PDA

Vis full versjon : Mulighet for 20v topp på en 2.0l med 10v? volvo S70



Svirre
06/05/12, 18:44
En kompis av meg har hatt registerras på motoren sin, så kommer spørsmålet fra meg: er det mulig å putte på en 20v topp på den som sitter der fra før av uten noen endringer på ledningsnettet? I tillegg har han fått pris på en komplett tilsvarende motor som har gått 167k for 6800kr. Dyrt?

mrstfu
06/05/12, 20:39
Mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at kjølevann og oljekanaler ikke er identiske mellom 10v og 20v. Uansett, da må du nok ha topp og innsug, med tanke på VVIS, altså variable innsugs ventiler. Skal uansett ikke snakke så høyt her, vet ikke nok om det.

Det jeg vet, 6800 for en toliter sugis virket mye. Med mindre det er komplett motor, evt nyoverhalt og i eksemplarisk tilstand, får du mye andre motorer for de penga. Eksempelvis fullt fungerende 2.5liter 20v, altså 170hk. Så en på finn for litt siden, riktignok uten hjelpeapparater, men med innsug og eksos, for drøyt 4 tusen.

850GLTsilver
06/05/12, 20:51
Har en bra 2,5L 10V til salgs her.

Svirre
06/05/12, 21:19
Hvor mye skal du ha for den, og åssen tilstand er den i?

Svirre
06/05/12, 21:20
Mulig jeg tar feil, men jeg er ganske sikker på at kjølevann og oljekanaler ikke er identiske mellom 10v og 20v. Uansett, da må du nok ha topp og innsug, med tanke på VVIS, altså variable innsugs ventiler. Skal uansett ikke snakke så høyt her, vet ikke nok om det.

Det jeg vet, 6800 for en toliter sugis virket mye. Med mindre det er komplett motor, evt nyoverhalt og i eksemplarisk tilstand, får du mye andre motorer for de penga. Eksempelvis fullt fungerende 2.5liter 20v, altså 170hk. Så en på finn for litt siden, riktignok uten hjelpeapparater, men med innsug og eksos, for drøyt 4 tusen.

Han hadde fått den prisen av et huggeri. De skal ha sitt de også, på lik linje som staten, så er ikke rart ting blir dyrt.


EDIT: Han er interessert i å må mest mulig tilbake, både i form av ytelse og minst mulig å endre på hvis det lar seg gjøre. Hvis f.eks 2,5l kan brukes på samme ledningsnett som 2.0l og det er bare bolt-on så er det interessant. Hvis ikke så er det 2.0l som gjelder ;)

850GLTsilver
06/05/12, 21:25
Årsmodell?
Evt vet du hva slags motorkontroll som sitter der?

Kan hende det går greit med det som er der. for motoren (blokka) betyr mindre her. Innsug og slikt kan imidlertid være flaskehalsen her. Men det skulle ikke undre meg om det er et 2,5L 20V-innsug "til overs" her. Og da er det meste i boks.

Svirre
06/05/12, 21:27
Er en '98 mod S70. Ukjent styringsenhet i detta.

850GLTsilver
06/05/12, 21:29
Er en '98 mod S70. Ukjent styringsenhet i detta.

Sorry, blingsa litt her.
Det er 10V, og da skulle alt gå rett på.
Fenix i denne også så langt jeg kan fatte.
Og da trenger du ikke noe 20V-innsug.

Svirre
06/05/12, 21:33
Okay. Men du hadde motor liggende sa du? Åssen tilstand er denne i? :)

850GLTsilver
06/05/12, 21:38
Okay. Men du hadde motor liggende sa du? Åssen tilstand er denne i? :)

Motoren er i god stand, har et opptak jeg kunne lagt ut der man hører den gå.
Er minimalt med oljesvetting i bakkant motor oppe ved toppdekselet, ellers tørr og fin.
Har gått Ca 230K om jeg ikke nå husker totalt feil.

Svirre
06/05/12, 21:41
Bare den er bra og fungerer og ikke prisant. kun for de som er medlemmer av oljefondet så er den akseptabel den :) Hvor svetter den fra? Kammene, toppen?

Folkvord
07/05/12, 14:13
har en nyoverhalt 2.5 20v topp som er brukt i en uke etter overhalingen, tok den ut pga det var andre ting en topp pakningen som hadde røket, da det var blokka som var oval i sylindrene, sette i turbomotor i bilen heller etter det.

reett meg om eg tar feil, men 20ven har som sakt det der vvsi eller hva det hetter og det har ikke 10ven og så lenge det er en 98mod s70 så må ikke el nett endres pga 170hk i nyere en 850 har kun en hjerne?? så er vel bare topp og insug som må endres der?? og en ny hjerne med nye dyser???

vett toppakningen er helt lik på 2.5l 20v og en turbomotor, men har og en 2.0l 10v 126hk som er stående som eg kan ta av toppen på og sammenlikne di for deg om ønskeli?? eventuelt ta og legge ut noen bilder av toppene?? slik du kan sammenligne di selv og se om di passer??

850GLTsilver
07/05/12, 20:30
har en nyoverhalt 2.5 20v topp som er brukt i en uke etter overhalingen, tok den ut pga det var andre ting en topp pakningen som hadde røket, da det var blokka som var oval i sylindrene, sette i turbomotor i bilen heller etter det.

reett meg om eg tar feil, men 20ven har som sakt det der vvsi eller hva det hetter og det har ikke 10ven og så lenge det er en 98mod s70 så må ikke el nett endres pga 170hk i nyere en 850 har kun en hjerne?? så er vel bare topp og insug som må endres der?? og en ny hjerne med nye dyser???

vett toppakningen er helt lik på 2.5l 20v og en turbomotor, men har og en 2.0l 10v 126hk som er stående som eg kan ta av toppen på og sammenlikne di for deg om ønskeli?? eventuelt ta og legge ut noen bilder av toppene?? slik du kan sammenligne di selv og se om di passer??

Stemmer det.
20V har V-Vis Volvo Variable inlet system.
Og derfor passer ikke 10V og 20V om hverandre.

Du har PM forresten.

Folkvord
07/05/12, 21:48
hvorfor passer egentli ikke 20v og 10v om hverandre?? er igrunn samme blokk og slikt eg har sett på dem, eneste er som sakt hjerne og innsug som eg har sett er forskjell??

Svirre
07/05/12, 22:27
Er vel noen kanaler som er annerledes etter som det jeg har skjønt...


Uansett: Tråden kan stenges for motor er anskaffet og fått svar på det jeg lurte på!