PDA

Vis full versjon : Veivhusfilter plassering på 740 Turbo



samaron
05/05/12, 17:45
Hei!

Har en 1986 modell 740 Turbo som jeg fikser opp, og er litt usikker på en liten bagatell. Nemlig hvor skal veivhusfilteret være på denne bilen? Det kan se ut som forrige eier har lagt en slange fra toppen, over motorblokka, og inn i luftfilterboksen. Det har da blitt boret et hull for å få den inn i boksen.

Det jeg lurer på da er hvordan skal dette egentlig se ut, og plasseres?

Her er et par bilder som viser hvordan det ser ut nå:

http://bildr.no/thumb/1173667.jpeg (http://bildr.no/view/1173667)

http://bildr.no/thumb/1173669.jpeg (http://bildr.no/view/1173669)


- Frank

samaron
08/05/12, 22:24
Noen som kjenner til dette? Eller er dette riktig plassert likevel? Ser bare så rart ut at det ligger rett over motoren, og slangen er tredd inn i en større slange.

Jan-Einar Jenssen
08/05/12, 23:14
ser riktig ut det dær. den "større" slangen er bare for å beskytte mot varme :)
viss du plukker ut slangen fra luftfilterboks vil du se at det er en plastdings i enden av slangen som skal i et hull i luftfilterboks :)

edidt: det som ser mindre riktig ut er at reimdekslet mangler

samaron
09/05/12, 19:19
Takker for svar! Ble så veldig usikker siden det hele virket så hjemmelaget ut. For på en annen luftfilterboks jeg fant hos en bekjent, så er det ikke hull til slangen. Slangen går igjennom det hullet, og har det filteret på enden som vist på bildet. Har kjøpt et nytt filter som jeg skal sette på etter jeg har vasket slangen innvendig. Får prøve å plassere den litt annerledes slik den ikke blir påført enda mer slittasje. Den virker også nok så stram, siden den delen som går over "soppen" på venstre side av motoren er det slitt hull i ytterste slange.

Og reimdekselet: Ja, det mangler. Jeg har kjøpt ny reim, strammehjul, og både topp og bunndeksel hos Bilia. Av en eller annen grunn har forrige eier knekt av dekselet, for det er enda plastbiter rundt skruene.

Jan-Einar Jenssen
09/05/12, 21:47
Takker for svar! Ble så veldig usikker siden det hele virket så hjemmelaget ut. For på en annen luftfilterboks jeg fant hos en bekjent, så er det ikke hull til slangen. Slangen går igjennom det hullet, og har det filteret på enden som vist på bildet. Har kjøpt et nytt filter som jeg skal sette på etter jeg har vasket slangen innvendig. Får prøve å plassere den litt annerledes slik den ikke blir påført enda mer slittasje. Den virker også nok så stram, siden den delen som går over "soppen" på venstre side av motoren er det slitt hull i ytterste slange.

Og reimdekselet: Ja, det mangler. Jeg har kjøpt ny reim, strammehjul, og både topp og bunndeksel hos Bilia. Av en eller annen grunn har forrige eier knekt av dekselet, for det er enda plastbiter rundt skruene.

har sett slikt ut på alle di jeg har hatt, så skal nok være sånn ja :)

samaron
10/05/12, 08:55
Det kan vel forsåvidt stemme når jeg tenker meg om. Turbo bilen min har jo luftfilteret på motsatt side av hvor kompisene mine har sitt på sine "vanlige" biler. Da må jo slangen gå over motoren. Mye overraskelser med denne bilen.

PVT
10/05/12, 14:47
er ikke mye overaskelser, mener heller at det er kompisene din som har filteret på feil side :)
1453
her er et orginalt motorrom fra min en gang i tia
et tips her er at du kan få tak i en slange fra 940 turbo så slipper du å ta den inni boksen for da blir den koblet på innsugs slangen til turboen blir fort litt ryddigere da
som denne
1454

samaron
10/05/12, 17:57
Takker for tipset! En kompis kræsja i fjor sin 98-modell 940LT, og han tok vare på alt som gikk an av bilen før han sente skråget til bilopphøggeriet. Mulig han fortsatt har den slangen liggende.

Litt off-topic: Angående den luftfilterboksen. Den jeg har er jo da topplokket blitt kastet av forrige eier, og satt på et sportsluftfilter (noe jeg føler lager unødvendig lyd ved gasspådrag). Jeg fikk tak i et annet lokk, men der ville ikke luftmengdemåleren passe. Røret på lokket som den kobles inn på var noen centimeter for langt. Er dette fra en nyere Volvo da siden det ikke passet helt med luftmengdemåleren? Jeg har tilpasset det litt slik jeg fikk koblet det på, men vil jo gjerne ha dette ordentlig.

PVT
10/05/12, 18:38
det er lokket til en 940 med LH 2.4 -2.2 innsprut.
Motronic (det du har) har litt kortere og litt større rør
ser på første bildet jeg la ut

samaron
11/05/12, 22:27
Fikk litt oppklaring om hvor luftfilterlokket kom fra. Den stammer fra en 1988 modell Volvo 760 Turbo. Burde ikke da den i teorien ha passet?

PVT
12/05/12, 23:34
88 modellen har LH 2.2 innsprut og ikke motronic som du har