PDA

Vis full versjon : Sikkerhetsbelter i 140



Acalewia
03/05/12, 16:43
Jeg har en 142 fra 1971, der sikkerhetsbeltet på førersiden er helt elendig og må byttes. Beltet på passasjersiden er helt ok, men begynner å bli litt frynsete, så tenkte å bytte begge når jeg først er i gang.

Og da lurer jeg på; hvordan er reglene for belter i denne? Er det belter foran fra fabrikk i '71? Er to belter bak også, men disse er tydelig ettermonterte.

Det største spørsmålet er da; kan jeg sette inn to punkts belter, eller må det være tre punkts?

For de som lurer er grunnen til ønsket om 2 punkts belter at jeg føler meg kvelt og stresset ved riktig bruk av 3 punkts belter, da jeg får de tvers over halsen, og slenger stroppen under armen for å slippe dette, selv om det er hverken gunstig eller behagelig det heller..

Å plukke ut beltene er ikke aktuelt.

850GLTsilver
03/05/12, 16:59
I 71 så var disse bilene utstyrt med 3-punktsseler, så da må du erstatte de med 3-punkts.

Kjører du med selen under armen når du kjører, så kan du like gjerne la være å bruke sele. Samme bota.
Anbefaler ei pute å sitte på dersom du er så lav at selen skjærer seg inn i halsen på deg.

Å plukke de ut er også å tukle med typegodkjenningen ja.

Acalewia
03/05/12, 20:00
Vil da ikke si det er det samme som å kjøre uten med tanke på sikkerheten.

Har prøvd å finne puter, men er ingenting som er egnet å kjøre med..

Men jeg må uansett ha 3 punkts i den bilen? Ingen vei utenom?

ovlov86
13/05/12, 13:22
Vil da ikke si det er det samme som å kjøre uten med tanke på sikkerheten.


Eneste du unngår er å fly ut av bilen. Du vil uansett mose huet og overkropp inn i ratt og dashbord ved en kollisjon.

Da må du heller kjøpe en sånn:
http://pics.qxlstatic.no/20_667451282_450/deler-tilbehoer/volvo-belteputer.jpg
Så slepper du at det gnager på halsen.

Hvis ikke er alternativet sånn en?
http://www.biltema.no/ProductImages/39/large/39-800_l.jpg

850GLTsilver
15/05/12, 00:48
Vil da ikke si det er det samme som å kjøre uten med tanke på sikkerheten.

Har prøvd å finne puter, men er ingenting som er egnet å kjøre med..

Men jeg må uansett ha 3 punkts i den bilen? Ingen vei utenom?

Sikkerhetsmessig er du på samme nivå da, dessverre, og som sagt, Onkel blå ser det på samme måte.
3-punkts kommer du nok ikke unna uansett nei. Slik fungerer typegodkjenning.
Du får se på de produktene som Ovlov86 la ut.