprø historie. Er det verkstedene som ba deg kjøpe disse delene?

LaNo91
09/05/12, 21:22
Det finnes alt for mange tilfeller av slikt hvor verksted bruker alt for mye tid på diagnose... En kompis hadde bilen sin inne med tydelige symptomer på lambdafeil. Når han fortalte de på verkstede om disse symptomene trodde de ikke på han å byttet andre deler som ikke løste problemet... Når de endelig(!) byttet lambda funket alt perfekt igjen... *rister på hode*

locked
09/05/12, 23:09
Hadde firmabilen på Møller for å bytte viskermotor. Dei skifta heile overføringsmekanismen for det var det dei "profesjonelle" meinte var defekt. Dagen etterpå måtte dei skifte vindusviskermotor, det måtte dei derimot betale for sjølv :p

ulriks1
03/06/12, 23:43
Jupp. Det var ingen tvil om at gasspedalen måtte byttes. De hadde aldri hørt om det før, men så sa diagnosemaskina. Så da så ...