PDA

Vis full versjon : skjevt fjærbein?



Sebbe
06/05/12, 15:19
jeg skal montere clubsport dempere forran på 242en min, men mutteren på toppen av demperen vil ikke entre ordentlig i fjærbeinet, det ser ut som om demperen sitter skjeivt i fjærbeinet, slik at mutteren kommer for nærme den ene siden, noen som har vært ute for dette før? dette var kun på den ene siden, den andre gikk rett oppi, men jeg fikk ikke skrudd mutteren helt ned, er dette normalt? den orginale mutteren sto jo helt nedtil.

850GLTsilver
07/05/12, 20:41
Du har ikke vridd fjærbenslageret feil vei da?
Skal smelle sammen lett som en flekk dette.
Bruk ikke makt i alle tilfelle. Vil egentlig bare risikere at du ødelegger.

Sebbe
07/05/12, 21:33
mente ikke den mutteren som sitter helt på toppen av demperen, men den store som sitter skrudd ned i fjærbeinet og holder demperen på plass

Sebbe
20/05/12, 21:38
ingen som vet?

Dan Bay-Johansen
21/05/12, 17:25
Det sitter ikke en slags spacer i bunnen av fjærbeinet da ? Som gjør at du ikke får demperen langt nok ned mener jeg ...

Mener å huske det var noen her inne som snakka noe om det tidligere...

volvo
21/05/12, 19:14
jeg skal montere clubsport dempere forran på 242en min, men mutteren på toppen av demperen vil ikke entre ordentlig i fjærbeinet, det ser ut som om demperen sitter skjeivt i fjærbeinet, slik at mutteren kommer for nærme den ene siden, noen som har vært ute for dette før? dette var kun på den ene siden, den andre gikk rett oppi, men jeg fikk ikke skrudd mutteren helt ned, er dette normalt? den orginale mutteren sto jo helt nedtil.

Får du entret/skrudd ned mutteren om du tar ut demperen da? Hender jo at gjengene er rustet/ødelagt såpass mye at en ikke får brukt de igjen.
At det kan se ut som demperen sitter skjevt i røret virker rart, da den sitter supertigth nede i røret, og ikke har noe slingringsmonn.
Får du demperen ned i røret, er det neppe skjevt.

At en del sliter med å få mutteren skrudd nok runder ned, har det vært skrevet noen spaltemeter om.
Selv har jeg kun montert cs bilstein en gang. Jeg hadde eksakt samme problem. Prøvde 3 forskjellige bein, men mer eller mindere samme på alle.
Satt ingen spacere i bunnen av røret på disse beina(som det gjør i noen).
Jeg måtte dreie ned demperrøret noen mm.

Men merkverdig at det skal være nødvendig, når en kjøper dempere som skal passe.

http://i657.photobucket.com/albums/uu295/volvoerkjektaha/Bilde0254.jpg
http://i657.photobucket.com/albums/uu295/volvoerkjektaha/Bilde0255.jpg
http://i657.photobucket.com/albums/uu295/volvoerkjektaha/Bilde0256.jpg

Sebbe
21/05/12, 20:41
mutteren går på uten demperen i, og i fjærbeinet på andre sida går den på med demperen i, demperen gikk nedi, men var mye vanskeligere enn på den andre sida, kan ta ett bilde av det.

Sebbe
28/05/12, 22:54
kikka litt på mutteren i dag, og så at de to nederste gjengene var ødelagt, jeg har sikkert skrudd den på skjevt, så jeg bytta rundt på mutterene og nå får jeg skrudd til begge, men de går bare cirka halveis ned, de sitter jo fast, og det er jo ikke så mye krefter på de, men jeg synes det er litt rart at de ikke klarer å lage dempere som passer.

850GLTsilver
29/05/12, 11:50
kikka litt på mutteren i dag, og så at de to nederste gjengene var ødelagt, jeg har sikkert skrudd den på skjevt, så jeg bytta rundt på mutterene og nå får jeg skrudd til begge, men de går bare cirka halveis ned, de sitter jo fast, og det er jo ikke så mye krefter på de, men jeg synes det er litt rart at de ikke klarer å lage dempere som passer.

Er vel ikke helt riktig å skylde på at demperne ikke er laget så de passer dersom du selv skrur på muttere skjevt?
Er som nevnt lengre ned i tråden her, såpass tight at man ikke skal kunne klare å få demperen skjevt nedi.
Og så spørs det da, om du har skade på fjærbenet i utgangspunktet. Da kan det være aktuelt å bytte hele greia. Hvis du ikke er utrolig flink med blåselampa og diverse verktøy for å få bendt ting på plass.

Wrasko
29/05/12, 12:18
En ting som få tenker på.. Er en slags hylse i bunn av fjørbeinet.. Denne kan f.eks forrige eier ha satt opp ned, og da vil du slite heftig med å entre mutteren skikkelig

Sebbe
29/05/12, 21:09
det er ingen løs hylse i bunnen, og som jeg sa lenger oppe, jeg fikk på plass mutteren når jeg bytta rundt på de, altså jeg satt den skada mutteren på det gode fjærbeinet og omvendt, da fikk jeg skrudd begge til, men de går fortsatt bare halveis nedi, så derfor synes jeg det er rart, siden de orginale demperene sitter helt nedi.