PDA

Vis full versjon : tips trengs: 512 Short term fuel mixture too rich?



skarderud
04/05/12, 16:37
har en -95 855 med 512 feilkode.

hva kan årsaken til dette være?
den går rufsete på tomgang, går da heller ikke skikkelig ved kjøring heller.
står den en stund på tomgang, går den etterhvert bedre, men virker som om den går inn i nødmodus.
da går den dårlig, men jevnt.
bruker nok endel bensin virker det som, både lukt og røyk tilsier det. har også noe blårøyk ved enkelte tilfeller.
bytta lambdasond her, men til biltemas som jeg har skjønt ikke er optimalt.
ny rotor, lokk og plugger er på plass, skal også bytte ledningene.
skal også bytte bensinfilter for å se om det hjelper. har stått siden i høst utendørs, så kan jo skje litt der:)

skarderud
04/05/12, 21:19
glømte jo å skrive motor, er 10v 144hk, må vel være fenix system etter feilkoden å tolke.

skarderud
05/05/12, 16:52
sjekka litt mer idag, virker nesten som om choken ikke slår seg av? er vel no automatikk som ikke er helt med.
kan det være "kolkanistern" og veivhusventilasjonen som er med og hjelper til?

anyone?

Folkvord
07/05/12, 14:31
er igrunn ikke noe choke på disse bilene, men har en tempføler som står i termostathuset som justerer bensinmengden av kor kald og varm motoren er, prøvd og byttet den??
hadde eit problem med min bil som alle teikn og slikt var på at tomgangs regulatoren var i uastand, byttet 3 slike og prøvde alle i en lik bil uten problem, fant ut til slutt at etter eg sjiftet den så var den helt iorden igjen;-)

så slikt du sier at det virker som CHOKEN ikke går av så vile eg prøvd og byttet tempfølere pga den justerer som sakt bensinmengden etter hvor varm og kald motoren er, så visst den er i ulaget så kan det ver den som er problemet ditt;-)

skarderud
08/05/12, 17:13
takk!

skal koble inn og ut ledningen på følerern i kveld for å se om det skjer noe, fikk også anbefaling av volvo å bytte til orginal lambda da de hadde sett mye lignende med biltemas som jeg jo satte på for en mnd siden.
den får jo for mye suppe, det er også en eksoslekasje i front, så kan jo være noe der å. skulle også sjekke om manifolden satt skikkelig mot toppen, da den kunne løsne pga temperatursvingningene og forskjellige metaller. så det er også på planen.

skarderud
08/05/12, 17:14
har jo forsåvidt også ikke holdt temperaturen helt ved kjøring, virker som den går litt kaldt, så ny termostat er også på lista:)

kan jo rime med tempføleren det!

Folkvord
08/05/12, 17:30
;-) må gje beskjed når du har funnet ut hva det var;-):D slik andre og kan fikse feilen sin visst det er det samme:D

Sollien
08/05/12, 17:31
er ikke biltema lambda'n din da ? er noe møkk med mindre du får med kontakt:P

850GLTsilver
08/05/12, 19:30
har jo forsåvidt også ikke holdt temperaturen helt ved kjøring, virker som den går litt kaldt, så ny termostat er også på lista:)

kan jo rime med tempføleren det!


Ville starta med å skifte termostaten.
Bedrer ikke temperaturproblemet seg med det, så er det uansett så billig OG ofte nærmest nødvendig uansett.
Dernest eventuelt tempføleren.

Har sett et par eksempler der man har montert Biltemalambda uten originalpluggen.
Etter å ha spandert på ordentlig lodding, samt krympestrømpe innsatt med fett, så har også de fungert utmerket.

Forøvrig så er det en servicebulletin fra Volvo angående å sette inn slike kontakter med lavtemperaturfett før man plugger sammen. Vær sterkt spandabel med stoffet, og her anbefaler jeg Biltemas lavtemperaturfett. Har vist seg å være veldig bra.

Lar dette tipset gå for nær alt som er plugget sammen i disse bilene. Også sikringene i EL-sentralen.
Er nesten underfundig hvor mange merkelige feil som forsvinner etter en slik operasjon.

Gustav850
14/05/12, 07:14
Hadde akkurat samme problemene som trådstarter. Universal lambda fra Biltema fungerer dårlig.
Etter hva jeg kan se i katalogen til Biltema så er disse sensorene til 20 ventils motorene, og de går vel dårlig til 10 ventilsmotorene? Rett meg hvis jeg tar feil.

Uansett, kjøpte ny sensor 51.24814 på BCB Bil og Deler og problemene er borte. 1565,- ink.mva og frakt

skarderud
14/05/12, 21:18
da har jeg også løst problemet, skiftet fra biltemas modelltilpassede med kontakt til volvos orginal lambda, og vips så går bilen som en drøm!
så fasit er da på 512 koden, feil på lambda, også funksjonsfeil/utilpassede uorginal.

har forøvrig en nesten ubrukt biltemalambda med kontakt billig til salgs:)