PDA

Vis full versjon : V70 - 04. Kan slitte lenkearmer fremkalle vibrasjoner i forstilling?



Froyd
01/05/12, 19:14
Som tittel sier , kan det forekomme vibrasjoner hvis lenkearmene er slitt dvs foringene?

Vatnehol
01/05/12, 21:28
nei, men veldig dårlig bærekuler kan gjør det.

Froyd
01/05/12, 21:55
Ok , mens jeg har deg på tråden...har du byttet medbringer i autokasse før?
Delenr 9495034 , søk på google.. sleeve.. sitter der du stikker venstre driaksel inn. byttet aksler her om dagen , og merket stor slakk her.. kan muligens være her det vibrerer??

Er dette den berømte hylsa ?

Vatnehol
01/05/12, 23:12
så flott du ga opp delenr, det er den berømte hylsa ja, jeg er ikke kjent med at den gir vibrasjoner, kun at firehjuls trekken ikke fungerer. den ga delenr til er hylsa som går på drivaksel bak og er den berømte hylsa, og ikke ut på venstre side. er noe slakke i diffen fremme som går ut til drivakslene fremme. du må definere stor slakk litt mer, men sannsynligheten for vibrasjoner er liten akkurat der.
vibrasjoner kan vere, bærekuler, hjul lager, kast i felg, dårligere lager i drivaksler, løse dempere. dårlig svingingsdemper i rattet, dårlige foringen i bærearmer, og sikkert noen flere jeg ikke kommer på i farta. er som regel kast i felger nå i disse tider folk legger om til sommerhjul.

er det vibrasjoner kun i fart?

jeg har ikke byttet denne før nei, visst du ser på http://forums.swedespeed.com/forumdisplay.php?51-R-Forum-(2004-2007)&order=desc så er det mange som har byttet hylsen du ga delenr på, som går på drivaksel bak.

Froyd
02/05/12, 12:11
Ja , vibrasjoner kommer rundt 80 - 100.. ikke alltid like ille.
Kan rikke drivakselen ca3mm hver vei..så syns det er mye ja..
har hatt samme vibr på vinterhjul og sommerhjul , så tror ikke det er hjula..
Tror jeg bytter bærearmer på bilen og ser.. prøvd de fra ipd?

Håkon77
02/05/12, 15:53
Her skal jeg følge med.
Har akkurat samme på min 01mod også.
Rister ikke så mye i rattet, men opp og ned. Er verst mellom 70-80 på min

Froyd
02/05/12, 16:53
Ja , har du byttet noe på din i forstilling?

Håkon77
02/05/12, 19:00
Nei. Jeg kjøpte bilen i vinter og har trodd det var pga urunde billigfelger på vinterhjula, men ble akkurat likedan med sommerdekk på orginalfelger også.

degocostly
02/05/12, 20:45
Samme problem på min 01 mod. Skaffa meg nye navringer til hjula, og det ble litt bedre, men fremdeles vibrerer det i høy fart. Noen ganger i rattet, noen ganger i bilen og noen ganger i gasspedalen. Noen ganger er det helt borte også.. ?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2

Froyd
02/05/12, 22:27
Har tenkt på lageret på mellomakselen også.. Må bytte hele greia da vel? Ikke bare lageret...

Vatnehol
02/05/12, 23:20
Ja , vibrasjoner kommer rundt 80 - 100.. ikke alltid like ille.
Kan rikke drivakselen ca3mm hver vei..så syns det er mye ja..
har hatt samme vibr på vinterhjul og sommerhjul , så tror ikke det er hjula..
Tror jeg bytter bærearmer på bilen og ser.. prøvd de fra ipd?

sideveien kan du flytte en god del, som du sier, gjerne 3 cm, for du flytter egentlig drivknuten. slakke som er farlig her er opp og ned, da er hylsen i girkassen utslitt eller mellom aksling lageret. du har enda ikke skrevet km på bilen. mellom aksling lageret holder vanligvis minst 400 000 km om ikke noe har penetrert det, eller bilen har vært heftig brukt.

har desverre ikke prøvd de, men ser at folk anbefaler meyle fra fcpgroton.com på swedespeed forumet da de andre bærearmene har elendige foringer. selv skal jeg bytte til poly foringer no. selger rimelig fra vparts.se den fremste foringen, og den bakerste er det kun vivaperformace som har listet på nettet. men har snakket med pederesen racing og de selger de, husker ikke prisen, kan komme tilbake med den i morgen. lure på om det var rundt tusen lappen for begge sider.

mulig det kan være bærearmene, men jeg ville heller satt fingeren på bærekuler, bærearmerene gir ikke ofte vibrasjoner, da er det så slitt at det knapt nok henger i hop. visst du tar av hjulet og tar tak under navet, eller setter ett brekkjern mellom bærearma og rammen rundt motoren nærmest mulig foringene og bikker det så klarer du å se om det er utslitt.

Vatnehol
02/05/12, 23:22
Samme problem på min 01 mod. Skaffa meg nye navringer til hjula, og det ble litt bedre, men fremdeles vibrerer det i høy fart. Noen ganger i rattet, noen ganger i bilen og noen ganger i gasspedalen. Noen ganger er det helt borte også.. ?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
få balansert felgene dine og navringer som passer,
noe folk må også huske på, er visst dere kjører på 17" eller 18" felger så skal det ikke mye skit inni felgen før dere kan oppleve kast i bilen eller rattet.

Vatnehol
02/05/12, 23:22
du kan presse det av og reise på en plass de selger lager, eller søke på nettet, da søker du etter nr som står på lageret. volvo selger bare drivakselen.

Froyd
02/05/12, 23:31
sideveien kan du flytte en god del, som du sier, gjerne 3 cm, for du flytter egentlig drivknuten. slakke som er farlig her er opp og ned, da er hylsen i girkassen utslitt eller mellom aksling lageret. du har enda ikke skrevet km på bilen. mellom aksling lageret holder vanligvis minst 400 000 km om ikke noe har penetrert det, eller bilen har vært heftig brukt.

har desverre ikke prøvd de, men ser at folk anbefaler meyle fra fcpgroton.com på swedespeed forumet da de andre bærearmene har elendige foringer. selv skal jeg bytte til poly foringer no. selger rimelig fra vparts.se den fremste foringen, og den bakerste er det kun vivaperformace som har listet på nettet. men har snakket med pederesen racing og de selger de, husker ikke prisen, kan komme tilbake med den i morgen. lure på om det var rundt tusen lappen for begge sider.

mulig det kan være bærearmene, men jeg ville heller satt fingeren på bærekuler, bærearmerene gir ikke ofte vibrasjoner, da er det så slitt at det knapt nok henger i hop. visst du tar av hjulet og tar tak under navet, eller setter ett brekkjern mellom bærearma og rammen rundt motoren nærmest mulig foringene og bikker det så klarer du å se om det er utslitt.


Den hylsa du snakker om .. jeg kan bevege aksel mye inne ved kassa.. er det mulig å få vibrasjon herfra?
Og kan den byttes?

Vatnehol
03/05/12, 15:05
det gjør ingenting, for du beveger bare drivakselen lengre inn og ut av hylsen. og kan ikke gi vibrasjoner med mindre kulelageret rundt hylsen er i småbiter, men det er veldig liten sannsynlighet for, da ville kassen gitt fra seg så mange andre forferdelige lyder.
drivknutene eller drivledda kan gir vibrasjoner.

den kan byttes ja, men jeg vet ikke hvor du kan få tak i deler til girkassen, rats.no overhaler kasser, kanskje de kan skaffe deler til den.
men at det er problem med hylsa til drivaksel fremme tror jeg ingenting på.

Vatnehol
03/05/12, 15:20
siden du nevnte hylsa til drivaksel på awd, er bilen din awd? om du har tatt nedpå så er det mulig for å trykke eksosanlegget opp i drivakslingen så den kan ha blitt skjev, og dermed vil gi vibrasjoner.
men då må du ha bilen på lift for å sjekke drivakslingen bak.

Froyd
04/05/12, 10:00
Det er jo ennå en mulighet :p
Mange ting å sjekke ut..
Bilen er AWD ja , og gått laaangt.. men ellers veldig ok.. vibrasjoner må vel regnes med når ting har gått langt..
Hvor slitt må bærekuler være for å være årsaken? , og må det byttes med spes verktøy? vida 2005 viser et verktøy..

Vatnehol
04/05/12, 11:16
når bærekuler blir først slitt så går det kjapt. jo meir bevegelse i de så jo kjappere slites de.
jeg byttet de uten noe spesial verktøy. var enkle å få ut. kan vere de sitter av og til. jeg brukte en gummiklubbe å slo på bærearmen for å få enden ut av navet, og så må du rengjøre skikkelig i navet så skrur du den ut fra bærearma.

jeg vet at aarnes her på forumet hadde så slitte bærekuler at de ga vibrasjoner.

degocostly
04/05/12, 15:47
få balansert felgene dine og navringer som passer,
noe folk må også huske på, er visst dere kjører på 17" eller 18" felger så skal det ikke mye skit inni felgen før dere kan oppleve kast i bilen eller rattet.

Har gjort det nå å de fleste vibrasjonene forsvant. Men fremdeles virbrerer det veldig mye i gasspedalen, uavhengig om jeg tramper den inn eller ikke..

Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2

velocity
29/07/13, 19:26
Har akuratt samme problem på min V70 04 med D5 motor, og dette er ikke AWD. Rister når den kommer over 80, men ikke i rattet... hele bilen. Kan dette skyldes slitent motorfeste i bak kant tro ?

GLTOslo
02/08/13, 22:44
Mine bruer med polyforinger varte i 4000 km, så du har ingen garanti for at dei er meir holdbare. Den bakerste foringa er forøvrig ikkje polyurethane.

34073408