PDA

Vis full versjon : BSR PPC Tuning



Mr. RAH
16/04/10, 19:49
Hei

Noen her som har brukt PPC fra BSR på sin diesel volvo? Hadde vært kjekt med noen erfaringer osv.

Vurderer strekt og kjøpe en slik til min V70 126hk/300nm.

http://sv.bsr.se/products/t948/

Takker for hjelpen....

_tormod_
16/04/10, 22:02
Har brukt en del av disse, aldri hatt problemer :)
Eneste er at clutchen på manuellbiler kan begynne slure ved gasspådrag etter noen 1000km om man liker å bruke bilen litt... Det er nok spesielt ved steg 3 chip, 220 hk og 455 nm ell hva det er...
Men det blir enorm forskjell fra dine 126 hk!

Mr. RAH
17/04/10, 01:58
Har brukt en del av disse, aldri hatt problemer :)
Eneste er at clutchen på manuellbiler kan begynne slure ved gasspådrag etter noen 1000km om man liker å bruke bilen litt... Det er nok spesielt ved steg 3 chip, 220 hk og 455 nm ell hva det er...
Men det blir enorm forskjell fra dine 126 hk!

Hmm, hørdes ikke helt bra ut det med clutchen, er jo litt domt viss den ryker bare etter noen 1000km, nå er ikke bilen gått mere enn 57000km og eid av en voksen man som har hatt mesteparten av km på langkjøring. Hadde håpet på at det skulle gå greit, er vel litt arbeid og bytte clutchen, og ikke minst litt kostbart. Må vel bytte til en sterkere clutch også da.

Per-erik
17/04/10, 07:08
Du kan jo få bilen chippet på tradisjonelt vis(programmering), og begrense effekten til 185hk/400nm. Dette har min orginalt, og dette skal clutchen på din visst nok tåle, men noen kan vel sjekke delenr. på clutch?
Dette koster 7500.- hos TS foreksempel..

eller her : http://www.bilelektronikk.no/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=65

kjenner ikke til disse btw.

P-E

flobben
17/04/10, 21:34
ppc fra bsr er veldig bra og seriøst firma.
clutchen hadde jeg nok ikke bekymret meg veldig mye for, men klart hvis du virkelig bruker bilen så vil den slites tidligere en hvis du er litt forsiktig med clutchen. man må ikke nødvendig vis ha 5000 rpm og slippe cluthcen brått i hvert eneste lyskryss.

jeg hadde bsr på min s60 2.0t og det hjalp virkelig. ;)

Per-erik
18/04/10, 12:05
ppc fra bsr er veldig bra og seriøst firma.
clutchen hadde jeg nok ikke bekymret meg veldig mye for, men klart hvis du virkelig bruker bilen så vil den slites tidligere en hvis du er litt forsiktig med clutchen. man må ikke nødvendig vis ha 5000 rpm og slippe cluthcen brått i hvert eneste lyskryss.

jeg hadde bsr på min s60 2.0t og det hjalp virkelig. ;)

Hei,
hvis du leser litt poster rundt om på de 3 store volvo forumene ser du at det er et kjent problem at clutchen ikke tåler 450Nm. du trenger ikke være lyskryssbølle for å oppleve dette. relativt dyrt å bytte clutch..
P-E

Mr. RAH
18/04/10, 16:15
Får ta og se litt på hva det koster og bytte clutch før jeg bestiller den som er 450nm, viss den skulle ryke, eller om jeg skal gå for den som er 185/400. Har vert i kontakt med de på http://www.bilelektronikk.no/index.p...pper&Itemid=65 der var det bare og ringe 2dager i forveien så installerte de boksen gratis, men de sa ikke noe om at clutchen ikke skulle holde, men ser den. Er jo litt dumt og trimme den for 8900kr så ryker clutchen og koster det dobble og bytte, det høres ikke akkurat ut som en god butikk.

Den er jo bare 300nm orginalt og regner med at det er stor forskjell ved og gå til 450nm, men er det noen som vet om dette er det samme om man bruker denne på en bil som har 185/400 orginalt, eller sitter det en annen clutch på 185hk?

Kodja
19/04/10, 18:53
hvor mye effekt tåler automatgirkassen på S60n med 2.0Turbo? ev må man chipe noe i girkassen/programvare der?

han22i
20/04/10, 17:54
ppc fra bsr er veldig bra og seriøst firma.
clutchen hadde jeg nok ikke bekymret meg veldig mye for, men klart hvis du virkelig bruker bilen så vil den slites tidligere en hvis du er litt forsiktig med clutchen. man må ikke nødvendig vis ha 5000 rpm og slippe cluthcen brått i hvert eneste lyskryss.

jeg hadde bsr på min s60 2.0t og det hjalp virkelig. ;)

had du manuell eller automat? korsn steg?
har automat å lure veldi på om kassa tål steg 3 :)

flobben
21/04/10, 08:05
had du manuell eller automat? korsn steg?
har automat å lure veldi på om kassa tål steg 3 :)

jeg hadde automat og bare steg 1.

BSR senker så vidt jeg vet maks moment når det er automat for at havari ikke skal oppstå.

han22i
24/04/10, 15:41
jeg hadde automat og bare steg 1.

BSR senker så vidt jeg vet maks moment når det er automat for at havari ikke skal oppstå.

Okei... litt lyst på steg 3, men har ikke så lyst på havari :S
kanskje heller bytte til en T5 =)

a|ex
24/04/10, 17:24
jeg hadde automat og bare steg 1.

BSR senker så vidt jeg vet maks moment når det er automat for at havari ikke skal oppstå.

Det gjør dem bare på de sprekeste bilene, T5, D5 og R - og det er kun på 1. og 2. gir det er en liten senkning.

BSR-softwaren er også utviklet for å senke momentet akkurat i girskiftet, slik at det skal være mest mulig driftsikkert. Kjørt med BSR-software på min S60 T5 automat i tre år uten et eneste problem.

Det gir ca. 300hk/400 nm. Men denne automatkassa tåler ikke spesielt mer moment enn det, derfor frarådes det å innstallere steg3 på T5 med automat.

han22i
24/04/10, 18:22
får høre med BSR ka dem sir da :p alt blir nu bedre en det som e nu :)

S60
04/05/10, 16:49
låner tråden litt om det er greit, lurer på om det er samme problem med manuel gir ved bruk av bsr ppc på 2,4D 131hk. tenkte då på steg1 197hk/470nm

Marius
06/06/10, 21:36
Okei... litt lyst på steg 3, men har ikke så lyst på havari :S
kanskje heller bytte til en T5 =)

nå vet jeg ikke hvordan den kassa di er pr dags dato, men når jeg bygde opp den bilen du kjører rundt i så hadde kassa aldri i verden tålt steg 3. ;)

han som kjøpte den etter meg kjørte enda værre og flusha vel kassa 2 ganger i mnd :D:D

trudlang
07/06/10, 11:46
Hei,
Kjører med PPC Steg1 på en 05 D5(163hk) AWD med automat (gått 80K).
Har opplevd dette som problemfritt med tanke på girkasse og ellers.

Etter å ha kjørt med dette er år, vil jeg ikke være foruten... :-)

Torbjørn

han22i
07/06/10, 16:07
har du eid biln min? :p



nå vet jeg ikke hvordan den kassa di er pr dags dato, men når jeg bygde opp den bilen du kjører rundt i så hadde kassa aldri i verden tålt steg 3. ;)

han som kjøpte den etter meg kjørte enda værre og flusha vel kassa 2 ganger i mnd :D:D

Marius
07/06/10, 16:48
har du eid biln min? :p

yes.
jeg som bygde den slik den er i dag, bortsett fra sota baklamper og sharif felga + stripa i frontruta osv.

dk42...

han22i
07/06/10, 21:45
ålrait! :) du som had biln først da eller?

Marius
07/06/10, 21:50
ålrait! :) du som had biln først da eller?

ja eller var nr to. men første eier var en voksen selger så bilen hadde vel gått rundt 120 000 når jeg overtok den, helt standar. med nesten ikke utstyr osv.

den har fått gjennomgå noen 1000 lapper kan du si.
har forresten vært forside pike på IPD sin delekatalog hvis du ikke har fått med deg dette. bildene som ble tatt er ifra den var i mitt eie. men når de bestemte seg for å bruke bildet som forside hadde jeg desverre solgt bilen

men morro uansett å havne på forsiden av en katalog på andre siden av dammen

han22i
07/06/10, 21:53
va det dæ æ prata med på volvoforum eller?
du som solgt den til nesteman som tok helt av med ettermontering av div utstyr? :p
ja har bilde :D :D e jo nåkka gøy da :D

Marius
07/06/10, 22:01
va det dæ æ prata med på volvoforum eller?
du som solgt den til nesteman som tok helt av med ettermontering av div utstyr? :p
ja har bilde :D :D e jo nåkka gøy da :D

godt mulig det var meg du snakket med. han som var neste eier monterte sorte baklamper, R xenonlysa, sharif felgene, tok av nesten hele eksosen, og turbotrykksmåler.

alt annet har jeg gjort, ringer i instrumentet, 04 speil, sportschassi, styling, sota ruter, alt av stereo byttet fra dårligste til beste, alt fra høytalere til spiller og forsterker, ratt, hjemmebygd eksos, små trimming,( ifølge alle som prøvde den gikk den mye bedre enn en med samme motor, selv med automaten) :D
hadde 3 eller 4 sett sommerfelger på den, blant annet 19" evolve h5 felger.
og sikkert en haug mere jeg ikke kommer på i farten

han22i
07/06/10, 22:12
turbotrykksmåler? :O har æ ikke sett no til :S
såppas ja :D
ka som e trimma på den ? chip?

S60
18/07/10, 11:33
Noken som har prøvd ppc på 2,4D 131hk?

_tormod_
18/07/10, 13:36
Noken som har prøvd ppc på 2,4D 131hk?

Ja-a :D Det anbefales det.

S60
18/07/10, 14:30
men tåler cluthcen steg1 197hk/470nm?

Mr. RAH
18/07/10, 16:14
men tåler cluthcen steg1 197hk/470nm?

BSR vil ivertfall si det....men viss ikke denne har bedre clutch enn D5 så er det ikke sikkert... en bekjent av med prøvde seg på 220hk & 455nm på en D5 og det gikk dårligt, sluring 4+5 litt på 3, men må være noe galt med clutchen på den bilen for den er nå 185hk & 400nm er ikke hver dag clutchen holder på den....problemer gjerne når det regner eller fuktig luft litt temp endring...

I følge BSR i sverige hadde de aldri fått noe beskjed om at ikke alle holdt 455nm og 220hk, men jeg har snakket med ett annet firma som også har levert disse boksene og det kunne være opp til 7% av alle D5'ene de hadde trimmet som fikk problem med clutchen. Er ikke mangen men ikke alle tåler det så her må man nesten bare prøve seg fram, kan jo bare heve kjøpet viss det ikke holder mål.

Men om du har samme clutch som dette vet ikke jeg, men det kan sikkert noen andre svare på.

S60
18/07/10, 16:22
okei, takker for svar

S60
18/07/10, 23:23
Har lurt på å prøve Autopower.no sin versjon med 163hk/340Nm
http://www.autopower.no/?id=showStage&sId=1265&cId=947

Noken som har prøvd dette?

Mr. RAH
19/07/10, 08:30
Har lurt på å prøve Autopower.no sin versjon med 163hk/340Nm
http://www.autopower.no/?id=showStage&sId=1265&cId=947

Noken som har prøvd dette?

Vil anbefalle deg og ringe 37059190 spør etter Terje, så kan han sikkert hjelpe deg, hyggelig og hjelpsom kar.

locked
19/07/10, 09:54
Har prøvt 185HK D5 med BSR tuning.. meget ovverasket! Hadde ikke venta så stor forskjell på 35hk og 55nm!!! Ble en mye sportsligere motor (mye pga. økt følsomhet på gassen). Et heftig drag med litt slipp på forhjulene ved 0-100 med awd! :D (225/45-17 Michelin Pilot Sport)

Mr. RAH
19/07/10, 13:51
Har prøvt 185HK D5 med BSR tuning.. meget ovverasket! Hadde ikke venta så stor forskjell på 35hk og 55nm!!! Ble en mye sportsligere motor (mye pga. økt følsomhet på gassen). Et heftig drag med litt slipp på forhjulene ved 0-100 med awd! :D (225/45-17 Michelin Pilot Sport)

Ja så lenge clutchen holder er det morsom, den jeg prøvde holdt bare 1-2 og litt på 3, hvem kunne tro at den diesel kunne gå så pass, 1 + 2 var hysterisk morsom i forhold til 126hk/300nm(som jeg har), gassen i golve i 40kmt på 2 og det bare kviner av gårde(205/55-16fwd)

aarnes
19/07/10, 21:16
Jeg har nå forsøkt en heftig chip fra sverige på min 2.4D (136hk) og må virkelig si at kjøreturen fra Gøteborg var en fornøyelse.

Fra 136hk til 197hk.

Ikke minst drivstofforbruket...

Lå i 140km/t fra Gøteborg til Strømstad og snittforbruket med halvfullt bagasje lå på 0.54

Janajoh
30/07/10, 07:49
Har en 2005 D5 163hk manuell gir... Det står på siden til BSR at med steg 1 så får eg 197hk og 470(!) nm? Tåler clutchen dette da?

aarnes
30/07/10, 11:07
kommer ann på kmstand og hvordan du kjører.
Min har gått 120k og clutchen har allerede blitt sliten (merker det i 4 og 5 gir, ved flat pedal og tung bil) ellers er det ikke noe problem.

Nå har jo disse 2.4D og D5 en svært dårlig clutch såvidt jeg har fått med meg. Den blir omtalt som "pappclutch" .

Janajoh
30/07/10, 12:22
Okei.. Min er gått 65000 og clutchen virker no fin fortsatt..

Er ikke den store rødtlys drag'eren men selvsagt gøy å gi på litt på motorvegene :)

Får vel vurdere en bedre clutch i samme slengen da kanskje, eller bare ta det om denne skulle ta kvelden?

Noen som vet om en type clutch som passer disse som tåler steg 1 knirkefritt?

Jan

aarnes
01/08/10, 11:56
Alle chipper gir jo samme effekt.
Så det spiller ingen rolle hvem du velger - men jeg ville absolut valgt en software oppdatering via odb2 , og ikke en dieselboks, som du kobler på i motorrommet.

klubba
12/08/10, 23:07
Har 07 v70 126d,hadde først bsr 185hk sleit litt med motorfusk å høyt forbruk,har nå oppdatert software til 220hk 450nm fra bsr,funker aldeles utmerket . Snitt forbruk på 0,5,sykt drag uansett gir...

Clutsh er et svakt punkt som nevnt ,dette kan du få bekreftet av autopower...

Mr. RAH
13/08/10, 04:56
Har 07 v70 126d,hadde først bsr 185hk sleit litt med motorfusk å høyt forbruk,har nå oppdatert software til 220hk 450nm fra bsr,funker aldeles utmerket . Snitt forbruk på 0,5,sykt drag uansett gir...

Clutsh er et svakt punkt som nevnt ,dette kan du få bekreftet av autopower...

Fått problemer med clutchen du da etter chipping da? hehehe min holder ikke orginal engang. 126hk og 300nm...og har gått 68000km

aarnes
13/08/10, 08:47
jeg har en anelse om at det ikke er chippen som gjør dette, eller clutchen.
har hatt flere mekanikere til åse på det, og de mener at dersom clutchen hadde vært dårlig, ville du merket det på andre turtall, samt andre gir også. og det gjør hvertfall ikke jeg.
skal prøve å bytte luftfilter, deretter LMM. dersom ingen av delene hjelper blir det å lese ut feilkoder. var noen som sa at det kunne være antispinnenheten også. fordi du får så mye power og moment, at motoren tror du spinner, og da kobler antispinn inn. det var en teori, men bilen min oppfører seg akkurat som hvis jeg spinner ... så...

Tore
13/08/10, 09:11
jeg har en anelse om at det ikke er chippen som gjør dette, eller clutchen.
har hatt flere mekanikere til åse på det, og de mener at dersom clutchen hadde vært dårlig, ville du merket det på andre turtall, samt andre gir også. og det gjør hvertfall ikke jeg.
skal prøve å bytte luftfilter, deretter LMM. dersom ingen av delene hjelper blir det å lese ut feilkoder. var noen som sa at det kunne være antispinnenheten også. fordi du får så mye power og moment, at motoren tror du spinner, og da kobler antispinn inn. det var en teori, men bilen min oppfører seg akkurat som hvis jeg spinner ... så...

Motoren tror igrunn ingen ting som helst, men motorstyringa kan kutte dersom den måler ulik hastighet på hjulene (aka hjulspinn). Virker rart at den skal kutte bare fordi du har mye power uten at du faktisk spinner.

aarnes
13/08/10, 09:19
Jeg vet ikke - bare scenarioer som har blitt lagt frem.
Disse som har sett på det - driver mye med chip og trim - og mener at hvis clutchen er defekt ville det merkes på flere steder.

klubba
13/08/10, 10:56
å sjekke om clutch er gåen er jo en enkel sak,ligg i høyeste gir på et normalt turtall trykk in clutch rus motor og slipp clutchen tvert ,tar den med en gang er den i orden ,ruser motor opp er den gåen... ruser motor opp ved belastning i feks 4-5gir er den slitt.. normalt at den tar på lavere gir...

Forøvrig ingen tegn til slitasje på min med 220hk...

Mr. RAH
13/08/10, 13:18
Etter hva jeg har forstått er det på 4-5 man merker dette først, så det trenger ikke komme på andre gir, men det kommer etterhvert vist nok, ivertfall ifølge de jeg har snakket med.

Jeg vurderte og chippe min men det ble bare med tanken siden clutchen ikke holder til orginal 126hk/300nm til tider, spess når det er regn i luften eller været slår om, så det er noe dritt.

locked
13/08/10, 14:32
Clutchen slurer først på de girene med lavest utveksling (høyeste gir) Etterhvert som det blir verre vil det også slure på lavere gir.

1. gir er det momentbegrensning på motoren så skal noe til før det slurer der.

han22i
13/08/10, 22:11
har automat, å dem mene at den ikke tål mer en steg 1 chip. men e det mulig å sette på automatkasse fra en s60R? eller kanskje fra en T5 ?

har en s60 2T 03`

locked
13/08/10, 22:13
har automat, å dem mene at den ikke tål mer en steg 1 chip. men e det mulig å sette på automatkasse fra en s60R? eller kanskje fra en T5 ?

har en s60 2T 03`
Hvem sier det?

Skifter du olje og kjører med vett så tåler kassen mye effekt...

han22i
13/08/10, 22:52
han som had biln før meg... biln har gått 240k, å tydeligvis ikke alltid like fint :p

hva e egentlig forskjellen på steg 1 og steg 2? det e jo like mye effekt av dem begge :confused:
å har liksom 3" fra kat.
å e der noe ekstra i programeringa på steg 3 som øke effekten, eller bare downpipe og sportskatt? (trur at jeg allerede har sportskatt)


Hvem sier det?

Skifter du olje og kjører med vett så tåler kassen mye effekt...