PDA

Vis full versjon : Motorservice erfordras, 2007 v70 D5



hobby610
07/05/12, 20:28
Fikk opp denne feilmeldingen " motorsystem serv. erfordras" før helgen.Det skjedde på flat vei uten særlig belasting,bilen fikk redusert motorkraft en stund, men etter jobb virkt den ok selv om samme varsling kom ved oppstart
Etter en del lesing her på forum så har jeg sjekket virvelspjeldmotor staget (ok) ingen svart røyk ved pådrag,og motor reagerer som vanlig.
Tok av batteri 1 time og feil var vekk i 10-15 min for så å komme igjen. fylte 1 flaske omega 992 på tanken for rensing av dyser og koks. etter 3 dager med bruk,så kom ikke "Motorservice erfordras" ved oppstart i dag. håpte att 992 hadde fixa feilen (overfølsom sensor kansje)...men etter 4-5 mil kom lampen tilbake, med redusert kraft.stopper jeg og starter er motor ok igjen.
Km på bil er 98000.... kan dette være denne ventilen (VNT) som styrer luftstrømmen på turbo som er problemet, eller EGR ventil? Dieselfilter?
Bilen har fått nyeste softvare , og siste service på 90k var hos volvo, men ser att det er olje helt opp på max merket nå? Siste service var for litt over 1 år siden.
Har kun fått lest ut delvis feilkoder fra kørecomputer på bilen. der var 3 stk. CEM-UEM-ECM. (skal self få lest ut feilkoder skikkelig)
noen som vet hva dette er??

Gubbe57
09/05/12, 17:51
I mitt tilfelle var det sprukket ladeluftrør.

hobby610
09/05/12, 21:15
I mitt tilfelle var det sprukket ladeluftrør.

Hei, i ditt tilfelle....gikk bilen kun med redusert effekt (nødmodus), eller var det som hos meg, att varsel kommer ved oppstart, men bilen fungerer ok. Hvilken feilkode fikk du ved avlesing?
Håper å få lest ut feilkode på fredag

locked
09/05/12, 23:00
CEM - Central Electronic Module - her er det sikkert berre ein følgefeil.
UEM - Upper Electronic Module - kan vere alt frå gåen leselyspære til regnsensor.
ECM - Engine Control Module - Her ligg årsaken til motorproblema. Men du må lese ut feilkodar skikkeleg.

Det at du får opp desse i køyrekomputeren betyr at det er registrert feilkodar i desse styreenhetane, men det kan vere fleire enn ein feil i kvar styreenhet.

Ikkje umulg at det er aktuatoren til VGT turboen som er gåen, eg skifta sjølv på min. Heile turboen må byttast. 12 000kr i dele, men med denne feilkoden så sluttar motoren med regenerering av partikkelfilteret (du får "SOTFILTER FULLT SE MANUAL" i displayet etter nokre mil) og det er ikkje snakk om redusert motoreffekt, det er fraværande. Min gjekk berre heilt såvidt over 80km/t på flat vei med full gass. Og det måtte lang strekke til for å oppnå det!

hobby610
10/05/12, 16:13
CEM - Central Electronic Module - her er det sikkert berre ein følgefeil.
UEM - Upper Electronic Module - kan vere alt frå gåen leselyspære til regnsensor.
ECM - Engine Control Module - Her ligg årsaken til motorproblema. Men du må lese ut feilkodar skikkeleg.

Det at du får opp desse i køyrekomputeren betyr at det er registrert feilkodar i desse styreenhetane, men det kan vere fleire enn ein feil i kvar styreenhet.

Ikkje umulg at det er aktuatoren til VGT turboen som er gåen, eg skifta sjølv på min. Heile turboen må byttast. 12 000kr i dele, men med denne feilkoden så sluttar motoren med regenerering av partikkelfilteret (du får "SOTFILTER FULLT SE MANUAL" i displayet etter nokre mil) og det er ikkje snakk om redusert motoreffekt, det er fraværande. Min gjekk berre heilt såvidt over 80km/t på flat vei med full gass. Og det måtte lang strekke til for å oppnå det!

Då krysser jeg fingrer for att de ikke er"aktuatoren" på min...Jeg har vel kjørt snart 30 mil nå, siden første gang jeg fikk opp feilen. opplever att varsel kommer ved tenning på, eller rett etter oppstart, men føler att bilen fungerer helt normalt både på lave å høge turtal under kjøring. Eneste gangen den gikk i nødmodus var dei 2 gangene varselet slo inn under kjøring) da vart den veeeldig slapp ja. Håper att ett av de lokale verkstedene her får lest ut feilkodene, siden nermeste volvo ligger ett tykke unna.

Gubbe57
10/05/12, 16:38
Varsel kom flere ganger og forsvant igjen etter en stund.
Dette var alltid under kjøring.
Siste gangen gikk den i nødmodus,stoppet motor,startet,nødmodus borte.
Så på verksted,feilkoden fortalte vel feil med ladetrykkgiver,denne byttet.
Kort tid etterpå var feilen tilbake,bil på verksted,3 timer leting/testing før
feilen ble oppdaget.
Sprekk i ladeluftrør.

D5 2007mod.,km ved feil ca.53000.

locked
10/05/12, 19:03
Då krysser jeg fingrer for att de ikke er"aktuatoren" på min...Jeg har vel kjørt snart 30 mil nå, siden første gang jeg fikk opp feilen. opplever att varsel kommer ved tenning på, eller rett etter oppstart, men føler att bilen fungerer helt normalt både på lave å høge turtal under kjøring. Eneste gangen den gikk i nødmodus var dei 2 gangene varselet slo inn under kjøring) da vart den veeeldig slapp ja. Håper att ett av de lokale verkstedene her får lest ut feilkodene, siden nermeste volvo ligger ett tykke unna.
Redd for at det berre er orginalt diagnoseutstyr som kan gje deg ein heilt eksakt feilkode. Dei merkeuavhengige OBD kodane kan gje ein peikepinn men ikkje nær nok.

Meinar å huske at det på min var ein OBD feilkode som traff sånn nogenlunde, men langt i frå så spesifikk at ein kunne luke ut feilen. Eg hadde min på feilsøk på et verksted i Trondheim som iflg. feilkoden var rett på turboen men så brukte dei litt tid på å kvalitetssikre feilkoden for ikkje å måtte bytte turbo og at feilen skulle vere der fortsatt. Men dei skulle ha 20 000kr for heile jobben så den jobben fekk dei ikkje.