PDA

Vis full versjon : Sliter med clutch på volvo 940.



Bjerkelund
08/05/12, 21:06
Hei. sliter med clutchen min, prøvd og lufte den, med lufter fra biltema, pumping av pedalen og trykk i bremsevæskebeholderen, men ingen ting hjelper, fikk litt trykk i den, men ikke nok, hva kan dette komme av?
Må jeg lufte fra nippelen nede og opp?

Bytta master og slavesilynder idag, og var akuratt samme feilen

850GLTsilver
09/05/12, 07:12
Du har sjekka selve clutchen? Medbringerlageret? (Eller thrustlageret om du vil)

Er det at du ikke får trykk, eller at du ikke får full vandring?

Bjerkelund
09/05/12, 09:30
den dytter liksom ikke clutch armen langt nok, får ikke trykk nok

Bjerkelund
09/05/12, 10:01
men prøvde her om dagen og da kunne jeg pumpe noen ganger så funka clutchen, men så prøvde jeg og clutche igjen da funka det ikke mere.

850GLTsilver
09/05/12, 18:18
Er jo ikke verdens mest avanserte sak dette heller da.
Du har fått lufta hydraulikksystemet tilstrekkelig?
For her er det jo i grunnen kun en slange fra bremseveskebeholderen, hovedsylinderen, slange ned til slavesylinderen og en liten lufteskrue?
Og siden du har byttet begge sylinderne, så er det i grunnen bare luft som står igjen altså.

Bjerkelund
09/05/12, 18:39
Fått bra trykk i den nå, pedalen kjennes grei ut, men den dytter ikke stempelet nok ut til at den frier ut.

Må jeg bare fortsette og lufte?

matgra
09/05/12, 19:16
Fortsett og luft du, drev med noe av samme problemet på min 740 90 modell etter girkasse bytte her om dagen. Lufta vell i ett kvarter før je var fornøyd :)

Bjerkelund
09/05/12, 23:05
stått og lufta igjennom Lenge og MYE væske nå, er fint trykk i pedalen, men den dytter ikke stempelet langt nok ut :P

Bare og fortsette og lufte?


Funka for litt siden hvis jeg pumpa, også funka den ikke igjen når jeg trykte inn clutchen, prøvde og lufte mer etter dette men da hjalp det ikke og pumpe en gang..

matgra
09/05/12, 23:29
Lekasje en plass?

Bjerkelund
10/05/12, 11:51
plukket dette ut av en 940 for et par dager siden som clutchen funket fint på, så trur ikke det? :|

Kan det være noe med utløserlageret?
Byttet clutch og da trykka en kammerat av meg på clutchpedalen så stempelet spratt ut, derfor jeg må lufte.

Bytta også utløserlageret, og det var helt lik størelse på begge utløserlagerene.

matgra
11/05/12, 00:28
Je gjorde akkurat det samma, sku bytte klutjs å kasse. Så klemte je på klutsjen, stemplet spratt ut å måtte demontere pumpa helt vekk fra bilen og presse stemplet inn igjen, etter det var det bare masse lufting så kom den seG, Satte du utløserlageret riktig vei a?

Bjerkelund
11/05/12, 22:39
hmm, da får jeg bare fortsette og lufte!
Lufta du med pedalen da?

Trur da utløserlageret er satt riktig vei!?

Frier den ikke ut hvis den er satt feil vei?

metrakit
11/05/12, 22:44
se om slangen utvider seg når du tråkker på clutch'en vet om noen som har hatt det prøblemet med gammel slange.

mest sansyling er det nokk bare luft ,eg holdt på i timesvis så plutselig så kom den:P

wolden
11/05/12, 22:54
Eller hold slavesylinderen inn når dere trykker pedalen inn under lufting. Slik at stemplet ikke går ut

Bjerkelund
13/05/12, 23:56
takker for svar, skal prøve og lufte mer imorgen :)

Anders Dybvadsskog
14/05/12, 07:33
har problem med det samme selv, men mistenker det er masteren til meg, ser at clutch pedalen er ca 2-3 cm lengre inn enn bremsepedalen.

Bjerkelund
14/05/12, 11:46
Hmm, pedalen min er fin, kommer bare ikke trykk nok.

men ringte bilsenteret i notodden nå, og dem sa jeg skulle kjøre væske fra nippelen og opp.

Funker ikke det stikker jeg ned dit så skulle dem ta det :)

Bjerkelund
18/05/12, 16:19
hatt den på bilsenteret i notodden nå og det er trykkplatta eller lamellen, slaven dytter stempelet langt nok ut :confused:

Bjerkelund
21/05/12, 23:23
polakka mine hadde ikke stramma til trykkplate og lamellen...
har bare kjørt 4L bremsevæske fordi jeg trudde det var luft... dooooh