PDA

Vis full versjon : Nå har noen leket med LH 2.4



locked
20/12/09, 02:00
I et desperat forsøk på å få testet ut vår nye lekekompis fortest mulig kom det opp en ide om å få brukt mest mulig av orginalopplegget til LH 2.4, slik kan man få lekt litt med en bil med hjul :)

Her loddes det på kontakten til bensinboksen...
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01766.JPG

Skallet må også modifiseres en liten smule :)
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01769.JPG

Litt flerfarget overgangskabel må til :D
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01775.JPG

Tenningsboksen lider samme skjebne
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01773.JPG

En boks er klar til bruk... Til venstre skimtes vår nye lekekompis :D
http://www.enivest.net/~jens..helgheim/bilder/DSC01774.JPG

Slik er planen å bli fortrolig med Nira i en dønn orginal B230F så vi får prøvt ut galskapen så fort som mulig, noen er litt utålmodige og det ville vert for gæli å kappa ned kabellengda på niraen før den skal drive en 240 T5 så derfor modder vi slik. Da kan også en rødblokkmotor godkjennes med datasprut. BT ser ikke de ekstra kontaktene alikavel ;)

Joakim-G_R
20/12/09, 02:07
Haha, nydelig.. :D

henrik940
20/12/09, 12:48
Hmm, bare jeg som ikke skjønte helt hva dere driver med her :P ? Forklare litt mere rundt det :D ?

Wrasko
20/12/09, 13:45
Hvis jeg ikke misforstår heelt, så tar de å fjerner bensin og tenningshjernen til b230f motoren, for å videreføre alle originale ledninger videre til Nira datasprut. Trolig for å enkelt kunne tilbakeføre til normal stand om ønsket, samt at det ser originalt ut for det utrente øye

Morgis
20/12/09, 13:55
Dette var lurt !
Du skulle nesten ha laget et par ekstra som du kunne solgt for en grei sum :)
Blir jo plug&play løsning til 2.4 nettet dette :)

ChrML
20/12/09, 14:35
Har tenkt mye på det her hvis jeg skal lage meg datasprut engang. Mye bedre enn å klippe i originalnettet som er uaktuellt.

Lurt å bruke Rheyflex kabel-innmat som overgangskabling og ;). Nummerert som er en stor fordel. Like flertrådet som RK.

locked
20/12/09, 23:01
Det foreligger visse begrensninger mtp LH nettet i 240'en. Det mangler en del ting:

- to kabler til hver dyse (for sekvensiell innsprøytning)
- kamakselsensor (regner med vi bruker en fordeler med hallgiver i)
- gasspjeldsensor med potmeter

Ellers ser det rimelig greit ut, må modifiseres noe mtp. styring av bensinpumpereleet og dysene. Skulle gjøre det ferdig i dag egentlig men måtte lage til elstyring til en webasto og da gikk kvelden på å lage ledningsopplegg til den dritten...

Ang. den nummererte kabelen så er det en kabel fra lappkabel (ölflex), den er bra til fast installasjon men til fleksibel installasjon er den bare spesifisert ned til -5grader. Normalt bruker jeg RKUB kabel til bil, den er for inntill 100v men minns å ha brukt det på 230v uten problemer en gang :S Kjøper Hella kabel på jobb, 100m koster i underkant av 100kr for 0.75mm², ca 130kr for 1,5mm² og omtrent 200kr for 2,5mm². Dersom noen får sånt billigere så si fra.. Kjøpte over en kilometer med kabel til garagen før helgen.. ;)

Joakim-G_R
21/12/09, 21:08
RKUB, får du de nummererte, og i flere farger?

locked
21/12/09, 22:18
RKUB, får du de nummererte, og i flere farger?

RKUB har jeg i mangen farger... 0.75/1.5/2.5 rød, gul, blå, violett, svart, hvit, brun, grå, grønn, orange.. finnes nok flere..

De nummererte veit jeg faktisk ikke eksakt hvilken kvalitet det er, men det er nok ikke dårligere enn RK, de er smidigere enn RKUB. Eneste jeg veit er at de mangelederne som jeg splitter til sånn bruk koster noen kroner for meteren. Mildt sagt jævlig dyrt men er tross alt en del meter i en meter ;)

ChrML
21/12/09, 22:21
RKUB har jeg i mangen farger... 0.75/1.5/2.5 rød, gul, blå, violett, svart, hvit, brun, grå, grønn, orange.. finnes nok flere..

De nummererte veit jeg faktisk ikke eksakt hvilken kvalitet det er, men det er nok ikke dårligere enn RK, de er smidigere enn RKUB. Eneste jeg veit er at de mangelederne som jeg splitter til sånn bruk koster noen kroner for meteren. Mildt sagt jævlig dyrt men er tross alt en del meter i en meter ;)
Sånnt sett er det kjekt hvis du jobber med det. Blir alltid 5-6 meter til overs her og der når det trekkes mye Ølfleks og Rheyfleks på et bygg. Det er sånnt man bare hiver fordi man sjelden får brukt og ikke vits å spare på på et bygg, men i en bil så er 5-6 meters lengder alt man trenger.

locked
21/12/09, 22:37
Sånnt sett er det kjekt hvis du jobber med det. Blir alltid 5-6 meter til overs her og der når det trekkes mye Ølfleks og Rheyfleks på et bygg. Det er sånnt man bare hiver fordi man sjelden får brukt og ikke vits å spare på på et bygg, men i en bil så er 5-6 meters lengder alt man trenger.
Jepp, jeg samler på det meste av avkapp bare det er en meter ca.. får gjort mye med en meter og så er det så ufattelig deilig med nummererte kabler når man er vandt til å jobbe med det. I buss blir det sjelden store lengder til overs, men oppimot 5-6m er ikke noe problem så det hjelper meg :)

gaupe
23/12/09, 10:05
Veldig smart løysing :) Potmeter på gasspjeldet burde vel vere ei grei sak, du har jo to pinnar som går til spjeldet på ein bil med B230F, signal for tomgang og fullgass, den til fullgass kan ein vel bruke som analog inngang.

locked
23/12/09, 16:18
Veldig smart løysing :) Potmeter på gasspjeldet burde vel vere ei grei sak, du har jo to pinnar som går til spjeldet på ein bil med B230F, signal for tomgang og fullgass, den til fullgass kan ein vel bruke som analog inngang.
Alt går ;) venter på spjell fra 850 nå.. håper det kommer i romjula :)

Joakim-G_R
24/12/09, 00:18
RKUB har jeg i mangen farger... 0.75/1.5/2.5 rød, gul, blå, violett, svart, hvit, brun, grå, grønn, orange.. finnes nok flere..

De nummererte veit jeg faktisk ikke eksakt hvilken kvalitet det er, men det er nok ikke dårligere enn RK, de er smidigere enn RKUB. Eneste jeg veit er at de mangelederne som jeg splitter til sånn bruk koster noen kroner for meteren. Mildt sagt jævlig dyrt men er tross alt en del meter i en meter ;)

Er elektriker så ølflex har jeg tilgang til, men RKUB har jeg ikke vært borti i jobbsammenheng, kun RK og RKK.

Er det noe elnr for RKUB? Leveres det på små trekk&kapp-esker, tromler, eller hva? Skulle hatt en god del, til når jeg skal lage nytt nett i vogna.. :)

SirKim
24/12/09, 13:17
dette var SMART! :D

locked
24/12/09, 15:38
Er elektriker så ølflex har jeg tilgang til, men RKUB har jeg ikke vært borti i jobbsammenheng, kun RK og RKK.

Er det noe elnr for RKUB? Leveres det på små trekk&kapp-esker, tromler, eller hva? Skulle hatt en god del, til når jeg skal lage nytt nett i vogna.. :)

skal finne nr. på rkub kabel til deg når jeg kommer hjem fra juleferie. Du kan også kjøpe det rett av meg om du vil... leveres på svarte plastruller på 100m per rull. På en kompis sin 240 bygger jeg nytt elnett, da har jeg brukt ølfkex til det meste, supplert med noe 2lederkabel til sideblinkers osv.. ølflex finnes jo i så mangen varianter at uansett hvor mange ledere du trenger finner du alltid en sort som passer, og i planleggingsfasen er det jo veldig greit om det blir en leder eller to til overs for fremtidig utvikling. lett å glemme noe når man skal trekke opp kabel til en hel bil. Ligger et bilde i "Bilder fra hverdagen" under generelt prat forumet.

Joakim-G_R
25/12/09, 02:08
Det hadde jo gått, men får man svart ølflex da? Stort sett de vi bruker er enten skjermet eller grå, og veldig triste å ha i bilen.. :P
Kan jo selvfølgelig dra på strømpe på disse også, men. Tåler den "påkjenningen" den blir utsatt for i bilen, da?

Skal sjekke bildene.

locked
25/12/09, 13:37
Det hadde jo gått, men får man svart ølflex da? Stort sett de vi bruker er enten skjermet eller grå, og veldig triste å ha i bilen.. :P
Kan jo selvfølgelig dra på strømpe på disse også, men. Tåler den "påkjenningen" den blir utsatt for i bilen, da?

Skal sjekke bildene.
Vest Buss i Stryn har jo bygd busser med ølflex el. tilsvarende kabel like lenge som jeg har levd så anser det for holdbart ja! De er jo spesifisert ned til -40grader ved fast installasjon. Enig i at den grå kappen er kjip, men man trekker da ikke kabler synlig gjør man vel? Og det som blir delvis synlig som sikringsbokser og sånn avisolerer man for å få det ryddigere og ta mindre plass.

Joakim-G_R
25/12/09, 16:45
Det er sant. Kanskje man skal prøve seg på ölflex da, kjekt med nummererte kabler også..

THolandsli
25/12/09, 19:15
Gå inn på http://efobasen.efo.no/ og søk etter "Ølflex" så får du maange treff.

boman
02/01/10, 19:25
Smart! :)