Logg inn

Vis full versjon : Kermitt 1975 Volvo 244L

kermitt
07/05/12, 16:26
Ja, så ble det til at jeg og lagde meg en tråd på bilen min, en 1975 volvo 244L. Etter flere spørsmål om jeg ikke kunne lage en tråd på den så ble det gjort.

Det begynte med at jeg kjedet meg en kveld og kom over en tråd med en jævlig feit 1975 242. Så gikk det ei uke og jeg kom over en annonse her inne fra Mamolv som annonserte en 244. Den var riktig nok 4-dørs, men den hadde rette fronten, rette rompa, full service bok helt til godt opp på 90- tallet når den ble satt bort og den var relativt greit for rust annet enn det som er vanlig på en 240, og til den rette prisen for en lærling så det var ikke så nøye at den ikke var 2 dørs. Sendte flere PM fram og tilbake før jeg reiste å såg på bilen. det viste seg at han var serriøs kar og at den var som han sa så jeg kom tilbake uka etter og kjøpte den. Så reiste jeg på ferie, begynte på igjen på jobb og der ble den stående :p

.....Helt til februar i år og jeg fremdeles var sykmeldt etter at jeg fikk en ryggskade på jobb i midten av desember. Holdt på å gå på veggene og bare måtte ha noe å gjøre så jeg fant fram snøskuffa og gravde fram bilen. Tok sin tid med verkende rygg :p
Når bilen endelig var gravd fram tok jeg ut setene og mattene å satte inn 2 vifte ovner og 3 fuktsamlere. Det gikk over en 3 ukers periode før jeg begynte jeg på jobb igjen og det ble pause fram til snøen forsvant. Har ikke så veldig mye bilder fra det som ble gjort siden jeg ikke skulle ha noen tråd :p
Siste to månedene har jeg handlet en masse deler og gjort egentli ganske lite. Men litt har det da blitt og jeg har bilder fra ca siste 1-2 måneder av det lille som er skjedd. :p Men det kommer til å bli knipsa bilder som en japaner nå som jeg har en tråd!

Veldig interesert i tips å triks om noen har noen når jeg skal begynne med frontruterute bytte og rustsveising ;)

Men nå er det tid for bilder!!

Starter med utgangspunktet! Små sliten Volvo 244 med tydelige merker etter langtid lagring, totalt opprusta bremser!!
Her med nye bremse skjold fram
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/677.jpg

Nærbilde, her kan du se at det litt overflate rust i innerskjærmer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/678.jpg

Så var det å begynne å bytte dem bak og
Stikk akslingene satt merkelig godt så det gamle bremsekjoldet fikk unngjelde :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/679.jpg

Der var det av! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/680.jpg

Nytt på, med litt lakk på så alt ser litt bedre ut :p Kappa det nye i to, skal sveise det sammen igjen ved en senere avdeling.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/681.jpg

Så var det på tide å overhale calippere!
Her er den første, delt med utpressa stempler.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/682.jpg

Og her er den ferdi overhalt, ble ytterligere vasket, pusset og lakkert etter dette.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/683.jpg

Etter dette bildet har jeg ikke mer, merkelig nok!
Eneste bildet av bremsene ferdig sammensatt er dette, så det får duge :p Får komme tilbake med mer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/461.jpg

Kommer tilbake med mer her etter lønna er kommet og jeg får henta ny frontrute, sveisedeler, listverk og div småtterier.

TTHRacing
07/05/12, 16:34
fin bil go gammel 75modell

Mattis
07/05/12, 16:34
Snasen bil, digger disse 70 talls volvoene, mye gromme farger i den tia. Skal den holdes orginal?

kermitt
07/05/12, 16:43
Morro med så raske tilbakemeldinger! :D
Joda, den skal holdes relativt original med unntak for senk, og noen kantfelger av noe slag. Har liggende ett sett super DTM, men det er mulig jeg kjøper noen ocean mk18 eller 17" stål felger om noen har. Digger fargen så den blir beholdt! Men pga veldig mye skrammer her og der så blir jeg nok nødt til å lakkere den opp igjen.

Mattis
07/05/12, 18:34
Morro med så raske tilbakemeldinger! :D
Joda, den skal holdes relativt original med unntak for senk, og noen kantfelger av noe slag. Har liggende ett sett super DTM, men det er mulig jeg kjøper noen ocean mk18 eller 17" stål felger om noen har. Digger fargen så den blir beholdt! Men pga veldig mye skrammer her og der så blir jeg nok nødt til å lakkere den opp igjen.

Gromt. Er det B20 i den?
Du bør forresten vurdere å montere innerskjermer framme.. Utrolig hvor mye dritt som samler seg oppi der.

kermitt
07/05/12, 19:01
Det var B20 i den, men en eller annen fjomp trodde B21 var sprekere så det ble byttet motor. Litt synd men det gjør ingeting da jeg uansett har planer om tidsriktig turbotrimming og da er B21 en kurrant motor. Ja, jeg skal hente meg noen innerskjærmer framme så fort jeg får tid til å dra på huggern igjen. Sist jeg var der var alle innerskjærmene rivd i småbiter i noens voldsome iver etter framskjærmer :p

Øygard
07/05/12, 19:55
Du har jo lika fin bil som meg du:p:D Du får a litt fleire bilde av han:) Her ska eg følla med.

Mattis
07/05/12, 20:25
Det var B20 i den, men en eller annen fjomp trodde B21 var sprekere så det ble byttet motor. Litt synd men det gjør ingeting da jeg uansett har planer om tidsriktig turbotrimming og da er B21 en kurrant motor.

AT settet?

kermitt
07/05/12, 20:54
AT settet?

det stemmer, AT konvertering Batland style ;)

OlaBoy
07/05/12, 22:10
Tøffe biler dette her :P Skal følge med her!

Jan-Einar Jenssen
07/05/12, 23:03
ser ikke så alt for gæli ut denne :D skal følge med her ja :)

Daruu
07/05/12, 23:06
Ser kurant ut den her :)
Er det ikke mere rust enn det som syntes på bildene?

Mattis
08/05/12, 09:50
det stemmer, AT konvertering Batland style ;)

Hærlig!

paal-andre
08/05/12, 11:01
hvordan fikk du pressa ut sylinderne? holder på med overhaling selv. men skjønner ikke hvordan jeg skal få dem ut.:P

Torra
08/05/12, 11:06
Blir spennende dette her :)

Har et sett innerskjermer du kan få om du kommer og henter dem ;)

Paal-andre: Trykkluft inn hullet der bremserøra går, da smeller de ut med en gang..

kermitt
08/05/12, 11:41
Veldig artig med sånne tilbake meldinger! :D Det er kanskje ikke så dumt med tråd likevell :p

Det er mer rust enn det som vises på bilder. Denne 240 har også hatt baljer :p
For å få ut stemplene så prøvde jeg først med trykkluft, men det funka dårlig. Bilen hadde trossalt stått i 12 år :p Men det er ikke noe problem da gjengene for bremserøret og fettnippler for traktor har samme gjenger. Så med en fettpatron fra biltema og ei fettpresse så kom stemplene ut på 1-2-3. For å få ut fettet la jeg dem i parafin og blåste reint med trykkluft.

Sender deg en Pm Torra!!

Øygard
08/05/12, 11:49
Det du og kunne gjort er å ta ut klossane, lagt nåke tynt mellom stempela og skjeva og pompa litt på pedalen, då hadde dei komt litt ut og løsna sånn at du fekk dei ut med trykkluft, men ikkje heilt ut, for når du har fått ut det eine stempelet får du jo ikkje ut det andre.

Eskil95
26/06/12, 19:31
nais.

volvobrage
16/07/12, 19:15
Planer for utsende på bilen?:)Gamle typen 240 med den fargen er ein perfekt kombinasjon:)

mamolv
16/08/12, 06:19
se der ja, ble tråd om denne nå;)stå på amund og bare si fra om du trenger deler også.har noe liggende:)

kermitt
16/08/12, 20:10
Jauda, det blir mer nå snart ;) skal starte å sveise på den straks, må bare skaffe listverk rundt vinduer før jeg skjærer det sundt.

mamolv
16/08/12, 21:18
har lite listverk for vinduer liggende dessverre.greit å få sveist når man er sveiser selv ja:)kom og sveis transferen også du;)

kermitt
16/08/12, 21:48
Har ordre liggende inne til classic parts på gummi listene bak på trekant rutene, må bare få penger til å kjøpe dem. Jeg har nok med min egen rust :p Kjedeligste jobben men med absolutt beste belønninga når det er gjort.

Marius Skau
21/01/13, 04:14
Denne har gådd meg heilt forbi!

Noenting som skjer her?

kermitt
21/01/13, 04:18
Nei, denne står ute å fryser og venter på våren! Motoren MÅ byttes da den er gjennomspeika da jeg glemte at det bare var vann på den, i år og. Og det er gjennomtrekk i sylinderne fordi motoren er utslitt. I tilleg har jeg 2 biler som får oppmerksomhet før denne. Men jeg har ett pent lite lager med deler som skal på den! :D

Jeg vil oppdatere her så fort andre ting er gjort. Den er bare gjemt, ikke glemt!

sikkan
15/02/13, 02:22
Har ordre liggende inne til classic parts på gummi listene bak på trekant rutene, må bare få penger til å kjøpe dem. Jeg har nok med min egen rust :p Kjedeligste jobben men med absolutt beste belønninga når det er gjort.

Finnes denne å få ny fortsatt? Imponerende hva man fortsatt kan få nytt..
Hva for lister er det du må skjære i stykker?

Ser ut som en fin 244 det her, og i rette fargen for fansen ;) Synd med b20n og b21ern også forsåvidt. Samme motorplanene som gjelder fortsatt, bare du får fatt i en ny motor?

kermitt
15/02/13, 02:35
Jepp, de er forsatt å få. Det er listene rundt trekantrutene jeg må skjære i stykker, de er råtne og det er helt umulig å få ut rutene hele fra de listene uten at de må skjæres sundt. grunnen til at de skal ut er selfølgelig rust. Ikke så mye, men det er ett hull på størrelse med ett kronestykke under hvert vindu.

Jeg liker fargen selv! :D Motorplanene er omtrent det samme, bare med innsprut egentlig. Har kjørt en del gasser bil i mellomtia og det er egentlig ikke min greie :p Har ikke skaffa motor enda, venter på den "rette" :p

jacobsen
13/07/13, 19:22
Skjedd noe nytt? :)

kermitt
13/07/13, 19:24
Nei, det er fint lite :p Kjøpt en del småtterier og skal plukke av noe på denne å selge for å finnansiere nye drivlinja