PDA

Vis full versjon : Felger fra S80 på 850?



psyfoon
08/05/12, 07:50
Vil 16" originalfelger fra S80 passe på min 97 850? Ser at boltsirkel er lik. Innpress er vel 49 på S80 mot 43 på 850?
Litt usikker ang. boltene, det står at S80 har B14x1,50 mens 850 har M12x1,75. Kanskje hullene i felgene blir feil i forskjell til boltene som passer 850`en?

På forhånd takk for svar :)

850GLTsilver
08/05/12, 08:48
2mm slark på boltene er neppe helt bra, men du får sjekke om boltene ellers fyller konen i felgen.

Er navdiameter såpass lik at det går tro?

skarderud
08/05/12, 17:08
jeg har s80 17" på min 850, det funker fint! eneste er at de subber litt når man svinger, har 215 bredde på hjula. burde kanskje lagt på 5mm spacer, men!

850GLTsilver
08/05/12, 19:33
jeg har s80 17" på min 850, det funker fint! eneste er at de subber litt når man svinger, har 215 bredde på hjula. burde kanskje lagt på 5mm spacer, men!

Du får tilgi meg, men jeg holder ulovlig monteringsutstyr utenfor jeg.
Ikke fordi jeg vil være moralistisk og heve meg over andre, men jeg har i grunnen sansen for å ikke veilede folk inn i bøter og i verste fall avskiltinger fordi den jeg gir råd til og jeg synes det er så stilig med slikt og slikt oppsett. Men det er forsåvidt riktig som du sier, 5mm spacer "tar tilbake" 5 av de 6 millimeterne innpressen stikker av med der.

Hvordan gjorde du det med boltene?

MrX
08/05/12, 19:38
Det er ikke noe problem med boltene, det er konen på boltene som har all anleggsflate og konen er like stor på M14x1,50 og M12x1,75

850GLTsilver
08/05/12, 19:45
Det er ikke noe problem med boltene, det er konen på boltene som har all anleggsflate og konen er like stor på M14x1,50 og M12x1,75

Var bare ikke 100% sikker, men da er jo saken klar.
Da må trådstarter bare passe på å få montert riktig plastring til navdiameteren på sin bil og felgen.

MrX
08/05/12, 20:03
Skal være samme navåpning også. Om det ikke er felger fra nytypen s80, de har mindre hull så da må det maskinering til for at de skal passe.

Refinement!
08/05/12, 20:32
Du får tilgi meg, men jeg holder ulovlig monteringsutstyr utenfor jeg.
Ikke fordi jeg vil være moralistisk og heve meg over andre, men jeg har i grunnen sansen for å ikke veilede folk inn i bøter og i verste fall avskiltinger fordi den jeg gir råd til og jeg synes det er så stilig med slikt og slikt oppsett. Men det er forsåvidt riktig som du sier, 5mm spacer "tar tilbake" 5 av de 6 millimeterne innpressen stikker av med der.

Hvordan gjorde du det med boltene?

Kan være en ide å lese seg litt opp på regelverk ang spacere før man kommer med slike utspill. Ser du har tatt til fornuft ang Volvo, fornuft ved bruk av spacere kan også brukes...

850GLTsilver
08/05/12, 20:58
Kan være en ide å lese seg litt opp på regelverk ang spacere før man kommer med slike utspill. Ser du har tatt til fornuft ang Volvo, fornuft ved bruk av spacere kan også brukes...

Ved henvendelse til BT fikk jeg beskjed om at bruk av spacere ikke er tillatt.
MEN er reglene endret siden høsten 2011, så bøyer jeg meg ydmykt og beklager i så tilfelle mitt innlegg om spacerne.

Forøvrig: Er disse bilene typegodkjente med spacere?
Hvis ikke så er det ikke jeg som må lese meg opp på regelverket faktisk.

Her et utdrag fra Kjøretøyforskriftene:

§13-2.5.
Hjul må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Kjøretøy må ikke ha hjul av slik type eller dimensjon at det har uheldig innflytelse på kjøretøyets styring, bremsing mv.

§13-2.6.
Kjøretøy må være utstyrt med felg av dimensjon, materialkvalitet og type som er godkjent av kjøretøyfabrikanten eller felg med minst tilsvarende egenskaper. Dekk skal passe til felgen.
Felg med variabel boltesirkel tillates ikke.

hgnubel
08/05/12, 22:57
Men nå står det vel gjerne tilsvarende formuleringer om fjærer, hvor TÜV dokumentasjon på et senkesett er godt nok for BT... ?

Jeg hadde TÜV-godkjente 5mm spacere på gamle 850en min med ET49-felger, men om det kunne blitt godkjent tør jeg ikke si. Hadde ihvertfall ikke hatt sjangs om jeg viste bilen og ikke hadde jobbet litt med dokumentasjonen på forhånd. Hadde jeg hatt tid og penger nok til å kjøpe slike felger og risikere kjøreforbud (les: nye felger) kunne det vært et artig eksperiment...

Et større problem enn selve spaceren er at billigspacerene fra f.eks. Biltema ikke har navsentrering og at jeg tror veldig få kjøper 5mm lengre hjulbolter slik jeg gjorde (krav i TÜV-papirene at boltene måtte ha så og så mye grep). De to punktene der gjør at jeg forstår et generelt forbud godt...

850GLTsilver
09/05/12, 06:58
Men nå står det vel gjerne tilsvarende formuleringer om fjærer, hvor TÜV dokumentasjon på et senkesett er godt nok for BT... ?

Jeg hadde TÜV-godkjente 5mm spacere på gamle 850en min med ET49-felger, men om det kunne blitt godkjent tør jeg ikke si. Hadde ihvertfall ikke hatt sjangs om jeg viste bilen og ikke hadde jobbet litt med dokumentasjonen på forhånd. Hadde jeg hatt tid og penger nok til å kjøpe slike felger og risikere kjøreforbud (les: nye felger) kunne det vært et artig eksperiment...

Et større problem enn selve spaceren er at billigspacerene fra f.eks. Biltema ikke har navsentrering og at jeg tror veldig få kjøper 5mm lengre hjulbolter slik jeg gjorde (krav i TÜV-papirene at boltene måtte ha så og så mye grep). De to punktene der gjør at jeg forstår et generelt forbud godt...

Kan ikke huske å ha sett tuv-godkjente spacere nei . :D

Men som sagt, jeg er på ingen måte ute etter å være moralistisk, men vokter meg for å anbefale noe som ikke er klart tillatt uten å advare om at det er en viss mulighet for at endringen er ulovlig.

Såpass bør vi tåle her inne, eller hva? :confused:

hgnubel
09/05/12, 08:27
Kan ikke huske å ha sett tuv-godkjente spacere nei . :D

H&R spacere og bolter fra pedersens-racing.no, reduserte lommeboken med nesten 2k...

TÜV: http://www.dvsegmbh.info/PDF/einbau/22012/5060/35105760.PDF


Men som sagt, jeg er på ingen måte ute etter å være moralistisk, men vokter meg for å anbefale noe som ikke er klart tillatt uten å advare om at det er en viss mulighet for at endringen er ulovlig.

Såpass bør vi tåle her inne, eller hva? :confused:

Absolutt! Men jeg liker å piske opp stemningen når jeg ser diskusjoner om spacere, i håp om at noen faktisk prøver å få det godkjent med "skikkelige" spacere :) Og forteller om det sånn at andre blir hjulpet.

Mye annet rundt hjul som er ulovlig også, uten at jeg mener det bør anbefales... lett å gå i feller hvis man herjer litt selv, f.eks. kjøper et sett brukte felger og dekk som passer fint men som øker sporvidden 1mm for mye, eller sånn som meg selv i fjor: Hadde rullet kanskje 20 mil på dekkene på 850en som skulle selges, og kjøpte V70en med slitne kinadekk. Å flytte dem over var jo en no-brainer siden dimensjonen var lik og jeg ikke ville få noen god pris for gamlebilen uansett. Hastighetsmerkingen var til og med riktig siden jeg funderte på å godkjenne en R-motor i 850en på slutten... Men så var det EN jævla lastindex-enhet for lite. 87 på dekk vs 88 i vognkortet. Det er 15kg pr hjul, så ikke større forskjell enn full vs tom tank. Men greit å ha marginene på sin side såklart... :)

850GLTsilver
09/05/12, 14:08
Se der.
Lærte jeg noe nytt i dag også.

Men grei den, du får piske i vei, så skal jeg legge skumdemper på det etterhvert som jeg finner det betimelig :D

Er ellers sterk enig i at disse mafiosoene i BT og "dalstroka deromkring" burde vært noe mere medgjørlige, i det minste når de ser at mye av dette som folk gjør av endringer faktisk er med på å øke sikkerheten også.
millimeterjustis og pirking på ubetydelige formelle detaljer er de mere enn flinke nok på.

skarderud
09/05/12, 18:17
jeg har vist 945'n min med s80 felger og 25mm spacere fra manton racing, de ble kommentert med : "er skikkelige greier det der!", ikke noe utover det:)
mulig jeg hadde flaks?

skal måle hvor mye gjenge jeg har inne i navet, mener det er rundt 25mm nå, så med en 5mm så blir det jo 20mm gjenge, det bør holde det?

hgnubel
09/05/12, 18:29
Et viktig poeng fra TÜV-papiret jeg linket til er at når du skrur inn bolten skal det være minst 6,5 omdreininger med gjenger i følge dem. Hvor langt det blir på en bolt avhenger av gjengestigning så det kan variere litt..

850GLTsilver
09/05/12, 18:33
Et viktig poeng fra TÜV-papiret jeg linket til er at når du skrur inn bolten skal det være minst 6,5 omdreininger med gjenger i følge dem. Hvor langt det blir på en bolt avhenger av gjengestigning så det kan variere litt..

Er vel 1,75 originalt på disse om jeg ikke minnes feil. med 6,5 omdreininger så ender vi på små 11,375mm sånn omtrent :D

Refinement!
09/05/12, 20:14
850GlTsilver; Ser ikke ut til at jeg trenger å tilføye særlig mer en det som er kommet frem over her. Finnes plenti spacere med tuv, men gjerne ikke så mye til Volvo. Selv uten tuv er det problemfritt å kjøre med om man bruker huet:D