PDA

Vis full versjon : Olje i fordelerlokket...?



Nyland
03/05/12, 17:26
Hei,

940'n har vært litt vondere å starte enn vanlig i det siste, så jeg tenkte at service er bra...
Byttet fordelerlokk, rotor, plugger og ledninger og coil, og den ble utrolig lettstartet! Jippi!

Men! syns lokket var vått, og der var det olje!!

regner med at dette er olje fra toppen/kammen, og regner med at det er fordelaktig og gjøre noe med det..

Er det en simring imellom fordeler/kam?
Vanskelig å fikse?
Noen andre forslag?

Ønskeliste er en Haynesbok merker jeg;)

850GLTsilver
03/05/12, 18:47
Her tror jeg du skal se etter årsaken til at det i det store og hele er kommet olje dit.

Primært så kan man si at det har sluppet forbi en simring der, noe som normalt ikke skal skje.
Første mistenkte da er at det danner seg overtrykk der oppe under toppdekselet.
Slik trykkoppbygging skyldes som regel tett veivhusventilasjon.

Sjekket den i det siste?

Autodata anbefales glatt over Haynes.

eab
03/05/12, 18:59
Bytt de to o-ringene som er på akselen til fordeleren. Problem Solved.

Carpo
03/05/12, 20:09
Bytt de to o-ringene som er på akselen til fordeleren. Problem Solved.

Feil igjen! De to o-ringene (en stor og liten), må byttes vis det lekker olje ned imellom fordeler og topp. Men vis det kommer olje i fordeleren må tettningen der akslinger går gjennom fordeleren byttes, evt ny fordeler.

R.G
05/05/12, 18:39
di to o-ringene er for å hindre oljelekkasje ut mellom fordeler og topp som Carpo sier.

det er en spesi tetning som må byttes, denne sitter i mellom aksel og fordelern. der aksel går igjennom selve fordeler. denne tetninga selges ikke tror jeg hos volvo. jeg har bare kjøpt nye fordelere da det er skjedd meg. men kan byttes, er en slags skive. en anna feil som å kan forekomme ved att olje kommer inn i fordeler, er hvis aksel er slarket inn og ut.

eab
05/05/12, 19:03
Feil igjen! De to o-ringene (en stor og liten), må byttes vis det lekker olje ned imellom fordeler og topp. Men vis det kommer olje i fordeleren må tettningen der akslinger går gjennom fordeleren byttes, evt ny fordeler.

Hos meg var det olje litt over alt, både mellom fordeler/topp og litt olje i fordelerlokket. Jeg bytta de to o-ringene (siden det ikke er stort mer å bytte av tetninger) og det hjalp iallefall på min motor.

Men hvis det ikke hjelper å bytte de så er det vel best å høre på ditt og R.G sitt forslag ja.

7up
06/05/12, 14:01
850gltsilver.? jeg har det problemet du har skrevet her. kommer veldig mye trykk opp topplokket der man fyller på olje. skyldes dette tett veivhusventilasjon.?evt hvor sitter denne.er det dyrt og fikse?

SkjenneM
07/05/12, 20:49
simring på kamaksel som må byttes. var akkurat samme på min.

Carpo
08/05/12, 17:57
simring på kamaksel som må byttes. var akkurat samme på min.

Var det simringen som gjorde at du fikk olje i fordelern? Tru kanskje du kje veit kå du prate um men :P