PDA

Vis full versjon : ulyd ved bytte til 531 topp på 230FK



Devil3344
09/05/12, 08:33
Jeg har en 940 med 230FK. Der hadde toppen sprekt også hadde jeg en 531 topp liggende som jeg satte på, men det har kommet en klakkelyd, kan minne om rådebank eller ekstrem ventil klakking, men tror ikke det er det, fordi napper jeg ut pluggledningen på syl. 3 stopper lyden:S setter jeg den på plass igjen og gir gass til 2-2500 blir lyden borte for å så komme tilbake igjen når jeg passerer 3..

Noen som kan tenke seg hva det er? tanken har streifa meg at det kan være ventilene som slår nedi, men får ikke det heller helt til å stemme..

Jonas Soldal
09/05/12, 08:48
Overslag i pluggledningene??? Går bilen merkbart dårligere når dette skjer? Sett på pluggen på syl3? :)

Ola Moen
09/05/12, 08:50
prøv å bytt innsprøytningsdyse.

Devil3344
09/05/12, 10:01
Overslag i pluggledningene??? Går bilen merkbart dårligere når dette skjer? Sett på pluggen på syl3? :)
Jeg tørte ikke å kjøre å prøve noe særlig, men skal prøve å bytte ledninger etterpå + fordeler for å være sikker..


prøv å bytt innsprøytningsdyse.
Rart at den skal plutselig gå da? ulyden kom først etter jeg bytta topp..så må være noe der..

Ola Moen
09/05/12, 17:44
Det kan fort skje. uavhengig av toppbytte også. Om det har kommet bare ørlitt drit inn i fuelrail, eller om du har fått kommet borti bånn på dysa, forstøver den ikke skikkelig. De kan henge seg opp, og virke litt når det sjøl vil.
Du kan teste ved å bytte plass på to dyser, så ser du om problemet fortsatt er på samme sylinder, eller om det flytter seg til den sylindren du bytta dyse med.

Devil3344
13/05/12, 18:21
dysa åpner og lukker som den skal, høres værtfall sånn ut, har bytta plugger, pluggledninger, fordeler, og satt en skrutrekker til dysa og hørt, den åpner og lukker værtfall..skal prøve å bytte i mårra..andre forslag?

Ola Moen
13/05/12, 20:43
Du hører nok det knepper i den, men det kan væra det har kommet no dritt i den, og den ikke leverer nok bensin.
Da får du fort tenningsbank på den sylindren som får for lite fuel.

PVT
14/05/12, 09:43
har noe av det samme bunndelen er nyoverhalt så det er ikke derfra. toppen har jeg ikke gjort noe med (forsåvidt 531),
er der på tomgang ved både kald og varm motor og forsvinner med engang jeg gir litt gass.
har bytta til bosch gen III dyser for optimal forstøving. sammen ngk iridum plugger
har også vært bytta innsug med rail og dyser og problemet har alltid hengt igjen eneste som ikke har vært bytta er toppen.
har lurt på hva det er som gjør at dette skjer trur muligens det er ventilklaringer som må justeres men siden dette bare går
utover kammen har jeg ikke fått fiksa det enda siden det bare er en gammal A kam
hadde vært greit å fått sendt inn toppen til overhaling men studenter har ikke kroner til sånt :P

toppen har vært brukt på 2 forskjellige motorer hvor da begge har hatt denne lyden som du beskriver
både med motronic styring og LH 2.4 motoren går som normalt over 2000rpm ingen ulyder men klakker og rister mye på tomgang

kan også legge til at første gang jeg tok av toppen pga den lyden så fant jeg dette tror det var syl 4 eller 1 er en stund sia
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1282.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1283.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1284.jpg
ser den er helt til høyre her på bildet rett etter demontering første gang fra ET motorn bytta til fk råder
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1812.jpg
dette er toppen andre gang den ble tatt av for å bytte til FK bunndel med h profil råder

Devil3344
14/05/12, 10:07
rart hvis den plutselig skal begynne å klakke da? den toppen sto i gamle bilen min, ikke en lyd der:S skal prøve å bytte dyse når jeg kommer hjem fra jobbsøkerkurs idag også skal jeg se om det hjelper..

Ola Moen
14/05/12, 11:02
Ser på det siste bildet at den har gått med magrere blanding enn førut. Det hvite belegget er tegn på høy temperatur og for lite bensin i forhold til luft.

PVT
14/05/12, 11:22
kan nokk stemme da motoren gikk med motronic og de grønne turbo dysene var en syl som hadde fk dyse de 3 øvrige hadde ET dyser. har sikkert skjedd før bilen kom i mitt eie at den ene dysa slutta å fungere.
men kan toppen ha tatt skade av det i form av at det er mere klakking der nå? ventilene var rette og helte oppi bensin i toppen og det var tette ventilseter også..
er jo også natriumfylte ventiler på 531 toppen.

Ola Moen
14/05/12, 11:35
Både ET FK ET har saltkjølte ventiler uavhengig av om det er 398, 531 eller 530 topp. De skal avlede mer varme.. At den har gått med 1 FK dyse på Motronicsprutet skal ikke gjøre noen skade. 804 dysa gir litt mer enn 355 dysene på ET.
Jeg har hatt ett problem hvor det klakka godt i en topp, og det var ei ventilstyring som var totalt utslitt som var årsaken.
Om det ikke er dysa som lager denne lyden, så sjekk ventilklaringene nøye. kan godt kjøre ned til 0.30 på innsug og 0.40 på eksos.

PVT
14/05/12, 11:46
får ta å plukke ned topp i molekyler å finne årsaken. motoren rister også mye på tomgang men det kan jo være sprut relatert. merka hvertfall ganske mye forskjell med bosch gen III dyser både på L/mil og gass respons virkelig å anbefale.
men da er det endten dyser eller mekaniske problemer som kan skape lyden. men ville ikke LH2.4 prøve å kompansere for tenningsbank ved at en dyse feiler ifa for lite bensin? slik at den går med feit blanding. mtp Devil3344's problemer

Ola Moen
14/05/12, 12:06
Den kompenserer litt på de sylindrene som får bensin. Den som er blokkert leverer forsatt begrenset mengde. Alle dysene går likt her, så de justeres ikke individuelt. lambda sensor registrerer ekso fra alle fire sylindre, og ikke hver enkelt sylinder. om 3 sylindre går for fett, så kan man like forbanna få bank på 1 som får for lite.

PVT
14/05/12, 13:54
ja stemmer det. kan jo også nevne at jeg har denne feilkoden som jeg ikke blir kvitt: (2-3-1) Adaptive fuel trim too lean or too rich in part-load rang ,men det kan ha noe med at jeg bruker biltema lambda

Ola Moen
14/05/12, 15:05
Kast Biltema-lambda.. Hjelper ikke hvor god erfaring folk har med dem. Det er fortsatt ubrukelig selv om de fungerer. De er ikke riktig kalibrerte. Da hjelper det lite om de er "billige" når en får motorproblemer som er 3 ganger dyrere enn skikkelig bosch sonde. Jeg skal se om jeg finner igjen nr på Bosch erstatningssonde. Den er helt fin, og ligger på ca.1200,- i pris.

Devil3344
14/05/12, 20:36
nå har jeg bytta om på to dyser, ingen hjelp idet hele tatt, men skrudde av toppdekslet og prøvde å måle, virka som om de aktuelle ventilene var for tighte? kan det komme lyd da også? var trangt å dytte 30 under på begge..

Ola Moen
14/05/12, 22:41
Da er det trangt ja. Hvilken kam bruker du?

PVT
14/05/12, 23:47
bosch 0 258 003 376 var det denna lambden du mente titta på sidene til bosch at den er til fk helt opp til 1998 og er jo derfra jeg har hjernen
http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog (http://www.bosch-automotive-catalog.com/public/catalog/products?p_p_id=BoschWSRP&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&_BoschWSRP_wsrp-navigationalState=%2FWFS%2FAAGLOBAL-AA-Catalog-Site%2Fno_NO%2F-%2FEUR%2FViewVehicle-ViewEquipment%3Bpgid%3DD41D8CD98F00B204E9800998ECF 8tvJ7751d%3Bsid%3DJDstrXASzGJYrj-jozahV3-ZhdhFR7ssR_s%3D%3FVehicleMake%3DVOL%26VehicleNumbe r%3D632%26EquipmentBereich%3D10&_BoschWSRP_proxyportlet-remoteInvocation=true)

Ola Moen
14/05/12, 23:55
0 258 003 381 er nr. Uten EGR. (Regner med du har plukka av det )

PVT
14/05/12, 23:59
stemmer

Devil3344
15/05/12, 09:00
usikker, men er den som sto i toppen orginalt, er vel vx3 om jeg ikke husker feil?

Ola Moen
15/05/12, 10:12
Legg klaringen på 0,4 på alle 8 ventilene, og se hvordan det blir da. Blir det ikke noe bedre, ville jeg sjekka ventiler og seter. frest opp seter og slipt ventiler på nytt.

SWR
17/05/12, 14:03
0.30mm ventilklaring er NULL problem... Ei heller 0.20 innsug eller 0.25 eksos. Eneste grunnen til at de bruker 0.40 er at rampene på originalkammene er en constant velocity-rampe til 0.55mm eller så. Med trangere klaring så varer bare lav-løftet 10-15 grader lenger, og det har lite påvirkning. :)