PDA

Vis full versjon : Hjelp! Tåkelys Volvo 855 1996 (LØST!)



Hammervoll
07/05/12, 16:58
Hei!
Har problemer med at jeg ikke får de ettemonterte tåkelysa til å funke...
Alt av ledningsnett var ferdig opplagt, plugga i tåkelysa, satt inn både relè og jumper-relè...
Bryter og sikring er også på plass, noen som skjønner hvorfor de ikke funker?
Pærer er også satt i, om noen lurte ;)
Takker for raske svar! :D

Reppemarkus
07/05/12, 17:51
Hei :)
Kjøpte du "kit" hos volvo? Har gjort dette selv på min bil og kan ikke komme på noe du har glemt.. Må være evt. at du er 100% på at rele'ene står helt riktig..?

ps: prøv å vri lysbryteren din litt frem og tilbake.. kansje det er dårlig kontakt? :s

850GLTsilver
07/05/12, 20:17
Er dette kittet med Gul kontakt oppunder rattstammen?
Pass på at den gul/blå(?) tilkoblingen er renset før du kobler til der fremme.
Likeledes at du renser godt på jordtilkoblingen der foran batteriet.

Du har vel også lysbryter med en liten velger på som er ned til høyte på bryteren.
Står muligens beskrevet i bruksanvisningen, men den skal altså stå i stillin "A" (liten trekker trykk lett inn og vri mot sola så sporet peker sånn omtrent på Kl10.)

Hammervoll
07/05/12, 22:15
Hei :)
Kjøpte du "kit" hos volvo? Har gjort dette selv på min bil og kan ikke komme på noe du har glemt.. Må være evt. at du er 100% på at rele'ene står helt riktig..?

ps: prøv å vri lysbryteren din litt frem og tilbake.. kansje det er dårlig kontakt? :s

Tåkelysa blei kjøpt fra SCStyling, mens relèene og bryteren er fra volvo.
Gaaanske sikker på at relèene er riktig satt inn! Men...inget lys :(

Hammervoll
07/05/12, 22:40
Er dette kittet med Gul kontakt oppunder rattstammen?
Pass på at den gul/blå(?) tilkoblingen er renset før du kobler til der fremme.
Likeledes at du renser godt på jordtilkoblingen der foran batteriet.

Du har vel også lysbryter med en liten velger på som er ned til høyte på bryteren.
Står muligens beskrevet i bruksanvisningen, men den skal altså stå i stillin "A" (liten trekker trykk lett inn og vri mot sola så sporet peker sånn omtrent på Kl10.)

Gul kontakt oppunder rattstammen?

Den lille velgeren på bryteren står i pos. A ;)

850GLTsilver
08/05/12, 04:29
Gul kontakt oppunder rattstammen?

Den lille velgeren på bryteren står i pos. A ;)

Var litt rask på avtrekkeren om den gule kontakta.
Den er til ekstra langlys den.
Er litt småkomplisert den der tåkelyssaken.
Glem jumperreleet. Koble heller fra klemme 5 på lysbryteren (Grønn/Rød ledning) og inn på spolen på tåkelysreleet. (Klemme 2)
Den andre siden av tåkelysreleet (Klemme 4) skal via bryteren (Klemme 1) og ut igjen fra klemme 4 til jord.
Indikatorlampa i bryteren tennes når tåkelyset lyser via ledningen fra releets klemme 5 inn på bryterens klemme 6
Bla deg ned til siden som er merket 80 på DETTE (http://www.morgis.net/Volvoforum/Brosjyrer-info/Volvo%20koblingsskjemaer/800/tp3907202_850_1995_wiring_diagrams_section_3_39.pd f)skjemaet. (Utrolig nok så er det tegnet inn på skjemaet for 1995, men ikke for 1996/1997-modellene)
Bryteren kobles til releet som henger på ledningsnettet
Der finner du i tillegg alle farger og slikt som er brukt på originalkablene.

På side 81 finner du tegninger av brytere og releer.
NB: klemme 5 på lysbryteren er ikke merket på den tegningen.
Anbefaler likevel at den brukes, da du får sullautomatisk korrekt fungerende tåkelys på den måten.

Sollien
08/05/12, 17:38
er fort gjort å "tro" en har fått rëleet på riktig plass :) gjorde samme bommerten selv da jeg monterte ;)

850GLTsilver
08/05/12, 19:24
er fort gjort å "tro" en har fått rëleet på riktig plass :) gjorde samme bommerten selv da jeg monterte ;)

Det er J-releet som skal på plass 201, og Jumperreleet på 213, er det ikke?
Funker dårlig å bytte om på de i alle fall.
Men å droppe jumperreleet og heller koble direkte på lysbryteren er ellers et sikkerstikk.

Hammervoll
09/05/12, 14:35
Vil helst gjøre dette med minst mulig klipping av ledninger osv...
Men må man, så må man! :)

850GLTsilver
09/05/12, 17:45
Vil helst gjøre dette med minst mulig klipping av ledninger osv...
Men må man, så må man! :)

Følger du beskrivelsen som jeg la inn for tre dager siden, så behøver du ikke klippe en eneste ledning i bilen.
Du bruker bare en slik "tjuvkobling (gjerne rød om du får tak i) for å koble deg inn på ledningen som er på pinne 5 på lysbryteren (Grønn/Rød) og ellers bare kobler opp som forklart i innlegget (Bruk gjerne skjemaet jeg viste til som støtte)
Så er du i mål helt uten å klippe noe som helst.
Ønsker du enda mere hjelp underveis, så kontakt meg på pm, så kan vi snakkes.

Hammervoll
09/05/12, 17:48
Takker for det, du har vært til stor hjelp! :D
Er elektrikerlærling, så selve koblinga og skjemaene er null problem, men er ikke veldig glad i disse "strømtyvene" :o
Stikker ut og prøver dette nå, samt måle og feilsøke litt, så får vi se ;)

850GLTsilver
09/05/12, 17:52
Strømtyven her skal bare bære strøm til relespolen og intet annet, så null fare der.
Kontrollampa får strøm fra relekontakten direkte, og bryterbelysningen trekker også kun 80mA. (Den rosa ledningen. )

Hammervoll
09/05/12, 20:41
Fant problemet!
Etter mye målinger og lesing av koblingsskjema kom to elektrikerlærlinger frem til at Jumper-releet var "feilkoblet" :)
For å si det med bilder, SLIK var det:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/884.jpg

SLIK skulle det være:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/885.jpg

Og TA-DA! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/886.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/887.jpg

Takk for all hjelp! :D

Agrostar
09/05/12, 20:47
Bra de fann ut av det :)

Ola Hagen
09/05/12, 20:53
Samme feilen var på jumper releet som jeg ettermonterte på 855'n jeg hadde. Fant det ut ganske fort ettersom det ikke var noen stikk i det relee holderen jumperen ville ned i, så jumperen ble bygd om.