PDA

Vis full versjon : Volvo 740 Turbo overdrive trøbbel



samaron
01/05/12, 22:43
Hei!

Har kjøpt meg én Volvo 740 Turbo, 1986 modell. Har ikke så god peiling, men jeg vil anta det er noe feil når overdrive kan aktiveres i alle girene? Noen som kan peke meg i riktig retning for hvor jeg kobler dette riktig? Den girer helt fint, ikke noe problemer utenom at, som nevnt, overdrive kan aktiveres i alle gir.

Har blitt fortalt at modifisering for å få "lastebil splittgir" er vanlig, men at dette også kan bli fatalt for girkassen om overdrive skulle bli aktivert i revers. Vil gjerne få fikset dette, så litt veiledning blir satt pris på, takk!


- Frank

EDIT: Jeg har blitt fortalt at det er en M46 girkasse, om det skulle være nødvendig informasjon.

turb00le
02/05/12, 03:41
Mulig det er noen som har bytta rele, de har vel lett for å gå føyka samt at de koster noen hundringser.
Enkelt forklart så består systemet av en bryter på kassa som lukkes når du legger i fjerde gir, når du trykker knappen
på spaken kjøres en "step" funksjon på releet (trykk for å legge inn, trykk på nytt for å legge ut overdrive).

Problemet er at det ikke er så lett å lage samme funksjonen med standard deler, så originalreleet må nesten brukes.

Dersom de ikke har bytta rele på bilen din så har de nok lagt lederen for bryteren som indikerer at bilen står i fjerde gir permanent til jord.

wunderbaum
02/05/12, 07:35
:D må jo ha overdrive i alle gir :D

samaron
02/05/12, 19:29
Mulig det er noen som har bytta rele, de har vel lett for å gå føyka samt at de koster noen hundringser.
Enkelt forklart så består systemet av en bryter på kassa som lukkes når du legger i fjerde gir, når du trykker knappen
på spaken kjøres en "step" funksjon på releet (trykk for å legge inn, trykk på nytt for å legge ut overdrive).

Problemet er at det ikke er så lett å lage samme funksjonen med standard deler, så originalreleet må nesten brukes.

Dersom de ikke har bytta rele på bilen din så har de nok lagt lederen for bryteren som indikerer at bilen står i fjerde gir permanent til jord.

Takker for svar! Jeg skal se under bilen så snart jeg får mulighet og sjekke det reléet og om det eventuelt har blitt koblet til jord. Håper det ikke er værre enn å flytte noen ledninger, hvis ikke er jeg redd jeg må ta den inn på et verksted.

larsverm
02/05/12, 19:47
:D må jo ha overdrive i alle gir :D

Skal visst nok ikke være å anbefale hvis man mener at girkassa skal vare...

samaron
13/05/12, 00:30
Jeg så under bilen i går, men det ser ikke ut til at lederen der har blitt lagt til jord. Jeg går ut i fra det er den sylinderaktige saken ved bunnen av girkassen som er reléet? Den var så tilgriset at jeg klarte ikke se om det sto Volvo på den eller ikke. Noen som har bilder eller nøyere forklaring på dette?

Team Tynner
13/05/12, 00:36
ledningen du ser etter sitter oppå og litt til høgre på girkassa.relet sitter inni bilen bak askebegeret.står m46 på det

turb00le
13/05/12, 07:30
Skal visst nok ikke være å anbefale hvis man mener at girkassa skal vare...

Det går greit så lenge det ikke er for mye sprut i motoren (begrensa hvor mye moment den klarer før den slurer).
Få for all del ikke lagt den inn i revers, kommer særdeles ufine lyder.

samaron
13/05/12, 11:37
ledningen du ser etter sitter oppå og litt til høgre på girkassa.relet sitter inni bilen bak askebegeret.står m46 på det

Takk! Skal se hva jeg får til. Hvordan kommer jeg til reléene? Jeg ser de sitter langt inne med sikringene, må jeg kanskje demontere en del for å kunne dra ut det "brettet" eller noe?

Jan turbo
13/05/12, 12:54
Hele sikringsholderen skal kunne løftes noe opp for så å kunne dra den fram/ut.

samaron
19/05/12, 01:29
Jeg fikk ikke til å løfte den opp og dra den ut. Var en liten spagetti inne der som antagelig holdt det igjen. Jeg fikk uansett tak i overdrive reléet da! Viser seg dette er korrekt relé, så feilen ligger nok ved trykkbryteren til fjerde-giret. Skal få bilen opp på en løftebokk i morgen, forhåpentligvis kommer jeg til ledningene under der.

Off-topic: Skal det høre til å være trangt om plassen ved sikringene/reléene? Var mye ledninger og diverse bak askebegeret mitt, samt noe seig svart gugge rundt ledningene og det som det har vært i kontakt med.

samaron
20/05/12, 13:22
Har nå sett på ledningene under girkassen og fant problemet. Lederen var avrevet, blitt skjøtet og skrudd fast i en av boltene (jord). Jeg måtte klippe av en kontakt fra en gammel Volvo en bekjent har stående, siden det ikke er en vanlig kabelskotilkobling. Så nå fungerer endelig overdrive ordentlig igjen! Takker for informasjonen nok en gang!

Legger ved et par bilder som viser det:

http://bildr.no/thumb/1185180.jpeg (http://bildr.no/view/1185180)
Her ser dere kontakten på øverste del av bildet, hvor ledningen har blitt revet av. Dere ser også skjøten som går nedover.

http://bildr.no/thumb/1185181.jpeg (http://bildr.no/view/1185181)
Her ser dere hvor skjøten ender til jord.