PDA

Vis full versjon : senking av kompforhold



Team Tynner
06/05/12, 10:05
hvor mye må jeg dreie av stempla for å senke kompforholdet ifra 9,0:1 til 7,0:1:confused:

Batland
06/05/12, 10:41
hvor mye må jeg dreie av stempla for å senke kompforholdet ifra 9,0:1 til 7,0:1:confused:
Hvis dette er en B230 så vil jeg definitivt anbefale deg å kjøpe Sten Parner sine spesielle 149 mm H-råder.
Disse vil redusere kompforholdet fra 9,0:1 - 7,15:1.
Da trenger du bare sleike av stemplene 0,33 mm for 7,0:1.
Med originale 152 mm råder må du dreie 3,33 mm av stemplene.
Hvis du ønsker å bruke stempel med 76 mm grop så må denne være 7,2 mm dyp. (Sjekk godstykkelsen nøye).

Team Tynner
06/05/12, 10:57
takker for tips:)blir nok å kjøpe slike seinere.går det også å dreie av stempel litt mindre å kompensere med tykkere toppakning for å oppnå samme komforhold?

Batland
06/05/12, 11:02
takker for tips:)blir nok å kjøpe slike seinere.går det også å dreie av stempel litt mindre å kompensere med tykkere toppakning for å oppnå samme komforhold?
Du er i overkant sparsom med opplysninger her. Jo mer du sier om det planlagte oppsettet, ønsker om resultat og bruk av motor og bil, jo bedre vil forslagene bli.

Hvis planen er å lade rundt 2 BAR på en bil som hovedsakelig skal brukes på bane, da kan du fint legge på en ekstra tykk toppakning, ja.

850GLTsilver
06/05/12, 11:16
hvor mye må jeg dreie av stempla for å senke kompforholdet ifra 9,0:1 til 7,0:1:confused:

Ville definitivt gått for rådebytte på en såpass grov endring.

Team Tynner
06/05/12, 11:38
har en 240 stående med 230et motor stående som jeg tenkte å prøve litt på drag stripa i sommer.denne motoren har h profil råder i seg fra før.men må være brukans til vanlig bruk også.tenkte to bar ladetrykk til banebruk og lavere til normal kjøring.har også 3 topper å velge i:en 398,en 530 og 531 en toppen som orginalt står på motoren med a kam i.398 toppen har dysehuller i seg så tenkte å sette efi dysene i der viss den blir aktuell å bruke.

Batland
06/05/12, 12:09
Ok.
Hvilken turbo og motorstyring skal du kjøre med?

Team Tynner
06/05/12, 12:16
har ikke kjøpt turbo ennå,er så mange å velge i også.noen tips til bruket jeg planlegger?er lh2.4 i den nå men skal ha datasprut.

Batland
06/05/12, 12:25
har ikke kjøpt turbo ennå,er så mange å velge i også.noen tips til bruket jeg planlegger?er lh2.4 i den nå men skal ha datasprut.
Flott. Å undersøke først, så legge en plan og deretter handle inn deler og så holde seg til planen er oppskrift som vanligvis fører til suksess.
Har du noen prefaranser? Garrett, Turbonetics, KKK, BW, Comp, Precision?
Hvor høyt prioriterer du kjørbarhet og spool up i forhold til maks effekt?
Ok, datasprut gjør det hele enklere. Jeg personlig synes at "8 dyser" er det som gjelder og vil anbefale at du vurderer dette.

Team Tynner
13/05/12, 00:41
bedre å bygge på en b21et da,som har lavere komp forhold orginalt da.vurderer krx 400 turbo,litt dyr men.noen andre turboer som tilsvarer denne?

Batland
13/05/12, 08:12
bedre å bygge på en b21et da, som har lavere komp forhold orginalt da.
vurderer KRX400 turbo,litt dyr men.noen andre turboer som tilsvarer denne?
Det vil forskjellige folk ha forskjellig mening om, men jeg foretrekker faktisk B21. Solide sylindervegger og korrekt komp.forhold er alfa og omega for en turbomotor.
KRX400 er en virkelig god turbo, og nei, det er ingen andre turboer som tilsvarer denne. Det du kan gjøre er å snakke med Mats på Norsk turboservice og spørre om du kan få kjøpe en umassert og upreparert KRX400, evt uten actuator. Det reduserer riktignok effektkapasiteten noe, men bør også redusere prisen noen 1000,-
Hvis ikke dette går så kan du ringe du Svensk turboservice og spørre om det samme.

Team Tynner
13/05/12, 09:33
Takker for råd:)må jobbe litt ekstra da å kjøpe en slik da.er det like greit å bruke ett 940 grenrør på denne?har ett sånt kina rør de selger på kl racing på 740`n min,å det virker bedre enn ET grenrøret hvertfall.eller så er jo ajden ett alternartiv.Til innsug kommer jeg til å bruke et E innsug med 3" spjelhus.usikker på om jeg ska ha dysene i dette eller i toppen enda

Batland
13/05/12, 18:53
Takker for råd:)må jobbe litt ekstra da å kjøpe en slik da.er det like greit å bruke ett 940 grenrør på denne?har ett sånt kina rør de selger på kl racing på 740`n min,å det virker bedre enn ET grenrøret hvertfall.eller så er jo ajden ett alternartiv.Til innsug kommer jeg til å bruke et E innsug med 3" spjelhus.usikker på om jeg ska ha dysene i dette eller i toppen enda
Jeg mener at denne turboen vil gi ett godt resultat uansett hvordan du leder eksosen bort til den.
E-manifolden er en klar oppgradering over F-manifolden.
Den gode vinkelen på kanalene i E-manifolden gjør det vrient å montere dyseholder på den som gir dysene en god innsprøytningsvinkel. Du bør derfor forsøke å få dysene plassert i toppen slik at de spyler rett ned på ventilene.

Team Tynner
19/05/12, 16:32
kan denne turbo`n være ett alternativ tir krx`n? http://www.himni-racing.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2028

Batland
19/05/12, 19:06
kan denne turbo`n være ett alternativ tir krx`n?
http://www.himni-racing.com/index.php?main_page=product_info&products_id=2028
Ja, definitivt. EFR serien er den soleklare favoritten for øyeblikket. Problemet har vært at det har vært vanskelig å få disse til heimen.

Team Tynner
16/08/12, 10:14
har kjøpt en b21 å bygge på istedet for 230`n.denne har 7,5:1 i komp.for å få denne ned til 7,0,er det lurest å fjærne litt gods i toppen eller å dreie av stempla?

Batland
16/08/12, 11:21
har kjøpt en b21 å bygge på istedet for 230`n.denne har 7,5:1 i komp.for å få denne ned til 7,0,er det lurest å fjærne litt gods i toppen eller å dreie av stempla?
Bra for deg. ;)
Det er lurest å fjerne gods i toppen.
Originalt er det for lite plass rundt ventilene i Volvotoppene og dette saboterter det meste.
Her ett bilde på forbedret utgave.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1207.jpg

Team Tynner
22/08/12, 10:27
men hvordan åssen kan jeg ha kontroll på hvor mye gods jeg fjerner i hvert kammer?så det blir likt tenker jeg på..